Zorgen alle dekens met hals voor afgeschuurde manen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 21:25

Kimberley84 schreef:
Doen jullie dan bij geschoren paarden ook een deken zonder hals in de winter op? Zeg onder nul. (ff nieuwsgierig of ik een deken erbij moet kopen)

Mijn paarden hebben nog nooit een halsdeken gehad.
Fjord wel 1 met halve hals en ik scheer niet altijd haar hele hals, zij staat buiten in een uitloop stal.
Nou heeft mijn zwarte lange manen, die ik lang wou houden, dus extra reden om geen halsdeken om te doen
en hij staat 's nachts op stal en overdag in stal met uitloop, dus kan altijd schuilen.

Nies, manen en staart van zwarte zijn beiden van zelfde jammerlijke kwaliteit :D.

margreet4

Re: Zorgen alle dekens met hals voor afgeschuurde manen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 21:29

Afgelopen winter begonnen met losse halsdeken van Amigo! Ideaal. Merk geen verschil. Was er eerst ook bang voor maar nee hoor ze houdt gelukkig haar manen!

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 21:30

Heb ervaring met een ruime weather beeata losse hals deken voor meerdere jaren en dat gaf geen problemen met de manen.
Je zou de halsdeken af kunnen doen als je paard naar binnen gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 21:31

Wij hebben ook een amigo met losse hals,De hals doe ik er alleen aan als het extreem veel regent of heel erg sneeuwt.De paarden staan 24/7 buiten .Maar alle lange manen hangen er na gebruik van deken ng keurig aan.Scheelt denk ik wel dat ze niet altijd de nek draagt.

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 00:20

Ik koop altijd een ruime, liefst iets te grote losse hals, heb nooit problemen met afgeschuurde manen!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 14:44

Tinker x Fries van nu 9 jaar staat 24/7 year round buiten, en al waarvan ruim 5 jaar met outdoor regendeken met vaste hals. Dit speciaal met het oog op het behoud van zijn manen(kam), want hij heeft drama-manen (wel redelijk lang, maar dun en sprietig). Zit er dus niet op te wachten dat er nog eens een laagje ofwel wordt afgeschuurd aan de waterkuip, ofwel gezellig afgeknabbeld door weidegenoten over de draden heen. Dan blijft er helemaal geen dikte meer over. Soms staat hij in de zomer ook met een dunne halsdeken of exczeemdeken (hij heeft absoluut geen eczeem: het gaat me daarbij om het aanwezige halsstuk).
Vlechten maken is geen goed idee: dat ergert hem, en dan probeert hij ze er uit te schuren, hoe los je het ook doet, en dan knapt het eerder af.

Na al die jaren heb ik toch een redelijke manenpartij weten te behouden, door het volgende:
a. zorg dat je vaste hals deken vooral heel RUIM valt over de lijn schoft/borst (boeg)
b. beter te groot dan te klein, en maat groter dan gepast geeft minder trekkerigheid
c. geen vlechten ONDER een vaste halsdeken, of je moet ze wat lager inzetten... heb je er "bobbeltjes" op zitten aan de bovenkant, schuurt dat er door de beweginbgswerking van de deken eerder af
d. altijd splinterschone, met antiklit doorgewerkte gladde manen los onder de vaste (gevoerde!) hals, hoe ruwe manen en hald van de deken, hoe eerder frictie en afschuurderij
e. zie toe op een hele dunne, zo zachte maar vooral glad mogelijke voering in de hele deken

Nooit is er een maan gesneuveld door de vaste halsdekens, wel door weidegenoten toen hij nog met anderen in de zomer halsdekenloos in een grotere groep stond, of zelfs er naast, grrrrrrr....!

Dat wil wat zeggen, gezien zijn slechte kwaliteit van maanstructuur.

Zijn eigen merrietje waar hij mee samen staat krijgt dit jaar ook voor het eerst een outdoor vaste halsdeken op. Die is nu vier, maar heeft wel een steviger manenkwaliteit.

Heb halsdekens gehad van Bucas, Pagony, Eppeljeck, dus zowel duur als goedkoop, maar belangrijkste in vergelijking was dat de MAAT echt ruim valt.

elkedortmans

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 14:51

Het is mischien ook slim om de hals van het deken regelmatig te wassen. En als je paard gevoelig is dan met ph-neutrale producten. Werkt bjj mij heel goed.! :j

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 15:04

Hier al jaren een tevreden gebruiker van de Rambo Wug.
Bandito heeft lange zwarte manen, daar is nog nooit iets van afgeschuurd.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 17:11

ik heb juist wel vlechten in de manen

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 18:09

Ik heb ook afgelopen 2 jaar hals deken op Flower gehad.

Ik deed wel manen elke 2 dagen helemaal inspuiten en invlechten maar maantjes waren lang hoor :) Brak niet af. Merk alleen wel dat in de zomer de manen wel veel sneller groeien, maar ja schone manen vindt ik zo'n verbetering :P Ik zou liever altijd hals deken hebben.

Had trouwens goedkoop deken, huismerk divoza.

Jo_Shakira

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 18:30

Mij stalgenoot had laatst een best goed idee. Dat is een deken met hals en dan aan de zijkant een rits waar je de manen dus uit de deken kan halen of het echt werkt geen idee. Maar wel leuk verzonnen

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 18:33

Mijn paard heeft een deken met losse hals van Harry's Horse.
Nog nooit geen problemen gehad met de manen.
Nu zit er bij de hals ook een strook nylon in, en dat maakt voor mij toch wel een wereld van verschil!
Bij een ander dek met losse hals wat ik had, raakte ik alle manen kwijt.
Maar met die van Harry's Horse dus niet.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 18:46

Met mijn rambo duo en WB tristar nooit last van gehad. Ja, de manen worden er wat vetter van. Maar de bos blijft even dik. Als je geen wedstrijden rijd kun je ook nog besluiten om antiklit in de manen te spuiten, dan glijd het wat meer.

Benta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 18:54

Ik gebruik de losse halsdeken van Amigo, nergens last van gehad! Ligt ideaal op mijn paard

susannevdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 18:58

Idd Rambo halzen zijn super, paardlief draagt in de zomer vliegendek met (vaste) hals van Rambo en in de winter rambo duo met afneembare hals, dus min 3/4 jaar met hals en geen haar gekrenkt, ook niet met onderdeel Amigo trouwens !

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 19:01

Hier nooit problemen gehad.
Heb Rhino dekens en zijn super. :j

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 19:42

Amigo deken met hals in de zomer tegen vliegen gaat wel goed bij mijn paard, maar dat weegt ook niet veel.
Winterdeken durf ik echt niet.

Veel wassen gaat hier niet, alleen koud water en je moet het buiten doen, gaat hij niet waarderen mijn koukleumpje.

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 19:48

Mijn ruin had een halsdeken van Horse Pro, zijn manen werden alleen heel plat maar schuurde er niet af..
Afbeelding

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-13 20:13

PrimaDonna_ schreef:
Mijn ruin had een halsdeken van Horse Pro, zijn manen werden alleen heel plat maar schuurde er niet af..
[ Afbeelding ]

Dat lijkt me best een fijne deken..Is de pasvorm verder ook goed?

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 20:16

@Pleida: Hij is elastisch, ideaal voor paarden met een wat bredere borst. Lag op een fries x draver, had een brede borst en hals. Hals kan je met een rits eraf halen, over de rits gaat dan weer een flap stof.
Deken gaat nu op een ander paard en dit is een kwpner, totaal ander paard, ligt ook hier heel goed op. Ben zelf erg tevreden over deze deken, kan ook een klein regenbuitje aan.

Paard had maat 195, die maat ook besteld, helemaal goed! Gaat nu op een maat 205/215, ligt hij ook goed op!!

dena_mii

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 18:02

PrimaDonna_ schreef:
[ Afbeelding ]

Met deze deken vielen juist de manen van mijn pony wel uit, naderhand heb ik er een gladde nylon veering tegen aan gemaakt aan de binnenkant en nu is het een stuk minder..

Papegara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 18:04

Mijn paard heeft een deken met hals van Nika.
Heb nergens last van. Vorige winter had ze een winterdeken met hals (ander merk) ook toen schuurde ze niet.

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 18:11

Ik heb die van de EJ met vaste hals. Je kan de hals strakker zetten maar ook losser.
Tijdens regen lekt hij niet in maar is bij het dragen we losjes, daardoor schuren de manen niet.
Ik was er ook huiverig voor maar hij zit heel comfi! erg gladde stof vanbinnen dus

Ilona_Mambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 18:51

Gebeurt bij ons op de manege bijna niet, terwijl de paarden tot vaak zo'n deken dragen.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 19:12

Volgens mij is het paardafhankelijk. Mijn paard met ZE heeft een rambo eczeemdeken met vaste hals en in najaar deken met losse rambo hals, behalve vettigheid nergens last van..