Zadel voor de jonge paardenrug?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Doubtless

Re: Zadel voor de jonge paardenrug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 13:39

Ik zou nog even doorsparen als ik jou was... Waarom het budget op max 400 zetten en dan met een kwalitatief minder zadel rijden als je ook best even zonder zadel kunt en dan wat meer geld te besteden hebt?

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 21:27

Jeetje wat een gezeur. Je kan prima een zadel + hoofdstel halen voor 400 euro.

Wintec lijkt mij ook verstandig! Of een tweedehands A-merk die je zo weer kunt verkopen als hij te krap wordt.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 21:29

Suzanne F. schreef:
Gefeliciteerd met je paardje!
400 euro is voor zadel en hoofdstel echt te weinig. Een goed 2e hands zadel zal toch wel rond de 500-600 euro liggen en dan heb je een gewoon doorsnee zadel. Een redelijk hoofdstel heb je rond de 100 euro.
Het is goed van je dat je nadenkt dat het zadel goed moet passen. Laat het zadel dus altijd op maat maken/aanmeten door een goede zadelmaker.

Succes ermee!

100 euro? mijn hoofdstel was 20 en gaat al jaren mee.
En ik heb een nieuw zadel in bestelling staan voor 500 :)
Een thorowgood, een wintec is mij zelfs afgeraden maar dat kwam volgens mij omdat de mijne een haflinger is

Heb ook jarenlang gereden op een nieuw merkloos dressuurzadel van 200 euro en die is nog steeds prima alleen past niet op mijn haf.
Zij is 4,5 nu en begint na haar verandering van lichaam door de drachtigheid ook gebreken te vertonen aan het zadel.
Ik had ook geen wereldbudget maar mijn zadelmaker heeft zich erop aangepast en er is voor ieder wat wils.
Of het nu goedkoop is of niet.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 21:37

Ik zou gewoon een zadelmaker laten komen met wat oudere tweedehands zadeltjes van een waardevast A-merk.
Zadelsmet verwisselbare bomen hebben een verwisselbaar kopijzer, dat hoeft niet per se op jouw paard te passen. Ik heb zelf bij de zadelmaker voor 350Euro een oude Passier Grand Gilbert gekocht, is natuurlijk een oud dingetje maar als het maar goed ligt. Groeit hij eruit dan verpats je het weer voor rond hetzelfde bedrag en dan schaf je weer een ander zadeltje aan. En ondertussen zet je geld opzij dat je als hij een jaar of 6, 7 is en zijn volle breedte bereikt heeft een nieuw net zadel kunt kopen.

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 21:46

Haflinger kan goed meteen en wintec WIDE ideaal voor ons om mee te springen want ik kan geen passend springzadel vinden..

Te leuk eigen paardje..jij hebt overigens king wel eens gefotografeerd...
Als wintec goed ligt zou ik er idd mee blijven rijden laat een zadelmaker bv kijken straks is hij uit gegroeid en een passend zadel laten aanmeten

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 21:49

Jildau schreef:
Jeetje wat een gezeur. Je kan prima een zadel + hoofdstel halen voor 400 euro.

Wintec lijkt mij ook verstandig! Of een tweedehands A-merk die je zo weer kunt verkopen als hij te krap wordt.

Die wil ik nog zien! Een wintec die past. Heb daar geen hoge pet van op.

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 21:55

Boomloos is de laatste jaren steeds meer ontwikkeld. De Barefoot zadels hebben nu het VPS systeem, wat zorgt voor een optimale drukverdeling, zeker in combinatie met een pad met inlages. De Barefootzadels zijn juist geschikt voor jonge paarden, omdat ze 'meegroeien' met het paard. De drukverdeling van Barefoots is nu even goed als bij boomzadels.
Voor €400 vind je geen kwaliteits boomzadel. Je moet er ook rekening mee houden dat als je een boomzadel neemt, je over een maand of 3 weer een nieuw zadel moet kopen. Met Barefoot heb je dat probleem niet.

Kijk anders voor een Hidalgo zadel. Dit is semiboomloos en ziet eruit en zit (bijna) hetzelfde als een boomzadel.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 22:01

Nou daarvan heb ik er nog 1 liggen. Die mag je voor 150 euro komen halen! Je mag echter met zo'n boomloos zadel niet op concours. Ik weet niet of dat de bedoeling is? Want anders moet je echt zo'n zadel niet pakken.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 22:03

idefix4 schreef:
Nou daarvan heb ik er nog 1 liggen. Die mag je voor 150 euro komen halen! Je mag echter met zo'n boomloos zadel niet op concours. Ik weet niet of dat de bedoeling is? Want anders moet je echt zo'n zadel niet pakken.

Met 'Engels uitziende' boomloze zadels mag je wel op concours hoor :)

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 22:18

Ik heb met verschillende gereden. Ik kan ze met mijn bekken-onderrug niet aan.
Doe mij dan maar een engels zadel. Nog even en ik kan ze zelfs zelf bouwen. :+

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 22:23

Ik ga een wintec 500 cair aangeschaffen voor mijn 4 jarige paard. Goed rondkijken, voor 300 euro heb je makkelijk een leuk tweedehands wintecje. Prima zadels, losse boom zal een paar tientjes kosten op marktplaats. Of zelfs een tientje maar? Dat weet ik niet precies. Niks mis met je budget. Je hoeft niet meteen te beginnen met zadels van 600 euro :)
Mijn goede hoofdstel heeft me in totaal 130 euro gekost, maar mn trainingshoofdstel inclusief bit was denk ik 50 euro :Y)

Succes! :D

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 22:32

jeetje, wat een (onjuiste!!) vooroordelen over boomloos...
ik zou zelf niet verder zoeken, en een zadelpasser al je wensen voorleggen...

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 22:37

voor 450 heb je een nieuwe met alles er op en er aan! (En ik heb geen handeltje) Dus ik zou er nooit 300 aan uitgeven. :D

Ik heb geen vooroordeel tegen boomloos. Het past mij gewoon niet. Ik heb een instabiel bekken en daardoor kan ik er niet mee rijden. Ik heb simpelweg meer steun nodig. Dat neemt niet weg dat het anderen wel bevalt. En een goed voorgelicht mens telt voor 2. Dus dan moet je ook de nadelen van iets weten, zodat je een goede afweging kan maken.

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 22:45

Ik had hetzelfde. Uiteindelijk uitgekomen op een tweedehands thorrowgood (dus verwisselbare boom) maar qua budget zou ik ook richting (semi) boomloos denken. Kijk anders even in het centrale topic dat daarover loopt want er zijn idd veel vooroordelen over. Je kunt niet alle boomloze zadels over één kam scheren zoals ook niet alle boomzadels gelijk zijn.

madelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 09:59

Ik heb voor 400,- een euroriding diamant gekocht. Ja op de gok ja. Toen mr ed laten komen, voor 50,- zadel aan laten passen en klaar! Als ie niet aan te passen was had ik hem weggedaan voor hetzelfde bedrag. Dus wat een gezeur dat 400,- een krap budget is. Mijn vorige verzorgster heeft voor mijn vorige pony exact hetzelfde zadel en daar 1200,- voor betaald. Nou sorry maar die 1200,- vind ik teveel geld om aan een zadel uit te geven.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 11:13

Carolaaxxxx schreef:
Ik ga een wintec 500 cair aangeschaffen voor mijn 4 jarige paard. Goed rondkijken, voor 300 euro heb je makkelijk een leuk tweedehands wintecje. Prima zadels, losse boom zal een paar tientjes kosten op marktplaats. Of zelfs een tientje maar? Dat weet ik niet precies. Niks mis met je budget. Je hoeft niet meteen te beginnen met zadels van 600 euro :)
Mijn goede hoofdstel heeft me in totaal 130 euro gekost, maar mn trainingshoofdstel inclusief bit was denk ik 50 euro :Y)

Maar weet je al dat die Wintec past dan? Ik heb een Wintec gehad en die pastte op geen enkele warmbloed.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 11:20

Urielle schreef:
Carolaaxxxx schreef:

Maar weet je al dat die Wintec past dan? Ik heb een Wintec gehad en die pastte op geen enkele warmbloed.

Ik heb proef gereden met een wintec 500 cair die goed lag. Natuurlijk moet het desbetreffende zadel nog bekeken worden zodra deze op de rug ligt.