Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
Elisa2 schreef:Toch denken veel mensen niet zo is mijn ervaring,die stappen naar de zadelpassers die in de omgeving bekend zijn.Of die toevallig toch op stal komen...en dan denken ze dat het goed is en gaan ze rijden met die verkeerd aangemeten zadels.Totdat iemand ze erop attent maakt dat het zadel niet lekker ligt...

44Myrthe44 schreef:Ik denk dat het topic in het onderschrift van unamie het schoolvoorbeeld is van wat er in de OP bedoelt wordt. Zadel past super op het paard, maar is te klein voor de ruiter. Ruiter zit helemaal op de lepel, waardoor er drukpunten zullen ontstaan op de rug van het paard, maar daar heeft de zadelmaker blijkbaar niet naar gekeken, want tja, de kussens moeten echt zo kort zijn..
Imo kunnen de kussens beter iets langer zijn en het gewicht goed verdeeld, dan de kussens kort genoeg waardoor al het gewicht op één plek terecht komt.
Japeloup schreef:Ik kom ook veel zadels tegen die niet bij een ruiter passen. Los van het feit of ze wel juist op het paard liggen.
Zo zijn veel ruiters weg van een diepe zit. Nou ik niet, geef mij maar een plat zadel. Waarom? ik heb de neiging om mijn rug hol te trekken. In een diepe zit, doe ik dat dan ook gelijk.
Dat sommige beweren dat een goede ruiter in elke zadel moet kunnen zitten, ben ik niet mee eens. Of dat er een merk zadel is waar iedere ruiter correct in kan zitten. Geen mens en geen paard is het zelfde, dus zoveel mensen en paarden zoveel zadels.
Probleem is dat net als je paard ook jij als ruiter geen dag het zelfde bent. Ook wij als ruiter hebben te maken met ontwikkeling, meer of minder gewicht etc.
Ik denk dat het punt niet zo zeer alleen bij de zadelmaker ligt. Als instructeurs hun leerlingen er op wijzen dat hun houding van groot belang is voor het gaan van het paard, dan zal deze bij de zadelmaker dat ook aankaarten en komt hopelijk uiteindelijk de cirkel rond dat er meer op gelet wordt. Laten we niet vergeten dat je vroeger een zadel kocht van een goed merk want dat past altijd.... Dat we inmiddels meer kennis hebben en meer aandacht besteden aan de pasvorm van een zadel. Gelukkig zijn er zadelmakers en instructeurs die letten op de houding van de ruiter. Dat die groep nog sterk moet groeien dat is voor mij duidelijk.

Japeloup schreef:Het grappige is dat ik naast mijn eigen paard (3 ganger) ook met grote regelmaat op IJslanders rijdt. Daar zie je ook een verschuiving in modellen van de zadels. Sommige hebben echt een diepe zit en lijken op dressuur zadels. En wat zitten betreft op een IJslander, daar moet je echt los en soepel in de heupen/bekken zijn. Anders krijg je de tölt die mooi rollend en tactvol. Maar om nou te zeggen dat een tölt zadel alleen om te tölten is, vind ik onzin. Want met een IJslander moet je ook kunnen stappen, draven en galopperen. En met jou stelling nonbrado zou dat niet correct kunnen. Nou dat kan ik ontkrachten uit ervaring van mij zelf en mijn leerlingen op de IJslanders.