Ruitergewicht van 90 kilo; wol geschikt als kussenvulling?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-13 11:06

Suzan_bobar schreef:
Fabriekswol is een stuk goedkoper en zakt altijd snel in. Niet voor niets zegt Helen dat ze na 20 gereden uren terug komt. Dan wordt het zadel weer helemaal tip top gemaakt door haar en dan blijft het okey. Zo is mijn ervaring met haar zadels en ik weeg ook zeker 90kg. Ben juist bij haar terecht gekomen doordat ze zo onwijs deskundig is. Ik zou deze vraag dus ook rustig bij haar neerleggen als ik jouw was.

Ik ben stiekum toch echt wel blij dit te lezen over Helen.
Ze mag trots op derzelf zijn , en tot nu toe ben ik ook erg blij met haar!

juleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 15:15

smurffie schreef:
Sizzle schreef:
Het is volledig normaal dat een nieuw wolzadel binnen enkele maanden inzakt.
Dan moet het even netjes bijgevuld worden en daarna gewoon 1x per jaar gecontrolleerd worden.
Na enkele jaren (zeker niet 8 eerder 3) kun je dan alles laten vervangen.
Bij zware ruiters kun je ook vragen om een viltlaag of schuimstof lining met daar bovenop wol.

Na 3 jaar? Dan heb je echt bizar slecht wol dat je zadelmaker gebruikt.
Iedere opvulbuurt gaat er wel iets in en uit maar helemaal vernieuwen na 3 jaar trek ik de zadelmaker en de kwaliteit van zijn spullen goed in twijfel.

Na 3 jaar de vulling volledig veranderen is wel gewoon hoe het hoort. Veel zadelmakers raden zelfs aan na 2 jaar de wolvulling al volledig te vervangen. Uiteraard is dit ook afhankelijk van hoe intensief het zadel gebruikt wordt.
Hoe het NIET hoort is bij het vullen 'iets er in en iets er uit' te doen. Bij het bijvullen mag er niet zomaar wol uitgehaald worden, dan moet je alles eruit halen. Anders ga je net voor een ongelijkmatige vulling zorgen! Een goede zadelmaker zal dan ook bij het bijvullen (en zelfs bij het volledig opvullen) van een zadel nooit zomaar wat wol eruit halen. Eens het erin zit, blijft het erin tot de volledige vulling vervangen wordt.

Ik zou persoonlijk ook eerder voor een wolzadel gaan (eventueel met lining, dat geeft gewoon een veel zachter en gelijkmatiger resultaat) dan voor een luchtzadel. Die lucht zakt evenzeer in en moet dus ook regelmatig gecontroleerd en bijgevuld worden. Voor een andere vulling zou ik al helemaal niet kiezen (dus geen zadels die uitsluitend met foam of vilt gevuld zijn). Wol vind ik dan net iets aangenamer dan lucht. Als je voor lucht gaat, zou ik ook alleen flairbags voorin laten zetten en niet in het gehele kussen.

Eén van de redenen waarom er zoveel geëxperimenteerd wordt met nieuwe soorten vullingen is ook voor het gebruiksgemak. Een foamzadel of viltzadel moet immers helemaal niet bijgevuld worden na verloop van tijd. Een onwetende consument zal dus ook snel gaan denken dat dit dan wel beter moet zijn dan wol (want die wol wordt immers na een tijd slecht). Helaas zijn er ook foamzadels of viltzadels waarvan de kussens na een tijd gaan inzakken of hard worden en daar is dan vaak weinig meer aan te doen.

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 15:33

De lucht zakt niet in hoor, meestal worden de slangetjes niet correct afgedopt en loopt de lucht er weer uit. Dat is gewoon slordig werk van de fitter, maar niet de schuld van het flairsysteem.
Mij staat ergens bij dat gewicht wel uitmaakt met hoeveel lucht de flairkussens gevuld worden.

smurffie

Re: Ruitergewicht van 90 kilo; wol geschikt als kussenvulling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 16:22

Haha geen wol eruit? Hoe komen jullie erbij?daarna niet recht te krijgen, wat hebben jullie dan een stel prutsers aan je zadel?
Dat zou betekenen dat bij een jong paard je elke 3 maanden je hele vulling gaat laten vernieuwen en dat is echt onzin.
Goede kwaliteit wol gaat echt ook langer mee dan 2 a 3 jaar, dan ben je waarschijnlijk of opgelicht of echt heel slecht spul, ik heb het over schaapswol niet over die synthetise zooi.. daarbij zit je inderdaad op ongeveer 2 jaar en krijg je moeilijk recht.

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 17:34

Gerenommeerde ambachtelijke zadelmakers adviseren inderdaad om iedere 2 jaar de wolvulling ("géén synthetische zooi" maar echte wolvulling) volledig te vervangen. Dus niet er wat uit halen en/of er wat bij proppen, maar echt vervangen. Dat er zadelmakers zijn die dit niet nodig blijken te vinden, is waarschijnlijk een gebrek aan ervaring/kennis op dit gebied.
Voor Nammie kan ik overigens de Freeform zadels sterk aanbevelen, die kunnen jouw gewicht ook prima aan.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-13 18:24

Het is het arme paard wat het hele gewicht mee moet zeulen , en voor comfort van beide zit er een zadel tussen :)

Ik ken freeform [de echte] , maar ben niet overtuigd van de drukverdeling tijdens piekbelasting.
Ben wel fan van boomloze zadels , maar niet voor zware ruiters zoals ik die tijdens draf alle steun van de beugels nodig hebben.

Ik rij ook wel met barebackpad zonder beugels , maar alleen in de bak , vooral in stap.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-13 18:27

Wol , bijvullen , afvullen , en vernieuwen , dat laat ik maar helemaal aan iemand over waarvan ik denk dat ze weet waar ze mee bezig is.
Ik heb echt geen flauw idee hoe vaak zoiets moet. Wat ik wel weet , is hoe het voelt als het zadel niet goed meer licht. das verrekte hard werken op een fries dan :j

juleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 22:37

smurffie schreef:
Haha geen wol eruit? Hoe komen jullie erbij?daarna niet recht te krijgen, wat hebben jullie dan een stel prutsers aan je zadel?
Dat zou betekenen dat bij een jong paard je elke 3 maanden je hele vulling gaat laten vernieuwen en dat is echt onzin.
Goede kwaliteit wol gaat echt ook langer mee dan 2 a 3 jaar, dan ben je waarschijnlijk of opgelicht of echt heel slecht spul, ik heb het over schaapswol niet over die synthetise zooi.. daarbij zit je inderdaad op ongeveer 2 jaar en krijg je moeilijk recht.

Ik denk dat de enige hier die opgelicht wordt door een prutser van een zadelmaker (om het even in jouw eigen woorden te zeggen), dat jij dat bent. ;)
Wol bijvullen kan best. Deeltjes eruit halen niet. Dan wordt de wol namelijk 'lumpy'.
En ik ben mij er best van bewust welke wol van goede kwaliteit is en welke niet. Maar het blijft wel een natuurlijk product dat na verloop van tijd zijn veerkracht verliest.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 23:39

Smurffie, ook ik heb het over echte schaapswol.
5 jaar kan soms ook nog wel, zeker met lining, maar dan is de 'rek' er gewoon uit.
Engelse master saddlers raden 2 jaar aan bij intensief gebruik.

Je hoeft niet bij een jong paard steeds alles te vervangen. Dat gaat namelijk stapsgewijs met netjes uitbalanceren van de wol. Eenmaal uitgegroeid kan het de moeite waard zijn een 'verse' start te maken met nieuwe wol.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-13 08:51

Is intensief gebruik ook niet afhankelijk van het ruitergewicht?
Ik bedoel , ik kan me voorstellen dat een zadel langer goed blijft bij een ruitergewicht van 50 kilo , in vergelijking met iemand van 90 kilo...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 14:13

Ja, dat maakt inderdaad uit.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-13 14:19

Oke , fijn om te weten dit!
Dan kan ik daar rekening mee houden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 14:23

Het is geen hogere wiskunde.
Er moet genoeg schokdempend vermogen in de kussens zitten.
Als je het idee hebt dat je niet graag je eigen hand eronder zou willen leggen terwijl er iemand op zit dan is het niet meer geschikt.

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 14:45

Nammie schreef:
Ben wel fan van boomloze zadels , maar niet voor zware ruiters zoals ik die tijdens draf alle steun van de beugels nodig hebben.

De Freeform is absoluut geen boomloos zadel, daar maak je een denkfout en "ken" je het zadel dus niet.
Misschien dat je een oudere uitvoering hebt gezien, die in het begin zonder panelen en zonder schoftuitsparing werden gemaakt. De huidige Freeform is minstens net zo drukverdelend als een boomzadel, dus van piekbelasting is er geen sprake.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-13 15:32

Je deed me twijfelen , maar freeform zegt zelf dat het boomloos is...

Het gaat me niet om mijn derrière als puntbelasting , het gaat mij om de beugelophanging bij een hoog opgooiende fries welke in een boomlooszadel wel puntbelasting geeft , en bij een boomzadel de druk verdeeld over de hele boom.
Hoe dik de kussens/inlages/pads ook zijn , het oppervlak is gewoon kleiner.

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 18:00

Het zadel is boomloos in dat opzicht dat er geen harde boom in zit zoals bij een boomzadel.
Daarentegen is de gehele zadelbasis dermate stevig dat dit zorgt voor de drukverdeling van zowel de beugelophanging als van het ruitergewicht. De panelen dragen daar nog eens extra aan bij.
Het zadel valt absoluut niet onder de noemer 'boomloos' (evenals de andere flexibele zadels), ze zijn gewoon niet te vergelijken.
Het blijkt wel dat je het zadel helemaal niet "kent" zoals je schreef.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-13 18:06

Ik heb gereden met een freeform , met rode onderkant , soort foam was dat.

Maar bedankt voor je input.