Zoektocht zadel voor jonge arabier!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Smaai

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 13:09

Ik zou een Wintec Isabel Werth nemen of een Thorowgood dressuur standaard zadel met brede boom erin.
Bij deze zadels, ze zijn niet al te duur, kunnen de bomen worden gewisseld en als je paard echt is uitgegroeid kun je altijd nog voor een ander zadel gaan.

Belker

Re: Zoektocht zadel voor jonge arabier!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 13:40

Past niet. Ligt op de schouder, dat gaat problemen geven.

Estherr__1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 13:44

Zadelmakerij Zantman in Mijnsheerenland verkoopt ook nieuwe zadels van Kent & Masters, misschien verkopen ze ook wel tweedehands zadels, weet niet of dit iets voor je kan zijn?
Succes in ieder geval

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 15:15

Mijn paard (ook arabisch volbloed) was niet ingereden toen ik hem kocht. Hij is ingereden/zadelmak gemaakt met een stubben springzadeltje. Dat ging prima. Het advies wat ik kreeg bij het inrijden: hou het kort. Niet langer dan tien minuten rijden. Gaat het goed, gelijk stoppen. Daar heb ik me aan gehouden. Nu rijd ik op mijn eigen zadel (Barnsby veelzijdigheid, ik zal nog op moeten zoeken hoe het model heet) en dat gaat prima. Het zadel moet nu wel wat bijgevuld worden, maar het is niet het belangrijkste. Wat echt uitmaakte was de onervarenheid van het paard met rijden. Daardoor gaf hij soms aan moeite te hebben met wat oefeningen. Met de tijd is dat beter geworden.

Mijn paard had in het begin gewoon heel veel moeite met zijn balans en evenwicht. Ook mentaal was het voor hem behoorlijk zwaar (de trainer heeft dit nadrukkelijk erbij gezegd). Hij lag na een korte training wel eens bij te slapen in de box. Ze hebben hem extra in de gaten gehouden, hoe hij het oppakte. Daarna is ook dit advies er uit gekomen.

Eerlijk gezegd vind ik het zadel niet eens zo heel slecht liggen hoor, voor het eerste beginnen met rijden. Als het goed is, dan zit je er de eerste tijd ook niet zo lang op, denk ik zomaar. Het blijft gewoon moeilijk om net de goede tegen te komen. Bij mijn eerste paard was het ook een grote puzzel. Maar toen had ik een ervaren zadelmaker, die al heel veel van tevoren kon afstrepen na het bekijken en meten van paard en ruiter.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 15:17

Mijn pony verandert ook constant in de bouw en ik ben uiteindelijk op boomloos uitgekomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 15:20

Kell, er zijn ook mooie dressuur-boomloze zadels hoor!

Ik ben met Dora inmiddels zo ver dat ik dát misschien toch ook een keer wil proberen, zijn er nu zoveel verschillende van.. :)

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 15:30

Voor mijn arabier 3 jaar terug een MSFC gekocht ligt prima behalve dat de boom te wijd is geworden door andere bespiering.

Tja en oop zoek naar een ander zadel omdat ik toch meer dressuurmatig ging rijden gekozen voor een WOW zeker niet goedkoop maar wel aanpasbaar met de boom enzo.
Na een maand rijden nog helemaal blij.
Maar een goed passend zadel voor een arabier is niet eenvoudig gewoon veel passen en omdat je arab nog jong is veranderen ze nog zoveel en wat nu goed ligt is over 6 maanden te groot/klein/smal enz.

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-13 16:08

Bedankt voor jullie reacties! De zadelmaker is net geweest en hij zag inderdaad dat het zadel aan de voorkant kiepte en dit was te verhelpen! Hij heeft hem in het midden meer opgevuld en nu ligt ie eigenlijk super! Hij kiept niet meer en ben even gaan rijden en hij was niet gaan schuiven! Superblij! Hij zegt ook dat het gewoon een fase is waar ik door heen moet kwa spieren en hij was ook nog gerust te verbreden tegen de tijd dat ie wel te smal word! Toppie, hij rijd heerlijk en mijn houding is veeel beter.. foto volgt nog!

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 16:11

Wat een goed nieuws om te horen. Lekker rustig opbouwen, dan komt het helemaal goed.

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-13 17:55

Ga ik doen! Voor de spieren raadde hij me aan om te longeren met pessoa. Geen idee hoe ik dat vast zet :').

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 18:13

Sorry, dat heb ik hier niet. Wel eens een geleend en geprobeerd, maar het raakte nogal in de knoop met mij. Dus nu zonder pessoa longeren, dat gaat beter bij ons.

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-13 18:14

Ja het is wel ene beetje ingewikkeld geloof ik.. maar of er een andere bijzet is met dezelfde doelen, weet ik niet.

Mickyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 18:52

Ik vind het zadel eerlijk gezegd helemaal niet goed liggen op de foto's. De boom lijkt veel te smal. Het zadel kiept achterover en ligt er te hoog bovenop. Ik denk niet dat dat alleen met wat opvullen verholpen kan worden...

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-13 19:25

Het is toch echt verholpen.. te hoog erop lijkt ook zo omdat er veel schoftvrijheid is! Nu na het opvullen kiept het niet meer. Ik zal morgen nieuwe foto's maken!