Zadel goed of niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ingritjex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-13 16:30

Refagreni schreef:
Worden er geen dingen door elkaar gehaald? Vingers op de schoft om te meten hoeveel ruimte er nog zit tussen schoft en voorboom en vingers naast de schoft of er nog bewegingsvrijheid genoeg is voor schouder? De laatste kan je het beste testen door je vlakke hand tussen paard en kopijzer te steken en been op te tillen. Komt je hand klem te zitten is de boom te smal.
Vorige week een ander zadel voor mijn jonge paard opgehaald. Is er één met een verwisselbare boom. Ook dit zadel kwam te laag op de schoft, en was dus te breed. Inmiddels een maatje smaller erin gezet en ligt als een huis.

Ja ik was ook aan het denken.. Bedankt , dit hou ik zeker in de gaten morgen!

Ingritjex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-13 16:31

KozieZ schreef:
Een instructeur heb je voor rijles, een zadelmaker/zadelpasser heb je om te kijken of je zadel goed ligt. :D Je krijgt toch ook geen les van je zadelmaker? (de meeste tenminste niet ;) )

Als je denkt dat je vingers niet meer passen als je gaat draven/galopperen, dan lijkt hij mij te krap. Zeker als je een paard met een steile schoft hebt, die hoeven maar iets af te vallen om welke reden dan ook en de boom ligt op de schoft.

Een bontje is alleen handig als je al lang een zadel hebt en om de een of andere manier ligt het net niet meer helemaal lekker. En dan nog alleen na advies van een zadelmaker. Een nieuw zadel wat meteen met een bontje gereden moet worden is gewoon echt niet goed. Zonde van je geld. Kan het nog zo'n aanbieding zijn, maar helaas.

Zij heeft er is een cursus voor gevolgd :) Ze is dus niet 100 % maar kent er het een en ander van. Maar indd een zadelpasser is een goed idee. En over hoeveel vingers spreek jij dan van dat draven, galloperen?

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: Zadel goed of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 16:43

-> HAR