Welk bit voor buiten?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Ewona

Re: Welk bit voor buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 10:37

Ik ga dit topic ook even volgen.
Eigenlijk zou ik het net andersom willen doen, overgaan van een scherper naar een zachter bit, omdat ik gewoon ben met een zacht bit te rijden.
Onze nieuwe tinker heeft een dubbel gebroken pelham meegebracht, waarmee hij buiten gereden werd.
Omdat ik daar geen ervaring mee heb, wil ik hem liever (na verloop van tijd) overzetten op een gewoon bitje.
Ik zie nu dat er verschillende mensen naar buiten rijden met dubbele teugel, dus dat zou voor hem ook wel een tijdelijke oplossing kunnen zijn om hem over te schakelen. Zo kan ik ook eerst "voelen" of hij die pelham wel nodig heeft.
Leuk om hier de ervaringen ivm buitenrijden en geschikte bit even te volgen.
Dus ik lees mee. :)

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 10:41

Ik rij met mijn pelham meestal met de "trensteugel" in normaal contact en de "stangteugel" ietsjes losser, en die pak ik erbij als het nodig is. Meest van de tijd heb ik in het geheel geen teugels nodig, maar je hebt van die momentjes hè... Ik denk dat jij dat ook zo kan doen Ewona en dan kan je altijd nog zien of je overstapt of niet.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 10:45

Ik rijd buiten met een slofteugel ipv een scherper bit. Als mijn Fries het in zijn bol krijgt en zijn front erop gooit is er geen houden aan, ook niet met een 'scherper' bit. Slofteugel helpt prima.
Neem hem er alleen bij als het even nodig is.

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-13 12:31

Met slof heb ik niet zo hele goeie ervaringen eerlijk gezegd..

Luniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 19:57

Ik denk dat de kimblewick ook wel een aanrader is in dit geval (ook wel thiedemann bit genoemd). Een fjord waar ik mee les heeft dit bit ook aan zijn hoofdstel zitten sinds kort op aanraden van de instructrice. Puur ook voor iets meer controle wanneer we naar buiten gaan, dan kon hij zich altijd erg sterk maken uit enthousiasme. Met dit bit kan ik gewoon ontspannen rijden, maar kan ik hem wel even net wat duidelijker maken dat ik het tempo bepaal als het nodig is. Verder houd ik mijn handen uiteraard gewoon ontspannen en in de bak is het niet nodig.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 20:06

Met de slof heb je de kans dat het paard zich aan de voorkant zo kort maakt (als je de slof fors aan neemt), dat als hij boos wordt en alsnog bokt, je om klapt. Het paard zit "vast" en kan het evenwicht niet meer vinden. Nee, wat mij betreft liever een scherper bit als een slof. Wel op voorwaarde dat het paard respect heeft voor dat bit, en je dus met losse teugel kunt rijden. Want een paard dat maar tegen een scherp bit aan blijft lopen is hoogst onvriendelijk

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 08:40

Er bestaan ook 'baby pelhams' met minder hefboomwerking, bijvoorbeeld van Trust. Ik rijd mijn paard daarop buiten met dubbele teugel (stangteugel losser).

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 08:56

Ik rijd buiten met een bokkebit. In de bak een dubbel gebroken trens.
Paard is buiten nogal kijkerig en schrikkerig en wil dan nog wel een voor een duif weg vliegen, met trens duurde het te lang voor ik controle terug had. Met bokkebit is hij zo terug. Ik rijd gewoon met lange teugel, maar als het nodig is pak ik hem even op.
Heb ook een (dubbel gebroken) pelham geprobeerd, maar hier werd hij heel onrustig van. Te veel losse ringetjes en scharen die een beetje los bungelen, omdat ik met lange teugel reed en dus probeerde hij steeds de scharen te pakken. Met bokkebit ligt alles veel stiller in de mond.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 14:08

Ik rij buiten met een pessoa. Mijn merrie is buiten en vooral in de galop ontzettend sterk en opgefokt. Zoals mijn instructeur ooit zei: een druk paard zal vanzelf stoppen als hij moe is, behalve die van jou, die rent zich liever dood.
Ik heb jaren met een trens geprobeerd omdat ik vond dat je het met rijden moest kunnen oplossen en ik bang was dat ze met een pessoa juist nog sterker zou worden in de loop van de jaren, maar ben blij dat ik uiteindelijk toch geswitcht ben. Rij wel met heel zachte hand, maar ik kan haar nu in galop tenminste gelijk terug krijgen als dat nodig is.

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-13 14:37

@ pinto_1

Ik ben het nu ook aan het proberen met Pessoabit. En ben vandaag er voor het eerst mee naar buiten geweest en moet zeggen dat ik hem al veel beter terug kon nemen.

En ik zou het liefst ook op een trens naar buiten gaan want ook ik vind dat je het rijtechnisch moet kunnen oplossen. Maar in dit geval heb ik dat al geprobeerd maar het heeft niet geholpen.

Wie weet dat ik over een paar weken weer gewoon met een trens naar buiten kan.. :)

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 14:50

Ik ben niet meer teruggegaan naar een trens. Vind het belangrijk om buiten mijn paard terug te kunnen krijgen, en ben veel te bang dat ze met haar watertrens weer niet te stoppen is. Ze is slim genoeg om dat gelijk door te hebben. ;)

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-13 16:02

Hmm, wie weet.. Heb gisteren voor het eerst buiten met een pessoabit gereden, en ik moet zeggen dat het beter ging als met een trens. Meneer maakte zich wel boos over het bit maar dat is best logisch.