Verschil in bandages?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

KozieZ

Re: Verschil in bandages?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 14:57

Bandages ondersteunen net zoveel als verband om het midden van je kuit of onderarm. Er wordt geen gewricht compleet ingepakt (zoals bij een knieband) en dus is er niets te ondersteunen.

Ze dempen wel tikken van de andere benen, maar natuurlijk wel minder goed als beschermers met een harde schaal.

Onder bandages dien je in ieder geval onderlappen te gebruiken (naar mijn mening onder alle soorten bandages). Ze zorgen voor meer demping en dus beschermen ze beter, dan zonder. Het geheel is tenslotte iets dikker.
Ook zorgen onderlappen voor een betere drukverdeling. Slecht aangelegde bandages kunnen namelijk wel schade aanrichten.
En als laatste helpen veel onderlappen van tegenwoordig voor een betere warmte-afvoer. Onder bandages kan het namelijk echt heel erg warm worden.

Waarom ze in de dressuur vaker gebruikt werden, is omdat je zo beter kan zien hoe de benen neergezet worden. Vooral voor de trainer dus.

VeraaaBalloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 20:15

Wat is het verschil tussen beenbeschermers en pees beschermers?

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 20:22

Beenbeschermers is de verzamelnaam van alles soorten beenbescherming die er is.

Peesbeschermers zijn specifieke beenbeschermers met een harde schaal.

VeraaaBalloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 21:01

Oké, dankjewel. Wat vinden jullie, of is beter?

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 18:17

VeraaaBalloo schreef:
Oké, dankjewel. Wat vinden jullie, of is beter?

Ik vind de peesbeschermers het beste, harde schaal dus goede bescherming in wordt volgens mij ook minder warm dan bandages. Heb eens een stuk bandage in mijn vingers genomen en er over gewreven zoals het paardenbeen er tegenaan wrijft. Ik kan je vertellen dat dat al behoorlijk warm werd na slecht een aantal keer op en neer te bewegen :j Als je peesbeschermers hebt die te groot zijn heb je natuurlijk ook heel wat wrijving. Ik denk dat het de kunst is om beschermers te vinden die én perfect passen en aansluiten bij de vorm van het been van je paard, de warmte goed afvoeren en goede bescherming van de pees bieden. Vaak kijken mensen liever eerst naar de 'looks' van beenbescherming. Had eens pijpkousen gekocht met wol vanbinnen, dat werd me toch net iets te warm dus gebruik ik ze eigenlijk nooit.