Welke beugels voor knieproblemen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 14:09

Ik heb ook de bow balance, had toen een tijdje erge last van mijn enkels, knieen en heup. Maar met die dingen kon ik gewoon blijven rijden, rijden echt heerlijk!

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-13 14:10

Dat vroeg ik me inderdaad ook af, over die gpg beugels. Net als met opstappen, rekt de linker veer dan niet veel verder uit?

En bij de bow balance, zit daar een linker en een rechter beugel bij? En een bepaald manier hoe je ze aan je zadel maakt? Omdat ze gedraaid zijn.

Ik zit er nu aan te denken de bow balance te kopen en desnoods dan later nog de losse adapters van gpg erbij. Kost een hoop geld, maar als ik daardoor pijnvrij kan rijden heb ik dat er wel voor over.

Verder niemand die ervaring heeft met de metalab beugels?

Marije_jiplover

Re: Welke beugels voor knieproblemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 14:13

Ik heb geen last met uitrekken gehad met mijn GPG's.
Nu stap ik sowieso eigenlijk nooit zonder hulpmiddel (krukje of hekje of boomstam) op mijn paard, en ik wissel mijn beugels ook regelmatig, omdat ik ze toch altijd van mijn zadel afhaal bij het opbergen.

Ik heb dus wel 1x een geknapte veer gehad, maar met een setje nieuwe veren zijn ze weer als nieuw.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 14:16

Je hebt bij Bow balance inderdaad een linker en een rechter beugel.

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 14:18

Mag ik eens een domme vraag stellen? Ik heb ook problemen met mijn ene knie. Ik vind het opstappen zo moeilijk. Ik maak nu gebruik van een opstaphulp (bak), maar op wandeling zal ik dit niet hebben. Hoe lossen jullie dit op? Het probleem bij het opstappen is dat ik mij kan afstoten, maar wanneer je druk op je ander been moet zitten ik niet sterk genoeg ben en dus weer naar beneden ga...

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 14:20

Ik maak buiten gebruik van boomstronken, bankjes, routepaaltjes, etc. net wat ik tegenkom, om weer op mijn paard te klimmen zonder dat vanaf de grond te hoeven doen. Ik rijd ook vaak met bb-pad, zonder beugels dus, en dan kom ik er zonder hulpje echt niet op, maar de mogelijkheden zijn zowel langs de weg als in het bos eindeloos, als je maar een beetje creatief bent én je paard braaf genoeg is om stil te staan langs een van bovengenoemde dingen.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-13 14:23

Die gpg's klinken ook fijn inderdaad.. Ik ga nog meer twijfelen nu.

@Suikermeisje: Als ik ze koop, staat er dan op de één of andere manier vermeld welke links moet en welke rechts? Of zit er een heel handig systeem in?

@SmartBH: Beugel langer maken? Zo'n speciale opstapbeugel? Leren aan de andere kant op te stappen, als het echt in één been zit? Of een stoeprand of boomstam opzoeken? Binnen opstappen en dan wegrijden?

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 14:26

@Marije_jiplover: ik heb het hem geleerd om stil te staan bij de bak dus misschien dat het buiten ook lukt.

@san4nie: mijn lesgever zij ook aan de andere kant opstappen. Misschien dat ik het toch eens ga moeten proberen. Vind het zo raar, maar misschien lukt het me wel. Het probleem zit in mijn ene knie. Ik heb een klein paard (quarter) dus eigenlijk niet zo hoog om op te stappen, maar toch lukt het me niet. Weet niet of er speciale beugels bestaan voor westernzadels.

JaMyGuCcI

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 14:31

ik heb de sprenger bow balance die zijn erg fijn
en ik heb beugels van metalab het air system zijn ook erg fijn vooral met springen.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-13 14:31

Voor een westernzadel zou ik het ook niet weten nee. Eigenlijk zouden we allemaal van twee kanten op moeten kunnen stappen vind ik eigenlijk.. Alhoewel ik wel denk dat dat de eerste paar keren vrij lastig is.
Misschien is er ook een mogelijkheid om de spieren in je benen sterker te maken? Wie weet dat dit ook kan helpen.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-13 14:32

JaMyGuCcI schreef:
ik heb de sprenger bow balance die zijn erg fijn
en ik heb beugels van metalab het air system zijn ook erg fijn vooral met springen.

Jij hebt dus ervaring met alletwee. Merk je verschil? En wat voor verschil dan?

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 14:54

JaMyGuCcI

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 14:54

de metalab zijn vooral fijn voor het springen omdat door het airsysteem de klap van de landing voor een groot deel wordt opgevangen.

nu rijd ik dresuurmatig met de bow balance en deze ontlasten je knieen ook maar op een andere manier.
deze vind ik fijner voor dagelijks gebruik omdat je dan toch het air opvangsysteem eigenlijk niet nodig hebt.

Carrotcake

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 14:56

Marije_jiplover schreef:
Nee, helemaal niet. Ze veren alleen als je er voldoende druk op zet, ze hangen niet los vast onder je voeten.
Als dat zo was, zouden ze te slap zijn om echt te kunnen veren bij grotere klappen (landig bij springen bv).

Ok, dank je wel! Dan is het misschien ook iets voor mij!

Crosskip

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 15:01

Hmm... eigenlijk is er maar 1 oplossing... uitproberen!
Ik heb gpg's gehad, het eerste model, ideaal voor mijn knie, maar uiteindelijk te zwaar voor mijn reumavoeten. Heb een keer bow balance kunnen proberen, ik verging van de pijn na het rijden!! Nu heb ik hele goedkope kunstof beugels met een breed en iets verend voetbed en die zijn voor mij goddelijk!! (alleen helaas niet meer verkrijgbaar).
Dus... probeer even of je het van iemand kunt lenen, wat voor de een werkt, werkt voor de ander absoluut niet

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-13 15:36

Crosskip schreef:
Hmm... eigenlijk is er maar 1 oplossing... uitproberen!
Ik heb gpg's gehad, het eerste model, ideaal voor mijn knie, maar uiteindelijk te zwaar voor mijn reumavoeten. Heb een keer bow balance kunnen proberen, ik verging van de pijn na het rijden!! Nu heb ik hele goedkope kunstof beugels met een breed en iets verend voetbed en die zijn voor mij goddelijk!! (alleen helaas niet meer verkrijgbaar).
Dus... probeer even of je het van iemand kunt lenen, wat voor de een werkt, werkt voor de ander absoluut niet

Ben ik het helemaal mee eens, alleen, zou niet weten van wie ik het zou kunnen lenen.. :\

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-13 15:40

JaMyGuCcI schreef:
de metalab zijn vooral fijn voor het springen omdat door het airsysteem de klap van de landing voor een groot deel wordt opgevangen.

nu rijd ik dresuurmatig met de bow balance en deze ontlasten je knieen ook maar op een andere manier.
deze vind ik fijner voor dagelijks gebruik omdat je dan toch het air opvangsysteem eigenlijk niet nodig hebt.

Oké, lastig. Ik had het idee dat de metalab een soort combinatie van GPG en bow balance zou zijn (alleen dan in de beugels zelf).

Iedereen al wel bedankt voor de reacties! :)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 15:42

Je zou de mijne (GPG) wel mogen lenen, alleen je woont niet zo in de buurt...

Woon je in de stad of in de provincie Groningen?

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-13 15:44

Dat zou wel heel fijn zijn!
Ik woon in de provincie Groningen, helemaal bovenin..
Waar woon jij?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 15:45

Hmm, dat is niet heel handig. Ik woon in Gelderland (vlakbij Arnhem), maar mijn ouders in het oosten van Friesland, maar wel aan de drentse kant. Dus dat is nog een takke-eind uit de buurt...

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-13 15:52

Dat is inderdaad vrij lastig.. Dan zal ik twee keer heen en weer moeten rijden..
Kom zelf ook eigenlijk nooit die richting op, of iemand die ik ken..
Ga ik nog even over nadenken!

UK_eef

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 16:14

@ Marije: waar haal jij nieuwe veren voor de GPG beugels? En dit kon je vader dus gewoon thuis vervangen?

@ Sannie: je kunt die van mij wel lenen voor een week. Op te halen in Usquert (op afspraak, moet ze even meenemen van huis).

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 16:32

Ik geloof dat ze zijn te bestellen. Volgens mij heeft mijn toenmalige schoonvader ze destijds zelf laten draaien op zijn werk, hij vond dat het degelijker moest toen hij de beugels uit elkaar geschroefd had.

Maar ik heb later van stalgenoten gehoord dat ze via hun dealer aan nieuwe veren zijn gekomen.
Het is dus kennelijk wel een probleem dat vaker voor kan komen bij deze beugels.
Nu waren mijn beugels toen ook al een tijdje in gebruik en werden ze ook echt dagelijks een aantal uren (ook op meerdere paarden) gebruikt.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 16:36

Misschien heel blond, maar toen ik last had van mijn knie problemen (en die heb ik er genoeg) was het gewoon een kwestie van een gaatje langer doen. Moest wel even wennen, maar ik rijd nu zonder pijn :D

JaMyGuCcI

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 17:08

san4nie schreef:
JaMyGuCcI schreef:

Oké, lastig. Ik had het idee dat de metalab een soort combinatie van GPG en bow balance zou zijn (alleen dan in de beugels zelf).

Iedereen al wel bedankt voor de reacties! :)

nee de metalab beweegt niet alleen in het beugelblok zit een veringssysteem