bovenkant van het zadel vernieuwen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

lianne484

Re: bovenkant van het zadel vernieuwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-13 17:50

het zweetblad is stuk. De zitting en de twist is door de vorige eigenaar al een paar keer gemaakt met dat voor je fietsband.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 17:56

Zitting en twist kan met een bontje of gelpad. Zweetbladen weet ik niet precies.

NogSteedsGek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 18:05

lauran__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 18:05

Zou het niet kunnen dat je rijbroeken stuk gaan omdat ze twee jaar oud zijn? Zo lang gaan de mijne niet eens mee haha en dan praat ik niet over goedkope rommel.
Daarnaast zou ik als je haar rug wilt besparen juist een nieuw (ander) zadel nemen. Al zolang hetzelfde zadel zonder dat er iets aan gedaan is, is vragen om moeilijkheden. Vriendin van me heeft in er voorjaar een zadelmaker laten komen voor haar 21 jarige pony die zijn zadel ook al zijn hele leven bij had (lees een kieffer!) en die zadelmaker zei dat ze er net op tijd bij was en liet zien waar de drukkingen van zo een zadel ontstaan na zo lange tijd. Heeft er nu een tweede hands passief op liggen en je merkte meteen aan de pony dat hij minder struikelde en veeeeel beter liep. Dus als je verstandig bent laat je gewoon een zadelmaker langs komen en je adviseren wat je het beste kunt doen in plaats van zelf bedenken wat je het beste kan doen.

lianne484

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-13 18:17

haha nee. Ze gaan echt stuk door dat het zweetblad helemaal stuk is. Maar dat dat je het over een pony heeft dat ook struikelt zet het mij wel weer aan het denken. Heel af en toe heeft die dat van mij ook maar dat is voornamelijk in de winter als ze minder beweging heeft in de zomer heb ik er eigenlijk helemaal geen last van. En ik vind het altijd maar eng als je iets gaat veranderen want het is wel de rug van het paard en ik wil dat niet gaat verknallen omdat de zadelmaker verkeerd is geweest. Dan kan ik me wel voor me kop slaan waarom ik het heb gedaan.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 18:27

Ik zou ook echt een nieuw zadel laten aanmeten. Mijn 24 jarige heeft sinds 5 maanden een simpele Ainsley op de rug liggen (niet aangemeten/aangepast aan het paard, voelde fijn aan vind ik en heb het erop gelaten) maar echt wat ben ik blij, van het vorige zadel kwamen drukplekken te voorschijn in de winter terwijl de rug gewoon goed uitzag en goed leek.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 18:35

Maar TS, je gaat er nu vanuit dat het huidige zadel helemaal goed is.

Echt, laat het eens goed nakijken want de kans is heel erg groot dat dat niet het geval is... als het al zo oud is, een paard veranderd ook gedurende zijn leven (en gedurende de seizoenen ook vaak - in de winter hebben veel paarden een wat ander postuur dan in de zomer) en een zadel verslijt... je ziet dat de buitenkant er niet zo best aan toe is maar de binnenkant zie je niet...dat wil niet zeggen dat dat allemaal nog prima voor elkaar is :=

Heel veel mensen denken dat hun zadel goed ligt en komen er later achter dat het eigenlijk al een tijd helemaal niet zo goed lag. En achteraf zeggen ze dan: oja nu ik er aan denk... dit-en-dat gebeurde eigenlijk wel.

Denk aan een paard dat af en toe struikelt, bepaalde oefeningen liever niet wil doen, bokjes geeft in de galop, niet goed wil buigen, nukkig kijkt bij het aansingelen....en zo veel meer.

Vaak begrijp je dan pas achteraf dat dergelijke dingen met het zadel te maken hadden :(:)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 18:39

lianne484 schreef:
dat weet ik niet. Zolang ik haar kan ( 13 jaar) is er nog nooit wat mee gedaan. Ik ga zo naar haar toe eten geven dan maak ik wel even een foto van het zadel hoe het er nu bij ligt.

Dat is dan sowieso niet best.
Een vulling gaat eigenlijk niet meer dan 5 jaar mee.

lianne484

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-13 18:49

daar kan ik zelf niks aan doen hoor!! ik heb haar zelf nu nog maar 2 jaar.

lauran__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 20:20

Niemand beschuldigt je ergens van hoor. Het is allemaal goed bedoeld advies. Jij bent alleen nu wel de enige die er nu wat aan kan gaan doen :) En als je goed leest zegt iedereen laat een goede zadelmaker langskomen. Ga opzoek en vraag mensen wat hun ervaringen zijn met bepaalde zadelmakers of vraag je lesgever of hij/zij iemand kent. Of vraag het mensen van bokt uit je regio. Als je een goede zadelmaker hebt gaat deze je echt niet onnodig een nieuw of ander zadel aansmeren. Maar ik denk heel eerlijk gezegd dat het wel nodig is....

lianne484

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-13 20:49

zo te horen is dat wel nodig ja. Ik ga al achter een goede zadelmaker aan. Wie hier op bokt heet ervaring met een goede zadelmaker in de regio van heerhugowaard in noordholland? Vind het wel eng eigenlijk dat ze met het zadel gaan knoeien en dat het ook verkeerd kan aflopen daar zit ik een beetje mee. En ik ben vast niet de eerste die dit heeft mee gemaakt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 20:52

Eerlijk gezegd denk ik niet dat een zadelmaker nog de zitting wil vervangen. Bij een oud zadel is alles namelijk heel broos geworden en dan is het risico vrij groot dat er nog veel meer mis is aan de binnenkant.
Bovendien kun je voor 300 euro al een heel best ander 2e hands zadel vinden.

Maaike Rispens (Zadelmakerij Rispens) zit volgens mij in Noord-Holland misschien kan zij je en advies geven en het zadel even bekijken.

lianne484

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-13 21:29

klopt had ik gister gevonden. Hebben jullie ervaring met haar? Er zit hier in de buurt ook nog de gouden naald. Heeft iemand ervaring met hem?

lianne484

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-13 11:13

Ik heb met de bovenstaande zadelmakerij contact op genomen. Ik hoop dat zij mij verder kan helpen.

lianne484

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-13 15:45

maaike rispens is geweest en had het zadel zo goed als af afgeschreven. Ze vond het zelf wel erg mooi om zo oud zadel tegen te komen. Ze dacht zelf dat het 30 jaar oud was. Ik heb een nieuw zadel besteld waar ik hopelijk nog km mee zal maken.

lauran__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 21:07

Verstandige keuze. Nog vele leuke km's toegewenst :)
Welk zadel heb je gekozen?

lianne484

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-13 21:41

bedoel je welk merk of wat voor zadel.

lauran__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 23:15

Beide (pure nieuwsgierigheid hoor :o )

lianne484

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-13 23:42

een black country dressuur zadel. Het zat heerlijk maar moet voor mij allemaal erg wennen want ik zwemde in me oude zadel en nu zit ik voor me gevoel opgesloten :P.

lianne484

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-13 23:44

als iemand hier ervaring mee heeft, want vond je er van?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 05:48

Het is ook totaal anders als die oude zadels.. Ik kan aan een hele diepe zit en heel veel wrong niet wennen. Dan kom ik gekreukelt van mijn paard en donder er bekant af. Met mijn eigen zadel met halfdiepe zit heb ik dat niet.