Bestaan ze? Dressuurzadels voor korte ponyruggen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-13 11:25

@Sababber: Top dat je dat wil doen!! Ik ben voornamelijk wel nieuwsgierig naar de lengte van de kussens bij een 17,5 inch. Ik heb vroeger jaren lang een vzh JC gereden en heb daar altijd met veel plezier meer gereden. Helaas verkocht omdat het niet meer op paardlief paste en toen overgestapt op dressuurzadel.

De massimo ligt echt ver boven mijn budget, zoals ik al zei een 2e hands zou een optie kunnen zijn. Maar nieuw gaat 'm echt niet worden.
Stubben is ook wel een goed idee inderdaad, wist helemaal niet dat die ook vrij kort gingen.

@Ukie: ik heb even op de website gekeken, gaaf zadel! Maar echt heeel ver boven mijn budget helaas.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 11:57

Sharonaa_ schreef:
Een zadel met franse kussens iets? Je kunt dan bijvoorbeeld wel een 17inch zadel nemen maar dan zijn de kussens wat korter. Massimo doet dit zover ik weet en massimo is ool nog redelijk betaalbaar.

Het nadeel daarvan is dat er erg veel druk achterop de kussens, dus vlak voor de lendenen komt. Zeker met een wat platter zadel zoals veel Massimo's.

TS, is een PS misschien iets voor je paardje? Die hebben vaak een dressuur-uiterlijk. Je kunt de modellen bekijken op bij voorbeeld http://www.ijslandersport.nl

Edit: o, ik zie dat Massimo boven je budget is. Dan gaat een PS 'm ook niet worden.

Zou een semi-boomloos zadel een oplossing zijn? Een zadel van Hidalgo bij voorbeeld. Die zijn ook aanpasbaar, je kunt de panelen zelf verstellen wanneer je paardje verandert van vorm.

Sababber

Re: Bestaan ze? Dressuurzadels voor korte ponyruggen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 12:00

Oke, zal het even voor je meten vanavond, als je wil zien hoe het zadel op mijn pony lag staan er foto's onderin mijn profiel.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 12:01

County zadels hebben ook een 16 inch. Korte kussens en je past er met maatje 36 nog in

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 12:03

unicorn_kiss schreef:
County zadels hebben ook een 16 inch. Korte kussens en je past er met maatje 36 nog in

En de lengte van je benen?

Inch maat is niet alleen kont maat! :)

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-13 12:07

Semi boomloos is zeker een optie! Helemaal boomloos wil ik niet(meer), maar semi vind ik iniedergeval het passen/proberen waard.
Ik zal hidalgo eens bekijken!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 12:10

Hier is een link: http://www.hidalgo-zadel.nl/

Ik heb zelf geen ervaring met dit merk maar ze zien er erg goed uit, en de prijs ook. Ik was van plan om te kijken of en hoe ik met zo'n zadel in zee zou gaan voor mijn korte, overbouwde paard, deze zadels waren zeg maar het backup-idee voor als het niks zou worden met het zadel wat ik nu uiteindelijk heb.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 12:13

Niet echt dressuurzadels, maar komt vaak wel enigszins in de buurt: kijk eens bij de ijslanderzadels.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 12:13

Ik heb van zadelatelier (Ninon Schutte) een zadel, speciaal voor korte ruggen (idd frans kussen) omdat wij hier met regelmaat barokke paarden of ponys krijgen om te beleren. Hele fijne zadels!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 12:15

LDRD schreef:
Niet echt dressuurzadels, maar komt vaak wel enigszins in de buurt: kijk eens bij de ijslanderzadels.

Vandaar dat ik ook de PS opperde maar die vallen buiten het budget van TS.

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 12:16

Startrekk dressuur raad ik je aan. Zijn dressuurzadels met korte zitting, en boomloos zodat je het kopijzer kunt vervangen als je paard gegroeid is door zijn bespiering. Als je pony eenmaal zijn bespiering zo heeft dat ie niet snel meer uitgroeid (tenzij door langdurig stilstaan of ziekte maar dat is ander verhaal) raad ik je Strada zadels aan. Callista schrage kan je goed hiermee helpen.

Zij heeft veel ervaring en is verkoopster van deze zadels, maar weet waar je tegen aan kunt lopen met paarden/pony's met erg korte rug. Geeft je een eerlijk advies en probeert je niet het eerste beste zadel aan te smeren. Meet precies en nauwkeurig de rug van je paard op, en geeft je een reeel beeld van wat je kunt verwachten en wat het beste zou passen.

Ik heb zelf een pre met en extreem kort ruggetje. Wat een bekend feit is onder de pre's. Zij heeft mij goed en fijn kunnen helpen, eerlijk advies gegeven.
Helaas was mijn budget niet voldoende om het zadel te kopen wat ik wilde. Ik vond een alternatief en heeft ze het beoordeelt qua passen en goed gekeurd.

Daarnaast nog even een opmerking voor het gezegde als het zadel niet past op je paard dan moet je er niet op zitten.
Ik heb een kleine rond geribte pre waarbij het lastig is om een zadel te vinden. Ik ben zelf 1.67 lang maar mijn benen steken echt niet onder mijn paard.
Heb een normaal postuur en ben niet te zwaar, (maat 40 en 69 kilo) maar een 16 inch zadel pas ik niet in...
Als je in mijn profiel kijkt zie je genoeg foto's en filmpjes om dat bevestigd te zien.
Mijn paard is Aboluut geen kinderpony of beginnerspony... Dus moet je kijken naar wat de opties zijn.
Ik heb in dit geval gekozen voor een engels dressuurzadel, waarbij de opbouw van mijn zadel vlak is, de boom van een springzadel, de opbouw erom heen is gewoon dressuur met flinke wrongen.
de zit is dus redelijk vlak, waardoor mijn bips er prima in past.
Het kort genoeg is voor de rug van mijn paard.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 12:18

Bij een WoW zadel kun je inderdaad een 17 inch zitting op een 16 inch zadel fitten.
Prijzig zijn ze wel, maar ze gaan erg lang mee :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 12:21

Startrekk vind ik nog vrij lang. Op mijn paard kan ik in de lengte niet meer dan 44 centimeter kwijt. Ik heb een IJslander.

Thorowgood was ook een stuk te lang voor 'm trouwens. Stübben niet, maar die was te recht. Ik had model Island uitgeprobeerd.
Massimo trail paste prima, was alleen voor mij ook boven budget. Ik vond de lepel ook te hoog. Massimo tölt zou mij beter bevallen, ik heb gisteren voor het eerst met zo'n zadel gereden (niet op mijn eigen paard) Het zadel zou denk ik ook op mijn paard passen maar ik ga het niet testen: hij heeft inmiddels een zadel wat goed past en wat goed bevalt.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 12:23

@jesser
Dan past je zadel toch ook? Bij jou en je paard?
Ik begrijp je toevoeging daarom ook niet.
Maar een 16 inch erop leggen omdat dat op de pony past, maar de ruiter er te lang voor is en achter in het zadel komt te zitten vind ik niet kunnen.
En dat zijn de tips die hier voorbij komen. Omdat mensen denken dat het alleen maar om de kont maat gaat.

Ik heb zelf een brede tinker. Met mijn 170 kom er ook niet onderuit.
Pas ook in een 17,5 inch zadel, maar nooit in een 16 inch, bij mij ook door mijn kont, maar ook door de lengte van de benen. :)

TS, net even nagekeken.
Ik heb een jc veelzijdig erop gehad. De lengte was goed. Maar ik heb geen idee of het dressuurmodel hetzelfde is.
Breedte was voor die van mij te smal.
Maar die zijn toch niet goedkoper dan andere merken?

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 22:45

Heb hem gemeten voor je de lengte van het kussen is 48 cm. Het is trouwens een 18 inch. Ging op mijn ukkie altijd goed, maar omdat ze wat ouder is en ze een holle rug heeft was boomloos beter voor haar. Als je interesse hebt is hij ook te koop, dan krijg ik graag een sijntje via pb :)

Hoop dat het je helpt met je zoektocht!

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 07:15

Ik heb bij mijn Noordzweed een Schutte dressuurzadel van zadelatelier laten opmeten, mijn paard heeft een kort gedeelte waar het zadel kan liggen. Zijn lendenspieren beginnen al heel vroeg en daar moet het zadel voor blijven anders gaan ze op den duur hun rug vastzetten (dit is nog voor de laatste rib). Ik heb nu een kort zadel met Franse kussens die keurig past. Mijn paard heeft ook een enorme schouderpartij en is heel rond gebouwd met weinig schoft. Ik heb een Wow gehad maar was niet super voor mijn paard bovendien was de kliniek waar ik wel eens kom niet echt enthousiast over de wow door de constante bewegelijkheid die het zadel heeft op de rug van het paard. Zij zien een zadel liever stil en rustig liggen.... In drie jaar tijd dus twee dure zadels hoop dat ik nu de juiste heb gevonden ;) Ik weet niet of zadelatelier ook tweedehands heeft maar ik denk het wel....

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 09:56

Ik bedoelde te zeggen dat er gesteld wordt dat als een groter zadel niet past op je paard/pony je dan niet op je paard/pony moet gaan rijden. Dan moet je kijken naar andere opties om het wel samen passend te maken. Ik pas niet in een 16 inch zadel, maar een kort zadel moest ik wel hebben voor mijn paardje. Om dan te zeggen, je past niet in een 16 inch dus moet je je paard maar niet rijden is geen optie he. Dan moet je kijken wat andere mogelijkheden zijn.

Mijn starr trekk was iets aan de lange kant, maar kon wel prima dragen op het middenvlak. Niet enkel kijken of iets te lang is. Bedoel ik niet dat je dan een zadel moet hebben die echt gewoon te lang is.
Ik heb mijn star Trekk verkocht omdat ik niet de steun erin kon vinden in wat ik doe in mijn rijstijl de Working Equitation.
Als je gewoon dressuurmatig rijdt zonder al te gek te doen is zo'n zadel prima. Maar ik miste net wat extra steun. Daarom dat ik uiteindelijk voor mijn huidige zadel gekozen heb. Als ik het budget heb voor de strada (aangepaste WE versie) dan komt die erop te liggen.

Edit... ik moet nog wel eens accelereren en snel stilstaan en dan schuif je over de voor of achterkant als je net niet genoeg steun hebt. Bij de Star Trekk had ik dat af en toe, dan ga je meer je paard in de weg zitten, door onbalans op zo'n moment.
Reed ik rustig dressuurmatig had ik dat niet.
Maar als ik met koeien train of op mijn parcours, dan kwam ik dit probleem wel tegen.
Bij mijn huidige zadel heb ik dat totaal niet. Ik zit en blijf zitten. De wrongen die best groot zijn helpen mij hierin.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 12:48

little_king schreef:
unicorn_kiss schreef:

En de lengte van je benen?

Inch maat is niet alleen kont maat! :)

Ik ben 1.76m: het ziet er niet uit, maar geven wel veel steun aan dijbenen, wat voor mij de belangrijkste factor is in een dressuurzadel

mOniiQue8

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 12:54

Een fryso classic is geschikt voor paarden met een korte rug. Het onderkussen hiervan is korter uitgevoerd.
Daarnaast is dit merk zadel ook geschikt voor paarden die breed zijn.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 18:19

Kijk wel erg goed uit met extra korte kussens....

In theorie klinkt het erg leuk dat je bvb. 16,5 inch kussens onder een 17,5 inch zitvlak kunt laten plaatsen, maar in de praktijk krijg je dan vaak het probleem dat het achterste randje van de kussens door het ruitergewicht dat ook al vrij ver achterin het zadel zit, best gemeen in de bespiering van de rug gedrukt wordt waardoor je paardje serieuze rugproblemen kan krijgen.

Boomloos of semi-boomloos is dan echt zo gek nog niet.

En tegenwoordig heb je heel veel verschillende systemen boomloos, zelfs Barefoot is tegenwoordig met het VPS systeem in principe al semi-boomloos doordat er met dat VPS een interne extra drukverdelende structuur in zit.

En dan heb je nog allerlei "normaal" uitziende modellen die zo normaal zijn dat ze weer boomzadel-problemen krijgen, en dus vanmalles tussen dat en een BareBackPad in zeg maar :P

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 18:27

ijssnuiver schreef:
Semi boomloos is zeker een optie! Helemaal boomloos wil ik niet(meer), maar semi vind ik iniedergeval het passen/proberen waard.
Ik zal hidalgo eens bekijken!

Hidalgo is een goede optie, en zeker ook de Freeform!
Als je beide merken wilt passen en proberen, dan is dit een goed adres: www.permicavallo.nl

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-13 21:00

Vandaag een drukke en lange dag geweest en ik ga proberen om iedereen even te antwoorden. Iedereen alvast super bedankt voor alle tips en adviezen!!

@Jesser: zoals al eerder aangegeven, ik wil liever niet een volledig boomloos zadel voor hem. Ik heb hele positieve ervaringen met boomloos bij mijn andere paard. Maar boomloos wiebelt en beweegt wat meer, maw alles is veel meer voelbaar. Dit kan een voordeel maar ook een nadeel betekenen. Deze ruin is super gevoelig en sensibel en voor hem is het fijnst als er zo min mogelijk beweegt/wiebelt en helemaal doodstil zitten we als ruiter nooit.

@Babel: ik ben voor wow tweedehands aan het kijken, nieuw gaat echt niet lukken financieel.

@LK: Ik vind de JC wel degelijk goedkoper als een massimo of een wow...
En inderdaad, het is ook belangrijk dat ik mijn beenlengte kwijt kan. Ik rij nu met bbp en het misstaat hem niet, mijn beenlengte. Maar er moet natuurlijk wel een passend zadeltje bij mij en hem geworden worden.
Als die combinatie niet lukt, rij ik hem voorlopig lekker op de bbp.

@Sababber: Super voor het opmeten! 48 cm is net zolang als mijn thorowgood 17 inch nu, dus in jou zadel heb ik geen interesse. Maar de kans bestaat natuurlijk wel dat een 17 inch jc nog een stukje korter is en wel kan qua lengte, dus het is zeker nog een optie.

@Paperboy: Ik heb inderdaad meer het advies gehad om bij zadelatelier te kijken, dus daar ga ik sowieso even informeren naar de mogelijkheden en eventueel tweedehands.
Voor mijn pony wil ik inderdaad ook een zo stil en stabiel mogelijk zadel liggen. Alles wat bij hem extra beweging is geeft onrust. Hij is zooo mega gevoelig.

@Pmarena: volledig boomloos gaat 'm dus niet worden(ookal heb ik goede ervaringen met de vps van Barefoot). Maar semi boomloos is zeker een goede optie!

@Vilar: bedankt voor de link, ik ga eens kijken!

mirjam_kl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 21:03

Ik heb op mijn hele korte ijslander die ook nog eens heel rond is uiteindelijk een maatzadel laten maken bij Ninon schutte. Ik zie dat je dit advies al hebt gekregen en ik kan ook alleen maar beamen dat ik onwijs blij ben dat ik uiteindelijk de knoop heb doorgehakt en voor een schuttezadel ben gegaan! Super service! Wel even sparen maar het is het waard. Ze heeft heel soms tweedehands zadels, maar dan moet je echt geluk hebben.

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 21:15

Star Trekk is niet volledig boomloos, het is een leren boom.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 21:38

Dat overgevoelige herken ik trouwens, zo is die van mij ook, die was vrij erg met alles eng vinden.
Kon er eerst nog niet eens zonder zadel of met BBP op omdat ze dat zo eng vond :=

Ik vond dat niet acceptabel en ben er gewoon heel rustig maar doortastend mee gaan oefenen om haar stoerder te maken.

Ben blij dat ik er gewoon doorheen gewerkt heb in plaats van het te vermijden zeg maar, na een poosje bleek dat ze juist met een soepel boomloosje (Torsion, eerste Barefoots) veel stoerder en zekerder was dan met een stugger zadel.

Juist omdat ze mij als ruiter dan goed kon voelen, dat gaf haar juist vertrouwen en zekerheid als het ware, omdat het gewoon duidelijk was wat er boven haar gebeurde. En dan ben ik echt geen topruiter :P

Als ik dan weer eens een wat stijver boomloosje zoals een Sensation of Freeform of Startrekk-achtig zadel testte dan werd ze weer meer gespannen en iebelig omdat ze wat contact miste, daar werd ze dan onzeker van, dat ruitergevoel was immers niet alleen gewiebel wat ze eerst vond, maar ook gewoon echt en eerlijk contact en dat was wel beter te peilen voor haar dat ze ook echt door het zadel heen kon voelen dat ik ontspannen was, en niet alleen maar tegen haar vertelde dat er niks aan de hand was als ze weer eens over-sensibel ergens op reageerde :P

(jemigdepemig wat een lange zin is dat geworden, sorry :o )