welke deken is nu echt waterdicht?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Verona2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 06:52

Bijna geen enkele deken is "helemaal" waterdicht met die regen van gisteren. :o

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 11:13

Dekens zijn qua waterdichtheid in drie gradaties te onderscheiden: waterafstotend, waterdicht en gegarandeerd waterdicht.

Waterafstotende dekens beschermen tegen zo nu en dan een bui en lichte motregen. Staat een paard met deze deken de hele dag in de regen dan zal de deken water gaan doorlaten.

Van waterdichte dekens is de stof waterdicht, maar de naden zijn doorgestikt. Hierdoor kan er bij een grote hoeveelheid en/of langdurige regenval water door deze naden lekken.

Gegarandeerd waterdichte dekens zijn zodanig gestikt dat de kans op het doorlekken van water minimaal is. Bij extreme weersomstandigheden kan er door de combinatie van wind en slagregen altijd water onder de deken dringen, hoe goed de deken ook is.

De waterdichtheid van een deken wordt uitgedrukt in de millimeterdruk per m2; vanaf 3000 mm/m2 is een deken gegarandeerd waterdicht en ook voldoende waterdicht voor de bescherming tijdens stortbuien.

Indeling waterdichtheid van een deken:

tot 1000 mm waterafstotend
1000 tot 3000 mm waterdicht
3000 tot 5000 mm gegarandeerd waterdicht

De Hero heeft een waterdichtheid van 2000 mm, en kan dus bij veelvuldige heftige regenval doorlekken.

Dabo

Re: welke deken is nu echt waterdicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 14:32

Oh dat is wel heel handig om te weten! ^^

MHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 14:37

het weer van gisteren was ook wel erg extreem.
de meeste outdoor dekens hebben geen naad op de rug om door lekker op de naad te voorkomen, vaak zie je wel bij extreme regen dat de coupe naden op de kont wel iets kunnen lekken.
en op de hals wil het soms idd wel eens wat inregenen.
ik zou als de deken alleen gister wat gelekt heeft ook niet gelijk op zoek gaan naar een ander maar neem anders eens een kijkje op www.minihorseshop.nl, genoeg te vinden in de kleine maatjes.

Michelle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-13 17:20

bedankt kasper , dat geeft een hoop duidelijkheid!
de hero die ik gekocht heb stond wel bij 3000 ademend en 3000 waterdicht
maar dan weet ik waarop ik moet letten!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 17:26

Mijn paard had gisteren een Shire Tempest 100 regendeken op en die was super waterdicht! Alleen had het varken in een grote plas bagger liggen rollen, dus bij de billen was de deken van binnen nat, van die plas, niet van de regen.
Paard staat 24/7 buiten trouwens en er is ruim 80 mm regen gevallen bij ons gisteren.

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 18:31

Ik heb de hero ook, en dat stukje van Kasper is ook nieuw voor mij, handig! Maar die van mij heeft ook in een stort bui met dat deken buiten gestaan (maar dat was niet zo extreem als gister, maar toch een flinke stortbui) en ik herken het dat het deken een beetje klam aanvoelde, maar hij lekte bij mij alleen een beetje op zijn kont door, heel minimaal. Alleen is dat ding wel zo stuk, helaas. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 19:30

De mijne staat 24/7 buiten onder Rhino wug en blijft droog.
Gisteren ook.

Michelle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-13 19:50

ik heb nu voor de rhino wug gekozen , ook om af te wisselen mocht er toch een doorlekken met het weer zoals gister. vind de halve hals ervan wel een voordeel!

borrelnoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 19:55

Hier ben ik ook naar op zoek ja, dus ik volg dit even. En dan ook nog redelijk betaalbaar.

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 20:04

Hier krijgen onze ijslanders (die 24/7 buiten staan) bij langdurige regenval een Bucas smartex rain op.
Zelfs na gisteren waren ze nog keurig droog onder hun dekentje.
Deze dekens staan ook nog weleens 2ehands op marktplaats.

Jessicauvita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 11:34

Ik heb ook al een aantal jaren de Rhino wug met halve hals voor beide paardjes. Nog nooit door en in geregend .

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 15:13

Ik gebruik voor mijn minipaardjes de Amigo veulendekens. Gebruik ze al een poosje en zijn super waterdicht.
Ook erg goede pasvorm trouwens.

Hipar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 13:54

Def schreef:
Onze paarden hier staan altijd onder rhino of rambo dekens (heel soms bucas) en staan 24/7 buiten, ook met dit weer. Alles is kurkdroog onder de dekens. Niet ingelekt of wat dan ook.
Super dekens zijn het.

Bij mij ook deze ervaring..... tot zondag 13 oktober!! Met deze regenval was zelfs de Rambo doorgeregend :oo

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 13:56

Hipar schreef:
Def schreef:
Onze paarden hier staan altijd onder rhino of rambo dekens (heel soms bucas) en staan 24/7 buiten, ook met dit weer. Alles is kurkdroog onder de dekens. Niet ingelekt of wat dan ook.
Super dekens zijn het.

Bij mij ook deze ervaring..... tot zondag 13 oktober!! Met deze regenval was zelfs de Rambo doorgeregend :oo

Hier niet hoor *\o/*
Hoe oud is jouw raMBO deken?

Quillemette

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 14:01

Ik heb dekens van Pagony. Erg fijn!! Weet alleen niet of die er zijn in maatje mini.. :(
Succes!

Hipar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 12:40

Hipar schreef:
Def schreef:

Hier niet hoor *\o/*
Hoe oud is jouw raMBO deken?

Nieuw :+

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 14:22

Oh das dan helemaal vreemd :D

LeenC

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 13:53

Kaspar's post is heel compleet.

Getapete naden zijn echt wel een minimum als je het droog wil houden.
Verder denk ik dat hoe lang je deken waterdicht blijft veel afhangt van de condities waarin je ze gebruikt. Zelf laat ik de deken altijd even opliggen als ze binnenkomen. Dan droogt ze het snelst door de warmte van het paard zelf. Vervolgens eens goed afborstelen als er modder op hangt. Laat je die modder zitten, dan zal je deken sneller lek geraken. Al helemaal idem dito voor mest uiteraard! Natuurlijk zal de omgeving ook wel een rol spelen: zand of leem, proper paard vs viespot, ... Er kruipt toch al snel wat tijd in het onderhoud van een paard dat met dekens staat. Wassen is ook niet de beste oplossing, want hoe goed je ze ook behandeld - éénmaal gewassen zijn ze nooit meer zo waterdicht als voorheen. Moet ik dan toch wassen, dan gebeurt dat met de producten die je ook voor je eigen waterdichte spullen gebruikt: Granger's of Nikwax.

Denk dat huidproblemen ook meer te maken hebben met het onderhoud van paard en deken dan wel het merk van deken op zich. Natuurlijk is een lekke boel altijd fout en recept voor gezondheidsproblemen. Geregeld wisselen van dekens, dekens proper houden, paardje tussendoor al eens borstelen en dekens afnemen en gewoon terug opleggen als je hen voedert (zodat er toch even lucht aan hun huid kan, de haartjes weer in de juiste richting liggen en de dekens daar zit waar hij hoort), voorkomt al een hoop problemen. Eigenlijk laat je je paard beter zonder dekens als je deze dingen niet wil of kan realiseren...

Enige deken die me ooit echt teleurgesteld heeft was een BR. Rhino / Horseware / Amigo vind ik best ok, maar bij mijn paardje lagen de Weatherbeeta's het best en ze waren echt heel goede kwaliteit.

MHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 12:08

wat ook ontzettend goede dekens zijn voor die kleintjes zijn de kensington dekens vanuit amerika.
super pasvorm en kwaliteit, beetje de horsewear dekens maar dan vanuit amerika ipv ierland ;)
zijn ook niet de goedkoopste maar wel echt +:)+
hier een link van de dekens: http://www.minihorseshop.nl/kensington- ... -1144.html