Zadel met extreem veel schoft en schoudervrijheid

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 13:25

2005 schreef:
Ik heb een cobra/ harry dabbs / jaguar die knelt op de trapius. Verder wel ideaal kort zadel!

ooh jammer !
Euroriding Achat schijnt ook "bananenkussens" te hebben. Maar euroriding is, dacht ik , niet zo geschikt voor breder gebouwde paarden.
En de JC celebration solution ( solution is extra kort kussen ) ? of de JC Thunder ?
HDR (Henri du Rivel) calcary ?
Of amerigo zadels ? --> zijn wel duur ......
Laatst bijgewerkt door Maris op 12-10-13 13:35, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 13:34

Maris schreef:
2005 schreef:
Ik heb een cobra/ harry dabbs / jaguar die knelt op de trapius. Verder wel ideaal kort zadel!

ooh jammer !
Euroriding Achat schijnt ook "bananenkussens" te hebben. Maar euroriding is, dacht ik , niet zo geschikt voor breder gebouwde paarden.
En de JC celebration solution ( solution is extra kort kussen ) ? of de JC Thunder ?
HDR (Henri du Rivel) calcary ?
Of amerigo zadels ?

Klopt Maris, ik had een euroriding maar toen pony uitgroeide door werk en ouder worden was het gewoon helemaal niet goed. Vandaar toen ik de kans kreeg een tweede hans equestor David Wispelaer gekocht. Ben ik tevreden over.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 13:38

Ik heb voor mijn merrie een tekna dressuurzadel.
Ik heb werkelijk zoveel zadels gepast, maar alles was dan weer te krap, dan weer te lang, dan weer niet goed in de kussens etc. Equestor, jaguar allemaal gepast, niets lag goed. Mijn merrie heeft ook een iets oplopende rug, waar door veel zadels bruggen of wippen.
Tot er een zadelmaker kwam met dit tekna zadel. In verhouding een goedkoop zadel (van kunststof ook), maar direct toen het op mijn paard lag, zag ik dat deze goed zat.
Hier kun je het zadel niet erg goed zien, maar wel dat het erg kort en breed is (gezien de bouw van mijn pony)
Afbeelding

2005

Re: Zadel met extreem veel schoft en schoudervrijheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-13 16:06

Tekna is een van de weinige merken die ik nog niet heb geprobeerd, niet die met verwisselbare boom. Hebben ze ook een hoge kamer?

morocco

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 16:33

Macrider? Heeft ook korte kussens en breed kussenkanaal.
De boom kan door warmte verstelt worden.

2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-13 16:35

Mac Rider heb ik al geprobeerd, was niks. Soms denk ik wel eens, het volgende paard wat ik koop moet in het zadel passen wat ik fijn vind. Zou een stuk makkelijker zijn haha.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 18:31

Ik heb inderdaad die met verwisselbare boom. Hoge kamer zou je moeten proberen op je paard. Mijne heeft geen Hoge exhort, maar wel erg veel ruimte nodig bij de schoft anders knelt het.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 18:36

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 20:09

Misschien heeft Massimo iets passends?
Die hebben zeer veel breedtematen en verschillende modellen en volgens mij zijn bij de meeste zadels van massimo ook verkorte franse kussens mogelijk.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 09:01

hmm. Ik kan maar aan 1 merk denken die voorziet in de schoudervrijheid en extreem breed kan.
en dat is toch wel zaldi.
Als je paard niet te breed is, kan een KN ook nog een optie zijn.
Te korte afgeronde kussens is niet zomaar bij voorbaat goed voor je paard. Het ruitergewicht zal toch verdeeld moeten worden.
wat je nog zou kunnen proberen is de zaldi passage? die heeft kortere kussens (wel een diepe zit)

2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-13 12:40

Ik heb ook een Zaldi, maar die begint te krap te worden. De boommaat is prima, maar de kamer moet breder. Verder supertevreden over Zaldi, schoudervrijheid is in principe prima, alleen hij begint nu teveel op de trapezius te drukken. Ze is ook heel veel veranderd, afgevallen maar wel heel veel spiermassa erbij.
KN hoef ik niet te proberen.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 06:07

Heb je in de praktijk al ondervonden dat de D1 past?

2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-13 07:46

Ja en nee. De zadelmaker wist ook niks anders meer te verzinnen voor haar rug. Ik weet dat ik altijd twee weken tot een maand er mee moet rijden om zeker te weten dat mijn paard ook vindt dat het past. Al vaak genoeg zadels gehad die op maat gemaakt waren en die mijn paard niet fijn vond. Ik heb zelf ook twijfels bij de D1, maar hij voldoet wel aan meer ruimte, als enige zadel. Vond hem alleen nog teveel achterover liggen, zou een boommaat breder mogen, alleen dat wordt een discussiepunt met de zadelmaker denk ik.
Verder zou de vergelijking met een ander zadel ook fijn zijn. Mijn huidige zadel drukt gewoon teveel voor, maar verder loopt ze er wel mee. Ik moet alleen niet nu teveel vragen.
Veel andere zadels ging ze na een paar weken mee in de staak. De D1 is een mooi zadel en een van de weinige die dus tot nu toe op het paard kan liggen, maar ik vind het wel een erg beperte keuze. Een tweedehands D1 durf ik nog wel aan, die zou ik nog in kunnen ruilen. Een nieuw zadel ga ik heel veel verlies op maken als het toch het zadel niet blijkt te zijn.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 07:51

En die sleesche zadels?
Daar is veel onderzoek aan vooraf gegaan, wie weet is dat wat.
Geen idee wat een D1 kost. En ook geen idee wat een sleesche je kost.
Maar misschien het overwegen waard

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 07:54

In de D1 zit 'gewoon' de standaard Prestigeboom en daar kun je zelf al eenvoudig uit herleiden dat dat geen oplossing gaat bieden. Zeker niet op lange termijn.

Afbeelding

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 07:55

Sorry, beetje vreemde foto zo :o Heb 'm snel geopload :)

2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-13 07:58

Schleese ben ik mee bezig. Op de foto niet helemaal wat ik zoek, maar misschien ligt het heel anders op de rug van het paard! De D1 zit in de prijsklasse 4000.
Vind Schleese (en DK) wel mooie zadels. Ze moeten alleen wel recht zijn, ik wil geen scheef aangepast zadel.

Ah, thnx Aimee! Hmm, nee dat is niet helemaal wat ik zoek en dat is me er niet bij verteld. Dan is waarschijnlijk het effect van die elastische voorsingel en die kamer/kussens (hoe zeg ik dit) die weggesneden zijn een kort termijn effect geweest. Daar ben ik dus ook het meest bang voor, zadel ligt op het oog goed, paard loopt er de eerste keer beter mee dan oude zadel (nogal logisch, zadel drukt anders), maar wat gebeurt er als ik het zadel gekocht heb en het na twee weken op andere plekken gaat drukken.

Ligt het nou aan de foto, of staan de takken zo naar voren gericht?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 08:04

Ik heb een euroriding Titan II, die van mij heeft een hoge schoft, vrij forse schouders en rond ribben

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 09:13

4000,- dat is nogal een bedrag.
En Idd zou je voor zo,n D1 gaan zou je heel goede afspraken moeten kunnen maken indien paard toch aangeeft dat het niet lekker ligt.
En denk dat dat moeilijk gaat zijn bij een relatief standaard zadel.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 09:20

Ik heb voor mijn pony (rond geribt, korte iets oplopende rug) een Albion SLK. Ook breed kussenkanaal en korte kussens. Mijn pony heeft flinke schouders en het zadel geeft erg veel schoudervrijheid. Ben er erg tevreden over. Heerlijk zadel.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 09:31

2005 schreef:
Vind Schleese (en DK) wel mooie zadels. Ze moeten alleen wel recht zijn, ik wil geen scheef aangepast zadel.

Mijn Schleese is wel recht, dus dat zou geen probleem moeten zijn lijkt me?

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 09:32

2005 schreef:
Ligt het nou aan de foto, of staan de takken zo naar voren gericht?

Nee hoor, dat ligt niet aan jou. Die takken staan naar voren gericht :j

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 09:33

Ik wilde ook net de Albion SLK noemen :)
Voor mijn paard was deze vooral ideaal vanwege de schoudervrijheid en het brede kussenkanaal.

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 11:29

Symbion zadel al geprobeerd? Die vam mij heeft zo te lezen ongeveer dezelfde bouw, en ik kwam op dat zadel uit.