Zweetdekens voor beginners..

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 14:13

ik poets gewoon goed... maar net als wassen met shampoo enz... dat doe ik niet in de winter...die van mij heeft geen dekens op verder en staat overdag buiten in de winter en snachts binnen.... dus moet ze wel een vet laagje hebben...

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 14:14

ja kan ook die erge zweet plekken met stro afwrijven dit helpt ook goed

ik leg mijn paard alleen een zweetdeken op als ze terug op stal gaat waar het soms helaas kan tochten
dan heb ik haar liever niet kletsnat op stal staan
dan ga ik na een dik half uur a uur terug om die natte deken af te pakken en mijn paard is dan fijn droog eronder.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 14:16

Waarom heb je er uberhaupt een deken op gedaan?
Het is niet lelijk bedoeld, maar soms denk ik wat twijfel in je topics te lezen... Kritisch zijn naar jezelf is prima, twijfelen en navragen ook geen probleem...
Maar als ik het zo lees dan ben je wel op de goede weg en kritisch zat naar jezelf. Je kunt jezelf ook onzeker praten...
Hop, dekens laten en lekker rausen met die knollen. :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 14:18

Omdat ik hem volledig nat had gemaakt ... En tja, beetje twijfel ook door anderen bezig te zien :j Niet in die zin dat ik beslis om hem in de winter onder dekens te zetten ofzo, maar qua zweten en afspoelen en dergelijke ... Heb er eigenlijk ook geen ervaring mee. Eerder reed ik enkel als het zeg maar warm was, en dan was beetje zweten niet zo erg. Zodra het kouder/natter werd reed ik eigenlijk niet meer, of toch niet meer in die mate dat hij ging zweten. Dat ga ik nu wel doen, dus vandaar de twijfel wat ik dan moet.. Heb die ervaring allemaal niet :')

TurdusMerula

Re: Zweetdekens voor beginners..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 14:19

Ik snap het hoor. :)

Ik zou dus zelf zeggen, niet meer natmaken, goed uitstappen en mits je niks extreems hebt gedaan gewoon zo terugzetten. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 14:23

Ok :)
En als ik wel iets extreems gedaan heb? :+ (wat is extreem dan natuurlijk :Y) Cob zal het al snel extreem vinden :)) ).

Azzelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 14:24

[***] schreef:
Dus? Nooit meer natmaken? Gewoon uitstappen en "bezweet" terug in de paddock gooien?

Dat zou ik niet zo willen zeggen . Het maakte alleen dat mijn eerdere link over hoe de paardenvacht werkt, niet meer helemaal van toepassing was. Als ik voor mezelf spreek: in de zomer spuit ik mijn paard af, maar zodra ik het te koud vind worden, niet meer. Zet ik hem idd bezweet (maar wel op adem) terug buiten.

Vuurneon legt het helder uit!

Mijn paard staat ook 24/7 buiten, poets ik zo min mogelijk, alleen daar waar zadel en hoofdstel komen zorg ik dat er niets zit wat kan gaan irriteren.

(en even off topic: wat ga jij ontzettend mooi met je paarden om, komt op mij over alsof het met heel veel respect gaat naar het paard, ingaand op karakter en mogelijkheden - of beter gezegd misschien nog wel: wensen - van je paarden, zonder af te dwingen).
Laatst bijgewerkt door Azzelien op 10-10-13 14:29, in het totaal 1 keer bewerkt

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 14:28

[***] schreef:
Ok :)
En als ik wel iets extreems gedaan heb? :+ (wat is extreem dan natuurlijk :Y) Cob zal het al snel extreem vinden :)) ).

Dat was meer om mijzelf in te dekken, ook tegen evt. slecht lezen.
Ik kan zaken bedenken wanneer een zweetdeken eventueel handig zou kunnen zijn. Maar dat slechts uitzonderingen, totaal niet alledaags en vooral niet iets waar je je zorgen om moet maken. ;)

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 14:40

waar het zadel ligt word meer gepoetst dan de rest van het paard en onder het zadel zweet het meer

ik zie nu ook als het regent precies de plek waar mijn pad ligt, deze is donkerder / natter dan de rest van het paard
komt toch door het zadel/poetsen
er zit daar dan minder huidvet

nou ja mijn paard gaat overdag de paddock in en mocht het noodweer zijn staat hij snel binnen :j

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 15:17

[***] schreef:
Staat verder niet onder een deken neen, weet nog niet of dat zo gaat blijven of niet, moet ik even zien.

Als hij hard gewerkt heeft (onder het zadel of voor de koets) en dus goed bezweet dan wordt hij afgespoeld (warm water) en daarom doe ik hem dan een zweetdeken op. Hij is dan volledig nat en als ik hem dan zo op de paddock zet lijkt me dat ook niet gezond. Dus wil ik hem dan even op stal zetten met een zweetdeken zodat hij wat sneller droogt.

Ik denk dat je handiger een zweetmes en eventueel een handdoek/bos hooi kunt pakken dan een zweetdeken. Zoals al gezegd: als hij niet aan dekens gewend is en z'n eigen dikke vacht heeft krijgt hij het er alleen maar warm onder. Als je 'm dan ook nog op stal zet kan hij zich ook niet zelf afkoelen (of warm rennen als je 'm onder de slang hebt gehad) omdat hij moet blijven stilstaan in z'n hok. Hij kan er ook niet rollen. Je schrijft zelf al dat hij dat meteen doet in de paddock. Natuurlijk doet hij dat, een gezond paard weet heus hoe hij z'n vacht moet verzorgen. Die van jou ook.

Als je je paard niet tot op z'n huid nat maakt onder de slang zou ik 'm gewoon alleen even afdrogen en geen deken op leggen. Waarom was je 'm eigenlijk? Als hij even rolt is hij sneller van het zweet af en droogt hij zichzelf ook al een heel eind af. Het is ook gezonder voor 'm, en voor jou minder werk. Nu in het koude seizoen zou ik een paard met winterhaar niet natmaken als het niet echt hoeft. Scheer 'm dan eerst :Y)

Qua borstelen: ik borstel alleen in het voorjaar om te borstelen. De rest van het jaar doe ik z'n staart en manen, en verder zo min mogelijk. Hij wordt ook niet vies (modder/mest), alleen dus af en toe wat zweet en krauwplekken van z'n maatjes. Dat gaat er met een harde borstel even af, of met een rubber rosje. Net wat ik eerder vind. Maar die borstels gaan zeker niet tot op z'n huid. Zand laat ik ook lekker zitten, tenzij het echt in een laag op z'n rug ligt. Het heeft allemaal een functie. En met borstelen verstoor je dat maar.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 15:33

maar als je wilt rijden zal het zand of bij mij dan de bagger er toch af moeten,anders schuurt dat lekker onder je zadel.

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 15:35

Ik doe het nu alleen met plastic borstel! maar alleen waar zadel en hoofdstel zit.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 15:44

Atent schreef:
Ik doe het nu alleen met plastic borstel! maar alleen waar zadel en hoofdstel zit.

:D zover ben ik nog niet na ruim 15 jaar met dekens gewerkt te hebben
eerst maar kijken of ik dit gaat volhouden :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 15:50

Bedankt voor de reacties nog. Begrijp het nu allemaal beter en verklaart ook waarom hij onder de deken eigenlijk helemaal niet droogt. Gaan we dus niet meer doen :Y) Echt wassen doe ik niet trouwens, gewoon afspoelen met water. Maar volgende keer dus gewoon terug in de paddock en lekker laten rollen en de volgende keer even met een borsteltje erover. Komt goed :)

@ Azzelien : :o :o Bedankt voor het enorme (offtopic)compliment :o
Heeft de pony mij ook wel geleerd hoor, bij hem werkt dat niet om gewoon te doen wat je wil, zonder rekening met hem te houden. Dus ben ik dingen anders gaan aanpakken, en gaandeweg gaat hij mij ook steeds meer teruggeven en steeds meer proberen, dus nu ben ik op een punt dat ik hem wat harder kan laten werken zonder dat hij meteen in de staak/verdedig/ikbenerniet-modus schiet. Is trouwens ook wel een heel fijn gevoel, als je hem nu vergelijkt met een aantal jaren terug .. onherkenbaar. Toch wel leuk :D

Azzelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 08:12

[***] schreef:
@ Azzelien : :o :o Bedankt voor het enorme (offtopic)compliment :o
Heeft de pony mij ook wel geleerd hoor, bij hem werkt dat niet om gewoon te doen wat je wil, zonder rekening met hem te houden. Dus ben ik dingen anders gaan aanpakken, en gaandeweg gaat hij mij ook steeds meer teruggeven en steeds meer proberen, dus nu ben ik op een punt dat ik hem wat harder kan laten werken zonder dat hij meteen in de staak/verdedig/ikbenerniet-modus schiet. Is trouwens ook wel een heel fijn gevoel, als je hem nu vergelijkt met een aantal jaren terug .. onherkenbaar. Toch wel leuk :D

Graag gedaan, terecht compliment. Ken geloof ik weinig mensen die jouw weg bewandeld zouden hebben. En het mooie is, dat je het dus uiteindelijk terug krijgt ook, helemaal vanuit hemzelf, gaaf!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 09:21

Even een gerelateerd vraagje, waarom zou het erg zijn als er zout achterblijft op de vacht nadat het zweet is opgedroogd?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 12:14

mirgino schreef:
maar als je wilt rijden zal het zand of bij mij dan de bagger er toch af moeten,anders schuurt dat lekker onder je zadel.

Daarom zeg ik: als er een laag zand op ligt haal ik die er wel af. Dus bij voorbeeld als hij net gerold heeft, of met een natte vacht heeft gerold en het zand is blijven plakken. Dat veeg ik er dan even af met m'n hand. Modder zit er eigenlijk nooit aan, hooguit onder z'n pens. Dat haal ik eraf waar m'n singel loopt.