help, geen enkel zadel past lekker!!!!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Vera

Re: help, geen enkel zadel past lekker!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 12:17

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 12:27

Ik roep heel hard: Zaldi!
Veel modellen binnen je budget, goede kwaliteit en veel mogelijkheden. Voor 1 van de fjorden heb ik zelf de Zaldi Vila Endurance. Niet te lang, boommaat is prima aan te passen aan het paard, de kussens zijn van latex. Ze vormen dus altijd naar je paard en je hoeft ze niet op te vullen. Verder heeft dit zadel fenders in een engelse look waardoor de schouder van het paard volledig vrij kan bewegen. Zelf gebruik ik er een banaansingel bij omdat de betreffende merrie (rondgeribt, veel schouder, weinig ruimte op de rug) de singelplek ver naar voren heeft liggen.

Ninon is goed, maar met een budget van 1500 euro volgens mij niet haalbaar.

Miranda95

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 13:04

Yvank_ schreef:
Miranda95 schreef:

merano is troep nooit aan beginnen!

Is geen troep hoor,.
Dit is gewoon een heel fijn zadel, aangezien mij zus een ander paard heeft gekocht en deze niet meer past.
t liefst zou ze m niet wegdoen want tis echt een heel fijn zadel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 13:26

google maar even op merano/zadelmarkt.. als je de rug van je paard naar de knoppen wil rijden is merano een uitstekende keuze :j

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 13:28

Idd Ninon van het zade. Attelier.
Of een wow met maat 1 kussens en 2 zitting.
Heb er jaren met plezier gebruik van gemaakt op mijn korte rondegeribte brede merrie.
En heel toevallig heb ik de mijne in de verkoop.
Passend in je budget :-D

Edit een demo zadel van Ninon kan in het budget van TS mits ze Idd een.Demo heeft die verkocht kan worden ;-)

NN44

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 13:31

Ik heb ook goede ervaringen met Ruitergilde zadels op een haflinger. Misschien het proberen waard?

Imitador

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 13:36

Zaldi is inderdaad vrij breed te krijgen (iberische paarden hebben rondere ruggengraat zeggen ze) en buiten Hidalgo zou je misschien naar een boomloze van Heather Moffett kunnen kijken? Ik heb die van mij net verkocht, maar erg fijn zadel.

Gravity

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 21:07

Heb je al een JC zadel geprobeerd, deze past echt perfect op mijn pony met korte rug,
Het kussenkanaal is mooi breed, 17,5 inch is maar 45 cm lang,
Ook heb ik een Arthur kottes zadel voor mijn andere pony met korte rug, deze is ook 17,5 inch en
45 cm lang, beide zadels passen binnen je budget

Viet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 21:14

Ik heb dit probleem ook gehad met mijn haflinger. JC leek goed te liggen maar bleek later toch ook te lang. Ik heb echt alle merken er bijna opgehad en uiteindelijk ben ik bij fryso terecht gekomen. Tweespan heeft ook tweedehands fryso zadels te koop. Misschien is dat een optie?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 07:14

Schrijf idd een merk niet te snel af ivm boommaat die 1 cm te krap is op papier zoals een W=34. Kan zomaar breed genoeg zijn want de merken verschillen onderling enorm qua vorm etc...

Ik heb een spalding maat 3 op een hele brede haf gehad...
Thorowgood ook op erg ronde dieren ( haf en ijs)
Ideal heb ik op een fjord en haf maatje tank gehad.

arty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-13 08:13

Weer wat wijzer geworden, de boommaten blijken inderdaad enorm te verschillen, dezelfde maat kan bij het ene merk zadel veel breder zijn dan bij het andere. Ook de opvatting van een korte rug verschilt per merk. De ene vindt een korte rug 42/43 cm en de andere vindt 53 kort.......met zijn allen komen we er wel uit. Zaldi leek me ook wel een goede optie, alleen hoor ik zo extreem veel negatieve verhalen over die winkel, zal geen namen noemen, dat ik er geen zin in heb om met deze firma in zee te gaan. Heb nog geen andere dealer gevonden met het hele assortiment zaldi.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 13:41

Ik ken zelf Trekking saddles en de Country Mill. Ik heb mijn zadel bij de laatste vandaan.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 13:49

Je hebt PB maar zie dat Ninon hier ook al paar keer is genoemd, die moet je echt even bellen of langs laten komen.

Natasjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 13:53

Ik roep nog maar een keertje heel hard Zaldi ! Ligt hier op zowel mijn haflinger als mijn erg rondgeribde schoftloze kwpn merrie perfect !

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 16:49

lotje5lotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 17:38

Ik heb ook een haflinger met boommaat 35, beetje overbouwd. Ik heb sinds een paar maanden een Trekker flexibel (dressuur) saddle. Zadel ziet er uit als een normaal zadel (ik heb de gaited, wilde een vlakke zit), en heeft een leren boom. Kan gewoon je eigen dekjes gebruiken. Zadel vormt zich naar het paard. Absoluut geen drukplekken oid gehad tot nu toe.
Ik heb maat 34, maar het zadel kan iets breder, want de voorkant is enigszins flexibel. Zit heerlijk zacht, de zitting en kussens zijn van memoryfoam. De zitting is een verademing, geen zere billen!!!
Dit zadel is het eerste zadel (van de 3) dat niet op de schouders naar voren schuift.

abelmijnshet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 17:49

Tip ja kan ook met pad gaan dat is een soort zonder zadel rijden maar dan kom je zachter neer in draf en galop [maar galop zit ook gewoon lekker zonder zadel]

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 16:56

Er zijn verschillende verkopers van Zaldi hoor, er zit vast wel iemand bij waar je niet zoveel nare ervaringen bij kunt vinden? :)

arty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-13 18:33

weet je waar die zitten? ( en dan bedoel ik niet de adressen waar ze maar 1 of 2 modellen hebben)

arty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-13 11:42

hi bokkers, goed nieuws *\o/* :j Ik heb een zadel gevonden! Het is geworden een zaldi lusitanus. Ligt prachtig en zit fantastisch. Eerlijkheidshalve vond ik de new kent lekkerder zitten, maar die lag minder goed op mijn meisje. Ik ben superblij en was ook heel verrast door de kwaliteit. Stukken beter dan mijn vorige probeersels. Beslist een hoger segment maar wel voor de prijs van een laag segment. Als ze toeneemt in bespiering kan de boom thermisch nog wat veranderd worden en ook de wolgevulde kussens zijn bewerkbaar. En als slagroom op de taart: 2-tone leer in haflingertinten met stiksels in de kleur van haar vacht.....wat wil een mens nog meer! Nu nog 6 weken geduld........Bokkers, allemaal bedankt voor jullie tips en hulp tijdens deze zoektocht en voor de nog worstelende zadelzoekers: Geef niet op , doe geen concessies, blijf gewoon doorzoeken, ergens ligt dat perfecte zadel voor jou en je paard op je te wachten.groet,arty

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 11:55

Klinkt goed! We krijgen wel een foto te zien als je hem hebt toch :D Ben benieuwd naar de kleur :) Model vind ik alleen echt afzichtelijk :') (ieder zijn ding)
Ik krijg de 24ste de zadelpasser langs...

arty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-13 12:21

hoi Goldie, heb er 6 "versleten" . Mijn paardje heeft de afgelopen maanden ook al 5 boommaten gehad: van 30 tot 35 en alles wat er tussen zit. je zou toch zeggen dat een cm een cm blijft.......zucht. Zo'n lusitanus zou in mijn hoofd ook niet opgekomen zijn, maar als je erop zit en het rijdt lekker en het zit als een huis, al was het een pimpelpaarse ufo....Foto volgt. Waar zitten jouw trubbels?

LeffroiJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 12:25

Probeer MSFC eens een keer ;)

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 13:11

arty schreef:
hoi Goldie, heb er 6 "versleten" . Mijn paardje heeft de afgelopen maanden ook al 5 boommaten gehad: van 30 tot 35 en alles wat er tussen zit. je zou toch zeggen dat een cm een cm blijft.......zucht. Zo'n lusitanus zou in mijn hoofd ook niet opgekomen zijn, maar als je erop zit en het rijdt lekker en het zit als een huis, al was het een pimpelpaarse ufo....Foto volgt. Waar zitten jouw trubbels?

Snap je hoor, paard gaat voor.
Kwam er laatst achter dat allebei mijn zadels klemmen bij der rug. Ben benieuwd of ik makkelijk een zadel voor haar kan vinden, ze heeft ook best een rondje rug met weinig schoft.

arty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-13 13:49

het toverwoord kan zijn : souffle kussens. een half diepe zit wil ook vaak helpen. Zoek je een dressuur of een veelzijdigheid of ? en... leffroi heb 4 x msfc ghad, komt allemaal uit hetzelfde wallsall, zelfde fabrieken, heeft alleen een andere naam en is een stuk duurder ( o.a.crown/ideal, kent & masters, thorowgood, fairfax etc)