Gloa schreef:Klein verschil tussen een western boom en een engelse boom is dat de schouderkop onder de boom van een westernzadel kan roteren. Een engelse boom heeft takken waar de schouder tegen vast loopt. Daarom hoeft een westernzadel geen 3 vingers achter de schouder te liggen. Maar de boom erop leggen is ook niet de bedoeling.
Klopt in zoverre, dat de boom van het westernzadel ca. 2,5 cm achter het schouderblad moet liggen ( meestal zit daar de 1e concho). De skirts mogen over de schouder vallen, daar komt geen gewicht op.
Er zijn zeker korte westernzadels, ik heb een roundskirt met een lengte van 63 cm, boomlengte is ca. 54 cm. Weliswaar op maat gemaakt want in de winkel komt je zoiets minder snel tegen. De seat is "maar" 15 inch maar omdat het hier om een A-fork gaat is er genoeg ruimte in de zitting en past er ook een 16 inch kont in
.Voor ieder paard is een westernzadel te maken, soms met standaard bomen soms met op maat gemaakte bomen.
Nadeel van het spul wat in de winkel ligt is dat er een "standaard" boom inzit, maar niemand weet precies welke standaard omdat die per jaar, zadelmerk, boommerk/ maker kan verschillen.
De Full Quarter van merk A, kan bij merk B opeens een Semi Quarter boom zijn en bij merk B volgend jaar weer een Full Quarter en omgekeerd.
Maar als je paard er lekker mee loopt...
Die had ik weleens gezien maar ik snap nu helemaal het idee erachter. Dank je wel!