Geen zadeldrama's met een westernzadel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 15:21

Gloa schreef:
Klein verschil tussen een western boom en een engelse boom is dat de schouderkop onder de boom van een westernzadel kan roteren. Een engelse boom heeft takken waar de schouder tegen vast loopt. Daarom hoeft een westernzadel geen 3 vingers achter de schouder te liggen. Maar de boom erop leggen is ook niet de bedoeling.

Klopt in zoverre, dat de boom van het westernzadel ca. 2,5 cm achter het schouderblad moet liggen ( meestal zit daar de 1e concho). De skirts mogen over de schouder vallen, daar komt geen gewicht op.

Er zijn zeker korte westernzadels, ik heb een roundskirt met een lengte van 63 cm, boomlengte is ca. 54 cm. Weliswaar op maat gemaakt want in de winkel komt je zoiets minder snel tegen. De seat is "maar" 15 inch maar omdat het hier om een A-fork gaat is er genoeg ruimte in de zitting en past er ook een 16 inch kont in ;) .
Voor ieder paard is een westernzadel te maken, soms met standaard bomen soms met op maat gemaakte bomen.
Nadeel van het spul wat in de winkel ligt is dat er een "standaard" boom inzit, maar niemand weet precies welke standaard omdat die per jaar, zadelmerk, boommerk/ maker kan verschillen.
De Full Quarter van merk A, kan bij merk B opeens een Semi Quarter boom zijn en bij merk B volgend jaar weer een Full Quarter en omgekeerd.
Laatst bijgewerkt door ElCid op 06-10-13 15:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 15:28

0000 schreef:
Koper schreef:
Ik hoop dat ik dit verkeerd begrijp.

Ik heb het over engelse zadels, dat ben ik vergeten erbij te zetten.

Ik heb het over zadels. Engelse zadels, westernzadels, Chinese zadels, zadels van Mars, maakt me niet uit wat voor type het is of waar het vandaan komt of wat het gekost heeft. Een zadel moet passen. Punt.

Natuurlijk is het fijn als je zadel van degelijke kwaliteit is maar ik struikel een beetje over je opmerking dat goedkope zadels "rommel" zijn. Een zadel is pas rommel als je paard er niet fijn mee kan bewegen. Ook als dat zadel 10000 euro gekost heeft.

0000

Re: Geen zadeldrama's met een westernzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 15:42

Oh zo, dan had ik het alsnog verkeerd begrepen. Dat had ik uitgebreider moeten omschrijven misschien, zo kort door de bocht was dat niet bedoeld. Wat ik bedoel is dat in mijn ervaring fijne, goede kwaliteitszadels meestal 'gemakkelijker' liggen dan bijvoorbeeld een Merano-klasse zadel. Op één of andere manier lijken die sneller te gaan schuiven of scheef te zakken. Dat is niet erg als je één paard te rijden hebt en dat zadel toevallig perfect past op dat paard. Maar ik rijd er doorgaans meer en daar zit ook nog weleens wat verloop in. Dus ik kan niks met zo'n zadel, daar heb ik gewoon niks aan. En ik ben echt wel een precieze, in alles. Maar goed is goed, het hoeft geen 110% te zijn om te functioneren.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 16:09

Westernzadels komen een stuk nauwer qua passen dan Engelse. Bij Engelse zadels heb je eigenlijk alleen te maken met de boommaat. Past die, dan ben je al een heel eind. De 'holling' van de boom in de lengte over de rug ('rock' bij Westernzadels) wordt bij Engelse zadels door de kussens opgevangen.
Een Westernzadel heeft geen kussens - alles wat niet past moet door de pad worden opgevangen, en dat kan dus maar heel beperkt. Daarbij heb je behalve de breedte van de fork (de boommaat in Engelse zadels) ook te maken met de rock en de 'flare' (de welving van het zadel ter hoogte van de ribben, die de boom zo goed mogelijk moet volgen).

Daarom kun je een Westernzadel in feite alleen maar passen met de kale boom. Door de skirts kun je niet voelen hoe de boom loopt (behalve bij oudere, lekker ingezakte skirts, daar kun je vooral de flare vaak goed voelen). Die fork (boombreedte) kun je van buitenaf best zien, maar daar zit het probleem dan ook meestal niet.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 16:11

@ 0000: Merano ken ik niet maar dank je wel voor de verheldering. Ik begrijp wat je bedoelt. Rijd jij steeds dezelfde typen paard? Want dat kan natuurlijk ook uitmaken: als jij steeds warmbloeden met een vergelijkbare bouw onder je zadels hebt past dat makkelijker dan als je de ene keer een warmbloed hebt en de andere keer een fjord. Dat is met een westernzadel natuurlijk ook: tuurlijk is niet elke paint of quarter even breed of lang als de andere maar de verschillen zijn kleiner dan tussen een quarter en een tinker.

Er zijn de laatste 30 jaar gewoon steeds meer "afwijkende" modellen rijpaard gekomen. Froegah was een rijpaard automatisch een warmbloed. En een westernpaard was zowat per definitie een quarter. Nu gelukkig niet meer. En de zadelindustrie doet z'n best om ook voor die modellen ook een rijzadel te maken. Ik zie steeds meer dat bij voorbeeld mensen op een trekpaard rijden. Wat moet daar in hémelsnaam voor zadel op! Het jouwe gaat niet passen denk ik ;)
Laatst bijgewerkt door Koper op 06-10-13 16:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 16:13

Ibbel schreef:
De 'holling' van de boom in de lengte over de rug ('rock' bij Westernzadels) wordt bij Engelse zadels door de kussens opgevangen.

Pertinent onjuist.

Je stelling dat je een westernzadel alleen met de kale boom kunt passen klopt naar mijn mening ook niet. Ooit van een zadelpasmal gehoord?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 16:16

Ik heb nog steeds een heerlijk Schöntal zadel - kussens kunnen niet opgevuld worden, zit een soort foam in, is na 35 jaar nog steeds in perfect staat. Zadel wordt allang niet meer gemaakt helaas.

Dat zadel heeft op een Fjord van 1.34 gelegen, op een warmbloed van 1.75, op een Arabier van 1.48 en ik gooi het nu nog steeds op mijn paarden als ik een keer een Engels zadel nodig heb. Voor mijn 3 paarden (1 Arabier en 2 halfbloeden) voldoet dat ene zadel uitstekend, ook voor langere ritten, schuift niet, beperkt ze niet in hun bewegingen, laat staan dat het drukkingen zou geven, en voor diezelfde 3 paarden heb ik 3 verschillende Westernzadels.

Ik kan mij dus uit ervaring goed vinden in de stelling dat een goed Engels zadel vaker multi-inzetbaar is dan een goed (of misschien zelfs wel beter) Westernzadel.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 16:18

Koper schreef:
@ 0000: Merano ken ik niet maar dank je wel voor de verheldering. Ik begrijp wat je bedoelt. Rijd jij steeds dezelfde typen paard? Want dat kan natuurlijk ook uitmaken: als jij steeds warmbloeden met een vergelijkbare bouw onder je zadels hebt past dat makkelijker dan als je de ene keer een warmbloed hebt en de andere keer een fjord. Dat is met een westernzadel natuurlijk ook: tuurlijk is niet elke paint of quarter even breed of lang als de andere maar de verschillen zijn kleiner dan tussen een quarter en een tinker.

Ja, goed punt. Ik rijd altijd warmbloedpaarden. Varieert wel in ras en hoogte natuurlijk maar niet ineens een heel ander type paard inderdaad.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 16:18

Koper schreef:
Ibbel schreef:
De 'holling' van de boom in de lengte over de rug ('rock' bij Westernzadels) wordt bij Engelse zadels door de kussens opgevangen.

Pertinent onjuist.

Je stelling dat je een westernzadel alleen met de kale boom kunt passen klopt naar mijn mening ook niet. Ooit van een zadelpasmal gehoord?

Ja, en dat werkt maar heel beperkt. Ik ben in ieder geval op die manier met een nieuw zadel het schip in gegaan. Met ingezakte/ingereden 2e handszadels werkt het vermoedelijk beter.
Tja, de mensen die ik spreek en waarvan ik vind dat ze kennis van zaken hebben, geven allemaal aan dat passen met de kale boom de beste manier is.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 16:19

Wat mij betreft dient een pad voor de drukverdeling en niet om een slechte pasvorm van het westernzadel te compenseren

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 16:19

Ook mijn mening; een western zadel kan je alleen goed passen met de kale boom; een pasmal is leuk, als je die in de kale boom kan leggen en ook nog precies op de juiste plek. Met pasmallen ( visgraten en al dat spul) kan zo geschoven worden in het zadel dat het lijkt te passen maar niet doet.
Net als drukmetingen is meten met een pasmal in een zadel niet betrouwbaar genoeg! Veel western zadels worden met allerlei kunst en vliegwerk "gepast"; handje ertussen, visgraat pasmal die "ergens" in het zadel wordt gelegd, drukmetingen, etc. etc. Zolang je niet weer wat voor boom er in een zadel zit blijft het giswerk en kan je hooguit er achter komen dat het helemaal niet past of enigszins past; met die methodes kan je de pasvorm nooit 100% garanderen.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 16:21

_Cindy schreef:
Wat mij betreft dient een pad voor de drukverdeling en niet om een slechte pasvorm van het westernzadel te compenseren

Inderdaad! Een slechte pasvorm zal nooit beter worden met een pad, zelfs een goed passend westernzadel ( met voldoende wol aan de onderkant!) kan je met een hele dunne pad/ blanket gebruiken. Gebeurt in Amerika regelmatig, al die, vaak, peperdure pads zijn maar goed voor 1 iemand en dat is de fabrikant!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 16:23

_Cindy schreef:

Precies. Dat geldt precies hetzelfde voor de kussens van een engels zadel.

Hoe zouden de mensen die een pasmal niet betrouwbaar vinden dan controleren of een tweedehands western boomzadel past? Zonder het leerwerk eraf te halen? Gewoon even puur interesse. Ik ben dan namelijk benieuwd of er een alternatief is.

Een westernzadel met alleen een blanket eronder zou ik zelf niet gauw doen := Maar als je paard er lekker mee loopt...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 16:33

Tweedehands zou je net zo moeten passen als nieuw. Je weet het merk en het type, en dan is er dus ook bekend welke boom er in zit. En een goede zadelleverancier (en in de VS is dat ook geen issue) heeft gewoon een kale boom van de merken zadels die hij voert. En dan is het ook bij 2e handszadels een kwestie van even de boom er op leggen. De fabrikanten van merkzadels zijn ook niet te beroerd om de maten van hun bomen door te geven, en dan kun je ook, niet door met een pasmal te klooien maar door daadwerkelijk te meten, de maten van de rug van een paard vergelijken met de opgegeven maten van de boom die in dat specifieke zadel zit. Sommige fabrikanten hebben die maten zelfs online staan.

Overigens heb ik mijn ene 2e handszadel idd met de kale boom die er in zat gepast. Tja, het is wat meer zoekwerk... Andere zadel is nieuw gekocht (met kale boom passen), derde zadel is een orthoflex met flexibele panelen, die zich aan de meeste ruggen zou (moeten) aanpassen en dat ook lijkt te doen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 16:36

Aha, vandáár die tabellen met maten enzo :)* Die had ik weleens gezien maar ik snap nu helemaal het idee erachter. Dank je wel!

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 16:42

ElCid schreef:
_Cindy schreef:

Inderdaad! Een slechte pasvorm zal nooit beter worden met een pad, zelfs een goed passend westernzadel ( met voldoende wol aan de onderkant!) kan je met een hele dunne pad/ blanket gebruiken. Gebeurt in Amerika regelmatig, al die, vaak, peperdure pads zijn maar goed voor 1 iemand en dat is de fabrikant!

Dat klopt dan weer niet, je hebt altijd een goede pad nodig voor de schokdemping en ruggegraatvrijheid. Een blanket is alleen voor de sier en daar moet altijd nog een pad onder. Maar dat neemt niet weg dat elk zadel past met een goede pad.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 16:48

_Cindy schreef:
Maar dat neemt niet weg dat elk zadel past met een goede pad.

Dit is denk ik precies het tegenovergestelde van wat je bedoelt :D

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 16:52

Koper schreef:
_Cindy schreef:
Maar dat neemt niet weg dat elk zadel past met een goede pad.

Dit is denk ik precies het tegenovergestelde van wat je bedoelt :D

Ja, scherp! Ik bedoel inderdaad te zeggen dat een zadel wat niet helemaal goed past óók niet past met een hele goede, dure pad. Maar dat een goede pad alsnog belangrijk is onder elk passend westernzadel.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 16:58

speurneusc schreef:
de eerste vereiste van een westernzadel is dat je kont er in past... daarna ga je kijken naar de lengte van de rug van je paard
en dan past naar het draaggedeelte op het paard (boom gedeelte)

als je kont er niet goed inpast...stop dan maar want dan heb je nix aan dat zadel of het op je paard past of niet, dan zit het voor geen meter.

met "gewone" zadels kijk je eerst naar de boom, dan naar de lengte en als je kont er in past is dat meegenomen maar niet echt een must.

Denk je dat echt? Als je met een goede zadelpasser gaat kijken, pas je meerdere zadels. Alleen welke goed op je paard ligt ga je een rondje mee rijden. Heb je mazzel, heb je keus. Past toevallig alleen een zadel wat een te grote of te kleine zitting heeft bijv, kan er vaak een zelfde zadel met andere seat besteld worden. Dan ga je weer opnieuw met de zadelpasser kijken, omdat het zadel ondanks zelfde boom, toch anders kan liggen. Soms is het een lange zoektocht en rijden mensen tijdelijk met een pad met aanpassing, een boomloos zadel of een engels zadel wat goed ligt. Maar eerste prioriteit is echt dat het zadl goed op het paard ligt. Meeste goede merken zitten wel oke en is ook vaak een kwestie van wennen. Als ik nu op een ander westernzadel ga zitten, moet ik ook erg wennen.
Buiten het zadel zelf om, is de plek van de singel soms nog een dingetje om naar te kijken. Een goede pad is wel belangrijk. Bij een nieuw zadel met nieuw bont, is een 2cm dikke pad niet altijd makkelijk, maar mensen die kwaliteit willen weten dat. Goede pads verkoop je ook vrij makkelijk door, behouden ook wel enige waarde.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 17:24

_Cindy schreef:
Dat klopt dan weer niet, je hebt altijd een goede pad nodig voor de schokdemping en ruggegraatvrijheid. Een blanket is alleen voor de sier en daar moet altijd nog een pad onder. Maar dat neemt niet weg dat elk zadel past met een goede pad.

Ik gebruikt mijn custom made zadels met dikke ( echte) schapenvacht met een blanket! Geen showblanket maar een saddleblanket ( die wordt dus dubbelgeslagen en is dan net zo dik als een dunne pad). Dat wordt bij goed passende zadels zelfs aanbevolen en ik weet dat er in Amerika ook zat mensen zijn ( die ook echt wel kennis van zaken hebben) die liever geen dikke pad gebruiken omdat die de pasvorm nadelig beinvloed. Maar nogmaals ik heb het hier niet over de dunne showblankets maar over de dikke, dubbele saddleblankets die, voor zover ik weet en gezocht heb, in Nederland niet eens te koop zijn! :o

Een (goede pad) is dus niet zo belangrijk als het zadel 100% past, omdat je die zekerheid vrijwel nooit kan geven met fabriekszadels ( waar vaak geen schaap ( maar fleece) of heel dun schaap onderzit) . Dan heb je de schokdemping van de pad nodig, mijn custom made hebben een laag schaap eronder van ca. 2 cm, als ik daar ook nog een pad van 2 cm onderleg past het zadel niet meer en gaat schuiven; dat schaap is schokdemping genoeg! Bij een ouder, goed passend zadel, met minder schaap zou een pad/ blanket van 1 a 1,5 cm meer dan genoeg moeten zijn.

Over het aanmeten van 2e hands zadels; alleen als je weet welke boom ( bouwjaar en leverancier) erin zit en je die kale boom ook kan vinden kan je met een kale boom passen en 100% zekerheid geven over de pasvorm. Omdat die bomen dus per merk, leverancier en jaar kunnen verschillen zul je dus de exacte geschiedenis van het zadel moeten kennen, anders blijft het enigzins giswerk en kan je nooit 100% pasvorm garanderen en dan heb je dus die dikke pad nodig.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-13 18:46

Koper schreef:
Ach ja. Een boomloos zadel past zogenaamd ook altijd.

Eigenlijk vind ik zelf dat je pas een serieuze ruiter bent als je je verdiept in hoe een zadel in elkaar zit en hoe het werkt en past (of niet past) En dat heeft TS in elk geval gedaan :)

Ja dat is wel wat ik eigenlijk bedoelde. Inmiddels bekruipt mij soms het gevoel dat je het misschien nooit goed kunt doen? Dat ik nu het beste uit allerlei 'kwaden' voor mijn paard heb gekozen? Ik bedoel, zonder zadel is slecht voor de rug, boomloos en bareback ook en ook een zadel is een niet natuurlijk iets wat hoe dan ook invloed op de fysiek van een paard uitoefent 8)7

Wat mij opvalt is dat het besef (in ieder geval bij Engels) nu meer en meer lijkt te komen en dat 'men' wel moeite heeft met de nieuwe inzichten, omdat we toch al eeuwen zo rijden en we vroeger 1 zadel hadden dat op alle paarden paste. Ik ben overtuigd op basis van wetenschappelijke argumenten, inzicht in het bewegingsapparaat én door zelf te voelen wat er met mijn paard gebeurt als ze een goed passend zadel op heeft.

Ik weet zeker dat meer mensen op basis van bovenstaande 3 zaken óók overtuigd zouden raken, maar dat het kostenplaatje roet in het eten gooit.

@Speurneusc: hier schrik ik wel van. Het kan toch niet waar zijn dat je pas in de laatste plaats kijkt naar het paard bij het aanmeten van een zadel?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 18:53

Wat speurneusc volgens mij schreef is dat als jij een goed passend 15 inch zadel (Western dus) op je paard laat leggen door de zadelpasser, maar jij hebt een 17 ich kont, dat je dan hoog en laag kunt springen, maar dat dát dus geen zin heeft.

Vroegâh hadden we oerdegelijke niet-bloedige warmbloeden, die ten eerste allemaal min of meer dezelfde bouw hadden en ten tweede in wiens hoofd het niet opkwam te staken. Nu hebben we veel bloederige paarden, met de daarbij behorende andere bouw die afhankelijk van de hoeveelheid bloed nogal eens anders is én ze zijn veel kwalijknemender.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 19:04

zo heb ik jaar of 30 geleden mijn zadel gekocht, arthurs westernstore was toen nog verkoop uit een doos uit de auto

ik heb de mijne gekocht bij benny's.... importeur en handelaar in amerikaanse spullen. mijn zadel is altijd in het werk gebruikt op een ranch en ooit opgekocht en zo naar nl gekomen. heeft ook een gebrandmerkt nr binnen in, zo wisten ze welk zadel bij wie hoorde.

heeft op veel paarden gelegen afgelopen jaren, en nu al weer 18 jaar op mijn eigen paard, nog nooit problemen mee gehad, ook paard niet

en een gewone simpele pad eronder zonder foefjes als dubbel lucht, gel of dat soort dingen.

zadelpassers etc verdienen aan mij nix...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 19:06

ElCid schreef:
Ik gebruikt mijn custom made zadels met dikke ( echte) schapenvacht met een blanket! Geen showblanket maar een saddleblanket ( die wordt dus dubbelgeslagen en is dan net zo dik als een dunne pad). Dat wordt bij goed passende zadels zelfs aanbevolen en ik weet dat er in Amerika ook zat mensen zijn ( die ook echt wel kennis van zaken hebben) die liever geen dikke pad gebruiken omdat die de pasvorm nadelig beinvloed. Maar nogmaals ik heb het hier niet over de dunne showblankets maar over de dikke, dubbele saddleblankets die, voor zover ik weet en gezocht heb, in Nederland niet eens te koop zijn! :o

Bedoel je nu de ouderwetse wollen dekens zoals de cavalerie ze vroeger gebruikte? Die kan je in Duitsland zo krijgen, heten woillach en anders kom je met de dikke kwaliteit verhuisdeken er ook (bestellen via MP, kost ong. 8 euro + verzenden, die aanbiedingen van karwei, e.d. zijn veel te dun)

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 19:09

Nee, ik bedoel echte Amerikaanse saddleblankets; die zijn vreij stevig en dubbel ongeveer 1,5 - 2 cm dik. Ik ken die Duitse dekens niet, ik ga er eens op googelen.