hackamore? goed of niet?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 18:01

Hierdoor heeft die eindelijk begrepen dat druk het neusje naar onder is (als die ging sterrenkijken werkte de hackamore tenslotte véél scherper in), en toen ik even reed met bit en hackamore viel het kwartje pas echt. :)

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-13 09:26

xSlvna schreef:
Ik rijd er zelf ook mee trouwens, springen, uitrijden, al probeer ik steeds meet op bit over te gaan. Mijn merrie maakt zo een grote passen dat verzamelen enorm zwaar is, en gaat dan ook liever tegen het bit weglopen (dravers, die worden getraind om op het bit te steunen zodat ze harder kunnen), dus heb ik het in het begin veel met hackamore gedaan, nu is ze eindelijk fijn te rijden op bit (tot er een hindernis aankomt haha, vandaar dat ik nog altijd spring met hackamore).

Er komt ook vaak constante druk op, soms een iets grotere druk dan een andere keer, tja pech hebben, moet die maar rustiger. Zo simpel is het en ze weet dit ook. Als ze dagen wat loperiger is gaat ze ook gewoon zélf in de hackamore hangen, lijkt mij sterk dat het dan zo veel pijn doet.

nou vind dat van pech hebben een beetje raar uit de hoek klinken sorry :(

xSlvna

Re: hackamore? goed of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 12:51

Ik bedoel dat het dan haar eigen schuld is, ze kiest er zelf voor, of de druk op haar neus of trager lopen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 14:30

Vind ik ook hoor, natuurlijk kan iets met een hefboomwerking sterker inwerken.

Zolang je er eerlijk mee omgaat is het gewoon eigen schuld - dikke bult. Wie niet luisteren wil op de stem en zit, krijgt een kleine teugelhulp. Wie dan nog niet luisteren wil krijgt een duidelijkere stem en teugelhulp en als dat ook nog niet overtuigend genoeg is dan krijg je een snok.

En dan vind ik het juist perfect dat die snok lekker duidelijk is, want dat was nu juist precies de bedoeling.

Beter een optoming waarmee je heel zacht inwerken maar ook heel duidelijk, dan een optoming waarmee je moet sleuren, roppen en flossen om je paard eindelijk eens terug te krijgen als die de kolder in de kop krijgt.

Doordat ze weten dat de hulp groter wordt als ze niet braaf reageren, leren ze ook sneller het doordrammen af waardoor je vaak merkt dat paarden die op een bit heel trekkerig waren, met een goed gebruikte hackamore heerlijk op een lang teugeltje te rijden zijn omdat ze weten dat ze moeten luisteren en daar ook vrede mee hebben.

Is geen angst voor de hackamore maar gewoon respect voor de grenzen die de ruiter aangeeft, en ze daardoor niet steeds hoeven te proberen te verleggen :)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 21:27

:j

Merrie weet nog altijd dat ze 'gewoon kan gaan' als ze gaan wilt, maar krijgt wel behoorlijk wat meer weerstand dan met het bit, en dit weet ze wederom dondersgoed, ze is ook op de hackamore meer ontspannen, op het bit gaat ze vaak dribbelen om weg te schieten 'omdat het kan'.

Elevien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 21:34

horsies5 schreef:
Ik zelf zweer bij deze optoming.. Ik gebruik het niet voor dressuurmatig rijden in de bak maar enkel voor het rijden van buitenritten en heb nog nooit zo fijn buiten gereden als met deze optoming..

Een lichte ophouding is genoeg om te vertragen en mocht hij er vandoor schieten/schrikkern oid is een groter ophouding voldoende (met bit moest ik soms flink trekken om hem te stoppen (hij pakt dit soms ook vast) en dit heeft wel eens gevaarlijke situaties opgeleverd).. Ik rij praktisch de hele tijd met een lange teugel als k buiten rij dus k kan niet zeggen dat de hackamore nu scherp inwerkt en ik hem echt pijn doe op een rit..

Maar als ik naar buiten ga met bijvoorbeeld een sidepull gaat dat prima in stap.. maar is hij in draf toch een stuk moeilijker te houden wanneer hij heet wordt.. kan niet zeggen dat ik met een sidepull het gevoel heb hem continu onder controle te hebben.. Dat heb ik met een hackamore absoluut wel.. en met bit tegenwoordig ook weer meer.. paard is iets cooler in zijn hoofd en wat braver/rustiger geworden.. maar toch heeft de hackamore mijn voorkeur omdat deze bitloos is en dat is praktisch met grazen op stops etc

ik kan me voorstellen dat de optoming niet voor iedereen fijn is.. maar voor ons is hij super :)

Voor mij precies hetzelfde! Hij heeft de neiging om buiten door het bit heen te 'buffelen' en hij is met een hackamore 90% van de tijd op los teugeltje te rijden. Dressuurmatig rijden we gewoon met een bitje :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 10:00

Dat was met die van mij dus ook :j

Nadat ik haar net gekocht had heb ik eerst nog even met bit gereden, maar omdat ze nogal eens idioot kon schrikken en ik merkte dat ze het bit totaal uit kon blocken zeg maar, dan wil je het nadat ze voor de 2e keer er doof en blind vandoor stuift richting een drukke weg of over een gladde berm toch wel wat anders aan gaan pakken :=

Bitloos was 12 jaar geleden nog niet zo in dus je kwam al snel bij een hackamore terecht.

Heb daarmee toen gewoon van begin af aan weer even alle knopjes erop gezet, en dat waren toen dus nieuwe knopjes waardoor ik met veel zachtere hand kon rijden want het neusje was nog boterzacht zeg maar :)

Paardje dik tevreden want die snapte heel goed waar ze aan toe was en was trots op zichzelf dat het vrouwtje haar zo braaf vond, vrouwtje blij want lekker met een los teugeltje kunnen rijden zonder gedrein en zonder sterk in te hoeven komen als Rena wat te heet werd.... gewoon teugel iets oppakken was dan al genoeg en dan zag je een :)* aan gaan van oja.

Niks van pijn of ongemak of angst wat je mensen dan vaak hoort zeggen :roll: maar gewoon duidelijkheid en geen behoefte om de grenzen op te zoeken of te twijfelen aan signalen ofzo.

Ik vergelijk het graag met een paard dat je via zijn voorpluk uit de wei probeert te halen of gewoon met een halster :P

Met die voorpluk dat is tobben en als het dier niet wil dan kun je wel proberen die pluk er uit te draaien maar dat is voor niemand leuk, en paard trekt vaak nog even harder :P

Aan halster lopen ze dan gewoon braaf mee aan een los touwtje, terwijl dat echt niet zeer doet ofzo maar het is gewoon duidelijker van we gaan lopen, klaar. En dan vinden ze het wel prima :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 10:41

Ik rijd ook met een hackamoretje buiten, indd, lekker los en druk als het nodig is.

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-13 17:11

xSlvna schreef:
Ik bedoel dat het dan haar eigen schuld is, ze kiest er zelf voor, of de druk op haar neus of trager lopen.

ooh oke zo ja