wintec verbreden of massimo? (fjord)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 18:04

Verbuigen?? Ow??

In elk geval: dit is wat ik eerst zou willen weten. Heel fijn dat beide merken zadel kunnen worden aangepast. Maar TS weet nu alleen hoe dat met een Wintec in z'n werk gaat. Ik zou dan nog steeds niet weten welk zadel ik moest hebben. Maar misschien weet TS het wel, van die Massimo, en heeft ze het hier gewoon niet neergezet :)

Als de zadelmaker met de Massimo's het niet verteld heeft zou ik dat toch wel zorgelijk vinden. Ik zou dan gaan voor de tweede zadelmaker, die is tenminste eerlijk en volledig. Althans die indruk krijg ik als ik de berichten van TS lees.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 18:08

Van massimo is het bekend dat het kan.
Het hoe is dat belangrijk voor ons?
Of dat nu verhitten is en daardoor buigen of gewoon verbuigen. Geen idee.
Mijn huidige zadel is niet verbreed , heb na dat passen een ander meteen goed op maat zadel gekocht.

Van een wintec is bekend dat een gewone wintec niet gemaakt is voor de wide bomen.
laat staan de breedste wide boom van 38 naar 40 willen buigen. En dat in een gewoon zadel doen.
Is dat eerlijk? Die mening deel ik niet.
En een koppijzer van wintec wordt niet verbreed door hitte, dat weet ik dan weer wel. Maar of de ts dat ook bedoeld?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 20:57

Maar TS geeft toch aan dat ze juist het verhitten, dus de manier waarop de Wintec kan worden verbreed, een punt vindt? Ik zou dan als ik haar was willen weten of die Massimo ook op die manier wordt aangepast, of juist niet.

Anders kun je toch ook geen goede afweging maken?

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-13 21:51

Van de Massimo weet ik dat ze dus max 2maten kan verbreed worden maar dit maar een beperkt aantal keren.
Ze heeft me de specifieke manier niet verteld, maar ik kan het haar wel vragen. Moet wel zeggen, ik heb haar verteld dat ik ook naar andere merken ging kijken omdat ik het zadel nu toch niet kan betalen, en zij was ook geïnteresseerd in of ik een zadel zou vinden dat zou passen, hier hebben we ook al uitgebreid mail contact over gehad. Vind ik wel een positief punt.

Maar bij de andere zadelmaker, zoals little_king zegt idd, een zadel dat standaard niet zo wijd kan, is het dan wel aangewezen dat te doen?
Hij is zadelmaker en zou dit moeten weten. Maar ik heb toch mijn twijfels. Misschien dat wanneer hij mijn paard ziet hij daar anders over denkt?
Hij heeft mij een boom getoond en die was niet uit metaal. Deze was wit en dus via hitte te verkleinen of te vergroten.

Nu, vandaag de fit 3 van kentaur gereden, Artimis II. Zadel is niet voor mij, maar er zijn ook andere modellen van kentaur. Maar hoe dan ook, het was duidelijk niet breed genoeg en ik denk niet dat de fit 4 gaat werken. Maar goed, dat weet ik over 2weken wanneer de zadelmaker is geweest zeker.

@nientje: boomloos heb ik geprobeerd, kreeg hij ook drukplekken mee en zat voor mij niet ideaal.

@moonfish: ik dacht dat ze niet zo breed gingen? Maar als ik me niet vergis zijn deze te lang voor mijn paard. Daarnaast is er hier ook geen verdeler van. Hier in België lopen we echt achter op dat vlak :=

taverno

Re: wintec verbreden of massimo? (fjord)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 08:33

oretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 08:36

Heb zelf een massimo voor mijn shire, boommaatje 40. Zit heerlijk, past super en ben er helemaal blij mee. Heb de wintec geprobeerd, maar het schoot in mijn rug, kwam kruipend van shire-lief af ;(

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 09:19

Koper schreef:
Maar TS geeft toch aan dat ze juist het verhitten, dus de manier waarop de Wintec kan worden verbreed, een punt vindt? Ik zou dan als ik haar was willen weten of die Massimo ook op die manier wordt aangepast, of juist niet.

Anders kun je toch ook geen goede afweging maken?

Nogmaals, ik vind het een punt omdat het model zadel, dus de kussens en zo dat verbreden niet aankunnen.
De pasvorm gaat eruit.
Of dat nu door hitte of gewoon verbuigen gaat maakt daarin geen drol uit.

Om die reden zegt massimo dat je maar 2 maten kunt veranderen. Dan behoud je de goede pasvorm.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 09:27

Aria_zz schreef:
Nee daarom ook dat ik over ga op een dressuur. Maar die zadelmaker zei me dat ik ook slecht zit omdat het niet past en achteroverkantelt.

Er heeft hier niemand een wide dus ik kan het niet uitproberen en de zadelmaker heeft het ook niet voorgesteld. Misschien wanneer hij mijn paard ziet dat hij het wel overweegt. Maar ze worden dus ook niet breed genoeg.

En van dat plastiek, hij heeft ons de huidige bomen in zo'n wintec laten zien en die zijn niet van hout en kun je dus verbreden dankzij hitte.

Let wel op dat als je dan iets voorhebt aan jou zadel wintec weigert de garantie toe te passen?

Mijny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 10:01

Het is moeilijk. Ik heb voor mijn paard ook een Massimo Dressuur II. Daarvoor had ik een Bates Innova met de zadelmaker uitgekozen. Zadel paste super en kon altijd aangepast worden, helaas zat het voor mij echt niet goed. Een zadel koop je voor de lange termijn, het is op de eerste plaats belangrijk dat het het paard goed past maar voor mij moet het ook fijn zitten. Dus ik ben uiteindelijk voor de Massimo gegaan hoewel je deze inderdaad maar een aantal keren kunt laten aanpassen. Maar goed, als hij niet meer past... Ik onderhoud het goed, dus dan kan het weer zo de verkoop in.

Ik zou die Wintec niet op zo'n manier gaan aanpassen, daar zijn ze niet voor gemaakt. Ik zou gewoon voor de Massimo gaan dan. Het is dan misschien wel prijzig, maar als het niet meer past gewoon doorverkopen. Als je het goed onderhoud houdt het redelijk zijn waarde (niet vergelijkbaar met merken zoals Kieffer, maar het verliest niet zo tweedehands zijn waarde als Wintec). Ik heb voor mijn zadel ook bijna net zoveel betaald als voor mijn paard, maar het was het wel waard.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 10:31

Heeft die ene zadelmaker trouwens geen 2e handse massimo liggen?

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-13 12:41

@teverno, bedankt voor de link, maar ik ben zeker overtuigd dat massimo een goed zadel kan zijn, het gaat mij voornamelijk over de voor- en nadelen van het verbreden. Maar ga dat topic dan ook eens proberen doorspitten.

@Demolenhoek, daar heb ik idd niet aangedacht, de garantie vervalt toch wanneer je de boom veranderd, niet? Als er dan iets mis is heb ik ook een probleem natuurlijk.

@Mijny, ik denk idd dat de Bates Innova ook mee gaat voor het passen. Wat de zadelmaker 2 mij kon vertellen was dat ik moet oppassen dat ik geen knik in mijn rug krijg. Jammer genoeg heb ik daar niet opgelet toen ik met de massimo dressuur 2 reed (die voor mij het beste zat). Dus ik denk dat ik nog maar eens een testritje met die massimo moet doen dan. Ja het is idd de bedoeling om een zadel voor lange termijn te hebben, maar goed, dat dacht ik ook toen ik mijn huidige wintec 2000 kocht :\ doorverkopen kan idd dan nog, maar het is natuurlijk handiger dat je zadel versteld kan worden, zeker met zo'n fjordenbeest; wat zadelmaker 2 mij dus beloofde dat dat kon.
Maar ja, ze zijn niet gemaakt om zo te verstellen, maar hoe komt het dan dat een ervaren zadelmaker zegt dat het geen kwaad kan? Kan zo'n zadel dan zo aangepast worden dat het wel kan?...

@little_king, nee jammer genoeg niet. Ze heeft de dressuur 1 liggen in maat 40 maar als testzadel maar de dressuur 2 enkel in maat 36. Ze ging wel uitkijken voor mij als ze er een tegenkomt (ze bezoekt zelf ook vaak 2dehands sites) voor mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 13:26

Ja, de garatie vervalt zodra je er zelf aan begint te prutsen. Dus als je de boom zelf breder maakt en daardoor het zadel vervormt (scheef, barsten etc) dan krijg je geen garantie.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-13 13:39

Dat vind ik dan niet erg fijn, zeker omdat het over veel geld gaat.
Dan toch maar Massimo?
Ik ga nog eens een nieuwe afspraak regelen met die zadelmaakster van massimo denk ik; nog eens bekijken hoe ik er op rijd en dan kan ik hopelijk beter vergelijken met de zadels van zadelmaker 2.

Wat een gedoe, jammer dat paarden niet met een standaard passend zadel geboren worden :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 13:43

Tja, ik heb na een jaar het opgegeven om mijn tinker merrie te beleren. Ze heeft hoog liggende lende en dan nog een brede borst. Buiten een zadeltje van 14 inch past er niet veel op dat niet op de lenden drukt. Dus dan helaas maar geen buitenritjes :(

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-13 13:53

Dat is nog veel moeilijker natuurlijk! Moet je idd voor opletten, heb nog wel paarden gezien die eigenlijk niet te bereiden zijn, en heus niet allemaal fjord/tinker/hafjes etc.
Moet echt wel naar het paard kijken of het wel mogelijk is.
Ik ben al blij dat er merken bestaan die kunnen passen, bij jou is dat helemaal niet het geval :(:)
Gelukkig kun je dan wel nog voor de koets toch?

Die van mij heeft iets van een 43cm draagvlak, dus zadel moet niet te lang zijn, maar er zo extreem kort is het niet gelukkig.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 15:11

Laat je filmen met passen, dan kun je zelf ook terug kijken hoe je zit :)

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 15:14

Ik heb geen ervaring met Massimo en kan je verder ook niet helpen, maar ik weet wel dat een boom verbreden door verhitting geen problemen geeft met Wintec!

Ik had op mijn draver een Wintec met een zwart kopstuk erin liggen, die was NET ietsje te smal en het grotere kopstuk was weer te wijd, dus mijn zadelmaker heeft het zwarte kopstuk gewoon aangepast aan m'n pony! HEEL tevreden over, het kan dus zeker wel! :j

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 15:19

Maar dan verbreed je nog geen maat, natuurlijk geeft dat geen problemen.
De gewone wintec kan van maat 29 tot 34 zonder problemen.
Daar is het op gemaakt.
Het is er niet op gemaakt dat je daar de 35, 36 of 37 bomen van de wide instopt. Dat mag al niet.
laat staan de 37 oprekken naar een maat 40.
Dan ga je 6 !!n maten breder dan wat hoort.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-13 16:12

little_king, dat is een goed idee! Zal ik zeker doen, kan ik het idd achteraf nog eens bekijken.

Sok, natuurlijk is tussen twee maten in niet zo'n verschil als van een zwarte boom naar een lila gaan, want daar is dat zadel niet op gemaakt denk ik toch. Maar als je idd in die maten zoals bij jou zit en dat gaat om via hitte te verstellen, lijkt me dat wel super handig!

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-13 15:50

Oke, zadelpasser 2 is vandaag geweest.
Het zadel dat het beste zat en ook het beste lag op mijn paard is qua prijs hetzelfde als de massimo.

Daarna hebben we de massimo trail van mijn vader op mijn paard gelegd, en hij kon mij vertellen dat dit zadel niet genoeg aangepast kon worden om op mijn paard te passen.

En de garantie van de bates blijft, omdat hij erkend is etc.
Dus ik denk dat ik voor die bates ga, omdat die nog op zoveel manieren te veranderen is als het nodig is. De massimo niet volgens hem.
Is dat zo?

Ben nog niet helemaal overtuifd zoals je kunt lezen

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 18:13

Geen idee waarom de bates meer te veranderen zou zijn dan een ander zadel.
Wat wil hij aan de bates gaan veranderen?

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-13 18:24

Wel, dus via hitte de boom voornamelijk vooraan op de juiste maat zetten. Daarbij wordt de rest van het zadel dus ook mee in rekenschap gebracht, dat het in evenwicht is. De kussens worden iets minder dik gemaakt en nog kleine aanpassingen.
Later zou dit dus weer gedaan kunnen worden als mijn paard veranderd. Wat met een fjord best wel kan gebeuren.

Heb ook een foto laten maken van mij in het zadel en vind het er prima uitzien.

Hij zegt dus dat dit zonder probleem kan, hij haalt het zadel uitelkaar en maakt het volledig op maat.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 18:31

hij bedoel daarmee gewoon dat kopijzer? dat wat je er zelf ook in en uit kunt halen?

Maar vanaf welke maat gaat hij op rekken en naar welke maat toe?

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-13 18:36

Nee niet het kopijzer, echt de volledige boom zelf. Die is uit materiaal gemaakt dat met de juiste apperatuur op maat gemaakt kan worden. Hij steekt er dan een bijpassend kopijzer in, dat zal roze/lila zijn of zo iets dat weet ik niet uit mijn hoofd.
Hij wil dus echt het hele zadel op maat maken, niet enkel het kopijzer.

Dat vind ik wel positief, het is dan een volledig op maat gemaakt zadel.

Overgens, hij kent massimo niet, maar toen we die van mijn vader wouden passen kon de zadelmaker meteen zien dat het argentijnse makelij is. En dat het daarom erg moeilijk aan te passen zadels zijn.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 18:49