Pony met litteken op de tong

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 16:26

Je schrijft dat TS haar hoofdstel al had omgebouwd tot sidepull en dat dat niet werkte en dat je je dan afvraagt of een kaptoom wel werkt. Alsof dat een vergelijkbare optoming is. Waar werkt een sidepull in en waar doet een kaptoom dat? Dat is nogal een verschil. Daarom begrijp ik je redenering niet.

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-13 19:05

Koper schreef:
TS, je hebt al verschillende optomingen getest om een oplossing te vinden voor je shet. En misschien lees ik er wel helemaal overheen maar heb je al eens gekeken hoe ze reageert op een (academische) kaptoom? Bij zo'n kaptoom maak je de teugels vast aan ringen op de neusriem. Het is dan belangrijk dat er geen metaal in de neusriem zit, anders gaat het zeer doen als je een teugelhulp geeft. Met een kaptoom kun je goed links en rechts apart inwerken. Ik heb ook het idee dat paarden op een kaptoom minder snel gaan hangen dan op een kruislings systeem, al verschilt dat natuurlijk per paard.

Academisch kaptoom longeer ik af en toe mee. er zit wel een stuk metaal in de neusriem.

TurdusMerula schreef:
ts heeft ook al haar hoofdstel omgebouwd tot sidepull. Jonge, beginnende ruiters kunnen dan nog niet sturen. Het probleem zal vermoedelijk rijtechnisch zijn, ik vraag mij af of een kamptoom dan wel helpt (en of je dat moet willen)...

Rijtechnisch is het natuurlijk ook voor het grootste deel :j
Moeilijk om de kinderen van 5 op hun zit te leren rijden en sturen met de benen.

Nassie

Re: Pony met litteken op de tong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-13 19:24

Staat in mijn eerdere berichten :)

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 19:29

Myler bit level 2 of 3. Met name level 3 heeft een goede tongboog en dat werkt erg prettig.

Ze kan er (bijna) niet op vast pakken omdat hij wel dubbel gebroken is. Ik vind het een heerlijk bit.

Je kunt bij de Paardenschuur deze bitten 2 weken op proef krijgen. Ze zijn niet goedkoop dus wellicht op Marktplaats even kijken? Daar komt die van mij ook vandaan/

Succes!

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-13 20:24

Is het niet bij zo'n myler bit, dat als je druk geeft op de teugels dat het boog toch naar de tong kantelt?

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 11:29

Naar mijn weten niet! Hij moet gewoon netjes stil liggen, maar er is vast meer info te vinden via internet. Zal zo even zoeken!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 12:24

Nassie schreef:
Is het niet bij zo'n myler bit, dat als je druk geeft op de teugels dat het boog toch naar de tong kantelt?

Nee, dat kan alleen bij een bit met sleuven of een bit met scharen. Ik vraag me alleen wel af of je aan een myler in shetmaat gaat kunnen komen.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 12:32

Nou ze geeft aan dat pony een maat 11,5 heeft. Mijn merrie heeft ook 11,5 ;)
Vandaar dat ik het als optie geef.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 12:33

Daar had ik overheen gelezen. Myler in 11,5 weet ik ook niet of die bestaan maar wie weet is het wel te vinden.

Mukkie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 12:36

Ons paard heeft een soortgelijk litteken in de tong. Hij wordt gereden met een dubbelgebroken bitje. Dit gaat prima. Het middelste deel moet dan wel rond zijn en niet hoekig zoals je ze ook kunt kopen.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 12:38

Edit: Een kaptoom heb je dus al, hoe is die hier op te rijden? :)
Mijne reed ik ook met kaptoom met die ketting in de neusriem, was fijn te doen.

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-13 12:43

Zoals in mijn eerdere berichten, een kaptoom heb ik al.
Alleen met metaal in de neusriem. Ik kan het wel uitproberen om haar daar mee te laten rijden.
Deze heb ik; http://www.horseshopinternational.nl/me ... _zwart.jpg

En kwa maat heb ik niet zo'n probleem, ze heeft voor een shet een groot hoofd. Maat pony.

Edit; Als ik de teugels aan de buitenste ringen bevestig van de kaptoom, komt de teugel dan niet tegen haar ogen aan?

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 12:47

Koper schreef:
Daar had ik overheen gelezen. Myler in 11,5 weet ik ook niet of die bestaan maar wie weet is het wel te vinden.

Ik heb er dus eentje voor mijn merrie ;) Gewoon te bestellen!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 13:05

Nassie schreef:
Edit; Als ik de teugels aan de buitenste ringen bevestig van de kaptoom, komt de teugel dan niet tegen haar ogen aan?

There's only one way to find out. Zijn zat paarden die met zo'n kaptoom gereden worden maar misschien dat de proporties van het hoofd van jouw paardje net iets anders zijn. Je kunt het toch gewoon eens proberen? Is het niks haal je de kaptoom er weer af.

Dimple, dat is handig om te weten :)

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-13 13:14

Ga ik dat eerst eens uitproberen :)
En een myler bit is ook een goede optie.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 13:42

http://www.paardenschuur.nl/?page_id=3351

En hier mag je ze eerst proberen, de Mylers. Dus het is niet meteen weg gegooid geld. Vind ik ook wel erg belangrijk anders heb je meteen 100 bitten in je kast liggen ;)

Succes!

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-13 14:54

Dank je wel :j
Dat ga ik zeker doen mocht de kaptoom niet werken.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 18:00

Hier ook een pony met een tongprobleem, tong heeft in dit geval geen litteken, maar maakt wel een kronkel/draaiing, ook in de buurt van het bit, bij hem werkte een myler met sleufjes (zodat je het bit stabiel kunt vastmaken in de mond), ik had een bustrensje level .
Echter nu rijd ik bitloos, kruislings werkte niet, gaf heel veel spanning. Ik heb nu een kieffer Lindell sidepull, daar reageert hij wel erg goed op.

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-13 18:46

Van het weekend komt er weer een meisje rijden, dan probeer ik de kaptoom uit.
Mocht dit niet lukken dan kan ik evt. een myler proberen.

Welk level heb je Cemlys ?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 20:54

Ik heb een level 1

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 21:33

Citaat:
Echter nu rijd ik bitloos, kruislings werkte niet, gaf heel veel spanning. Ik heb nu een kieffer Lindell sidepull, daar reageert hij wel erg goed op.

De release van de kruislingse modellen is niet altijd goed, dat geeft vaak spanning. Bij een sidepull heb je daar geen last van. :)

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 21:38

Nee klopt. Kaakriemen trokken snel strak of ik ze nu losser wou of niet. Daarop ging ie weer hangen. Nog keer spanning op kaak, nog meer hangen. .. Naja je snapt em wel. Dat is bij sidepull veel beter. Enige nadeel is dat de ronde neisriem best scherp is. Hij kreeg vrij snel kale plekjes op de neus en beetje verdikking. Nu dik bont eromheen gedaan.