Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
Koper schreef:TS, je hebt al verschillende optomingen getest om een oplossing te vinden voor je shet. En misschien lees ik er wel helemaal overheen maar heb je al eens gekeken hoe ze reageert op een (academische) kaptoom? Bij zo'n kaptoom maak je de teugels vast aan ringen op de neusriem. Het is dan belangrijk dat er geen metaal in de neusriem zit, anders gaat het zeer doen als je een teugelhulp geeft. Met een kaptoom kun je goed links en rechts apart inwerken. Ik heb ook het idee dat paarden op een kaptoom minder snel gaan hangen dan op een kruislings systeem, al verschilt dat natuurlijk per paard.
TurdusMerula schreef:ts heeft ook al haar hoofdstel omgebouwd tot sidepull. Jonge, beginnende ruiters kunnen dan nog niet sturen. Het probleem zal vermoedelijk rijtechnisch zijn, ik vraag mij af of een kamptoom dan wel helpt (en of je dat moet willen)...

Nassie schreef:Edit; Als ik de teugels aan de buitenste ringen bevestig van de kaptoom, komt de teugel dan niet tegen haar ogen aan?