Tot welke hoogte kun je met een dressuurzadel springen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

sitasgatje

Re: Tot welke hoogte kun je met een dressuurzadel springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 16:44

ik zou dan toch kijken naar een goedkoop springzadeltje, (wel een passende natuurlijk).
of veelzijdigheid zou ook kunnen voor springen.
dit kan namelijk gevaarlijk worden voor jou en paard.
een dag kom je niet op je voeten ...

Nordique

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 16:47

ik sprong ook met pony met een dressuurzadel, omdat die geen springzadel had. ging makkelijk tot 1m maar was wel een dressuurzadel met niet zo'n dikke wrongen en geen superdiepe zit

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 16:51

Bizzybijtje schreef:
Ayasha schreef:
Dan vraag ik me af wat voor zadels jullie hebben en hoe gedwongen jullie daarin zitten. Ik kan perfect een verlichte zit aannemen in mijn dressuurzadel.

Dat is dan bijzonder knap. Aangezien het niet mogelijk is om een correcte verlichte zit aan te nemen in een dressuurzadel aangezien de wrongen in de weg zitten. Gaan staan is iets anders dan de verlichte zit.

En dat is dan weer niet waar: Het ene dressuurzadel is het andere niet. Zeker met de grote hoeveelheid "op maat" zadels (Custom, Brandt etc.) zijn er grote verschillen tussen het ene en het andere dressuurzadel, en dus ook de wrongen. Het ene zadel geeft een hele diepe en gesloten zit, het andere weer een hele vrije zit.

Ik heb zelf bijvoorbeeld een dressuurzadel met minimale wrongen, waardoor het in mijn zadel gemakkelijk is om in verlichte zit te gaan zitten en je er ook mee kunt springen als je dat zou willen. Het nadeel van dit zadel is dan weer dat je heel vrij zit en als je weinig balans hebt snel stuitert of alle kanten op vliegt met je benen. Een paard wat ik een tijdje heb gereden had daarentegen weer een zadel met enorme wrongen en een hele gesloten zit. Je zit als een huis, maar hoe kort je je beugels ook doet, prettig in verlichte zit kom je niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 16:55

Maar je knieën zouden sowieso over de wrongen heen moeten komen als je correct zit. Daarom zitten de wrongen in de weg. Of ze nou groot of klein zijn.

N_B_N

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-13 17:03

Bizzybijtje schreef:
Maar je knieën zouden sowieso over de wrongen heen moeten komen als je correct zit. Daarom zitten de wrongen in de weg. Of ze nou groot of klein zijn.

Ik doe mijn beugels 1 gaatje korter (ik zit nu even met dressuur iets korter, gaat als het gaat natuurlijk weer langer) en dan zit ik idd met mijn knieën over de wrongen.

Sitasgatje: hoe graag ik het ook zou willen, om dit moment kan ik het niet betalen, zie eerdere post

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 17:03

Nee dat hoeft niet perse, pas wanneer je beugels dermate kort zijn zul je met je knieën over de wrongen komen. En dat gebeurt (bij mijn zadel) pas wanneer ik ze echt kort maak om hoge sprongen te nemen. Maar bij een zadel met meer wrong zal dat wellicht al gebeuren wanneer je slechts ontlastend wil gaan zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 17:11

Mijn dochter springt met haar Daaleman dressuur ruim een meter met haar paard.Geen problemen.
Sterker nog we hadden een springzadeltje en we hebben het weggedaan omdat ze haar dressuur zadel prettiger vond.

Xlittlexdiva

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 16:00

Je kan zo hoog als je wilt maar goed is het niet voor zowel je paard z'n rug en jouw houding :)

Xjewillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 18:47

ik vind het eigenlijk heel verschillendmet de ene combinatie is 50 cm max
maar heb ook een keer 1,30 met dressuurzadel gesprongen