IJslander-stijgbeugels... waarom ook niet...?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

terpentijn

Re: IJslander-stijgbeugels... waarom ook niet...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-13 14:41

Nee, die vind ik erg lelijk, het ging me in dit topic ook niet om het veiligheidsaspect van de beugels.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 14:41

terpentijn schreef:
Kijk er overigens van op dat je met de Ijslander beugels ook in traditonele dressutrwedstrijden zou mogen starten... is dat echt wel zo... dat zal dan wellicht alleen in de klassen onder Z zijn?

Het reglement zegt alleen dat de beugels ruim horen te zijn. Dus met slag mag gewoon, ook in de Z.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 14:42

terpentijn schreef:
Dit werd door jou al aangegeven, @Koper, maar ik begrijp niet hoe ik deze beugels kan vasthaken aan "haakjes" vooraan het Wintec zadel?
Ik zie geen haakjes, alleen twee ogen. Er zit niets aan de Wintec waar ik iets aan zou kunnen "ophangen", zoals een beugel, waar moet dat dan zitten?

Je zou natuurlijk aan die oogjes haakjes kunnen klikken waar je dan je beugels weer aan vast kunt maken.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-13 14:51

Daar heb jij een punt@Koper, hier had ik al weer niet aan gedacht: dat zou een makkelijker oplossing zijn, daar ga ik iets voor zoeken, 2 simpele Karabijnhaken zouden dit al kunnen oplossen. THANKS!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 14:54

terpentijn schreef:
Nee, die vind ik erg lelijk, het ging me in dit topic ook niet om het veiligheidsaspect van de beugels.

Bedoel je die van 'mij'?

Die zijn ook lelijk, maar hebben we de ophanging waar jij het over hebt, dat bedoelde ik eigenlijk.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 14:56

terpentijn schreef:
Daar heb jij een punt@Koper, hier had ik al weer niet aan gedacht: dat zou een makkelijker oplossing zijn, daar ga ik iets voor zoeken, 2 simpele Karabijnhaken zouden dit al kunnen oplossen. THANKS!

Geen dank!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 15:36

Ik denk zelf dat het dwingen van je tenen naar rechtuit vaak uit de heup zou moeten komen, en niet uit de enkel.

Fijn om te lezen dat je nu met meer comfort kunt rijden, kreupel thuiskomen van je werk is toch niet niks...

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 15:41

Ik had ze zo:

Afbeelding

Maar ik heb mijn IJslandse beugels weer verruild voor "normale".

Ik vond ze absoluut niet fijn. Waren te breed voor mn voeten, schoof alle kanten op!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-13 15:50

Aha, daar zitten die karabijnhaken dus juist achteraan, ja, dat kan ook natuurlijk.

@TurdusMerula: beter ik "kreupel" dan mijn paard, hahaha!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 16:00

Zoals Skessa ze had zie je inderdaad het vaakst. Maar dan moet je daar net ringetjes hebben zitten en die heb ik niet. Ik denk ook dat het minder fijn opzadelt met je beugels naar achteren gehaakt. Je paard krijgt dan toch die dingen op/tegen z'n rug.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 16:11

Ik doe mn zadel er altijd heel rustig op hoor Pauline, ik gooi m er niet op :P

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 16:26

Nee dat snap ik. Maar je raakt 'r wel met die beugels. Tenzij je heel onhandig met je derde uitschuifarm :+ die beugels ondertussen opzij aan het houden bent.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 16:29

Heb er meestal wel een dekje onder. Heb iig nog nooit gemerkt dat ze daar last van heeft :)

Vind t iig wel handig, hoef je niet bang te zijn dat die beugels heel de tijd tegen je knieen aanvallen als je aan t lopen bent :+

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 16:30

Inderdaad, omhooghaken is sowieso een goed idee. Ik stap meestal met m'n zadel over een stroomdraadje heen op weg naar paard, dan is het handig als de boel niet te veel alle kanten op bengelt :P

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 16:32

Of achter t stroomdraadje blijft hangen... auw... :')

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 16:32

Dat is me alleen nog met m'n voeten gelukt :Y) Scheelt ook dat leer niet geleidt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 15:14

Zijn deze beugels nou echt veiliger??
Schiet je voet er niet zo rap doorheen als een normale beugel, zelfs als je met normale schoenen enzo rijdt?

Ik rijd normaal met endurance beugels met korven,maar net ander zadel gekocht en daar zitten deze ijslander beugels aan.
Best prettig!

Of zou je hier ook een korf op kunnen doen?

kaetifeng

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 15:43

@terpentijn: IJslanders in Zuidlaarderveen? Interessant, ikzelf woon nl in Annerveenschekanaal met mijn twee beestjes en meer IJslander mensen leren kennen vind ik altijd leuk!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-13 15:17

@kaetifeng: die 2 IJslanders heb ik niet zelf, hoor, ik heb 2 bonte paarden, maar de IJslanderman is mijn achterbuurman hier in 't dorp. Ken je dat natuurparkje tussen de Dorpsstraat en de Maandeweg niet? Hij woont exact tussen Maandeweg en natuurgebiedje, op een hoek... Ingang Vossenweg van het natuurgebiedje gaat deels over/via "zijn" overigens vrij lange, oprijlaan. Als je daar op weg naar ingang natuurparkje overheen rijdt kun je ze vaak wel zien staan.
Hij heeft ze al vele, vele jaren. Ik stuur je even een PB!

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 15:35

Op de gehandicaptenmanege gebruiken ze ook veel ijslanderbeugels, vanwege de veiligheid, maar ook omdat het inderdaad beter zit voor mensen met allerhande fysieke beperkingen. Zij starten de paarden ook gewoon KNHS, met ijslanderbeugels en daar is nooit commentaar op gekomen.

De beugels die Caline (zeg ik het goed?) in de link heeft gezet, met draaibare ophanging, heb ik zelf en ik vind ze ook erg fijn. Beenligging is er een stuk rustiger mee en ik krijg met gewone beugels nog wel eens kramp, heb ik met deze ook totaal geen last van. De belasting voor je enkels is ook een stuk minder maar dat komt ook doordat het voetstuk meeveert.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 17:31

Anoniem schreef:
Zijn deze beugels nou echt veiliger??
Schiet je voet er niet zo rap doorheen als een normale beugel, zelfs als je met normale schoenen enzo rijdt?

Nee. Ze zijn veiliger doordat je voet er makkelijker uit kan als je valt vanwege de bochel in de buitenkant van de beugel. Je moet wel gewoon veilige schoenen aantrekken.

Grootste voordeel is dat je niet meer je voet en/of je beugelriem hoeft te draaien. Het voelt gewoon veel fijner voor je voet wanneer je rijdt. Ik ben nu op zoek naar westernbeugels met een vergelijkbaar iets, dus beugels die je haaks op je fenders kunt hangen. Als iemand een tip heeft? :Y)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-13 17:50

Ik heb ze ook niet voor de "veiligheid" gekocht (wist ik niet eens), maar voor de ""draai" die je voet dan niet meer hoeft te maken... en vasthouden.
Nou heb ik geen lam voetje of zo, maar ik merkte wel dat ik rechts meer spierkracht in (onder)been inzette om die voethouding gelijk te hebben met de andere kant. Dus span je meer... paard zal er wel aan gewend zijn, maar mij begon het zelf te ergeren, te meer daar ik geregeld "kreupel" van paard af stapte.

Ik moet wel zeggen dat ik, nu na enige tijd met de IJSJES gereden te hebben, je er toch een andere beenhouding/ligging van krijgt, in mijn geval duikt mijn been meer in een bocht om het paard heen, als ik alles loslaat en de beugels "laat gaan", krijg ik een soort O-benen gevoel. De teen draait zich als vanzelf naar rechtuit/binnen maar neemt het been vanuit de heup ook mee, zeg maar.
Of dit dressuurmatig ook voordelen of juist nadelen biedt ben ik nog niet uit.

Kan alleen maar zeggen dat ik er zelf fijner mee zit en rijd, en nu niet meer standaard pijnlijk van mijn paard af kom.
Kan de beugels er ook fijner onder houden, ik rij ook veel buiten in alle gangen, train voor de TREC, dit zijn dan dus wel lekkerder beugels dan de standaard Fillis gevallen.

De "verende" beugels nooit geprobeerd, de verkrakte enkel veert nog wel door, dus idaar begin ik voorlopig niet aan, je moet het je lijf ook weer niet te makkelijk maken, hahaha.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 18:04

Ik heb camarque beugels, inderdaad ook met de ophanging dwars op de beugel. Door het kooitje hoef je al daarbij helemaal niet meer aan je voeten te denken. :)

Calente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 22:38

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 22:40

zijn er ook eventueel losse korven voor ijslanderbeugels??