Zadel past, maar volgens paard niet

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

nombrado

Re: Zadel past, maar volgens paard niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 13:45

das jammer. Verder ligt ie op zich niet verkeerd..maar de te krappe boom veroorzaakt wel de drukpunten.
Kan je, als je heb aangesingeld, je hand voorlangs vanaf de schoft naar onderen langs het kussen halen , zonder druk (dus gelijkmatig?)

anjafopma

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 14:56

Hoe kun je aan gewone foto's zien of je zadel goed ligt???? Het blijft voor mij een raadsel!!!!

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 15:08

Je ziet hopelijk wel dat het zadel aan de voorkant omhoog komt?

Edit: even verduidelijkt in paint.
Afbeelding
Rode lijn is hoe het zit, groene lijn is hoe (ik denk) dat het moet.
Zweetblad/wrong ligt te ver naar voren, beugelriemen zitten teveel naar achteren en het zwaartepunt zit niet in het midden van het zadel.

anjafopma

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 15:49

ik zie alleen een zadel, maar geen paard. Weet niet hoe het paard staat, holle rug, stand bekken en heiligbeen. Nek problemen?? en ga zomaar door. Een gevoelige plek van het zadel of iets anders. Hoe is de drukverdeling van het zadel op de rug??

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 15:52

Neem een second opinion van een (andere) MSFC'er, hopelijk komt die eruit samen met jou en je paard...

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 15:56

Je ziet zoiezo al dat het zadel achterover ligt, waardoor is de vraag.

anjafopma

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 16:24

ik zie het niet. misschien staat het paard hellend?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 16:30

ik zie het wel. Mooi gepaint, die foto, verduidelijkt het idd.
je ziet aan de "blote" foto dat er iets aan een deuk zit, vermoedelijk door de kussens rondom de schoft iets knijpen, waardoor er daar geen ontwikkelingen kunnen komen.
Ook vind ik de rugspier erg onderontwikkeld. (maar dit kan ook een ander oorzaak hebben)
hoe breed is de kussenkanaal ruimte? dragen de kussens wel op de spieren? of ernaast?

anjafopma

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 16:48

de deuk achter de schoft is niet afkomstig van het zadel, rugspieren enz. Eigenlijk allemaal uitspraken die je niet kunt uiten omdat men niet weet hoe het in werkelijkheid is. Misschien is de ruiter wel het probleem?

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 17:04

Heb nu net hetzelfde gehad met mijn paard. Bij het opzadelen en aansingelen altijd schudden met haar huid en soms zelfs met haar hoofd naar achter slaan. Ik merkte zonder zadel nergens gevoeligheid op bij het borstelen etc maar na een tijd toch de osteo laten komen en daarna een zadelpasser :P Ze zat blijkbaar enorm vast in haar schoft en had er dus ook pijn aan, ook al merkte ik zonder zadel niks en was paard nog altijd even soepel als anders. Zadel moet idd aangepast worden.
Ze hebben mij laten voelen onder het zadel toen ik erop zat en het drukte dus wel degelijk op bepaalde punten aan de schoft.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 18:45

anjafopma schreef:
de deuk achter de schoft is niet afkomstig van het zadel, rugspieren enz. Eigenlijk allemaal uitspraken die je niet kunt uiten omdat men niet weet hoe het in werkelijkheid is. Misschien is de ruiter wel het probleem?

ja, dat kan ik wel ;) :D

Sette

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 18:53

Altijd naar je paard luisteren en desnoods een andere zadelfitter laten komen. Ookal ligt het volgens de "regeltjes" goed, als paard het niet prettig vindt moet er iets veranderd worden.

anjafopma

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 19:07

Dat is het grote probleem in de paardenwereld

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-13 20:23

Paard staat vierkant op een vlakke bodem. Mijn paard heeft geen lichamelijke problemen, menig paard is niet zo soepel als haar :o

Vanmiddag gereden met het zadel van mijn andere paard, helaas ligt dit in beweging niet goed, het kiept wat voorover. Wel vond ik dat het rechter op haar bleef liggen.

Ik zal op zoek moeten naar een ander zadel!

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-13 09:21

De kogel is door de kerk, ik ga dit zadel niet verder aanpassen (wat overigens ook niet meer mogelijk is volgens mij) maar ga op zoek naar een nieuw passend zadel. Heb al iets op het oog (Customs zadels).

De reden dat ik voor een ander zadel ga, is omdat het mij opviel dat het zadel van mijn andere paard, ondanks dat het niet goed op haar paste, beter bleef liggen dan haar eigen zadel. Haar eigen zadel zakt vaak wat naar rechts, het andere zadel bleef gewoon goed liggen wat er ook gebeurde. Met haar eigen zadel ben ik constant aan het werken aan mijn eigen balans, niets is zo vervelend als het idee hebben dat je scheef zakt (kan ook niet begrijpen dat mensen dit niet voelen tijdens het rijden). Terwijl ik dat op mijn andere paarden niet heb. Ik zit altijd mooi recht in het midden :o Paard is ook al goed rechtgericht en toch blijft dat zadel iets scheef zakken. Het is niet veel, je ziet het amper maar ik voel het wel :o

Maar nu zal ik wel een tussen oplossing moeten vinden, verder rijden met dit zadel is geen optie want straks heeft ze wel lichamelijke problemen en dat wil ik voorkomen. Vanavond kan ik nog een ander zadel proberen, hoop dat dat wat is voor haar.

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-13 10:17

Maandag komt de zadelpasser weer :)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 11:11

Verstandige beslissing. Is herkenbaar, dat, als een zadel te smal is, het zadel naar links of rechts gaat schuiven (het ligt tenslotte niet meer in balans)

Sette

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 11:24

toppie

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 18:49

Je paard is niet scheef??

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-13 20:23

Dan zou een ander zadel ook scheef zakken denk ik en dat is niet het geval. Het wel dan heel toevallig dat ze dit alleen heeft met haar eigen zadel.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 21:29

Ja dat zet je wel aan het denken inderdaad.

De reden waarom ik het vraag is dat mijn zadel perfect op mijn paard lag, en toch ging hij scheef. 2 onafhankelijke zadelmakers erbij gehad en het zadel lag perfect. Niks aan doen, eigenlijk al niet vanaf dat ik het zadel op haar rug heb laten maken.

Dus gerichter naar mijn rijden gaan kijken en op een andere manier gaan lessen. Sinds dien is het probleem over. Hij zakt alleen nog scheef als ik mijn paard niet goed rechtricht.

Succes met je zadels. Het is en blijft lastig!

anjafopma

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 16:14

Nu is er een zeer effectief hulpmiddel om je zadel te beoordelen, maar waarom zou je het gebruiken. Je blijft maar aanmodderen zonder tot een bevredigende oplossing te komen!!

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-13 14:32

Welk hulpmiddel, anjafobma????

Sette

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 17:46

Moratoetje schreef:
Welk hulpmiddel, anjafobma????

Ja je maakt mij ook nieuwsgierig!