Zadel zoeken lijkt een drama voor lief dik propje.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-13 09:36

Sunrise19 schreef:
Mijn oom is zadelmaker en die verkoopt veel tekna aan koudbloedrassen die kort en rond zijn.
Prijs ligt alleen wat hoger maar misschien is er 2dehands wat te vinden?

Ik zou er alleen wel een zadelmaker naar laten kijken, een zadel kan op het oog goed liggen maar of dat altijd zo is weet alleen een kundig persoon.

Ik ben zelf 1.61m en woog 57kg toen ik een tijdje een b welsh pony had doorgereden.
Hier had ik een kieffer pony zadel 16, 5 inch op liggen.
Dat paste net aan, en niet aan te raden voor dagelijks gebruik.

Hier hadden ee ook een wintec op geprobeerd maar die kussens waren veelste breed en lang.
Deze pony was ook heel kort en rond, maar dan eeer niet zo breed.

Er komt ook een zadelmaker bij overigens! Maar ze wilt zelf een tweedehands zadel aanschaffen en deze dan laten aanpassen. De prijzen welke de zadelmaker hier hanteert zijn namelijk erg duur voor tweedehands zadels.

Tekna zat ik zelf ook aan te denken, deze heb je ook veel tweedehads natuurlijk.

Swift

Re: Zadel zoeken lijkt een drama voor lief dik propje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 09:44

Met een boomzadel moet je er wel heel goed om denken dat je geen druk krijgt op de verkeerde plaatsen. Bij het zadel op de foto zie je veel te veel druk op de achterkant komen en dan krijg je problemen. Zou mooi zijn als er een zadel te vinden is waarbij dit niet gebeurt maar dat gaat wel een hele opgave worden... Met een bijvoorbeeld een Christ fell zadel heb je niet het probleem van teveel druk op de achterkant maar loop je wellicht weer tegen andere dingen aan.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-13 09:50

Swift schreef:
Met een boomzadel moet je er wel heel goed om denken dat je geen druk krijgt op de verkeerde plaatsen. Bij het zadel op de foto zie je veel te veel druk op de achterkant komen en dan krijg je problemen. Zou mooi zijn als er een zadel te vinden is waarbij dit niet gebeurt maar dat gaat wel een hele opgave worden... Met een bijvoorbeeld een Christ fell zadel heb je niet het probleem van teveel druk op de achterkant maar loop je wellicht weer tegen andere dingen aan.

Lastig geval, wintec was ook veel te krap op de schoft en kiepte dus naar achteren. Een goed passend zadelv inden voor ruiter en paard blijkt toch altijd weer een lastig gegeven vooral met een wat beperkter budget.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 10:05

Balou_k schreef:
Swift schreef:

Lastig geval, wintec was ook veel te krap op de schoft en kiepte dus naar achteren. Een goed passend zadelv inden voor ruiter en paard blijkt toch altijd weer een lastig gegeven vooral met een wat beperkter budget.

Maar wintec heeft toch een verwisselbare boom?

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 10:07

Ik heb ook een enorme zadelzoektocht gehad voor mijn Haflinger, die is ook mega breed en vrij kort in z'n rug. Maar het voordeel wat ik heb is dat ik heb is dat wij als combinatie niet op het randje zijn. Voor deze pony is best wel een passend zadel te vinden en voor deze ruiter natuurlijk ook wel maar een combinatie van die twee wordt een hele uitdaging...
Ik weet dat een Ghost zadel ook wel gebruikt wordt voor pony´s met korte ruggen. Ghost zadels kunnen ook onbeperkt de breedte in het je hebt veel zitruimte.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 10:10

Volgens mijn zadelmaker passen de Rossner, Ruitergilde en JC het beste op koudbloeden ivm de korte rug.
Ik zou wel een inch maatje groter nemen als ik haar was.
Vind het allemaal wel krap aan.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 10:11

Met een wat te grote / zware ruiter op een te korte pony is het lastiger om een goed passend boomzadel te vinden dan een boomloosje.

Simpelweg omdat bij een boomloos zadel het ruitergewicht alleen daar hoeft te komen waar de billen van de ruiter op het zadel / paard rusten.

Bij een boomzadel zal er altijd nog een stevig stuk voor en achter de "afdruk" van de ruiter uit moeten steken om te voorkomen dat de boom / kussens zich ingraven in de bespiering van de rug doordat de ruiter teveel achterop het zadel zit bijvoorbeeld zoals je hier op de eerste foto duidelijk ziet.

Daarom werkt het meestal ook niet om kortere kussens onder een zadel te zetten, je krijgt dan alleen maar dat er teveel druk achterop die kussens komt te staan waardoor ze gemeen in de rug geen duwen :(:)

Ik zou dan ook 100x liever een Fellsattel (met Heavy Duty inlages bijvoorbeeld) hier op zien dan een boomzadel :j

Het zadel dat er nu op ligt is sowieso veels te krap en geeft precies de klachten zoals die omschreven worden, en die hoge kop zoals op de foto past er ook bij.

Met een inchmaat groter ben je er nog niet denk ik, en dan gaan de kussens ook al snel achterin de rug drukken...
Laatst bijgewerkt door pmarena op 30-09-13 10:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-13 10:13

Mando schreef:
Volgens mijn zadelmaker passen de Rossner, Ruitergilde en JC het beste op koudbloeden ivm de korte rug.

Ook hier gooi ik de google over.

Swift schreef:
Ik heb ook een enorme zadelzoektocht gehad voor mijn Haflinger, die is ook mega breed en vrij kort in z'n rug. Maar het voordeel wat ik heb is dat ik heb is dat wij als combinatie niet op het randje zijn. Voor deze pony is best wel een passend zadel te vinden en voor deze ruiter natuurlijk ook wel maar een combinatie van die twee wordt een hele uitdaging...
Ik weet dat een Ghost zadel ook wel gebruikt wordt voor pony´s met korte ruggen. Ghost zadels kunnen ook onbeperkt de breedte in het je hebt veel zitruimte.

Ik zal hier eens de google op gooien op Ghost!
Tot nu toe heb ik Christ Fellsattel, Tekna en ijslander zadel al valt de laatste sowieso buiten het budget.

capopjekop schreef:
Maar wintect heeft toch een verwisselbare boom?

Lastig geval, wintec was ook veel te krap op de schoft en kiepte dus naar achteren. Een goed passend zadelv inden voor ruiter en paard blijkt toch altijd weer een lastig gegeven vooral met een wat beperkter budget.[/quote]

Maar wintec heeft toch een verwisselbare boom?[/quote]

Klopt, maar de boom die er in zat was te krap, ik weet helaas niet welke kleur dit was.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-13 10:17

pmarena schreef:
Met een wat te grote / zware ruiter op een te korte pony is het lastiger om een goed passend boomzadel te vinden dan een boomloosje.

Simpelweg omdat bij een boomloos zadel het ruitergewicht alleen daar hoeft te komen waar de billen van de ruiter op het zadel / paard rusten.

Bij een boomzadel zal er altijd nog een stevig stuk voor en achter de "afdruk" van de ruiter uit moeten steken om te voorkomen dat de boom / kussens zich ingraven in de bespiering van de rug doordat de ruiter teveel achterop het zadel zit bijvoorbeeld zoals je hier op de eerste foto duidelijk ziet.

Daarom werkt het meestal ook niet om kortere kussens onder een zadel te zetten, je krijgt dan alleen maar dat er teveel druk achterop die kussens komt te staan waardoor ze gemeen in de rug geen duwen :(:)

Ik zou dan ook 100x liever een Fellsattel (met Heavy Duty inlages bijvoorbeeld) hier op zien dan een boomzadel :j

Het zadel dat er nu op ligt is sowieso veels te krap en geeft precies de klachten zoals die omschreven worden, en die hoge kop zoals op de foto past er ook bij.

Met een inchmaat groter ben je er nog niet denk ik, en dan gaan de kussens ook al snel achterin de rug drukken...

Nogmaals met dit zadel is nooit actief gereden, voornamelijk met het boomloos zadeltje, en enkele keren met de wintec, maar al snel werd deze ook in de hoek gelegd en is ze zonder zadel gaan rijden.
Overigens is de pony vanaf het moment van inrijden een brok spanning geweest, begonnen met een veelzijdigheid zadeltje, rennen, rennen, kop in de lucht, rennen. Naar mijn inzien teken van spanning en pijn maar word op stal gezien als 'willen lopen'

DFat maakt het soms wat lastig, meerdere mensen meerdere meningen. Mensen zijn goed voor hun dieren maar hebben geen kaas gegeten van zadels. Ik ook niet, maar daarvoor ben ik bevriend met de zadelmaker en osteopaat.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 10:20

Zijn die zadels die hiervoor geprobeerd zijn wel gepast door een zadelpasser? Kan het niet zo zijn dat de pony reageert op de ruiter? Reageert hij ook zo met een andere ruiter?

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-13 10:24

capopjekop schreef:
Zijn die zadels die hiervoor geprobeerd zijn wel gepast door een zadelpasser? Kan het niet zo zijn dat de pony reageert op de ruiter? Reageert hij ook zo met een andere ruiter?

Reageert ook zo bij een andere ruiter, bij kleine of slankere ruitertjes aan de ren incl. bokken. En dan heb ik het over de leeftijd 10 tot en met 12, van 1,30m tot 1,50 en van 30kg tot 50kg.
Zadels zijn allen niet na gekeken bij een zadelmaker, is ook niet van nut alle zadels waren veel te groot waardoor er druk kwam op de lendenen. Het boomloze zadeltje wat voor het dier qua maat het beste maar van slechte kwaliteit.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 10:24

Thorowgood heeft koudbloedmodellen tot boommaat 40 meen ik.
Dat is echt bijna een platte boom.
Alleen die is in 17 inch te lang.
Ik zou eerder zeggen dat als de ruiter wil blijven rijden ze beter goed op haar voeding kan gaan letten.
In ieder geval zorgen dat ze in een klein zadel past zonder druk op rare plekken.

wouke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 10:27

Ik heb zelf zo'n pony gehad maar iets groter, 1.40 op papier maar ouder dus ingezakte rug, drama.
Maar ik heb er een zadel gevonden een thorowgood zadel deze kun je makkelijk aanpassen door een zadelmaker, zowel boommaat als opvullen.
Ze zijn plater daardoor heb je meer ruimte(bilruimte) als in een gebogen dressuurzadel.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 10:28

Wintec heeft ook een wide-versie en is budgetvriendelijk.
Los daarvan vrees ik wel dat je ivm de totale lengte bij een 16, max. 17 inch gaat eindigen en dat deze ruiter daar niet in past.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 10:28

Ik heb jaren een Wispelaere gehad op de rug van mijn korte blondje
omdat dat een vrij open zit is en ik zelf ivm gezondheid wat meer steun nodig had
heb ik een ruitergilde gekocht.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-13 10:31

Lastig wat een boel merken worden er genoemd, letten op haar voeding, tjah dat kan ik haar zeggen maar kan vertellen dat er geen tot weinig snoep in gaat. Wellicht wat regelmatiger eten maar meer kan ik haar niet adviseren.

helena299

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 10:32

Shirley schreef:
Misschien een kleine maat boomloos zadel ?

En daarop een passende ruiter ...
Vind de dame op de foto zo op het eerste gezicht aan de grote/zware kant voor een dergelijk ruggetje :o

Ik ook wel

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 10:38

Mando schreef:

Moet je wel een koudbloed hebben met een schoftmaat van een WPNer _O-

Ik zou persoonlijk liever investeren in een goed zadel dan in een osteopaat, uiteraard nadat het paard weer ok is bevonden qua rug e.d.
Franse kussen zijn ook geen werelduitvinding, daar kun je je lendenen ook goed mee kapot rijden. Je kunt beter investeren in een zadel met kussens die de druk goed verdelen.
Wintec heeft idd wisselbare bomen maar daar zit ook een limiet aan en alleen de voorboom verbreden is vaak geen blijvende oplossing voor paarden met deze bouw. Zou dan toch voor een boomloos gaan met een goede drukverdelende pad eronder. Die ogen wel groot maar het uiteindelijke gedeelte waar de meeste druk zit is daar waar je achterwerk is en dat is niet zo'n groot gedeelte.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 10:43

Balou_k schreef:
Lastig wat een boel merken worden er genoemd, letten op haar voeding, tjah dat kan ik haar zeggen maar kan vertellen dat er geen tot weinig snoep in gaat. Wellicht wat regelmatiger eten maar meer kan ik haar niet adviseren.

Zijn genoeg manieren om af te vallen, ook zonder honger.
Te zwaar zijn kan net zo goed een soort onbalans zijn in haar hormonen, en dat valt op te lossen.
Er zijn nu eenmaal mensen die met een hollands dieet gewoon niet afvallen.
En ik snap wel waarom want gemiddeld eten wij veel te veel brood en dat soort zaken.
Maargoed, het is aan haar.
Goede natuurdietist kan wonderen doen.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-13 10:45

Lastig geval, heb in ieder geval de link van het topic even door gestuurd dan kan ze wellicht ook zelf reageren. (Moeder van meisje) en haar tips er uit halen.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-13 10:45

moonfish13 schreef:
Balou_k schreef:

Zijn genoeg manieren om af te vallen, ook zonder honger.
Te zwaar zijn kan net zo goed een soort onbalans zijn in haar hormonen, en dat valt op te lossen.
Er zijn nu eenmaal mensen die met een hollands dieet gewoon niet afvallen.
En ik snap wel waarom want gemiddeld eten wij veel te veel brood en dat soort zaken.
Maargoed, het is aan haar.
Goede natuurdietist kan wonderen doen.

Ik vind dit echt een zeer vervelende reactie, als men niet snoept en niet veel eet wat kan men dan nog meer doen?

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 11:12

Ben ik met je eens
Deze reactie kan niet

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 11:14

Valt toch wel mee :?

Is gewoon een heel goed bedoelde reactie zoals ik hem lees hoor :j

Als je niet snoept en niet veel eet dan kan het nog prima zijn dat je allerlei slechte dingen eet waardoor je wat zwaarder wordt dan nodig. En daarvoor geeft Moonfish dus wat tips :)

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 11:32

Maar als je 1,65 bent en 60 kg weegt ben je niet te zwaar hoor. Maar als je op een kleine pony wil rijden zul je inderdaad erg op je gewicht moeten letten. Ik ben in de vakantie wat aangekomen waardoor ik niet meer op mijn kleine (1,40) TinkerxWelsh wil rijden omdat ik mezelf nu te zwaar vind. Als je een combinatie wil vormen die op het randje zit zul je moeten zorgen dat alle omstandigheden kloppen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 11:35

Kijk ik ben zelf helaas ook zeker niet spekvrij afgetraind :P

Maar als je met een volwassen lengte nog op een B-pony wil rijden dan is het eigenlijk wel zaak om wat minder spekjes te hebben dan de amazone op de foto's in de openingspost heeft.

Niet leuk om te zeggen maar wel gewoon heel goed bedoeld van degenen die er over beginnen want het is wel 1 van de beste oplossingen om een passend zadel voor zowel ruiter als paard binnen bereik te krijgen en daarvoor is het topic immers geopend :)