Past dit zadel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

_Balou

Re: Past dit zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-13 16:01

Oke. ik snap het niet meer :')
Als de boommaat bijv. 34 is, is het dan echt van tak tot tak 34 cm? Want heel veel advertentie's zeggen dat die op een breed paard lag, dat het een brede boom is, vraag ik wat de boommaat is en krijg ik iets rond de 18 cm terug..

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 16:22

een zadelpasser doet wonderen :D imo ligt het zadel niet helemaal goed en is het meer geschikt voor een paard met een wat hollere rug.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 16:32

ik zou een zadelmaker laten komen
je boommaat laten opmeten en van daar uit gaan zoeken wat bij je past.
dan als je een zadel hebt gevonden laat je de vulling compleet vernieuwen en je zadelmaker mee laten kijken of het dan ook prima ligt. en klaar is kees

zo heb ik dat met beide mijne kieffers gedaan beide zadels van onder de 500 euro.

_Balou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-13 17:30

Jaa maar dat was mijn vraag niet :+

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 17:34

xBalou schreef:
Oke. ik snap het niet meer :')
Als de boommaat bijv. 34 is, is het dan echt van tak tot tak 34 cm? Want heel veel advertentie's zeggen dat die op een breed paard lag, dat het een brede boom is, vraag ik wat de boommaat is en krijg ik iets rond de 18 cm terug..

Nee dat is meestal niet zo. Heb het bij de wintec losse voorbomen eens gemeten en dat klopte niet. Wat wel klopte was volgens mij als je dat hele ding meten dus van de ene naar de andere tak maar dan over de boom. Maar dat weet ik niet zeker meer. Ik zal vanavond nog eens even meten bij de wintec losse voorboom. Moet zo gaan werken.

_Balou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-13 17:36

Dus zegmaar van de tak en dan langs de kamer naar de amdere tak?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 17:37

xBalou schreef:
Dus zegmaar van de tak en dan langs de kamer naar de amdere tak?

Ja dacht het wel.

_Balou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-13 17:38

Oke, dus ik kan verkoper beter vragen zo te meten?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 17:38

Mindim schreef:
Ik snap nooit zo goed waarom men geen zadelpasser laat komen. Niet alleen in dit topic, maar er zijn er zo veel van. De ligging van het zadel is zo enorm belangrijk, ik heb het idee dat daar toch altijd op bezuinigd wordt. Verkeerd bezuinigen in mijn mening.
Een dier dat vast komt te zitten in zijn rug, een dier dat geen plezier in rijden heeft en alle blessures die er van kan komen en zekers het ongemak voor het paard. Dat wil je toch allemaal niet? Waarom daar dan niet in investeren door een zadelpasser te laten komen.

En heel eerlijk TS, dit zadel kan je net zo goed richting de vuilstort brengen of als decoratie in huis zetten, maar niet meer op een paard leggen.

Dit zadel ligt in elk geval niet goed, maar een zadel maker laten komen wil ook lang niet garanderen dat je zadel dan wel goed ligt!!

_Balou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-13 17:57

Ik heb gewoon haast geen geld voor zadel, laat staan zadelmaker.. als ik er 1 koop sws met niet goed geld terug zegmaar, en dan laat ik eerst mijn instructeur er na kijken, die heeft er veel verstand van.

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 18:10

xBalou schreef:
Ik heb gewoon haast geen geld voor zadel, laat staan zadelmaker.. als ik er 1 koop sws met niet goed geld terug zegmaar, en dan laat ik eerst mijn instructeur er na kijken, die heeft er veel verstand van.

Je kan ook beter kijken naar een zadel waar een verwisselbaar kopijzer in zit. Wil nog niet zeggen dat het altijd goed ligt maar zijn eenvoudiger aan te passen wat de voorkant betreft.

Zadels en boommaten is lastig, je kan een 34 hebben met hele dikke kussens of een 34 met een smalle kamer. Kortom zadel en goed passen is vakwerk , veel zadelpassers/makers doen prima hun werk maar je heb er ook bij die het zadel nog erger maken :(

Misschien kan je naar thorowgood , wintec of imperial riding zadels kijken. Vaak 2 de hands leuke prijsjes.

_Balou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-13 19:11

Ik heb maar omgeveer 50 te besteden.. :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 19:12

Daar vind je sowieso niets fatsoenlijks mee.

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 19:34

Eeeh, nee, dit zadel past niet. en sorry dat ik het zeg maar dit zadel kan je beter weggooien.. :\

_Balou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-13 19:59

Dat was al duidelijk :)

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 20:00

xBalou schreef:

Je heb je paardje al een jaar, dit zadel wat je nu heb gekregen past niet. Waar heb je voor die tijd dan mee gereden?

_Balou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-13 20:11

Dat gaat over mijn shet van 1 ;)
De fjord is van mijn opa, ik reed altijd op een heel oud zadel, waar ik een hele zere rug van kreeg, daar ben ik mee gestopt en heb sinds dien niet meer gereden.
Mijn opa wil geen ander zadel kopen, dus ik sta er alleen voor..

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 20:20

xBalou schreef:
De fjord is van mijn opa, ik reed altijd op een heel oud zadel, waar ik een hele zere rug van kreeg, daar ben ik mee gestopt en heb sinds dien niet meer gereden.

Als ouders of opa je niet willen en kunnen helpen dan zou ik zelf rustig gaan sparen voor een goed passend zadel van iets meer dan je 50 euro die je nu heb. Tot die tijd lekker longeren en zonder zadel rijden. Veel klusjes gaan doen om centjes te verdienen ;)

_Balou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-13 20:45

Ik spaar ook voor een karretje voor mn shet.. maar ik heb een mooi aanbod gekregen van aamtal bokkers, in mijn prijsklasse, en ze lijken me echt goed :)

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 20:53

Eigenlijk kan je van een paar foto's helemaal niet beoordelen of een zadel wel of niet past maar bij dit zadel is het zelfs op de foto's overduidelijk dat het niet past en versleten is.
Spaar even door en laat een zadel aanmeten. Ik denk niet dat jij er genoeg kijk op hebt om te beoordelen of een zadel goed ligt.
Je kan jezelf er zoveel leed mee besparen. Ben eigenlijk ook wel benieuwd waar je dan het afgelopen jaar mee hebt gereden?

Ik heb toevallig hier ook een zadel liggen wat maar 50 euro hoeft te kosten (is niet van mij, ligt hier toevallig) maar ik zou het niet aandurven om jou dat zadel te verkopen zonder dat je er iemand met verstand naar laat kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 08:01

aerdenhout1 schreef:
Dit zadel ligt in elk geval niet goed, maar een zadel maker laten komen wil ook lang niet garanderen dat je zadel dan wel goed ligt!!

Nee, daar heb je gelijk in, maar laten we wel wezen, ze hebben er toch wel een stukje meer verstand van dan de gemiddelde ruiter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 08:03

xBalou schreef:

En van dit zadel krijgt de pony een hele zere rug, dus de pony zal dan liever ook niet meer rijden.

michellee73

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 09:09

xBalou schreef:

:\
Ik zou allereerst met dit zadel niet meer gaan rijden. Beter een stop inlassen en gaan sparen voor een zadel die je aan laat meten bij een zadelmaker..
Verbaas me er altijd over dat mensen voor een zadel zo de hand op de knip houden.. Terwijl -vind ik- dat echt de basis is voor een goed lopend paard..

michellee73

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 09:11

Mindim schreef:
aerdenhout1 schreef:

Nee, daar heb je gelijk in, maar laten we wel wezen, ze hebben er toch wel een stukje meer verstand van dan de gemiddelde ruiter.

Country Mill in Nijkerk is erg goed.. Die hebben een digitaal systeem waarbij ze de drukpunten op een scherm kunnen zien. Ideaal :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 14:47

Ik heb net een nieuw zadel aan laten meten, dus ik heb het niet meer nodig :D