Kent&Masters, Barefoot, Stubben Siegfried en Equestor: help!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

juleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 18:26

[***] schreef:
@juleke, vervelend dat het zo gelopen is bij jouw paard. Ik hoop dat je snel een zadel vindt dat bij je paard past.

Ik vind het gewoon erg vreemd, want ik heb de laatste 10 jaar behoorlijk wat zadels onderzocht en ook de nodige vakmensen gesproken, maar werkelijk nog nooit gehoord van het probleem dat jij omschrijft. Wel dat Stubben zijn eigen boom gebruikt, maar niet dat daar zoveel problemen mee zouden zijn en zeker hoor ik geen slechte ervaringen met de dressuurzadels. Jammer.

Ik ga dit eens verder uitzoeken en zeker eens proberen te achterhalen wat er waar van is. Zal in ieder geval Stubben weer eens contacten om te kijken wat hun reactie is.

Het is heel jammer ja. Ik vind het verder echt een SUPER zadel. Het heeft bij mij echt wel wat tijd nodig gehad om echt te erkennen dat het zadel niet goed was. Ik wilde het eerst gewoon niet weten. Uiteraard verwijt ik Stubben niks. Het is de fout van de eigenaar van de ruitershop die zichzelf zadelpasser noemt maar blijkbaar meer in de mist gaat dan dat hij het goed heeft. Ik ben niet de enige gedupeerde...

Stubben zelf erkent het probleem helaas niet volgens wat ik gehoord heb. Persoonlijk vind ik het doodjammer dat ze geen zadel met een rechte boom in hun lijn hebben of opnemen. Zeker nu de ruggen van de paarden alsmaar rechter worden. Het plaatje van de Stubben boom dat ik eerder postte, komt overigens van een Stubben site. Op dat plaatje kan je wel duidelijk zien dat er een behoorlijke curve in de boom zit.

Het was zeker mijn bedoeling niet om Stubben af te kraken. Ik wilde alleen ts waarschuwen omdat niet iedereen weet dat Stubben niet echt geschikt is voor paarden met een rechte rug.

juleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 18:59

sylva schreef:
Bedankt voor de uitleg! Ik ga dit ook even printen en voorleggen aan die Stubbenzadelmaker hier in Groningen. Had er ook nog nooit van gehoord.

Kans is groot dat hij het als 'onzin' gaat bestempelen (niet om hem te veroordelen hoor, hij staat gewoon achter zijn merk). Dat deed de man die mijn zadel heeft aangepast ook.

sylva schreef:
Een onafhankelijke zadelmaker zou erg fijn zijn, maar hee, wanneer is het onafhankelijk en wanneer zijn deze goed gekwalificeerd? Tegenwoordig ben je met het minste geringste een zadelmaker. Vroeger was het nog een vak, nu is het redelijk vrij en minimaal qua opleiding.

Een GOEDE zadelpasser zou gewoon eerlijk moeten zeggen dat een zadel niet past. Ook als er geen enkel zadel uit zijn eigen assortiment past. Maar het is inderdaad moeilijk om uit te maken wie nu een goede zadelpasser is en wie niet. Overigens moet je de MSFC opleiding ook niet onderschatten hoor. De opleiding op zich is niet zo minimaal als velen denken. Helaas zijn er wel afgestudeerde MSFC'ers die het inderdaad niet goed doen en daarmee de hele naam voor alle MSFC'ers verpesten. Van de andere kant zijn er ook hele goede zadelpassers uit deze opleiding voortgekomen. (Ik ga ervan uit dat je die opleiding bedoelt aangezien ik zelf geen andere opleiding tot zadelpasser ken.)

sylva schreef:
Maar paarden vandaag de dag zijn ook weer anders gebouwd als 40 jaar geleden, dus gaan de oude vakmensen wel mee met hun vak?

Dat is exact het probleem met de Stubbenboom. De paarden zijn veranderd, maar de vorm van de boom niet (in die mate). Zo werd het mij toch verteld door verschillende zadelpassers/zadelmakers.

sylva schreef:
Ik loop gewoon tegen het probleem aan dat er niet een bepaalde richtlijn is voor het aanmeten van een zadel en dat er zoveel soorten zijn, dat het gewoonweg erg verwarrend wordt.

Het positieve daaraan is dan weer dat er voor elk paard wel een passend zadel te vinden moet zijn. Ook voor zadelpassers bestaat er niet zoiets als een 'handleiding' waardoor ze perfect weten welk zadel op welk paard gaat passen. Dat moet iedere zadelpasser ondervinden door ervaring. En dan nog blijft de beste methode altijd gewoon verschillende zadels erop leggen en kijken (voelen) wat kan en wat niet kan.

sylva schreef:
De Kent & Masters zou opzich weer kunnen, maar ik heb nog niet kunnen vinden wat schadelijk is aan een kunstof boom, wat mij dus verteld werd. Dat is waarom ik de Kent & Masters op het moment even afhoudt.

Iets schadelijk aan een kunststofboom? Tegenwoordig zijn er zoveel zadels met een kunststofboom, de ene inderdaad al wat beter dan de andere. Maar ik heb zelf nog nooit gehoord dat er iets schadelijk is aan een kunststofboom.

sylva schreef:
Ik heb een paar Britse zadelmakers gemaild. In GB hebben ze natuurlijk erg veel te maken met de ronde ponysoorten. Ben benieuwd wat daar uit komt.

Hopelijk kunnen ze wat voor jou betekenen maar ik vrees een beetje dat ze ofwel hun eigen merken gaan aanbevelen ofwel gaan zeggen dat ze daar moeilijk over kunnen oordelen zonder het paard gezien te hebben.

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-13 19:00

Dit is de pony, voor een aanblik van zijn rug

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Met Barefoot nog

juleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 19:19

Voor zover ik het kan zien (zijaanzicht zou makkelijker zijn) zou het zowaar nog wel eens kunnen met een Stubben! Het lijkt op deze foto's in ieder geval geen rechte rug.

Anoniem

Re: Kent&Masters, Barefoot, Stubben Siegfried en Equestor: help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 08:03

@sylva, ik zou je zo geen advies kunnen geven. Vind het wel een knappe pony :) !

Verder is het wel zo dat er nu andere paarden gefokt worden, maar ik ben het niet met jullie eens dat er nu heel veel verschillen in de ruggen zouden zijn. Verder vind ik het juist heerlijk dat een merk als bijv Stubben niet meegaat in allerlei moderne hypes. Hoop dat je een fijn zadel voor je knappe pony vind.

Zoals bijv zadels met allemachtige grote kussens (bijv Hulsebos), hele grote tussenkanalen (bijv Mac Rider) en nog meer van dat soort zaken.

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 16:22

Bedankt :D ben ook heel blij met m, haha.

Na dagen research, ervaringen, verhalen en theoretische kennis vergelijken ten opzichte van de praktijk ben ik eruit. Irene Polane komt erbij :j

juleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 17:39

Lijkt mij een verstandige beslissing! Zo te zien heeft ze diverse zadels/merken, dus er zal zeker wel iets te vinden zijn! Succes ermee!

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-13 12:55

Bedankt! Na uitgebreid onderzoek is ze naar verluidt ook heel eerlijk en onafhankelijk richting zowel paard als mens.
Zo klonk ze ook aan de telefoon. En dat is ook de ervaring van de meeste mensen voor zover ik het heb kunnen beoordelen.

Iedereen iig heel erg bedankt voor de reacties. Een topic als deze biedt een duidelijk ruimtelijk inzicht in de mogelijkheden en weerhoudt ervan om een impulsieve beslissing te maken. Zonder de stubben informatie was ik waarschijnlijk al gegaan voor een stubben terwijl ik de bovenstaande informatie dan wel had willen weten voor die tijd. De informatie over andere merken heeft ook bijgedragen :j

pmarena

Re: Kent&Masters, Barefoot, Stubben Siegfried en Equestor: help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 18:27

Nou mooi toch, hopelijk gaat dat hem worden +:)+

Ik vraag me wel af op de bovenstaande foto met Barefoot, wat er daar voor inlages in de pad zaten?
Het lijkt wel een lege pad zonder inlages :=

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-13 18:32

Nieuwe Barefoot London zadelpad is dat gewoon hoor :j in originele staat en daar op de foto ook praktisch nieuw

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 18:51

Echt joh?? Ik vind het gewoon opvallend hoe plat & strak hij er omheen ligt... je ziet niks van een verdikking zitten :)
Lag de ruggengraat überhaupt wel vrij...? Ik kan het me niet voorstellen :=

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-13 19:03

Opzich was het wel vrij, maar verschoof het geheel de hele tijd. Bij de zweetafdruk was er wel sprake van een droge streep op de ruggengraat, maar vaak door het verschuiven niet mooi evenredig. De pad komt bij Barefoot zelf vandaan, dus ik weet niet waar het aan zou kunnen liggen, datgene wat jou opvalt? Zadel lag verder ook goed in zoverre. Zal s zoeken naar een duidelijkere foto :Y)