Past dit zadel (verwisselbare boom incl. foto's)

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

velvetblack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-13 11:42

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het is een oudere merrie waar ik lang niet mee heb gereden ivm omstandigheden. Vandaar geen bespiering en wat bloodliggend.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 11:48

Geryon schreef:
Nee ik bedoel de boom door het hele zadel. Die kan toch wat minder recht en dus beter aansluiten dan dat het zadel doet lijken, of ben ik nou te naief.

Hoe dan?

Had in je profiel gezien dat de merrie wat ouder is TS :) Op de eerste foto (dus op deze pagina, de post boven mij) vind ik het zadel nog steeds te ver naar voren liggen. Zo in stand ligt 'ie wel achter de schouder maar wanneer ze loopt, en het schouderblad naar achter brengt, ligt het zadel nog steeds in de weg.

Geryon

Re: Past dit zadel (verwisselbare boom incl. foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 11:53

Het zadel bestaat toch niet alleen uit de boom? Ook dingen die er omheen zitten. Vandaar dat ik dacht dat dat zo vanaf de foto zou kunnen misleiden. Je moet het zadel natuurlijk via meerdere punten kunnen bekijken en voelen dan dat je het zo op de foto ziet.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 11:55

Dat is natuurlijk zo Geryon. Maar hoe wilde je dit zadel dan naar het paard vormen? Kussens in het midden dikker en achteraan dunner? Dat kan met deze kussens zo te zien niet. Het blijft ook niet goed zitten, na een paar maanden is de vulling weer overal gelijk verdeeld.

Een te rechte boom is gewoon een te rechte boom.

Foundtheone

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 11:57

Het tussenkanaal is te smal lijkt mij..

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 11:58

Koper schreef:
Dat is natuurlijk zo Geryon. Maar hoe wilde je dit zadel dan naar het paard vormen? Kussens in het midden dikker en achteraan dunner? Dat kan met deze kussens zo te zien niet. Het blijft ook niet goed zitten, na een paar maanden is de vulling weer overal gelijk verdeeld.

Een te rechte boom is gewoon een te rechte boom.

Dat zou ik ook niet doen, als de boom niet past niet gaan kloten met alle kussens.. Maar het kan toch ook andersom, dat de boom wel past maar het zadel niet doordat de soort en vorm van de kussens gewoon niet passen bij het paard. Kleine kans en nu ben ik echt een het gissen dus ik houd wel stil :+

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 12:02

O dan snap ik wat je bedoelt! Denk dat er dan heel nieuwe kussens onder moeten? Maar dat kan vast wel, voor zover ik weet zijn de kussens één van de laatste onderdelen die aan het zadel gaan.

Tussenkanaal vind ik wel oké, in de foto's in de OP lijken ze mij prima. Ze moeten niet naast de rugspieren liggen he. En doordat de kussens wat schuin staan, en de merrie een niet heel brede rug lijkt te hebben, zien de kussens mij eruit alsof ze, afgezien van de dikte, goed liggen zo.

Willen misschien de mensen die het tussenkanaal te smal vinden dat ook onderbouwen?

velvetblack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-13 13:33

De kussens sluiten naar mijn idee best mooi aan, bij haar hele rug. Ook heb ik niet het gevoel dat hij te lang is voor haar rug, waar ik wel bang voor was, als je haar ribben voelt ligt dit nog vrij ver ervan af. Mijn merrie is qua schouder vrij recht naar beneden gebouwd en heeft daardoor snel dat het zadel zo dicht erop ligt. Ik ben enorm benieuwd naar de mening van de zadelmaakster, want ik heb er helaas niet zoveel verstand van..

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 13:36

Heb je een foto van je paard, van de zijkant, zonder zadel erop? :)

velvetblack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-13 13:51

Zal ik als ik thuis ben eens maken!

velvetblack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-13 15:16

Afbeelding

Witte haren zaten er al toen ik haar overnam, heeft blijkbaar een heel slecht zadel gehad :(:)

PrizTwir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 16:18

Ik vind het zadel te smal. In ieder geval bij het kussenkanaal. Het is nog wel een keurig zadel!

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 21:19

Ik vind het op de tweede foto nog niet zo heel slecht liggen eigenlijk, kwa lengte vind ik het meevallen en vind hem daar ook niet te ver naar voren liggen. Wel vind ik dat het bij de schouder slecht aansluit en vraag ik me nog steeds af of het zadel niet brugt.

Denk ook dat je met je singelstoten aan de gang moet (bevestiging) om dit zadel op zn plek te houden, als in dat hij niet naar voren gaat schuiven.

En daarbij is het tussenkanaal nog steeds vrij smal.

Ik zou je zadelmaker laten komen met een aantal mooi geprijsde tweedehandszadels en even goed de bouw van je paard beschrijven. Daar zit vast en zeker iets beters tussen dan dit.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 21:28

de boom is te recht en te smal.Omdat ze een iets doorgezakte rug heeft.
Mijn fries heeft dat ook,daar past mijn wintec ook niet op.

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 22:16

een zadel beoordelen of die wel of niet goed ligt vanaf de foto's is nooit 100% te zeggen.
Er gaan zoveel meer factoren mee spelen, ik zou gewoon als ik jou was een zadelpasse/maker laten komen om het zadel te laten passen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 22:18

Dit is anders toch wel duidelijk nienSCHaap. Paard heeft niet genoeg lengte in de rug voor zo'n rechte boom, de rug is niet héél gewelfd maar loopt aan de achterkant gewoon te snel op voor deze kussens en vermoedelijk ook voor de boom.

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 22:49

Koper schreef:
Dit is anders toch wel duidelijk nienSCHaap. Paard heeft niet genoeg lengte in de rug voor zo'n rechte boom, de rug is niet héél gewelfd maar loopt aan de achterkant gewoon te snel op voor deze kussens en vermoedelijk ook voor de boom.

Ik zeg ook niet dat het totaal niet duidelijk is, alleen vind ik het gewoon echt verstandiger om gewoon een zadelmaker/passer erbij te laten komen dat het op bokt met foto's te gaan vragen. ;) Ik geef een algemeen antwoord, je hoort mij niet roepen "dat zadel past" maar inderdaad ik zeg ook niet "dat zadel past niet" zolang ik er geen jaren voor naar school ben geweest en een diploma/certificaat er voor heb wil ik me geen zadelmaker/passer noemen :o en dus hoef ik er geen antwoord op te geven, enkel advies lijkt me dan ook genoeg, vanuit mijn ogen. (plus het antwoord was al meerdere malen gezegd)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 07:46

paard heeft geen doorgezakte rug, en heeft een schuine schouderlijn. Alleen in de bovenlijn arm bespierd.
Er is een grote kans, als je dit paard weer (goed) gaat rijden dat de bespiering rond rug en schouder/schoft terugkomt.
Ik zou zelf eens foto's willen zien met een iets breder kopijzer (heb je die?) om het verschil te zien.
Nu lijkt het middelpunt van het zadel, iets achter het middelpunt van je paard te liggen

velvetblack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-13 10:30

Zodra ik haar weer meer ga rijden, zal ze inderdaad weer worden zoals ze altijd is. Ze is dan een stuk ronder en haar schoft/schouders een stuk ronder en voller. Zoals alle gespierde paarden uiteraard. Ze ligt nu gewoon behoorlijk bloot. Aankomende dinsdag komt de zadelmaakster. Mensen die denken dat ik alleen via bokt advies vraag, en er geen prof bij haal: goed lezen aub :j Ik ben geen domme doos die maar wat heen kloot met haar paard, ik ga er verantwoord mee om zoals iedere paarden liefhebber

Ik heb helaas geen bredere boom liggen. Voorheen had ik een rode Harry's Horse boom, geld zelfde als met wintec geloof ik, dus breed? Deze was nog iets aangepast toentertijd door de zadelmaker. Toen was zij volbespierd. Dus een zadel met verwisselbare boom is fijn, aangezien ze nog gaat veranderen zodra ik het rijden op kan pakken.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 10:32

Koper schreef:

dat bedoel ik ook ...ben het met je eens,deze wintec gaat niet lekker liggen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 10:34

Het was ook duidelijk dat je advies vraagt aan de zadelmaker hoor TS :) Juist verstandig om én een topic te maken én de zadelmaker erbij te halen.

Ik bedoel ook niet dat wij hier met z'n allen kunnen beoordelen vanaf de foto's of het zadel past. De enige die kan aangeven of het goed ligt is het paard, als zij ineens super gaat lopen onder dit zadel zal er iets goed aan zijn :+ Maar een topic met foto's kan natuurlijk een bevestiging zijn van wat je zelf ook al dacht.

velvetblack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-13 10:47

Ik doelde meer op Nienschaap, omdat zij al meerdere keren heeft gezegd dat ik er een zadelmaker bij moet halen ipv via bokt. Vandaar :j

Ik denk ook niet dat dit zadel goed gaat liggen, helaas. Maar net wat Koper zegt, wie weet loopt ze er wel heel fijn mee weg (zal niet, maar wonderen zijn de wereld nog niet uit). Anders hoop ik dat de zadelmaakster het eventueel kan omruilen met iets van haar wat past!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 10:49

heb je niet even een zadel van iemand anders die je er op kunt leggen?
Een met een boom met een curve erin?(de ainsley bijvoorbeeld)Dan kun je het verschil misschien zien?

velvetblack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-13 11:05

Ik heb de paarden aan huis staan, dus die mogelijkheid heb ik helaas niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 11:10

Waar woon je ongeveer??