Zadelprobleem, veel meningen gevraagd

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 07:58

Nachtlampje schreef:
Blijheid schreef:
Mijn eerste gok is ook de onderkant van de pad.
Heb je wel eens een pad met lamsvel onderkant geprobeerd (van FRA heb je die bijvoorbeeld) in plaats van gewone schapenwol? Dat wil nogal eens het verschil maken :j

Die wol gaat ook bobbelen uiteindelijk, niet?

Ik heb dik een jaar met een lamsvel pad gereden, en hem in die tijd 2x gewassen met speciaal wasmiddel, niet geborsteld in de tussentijd, en dat ging niet bobbelen :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 09:32

Ik zie hier de meest waanzinnige (dure!) suggesties langskomen, terwijl de foto's heel duidelijk het beeld geven van inderdaad "gewoon" stekelharige plekken door huid-irritatie... je ziet gewoon een streep naar achteren lopen langs de inlages van de pad zeg maar, dat heeft niets met de beugelophanging te maken maar ik begrijp dat dat wel een makkelijk doelwit is om het probleem op te gooien :P

Het is super jammer dat deze plekken ontstaan zijn, maar het is echt heel typisch iets dat vaker voorkomt en je stalhoudster is een pientere dame die met logisch nadenken de spijker op zijn kop heeft geslagen +:)+

Als ik jou was zou ik gewoon een HKM-pad kopen. Ben je met een paar tientjes klaar omdat die een gladde onderkant heeft, en dan is het verstandig om goed afgeronde inlages er in te gebruiken want in extreme gevallen kunnen paarden zelfs op een rechte rand van inlages al huid-irritatie gaan vertonen :(:)

En van daaruit kun je dan natuurlijk altijd verder kijken voor een fijner zadel, vooral iets korters zou toch wel erg fijn zijn als je daarin iets goeds kunt vinden, want het risico op schuurplekken aan de achterkant is toch wel groot nu :)

Heb je nu een maat 1 of een maat 2 Cheyenne?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 10:27

Maat 2 staat er. Ze past niet in een maat 1 volgens haar eigen berichten.

Sonja_vR

Re: Zadelprobleem, veel meningen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 11:07

mmm, de torsion Ijsland is ook maar 52 cm lang , doordat die cantle er dus niet op zit... maar torsion heeft ook de xtra light met island zit
je zou ook nog kunnen kijken of je de cantle er uit kunt pulken en daar ene beetje zachte vulling in kunt doen
dat was mijn back up optie als ik geen torsion island kon vinden voordat poown onder het zadel mag , een barefoot kopen(gebruikt) en de cantle ombouwen .

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 11:13

Is een sensation zadel niks voor jou? Super kort en erg licht van gewicht, ze worden veel gebruikt op IJslanders. Ze zijn wel moeilijk te krijgen en duur (er stond er eentje op bokt maar die zie ik nu niet meer). Maar eventueel kun je in Amerika of Canada bestellen, daar zijn ze zoveel goedkoper dat dat volgens mij wel uit kan.
Ik vind de Barefoot (aan de afdruk te zien) echt te lang, ik kan me ook niet voorstellen dat een IJslander ruimte heeft voor een Barefoot maat 2, die zijn toch behoorlijk lang.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 11:13

Ik voel me kippig, zat nog zo te zoeken naar een maatvermelding :o

Maar als je dan echt een korter zadel zou willen en je toch weer terugkomt op Barefoot, dan zou een JustAdjust ook een goede optie kunnen zijn :)

Die is juist voor dit soort "gevallen" gemaakt, je kunt dan een maat 1 zadel kiezen en daarbij de cantle naar achteren plaatsen zodat je toch een maat 2 zitting hebt.

En hij is vrijwel hetzelfde als een Cheyenne die je gewend bent, alleen heb je dan meer opties qua verstelbaarheid en nog een paar verplaatsbare dijwrongen erbij voor extra steun / stabilisatie van je bovenbeen, superfijne dingen die veel comfortabeler en efficiënter zijn dan kniewrongen :)

Vind je het niks dan haal je ze er af en hou je in principe gewoon een Cheyenne over :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 11:22

oja donders, das waar de justadjust is wat dat betreft ook errug handig.
idd maatje 1 en dan de cantle zover mogelijk naar achter, of cantle gewoon er af en vervangen voor een kussentje,
zelf zou ik denk ik (als ik die island niet had) een just adjust tweedehands proberen te vinden(die zullen er nu nog niet echt zijn vermoed ik? ) en dan proberen of er een island zitting op past + de cantle er aflaten
of anders een cheyenne ofzo, cantle er af slopen en die zitting er op. die zijn los te bestellen.
maar dan zou je van te voren weer goed moeten meten of dat past

abc

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 12:21

Voor het geval je een (vrij kort) zadel met boom toch overweegt, ik ben heel tevreden van mijn kent&masters. Ik heb het denk ik rond de 870 nieuw betaald, het zit heel aangenaam en de boom is eenvoudig verstelbaar. Mijn pony vindt het ook een fijn zadel. Kwaliteit vind ik voor die prijs ook heel goed.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-13 18:37

Een HKM pad it is then, ik ga hem eens uitproberen. Wel leuk dat er meerdere kleurtjes zijn :D

Het jammere is dat het een jaar duurt voordat ik weet of het resultaat heeft :') Aangezien Thom het alleen in de winter krijgt en ik dus tot de volgende naar-winter-verharing moet wachten om te zien of de plekken er dan niet zitten :')

Wat ik vandaag overigens hoorde van Thom's vorige eigenaar (en fokker); Zijn moeder heeft dit ook. Kan dit dan ook een vreemd genetisch trekje zijn dat toevallig op de "horrorplek" omhoog komt, ofterwijl de zadelplek?

@pmarena: qua ander zadel, die lengte is inderdaad toch een puntje voor mij. De just-adjust vind ik zelf niet mooi, dus dat is alleen een "als het niet anders kan" zadel voor mij. Denk je dat de London genoeg verschil kan maken qua lengte? (En past de HKM ook gewoon onder de London?)

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 18:44

Kijk eens naar de Massimo.
Deze zadels zijn voor korte(ronde) paarden maar de zitvlak kan dan bijv alsnog 18 inch zijn.
Dit komt door de vorm van de kussens.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-13 15:29

Ik heb een HKM besteld, ben benieuwd.

Als er iemand toevallig nog een Barefoot London maat 2 te koop weet.. Ik houd me aanbevolen :D

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-13 12:09

Zo, de HKM pad is binnengekomen. En hoe :')

De doos...
Afbeelding

En de inhoud
Afbeelding

Ik heb gelijk de inlages er even uitgehaald om te bekijken, en dat valt wel heel erg tegen. Slappe hap, haast plakkerige rechthoekige flappen schuim die met een beetje druk net aan een paar mm dik zijn. Die worden dus niet voor mijn paard gebruikt :')
Het wordt nog best even frutten om mijn eigen inlages (ik gebruik stevige dubbeldikke) in deze pad te krijgen ivm de handige plaats waar je erin kunt stoppen.

Verder wel een mooie pad :)

Edit: Hoe meer ik kijk, hoe meer ik twijfel of deze pad wel onder het zadel past.. of ie niet te kort is in de ruglengte.
We gaan het zien :')

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 12:54

Aan de zweetafdruk te zien komt je zadel gewoon tot aan de flanken, dat is echt véél te lang. Ik denk niet dat je er iets passends op gaat krijgen als jij alleen maar in zulke grote zadels past. Misschien kun je nog een ijslanderzadel proberen...

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 15:03

Kan je anders niet een keer een testzadel maat 1 proberen of het toch niet past? Met maat 42 zou het misschien nog net passen.
Doordat maat 2 over de flanken ligt, gaat het bewegen als je een wending maakt. Dit zou ook kunnen gaan wrijven onder het zadel..

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-13 17:50

Ik heb al een keer een maat 1 gehad. Mijn allereerste barefoot was, onwetend, een maat 1. Die heb ik dus gelijk weer geretourneerd na 2 keer gereden te hebben en daarna een maat 2 gekocht.

Thom heeft overigens nooit schuurplekken of afgebroken haren onder de zadelplek, dus tot nu toe zie ik niet dat hij er last van heeft. Ook bij druk geven op verschillende plekken langs de rug aan de achterkant zit geen enkele gevoeligheid.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 18:40

Ik ben dan wel benieuwd naar een foto met zadel/met jou erop

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-13 19:00

Hmmz, de enige die ik heb (ik ben 9 vd 10 keer alleen) zie je niets, want de schaduw valt eroverheen. Zwarte broek, zwart zadel, je ziet niets. Kan je sowieso vertellen dat mijn billen er goed in passen (sommige kledingmaten ook 44) en dat ik in een maat 1 echt op de cantle zit, en daardoor ook voorover wordt geduwd.

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 19:35

Nachtlampje schreef:
Thom heeft overigens nooit schuurplekken of afgebroken haren onder de zadelplek, dus tot nu toe zie ik niet dat hij er last van heeft. Ook bij druk geven op verschillende plekken langs de rug aan de achterkant zit geen enkele gevoeligheid.

Ik zou toch niet willen riskeren om zolang met dit zadel door te rijden tot je paard wèl schuurplekken of kapotte haren heeft.
Het zadel is overduidelijk véél te lang, geeft ongelijkmatige drukverdeling en veroorzaakt wrijving.
Heb je er wel eens een kundige zadelpasser bij gehad die thuis is in boomloze zadels?
En dat druk geven wat je doet, hoe kan ik dat voor me zien? Is dat dezelfde techniek als fysio's/zadelpassers hanteren?

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 19:44

Ik denk dat het handiger is om te kijken tot waar je zit op de rug van je paard..Een lang boomloos zadel is naar mijn idee niet zo erg als een boom zadel die te lang zou zijn,waar je niet zit is denk ik ook geen druk..Vooral niet met een barefoot lijkt me..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 19:59

Als je zelf inderdaad maar op de geschikte plek zit om gewicht te dragen, dat is het belangrijkste bij een Barefoot :j

Begrijp me niet verkeerd hoor, ik zie natuurlijk ook het liefst dat het hele zadel binnen die plek valt :)
Vooral vanwege schuurplekken die kunnen ontstaan aan de achterkant.

Maar vaak is een Barefoot voor veel combinaties een veel betere optie dan andere mogelijkheden zoals allerlei trucage-zadels met (te) korte kussens er onder die na een poosje dan meer en ernstigere problemen krijgen dan die weg geschuurde haren die sommige korte paardjes bij een Barefoot (kunnen) krijgen :)

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-13 20:07

Vilar schreef:
Nachtlampje schreef:

Ik zou toch niet willen riskeren om zolang met dit zadel door te rijden tot je paard wèl schuurplekken of kapotte haren heeft.
Het zadel is overduidelijk véél te lang, geeft ongelijkmatige drukverdeling en veroorzaakt wrijving.
Heb je er wel eens een kundige zadelpasser bij gehad die thuis is in boomloze zadels?
En dat druk geven wat je doet, hoe kan ik dat voor me zien? Is dat dezelfde techniek als fysio's/zadelpassers hanteren?

Tja.. Na intensief gebruik de afgelopen jaren, dus niet maanden of weken, ben ik daar eerlijk gezegd niet zo bang voor, voor schuurplekken.
Als zoiets wel gebeurd, het zijn maar een paar haren, en dan is het dán de tijd om echt op zoek te gaan naar een korter zadel, ik ben helaas geen geldboom. Thom geeft bij pijn het echt wel eerder aan, heb ik al uit eerdere ervaringen vernomen.
Het zou natuurlijk wel ideaal zijn, verschrikkelijk rijk zijn en even 1-2-3 meerdere zadels uitproberen of het allerduurste ideale

Over ongelijkmatige drukverdeling hoor je mij niet spreken, mag ik vragen waar je dat van afleidt/waar je dat ziet, evenals wrijving door het zadel?

Over mijn druk geven, nee, ik heb natuurlijk niet de kennis van een fysiotherapeut of dergelijk :Y)
Maar een echt gevoelige plek kun je ook als leek wel opzoeken.

En, zoals pleiada zegt; ik weet al dat ik niet zo ver achter op de rug kom qua druk. Druk verdeelt prima bij een Barefootzadel, maar van vooral op het zitvlak naar mijn idee en ervaring, en niet het stuk van de cantle en het stukje daarachter, wat het deel is wat zo ver komt. Ik weet niet of je ervaring hebt met boomloze zadels, Vilar, maar zo zit het dus met boomloze zadels :)

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-13 20:08

pmarena schreef:
Als je zelf inderdaad maar op de geschikte plek zit om gewicht te dragen, dat is het belangrijkste bij een Barefoot :j

Begrijp me niet verkeerd hoor, ik zie natuurlijk ook het liefst dat het hele zadel binnen die plek valt :)
Vooral vanwege schuurplekken die kunnen ontstaan aan de achterkant.

Maar vaak is een Barefoot voor veel combinaties een veel betere optie dan andere mogelijkheden zoals allerlei trucage-zadels met (te) korte kussens er onder die na een poosje dan meer en ernstigere problemen krijgen dan die weg geschuurde haren die sommige korte paardjes bij een Barefoot (kunnen) krijgen :)

Jups, ik hoop daarom ook inderdaad dat de Barefoot London misschien een uitkomst is.
Of, wanneer echt nodig, toch een Barefoot Adjust (hier heb je zeker ook niet eentje van liggen met een minpunt?)
Ik vind ze alleen zo lelijk :')
Laatst bijgewerkt door Nachtlampje op 12-09-13 20:12, in het totaal 1 keer bewerkt

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 20:10

Over die HKM protectorpad: ik heb precies dezelfde (ook die kleur, haha :D) en ook een Cheyenne. Ik heb eerst met de HKM-inlages geprobeerd te rijden, maar ze waren wel een beetje aan de dunne kant (wat droge plekken in de zweetafdruk). Nu gebruik ik de HKM-inlages + moosgummi-inlages van Barefoot (zijn trouwens vrij makkelijk erin te doen). Nu gaat het super! Ik heb wel de HKM-inlages onderop (dus op de rug) en dan de moosgummi er bovenop ivm randjes enzo.
Laatst bijgewerkt door StableDoor op 12-09-13 20:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-13 20:13

Das ook nog een idee inderdaad, ik heb ook nog dunne inlages liggen inderdaad, weet niet of het de moosgummi zijn :')

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 09:12

Ik heb überhaupt nog maar 1 maat 1 en 1 maat 2 liggen van de JustAdjust.

Als ik jou was zou ik echt daar voor gaan...jezelf een schop onder de kont geven en je er overheen zetten, als je met je billetjes erop zit zien 99 van de 100 mensen niet eens dat het wat anders is dan de Cheyenne :P

Alleen ben je zelf dan wel net die 100e _O-

Ik heb ze 2e hands nog niet gezien, zou het gewoon in de gaten houden als ik jou was en in de tussentijd wennen aan het idee :j