wel of geen veiligheidsbeugels? wie heeft er ervaring?!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 16:21

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 16:21

antje_vip schreef:
Maar wat hebben die elastiekjes voor zin? Die kun je er net zo goed aflaten.

Dat is dus wel onveilig, heb ik ondervonden :+
Ik was één elastiek kwijt en heb toen de ander er ook maar af gehaald. Bleef ik met uitstappen (even m'n beugels uit gedaan) zo met de open kant van de beugels om een paaltje van het hek hangen :+

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 16:23

Blijheid schreef:
antje_vip schreef:

Ik was één elastiek kwijt en heb toen de ander er ook maar af gehaald. Bleef ik met uitstappen (even m'n beugels uit gedaan) zo met de open kant van de beugels om een paaltje van het hek hangen :+

Hahaha _O- Dat is echt zoiets wat je nooit zou lukken als je het zou proberen :P

Jessica_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-13 16:26

Laura_ schreef:
Mijn bijrijdpaard heeft een Swiss Clip. Is een normale beugel, maar er zit een tussenstukje, wat losschiet als je valt.

http://www.horsetopshop.com/Webwinkel-P ... -Clip.html

Interessant systeem! Maar vraag me dan wel af of het bijvoorbeeld niet losschiet als ik is een sprongetje wil maken.

LalaVita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 16:26

Jessica_R schreef:
LalaVita schreef:
Toevallig heb ik een paar weken geleden deze aangeschaft:

http://www.ej.nl/products/10000007/1110 ... UGELS+FLEX

Ik heb voor deze gekozen omdat ik die met een elasiek aan de zijkant niet mooi vind en de andere allemaal veel duurder zijn.
Veiligheid gaat natuurlijk voor, maar voor mij kwamen deze gemiddeld qua prijs, looks en veiligheid er het beste uit.

Hoe werkt dit systeem precies? :+ ben nogal een dummy met veiligheidsbeugels :')

Dat zwarte gedeelte is flexibel, is een soort heel dik rubber. Dit veert mee, zeg maar, als mocht je vallen en je voet blijft erin steken dat rekt dit en kan je voet eruit draaien.
De eerste keer ermee rijden was wel even wennen omdat de voet dus een meebeweegt, maar ik ben er heel blij mee!

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 16:36

Jessica_R schreef:
Laura_ schreef:
Mijn bijrijdpaard heeft een Swiss Clip. Is een normale beugel, maar er zit een tussenstukje, wat losschiet als je valt.

http://www.horsetopshop.com/Webwinkel-P ... -Clip.html

Interessant systeem! Maar vraag me dan wel af of het bijvoorbeeld niet losschiet als ik is een sprongetje wil maken.

Mensen op bokt schrijven van wel, maar bij mij zijn ze nog nooit onnodig losgeschoten. Ook niet met springen.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 16:36

Blijheid schreef:
antje_vip schreef:

Wil je eens proberen of dat mét elastiekje ook had kunnen gebeuren? :+

Jessica_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-13 16:37

Lijkt me inderdaad raar om mee te rijden in het begin!

Jessica_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-13 16:38

antje_vip schreef:
Blijheid schreef:

:+ :=

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 16:47

De flexbeugels vond ik persoonlijk niets. Kreeg er pijn in mijn enkels van en zag er de bijzondere veiligheid ook niet zo van in. Ben 1x schuin vast komen te zitten met mijn voet in zo´n beugel, waar de gesp van het spoorriempje ook nog bij/in dat rubbertje bleef steken. Dat was tijdens het rijden, zonder nog te vallen... Paard schoot weg, ik zette me schap, voet schoot door en zat daarna klem. Wist trouwens niet dat dergelijke flexdingen veiligheidsbeugels zouden moeten zijn. Had ze te leen om te kijken of dat 'wonderen' doet met je zit en rijstijl. <<) Op de site staan ze bij veiligheidsbeugels, en dat ze makkelijk uitgaan bij een val. Ben benieuwd -hoeveel procent- makkelijker dan bij een gewone stijgbeugel.

Het openklapsysteem wel een keer bekeken maar niet genomen, ik dacht: wat nou als ik raar val (en dat doe je meestal) of samen met paard valt, is het dan mogelijk dat het opengeklapte (scherpe) ding ons kan verwonden? Is je voet los... maar heb je wel een ijzeren uitstekende pin om rekening mee te houden. De verkoper van de winkel "dacht dat het geen kwaad kon". >;) Maar raadde voor echte veiligheid korfjes aan.

Uiteindelijk zijn het van die ook geworden.
http://www.ooteman.nl/media/p_full_82638_TooStoppersVJ2011OotemanLogo.jpg

Vind ze stiekem heerlijk rijden, geven veel steun, kan niet meer doorschieten of vast komen ze zitten, en gebruik ze nu gewoon altijd, op alle paarden, buitenrijden en tijdens dressuur in de bak. Misschien niet het mooiste alternatief, maar daar kan ik nu echt niet wakker van liggen... Met bok-koning Kees neem ik geen risico´s meer, toen mijn voet vastzat had ik het geluk dat hij net weer rustig deed. Zat zo vast dat ik het met mijn handen los moest trekken.

Of misschien zo iets?
http://www.ooteman.nl/media/p_full_49520_SafestylebeugelsOoteman.jpg

Sok

Re: wel of geen veiligheidsbeugels? wie heeft er ervaring?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 16:50

Ik heb altijd met Flexride beugels (met korf) gereden! Ideaal doordat ze vrij breed zijn en door het korfje!
Het verende vind ik persoonlijk erg fijn, maar er is vast wel iets wat niet veert.. Misschien EZ Ride?

Grooming_Mom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 16:54

Mijn dochter heeft ook veiligheidsbeugels met stiekjes en we zijn daar erg tevreden over .
Regelmatig hebben ze hun functie al bewezen door los te schieten bij een valpartij .
Super dingen en ze schieten nooit zomaar los .

Jessica_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-13 16:54

Ik zie inderdaad de veiligheid van de flexbeugels ook niet helemaal in..
Twijfel tussen het systeem met elastiek en de swiss clip. Zit er ook nog kwaliteitsverschil tussen de verschillende elastiekbeugels??

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 16:57

Het gaat dan wel om flexbeugels mét een korfje neem ik aan, dus meer om het korfje dan om de flex :+
Zou dan ook niet weten waarom een flexbeugel niet veilig zou zijn?

Fennee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 17:00

Ik heb veiligheidsbeugels met elastiek, ideaal. Heb ze nu 4/5 maand maar ze zijn nog nooit onnodig losgeschoten. Ook heb je er geen last van met rijden, vind ik. En inderdaad, elastiekjes los zijn ook niet duur. Ik kreeg zelfs een set extra bij mijn beugels (Divoza).

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 17:00

bij mij niet echt , ik had er goedkope gekocht , daarvan
heb ik wel al na een half jaar de rubbertjes moeten vervangen omdat
dat geen goede waren , maar nu doe ik 3 jaar per paar !
die van mij beginnen na 6,5 jaar wat te roesten , maar ik weet niet of dit bij merkbeugels ook zo is.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 15:04

Wil je zeker weten dat je voet los kan komen dan is een beugel met open zijkant of met een korf eigenlijk de enige optie... aangezien je daar niet doorheen kan schieten en vast kan komen te zitten, of dat 1 of ander ingenieus systeem in een specifieke situatie nèt niet werkt...of juist wel werkt als het niet moet werken :=

MissMiekjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 15:20

Ik ben zelf ontzettend fan (en ook al een paar keer hier genoemd zie ik) van de SafeStyle beugels! http://www.ooteman.nl/media/p_full_4952 ... oteman.jpg

Geeft veel vrijheid, door de lage verhoging aan de binnenkant verlies je je beugels niet en toch als je valt ben je zo los. Geen irritante stiekjes die te vaak losschieten of quick-out (welke ik zelfs gevaarlijk vind) die onverwachts naar buiten schiet.

Het is gewoon een simpel systeem maar wel ontzettend doeltreffend :).

Sprenger BowBalance werkt ook goed, maar dat komt meer omdat ze vrij hoog zijn (veel voetruimte), breed voetbed hebben en heel glad zijn.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 15:27

Echt het veiligst zijn denk ik die korfjes! Als je paard vaak gemeen bokt zou ik persoonlijk die dingen wel gebruiken, of anders die kwik outs, die hebben wij en zijn echt heel erg fijn. Rij je wedstrijden? Dan kan ik wel geloven dat die korfjes wel wat minder mooi staan. Ik rij zelf altijd met die Spenger stijgbeugels met dat rubber, nog nooit mee gevallen alleen haha.

Eeffii

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 15:28

Ik heb kwik out beugels, erg fijn! Alleen wel regelmatig even smeren om piepen te voorkomen.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 15:36

Ik rij met IJslandse beugels, doordat er een bocht in zit zou je er ook niet in kunnen blijven hangen. Ik hoop maar dat dat ook echt zo wekt :)

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 15:37

Ik rijd ook met de SafeStyle

De eerste keer is het idee ervan (je mist toch 'een kant' van je beugel) even wennen, maar ik spring er nu ook gewoon mee.
Nooit problemen mee gehad. Ik heb er nog maar 1 keer mee naast mijn paard gestaan, toen waren ze netjes uit :')

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 15:39

Dit zijn de kwik outs die jullie bedoelen?
http://www.animoruitersport.nl/images/bgl%20safety%20with%20spring.JPG

Als je met paard en al zou vallen, heb je dan geen kans dat paard/ruiter zich kan beschadigen aan het 'losgeklikte' uitstekende stuk metaal? Met een buitenrit kan het misschien door ongelijke ondergrond schuin naar boven steken?
Of dat je paard doorbokt en jij eraf valt er dan met 'iets' eraan blijft hangen? De verkoper kon in ieder geval daar geen verlossend antwoord op geven...

De SafeStyle beugels lijken me nog het beste alternatief in de categorie 'Het oog wil ook wat'. (alhoewel ik erbij blijf dat de korfjes lekker rijden door verlengde voetensteun, lijkt me ook wel wat voor mensen met enkelproblemen en dergelijke.)

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 15:46

Zonder beugels rijden is de beste oplossing :D

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 16:06

Nou ik hou toch gewoon bij mijn ouderwetse dichte beugels, heb ooit de veiligheidsbeugels met elastiek gehad en daar schoot bijna bij elke sprong de elastiek eraf. Beugels waren een paar maanden oud. Lag ook een beetje aan mijn druk op de beugels. Als ik ooit een nieuw systeem zou kopen zou het absoluut zonder elastieken zijn dus. Korfjes vindt ik persoonlijk ook onhandig, aangezien ik mijn voet dan net niet mijn bal van de voet erop kon plaatsen.