Is mijn zadel te lang ?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 20:50

Nens77 schreef:
Naomi_Haffie schreef:
Nee was het maar waar haha

Dit is een imperial riding..

Scheelt een 17,5 veel met een 17 inch ? :)

Een hele centimeter, als een zadel dan 4 cm te lang is kom je uit op 15,5 ?
Maar dan moet je er zelf nog in passen.....

Ook niet waar wat jij daar zojuist zegt :)

Je hebt 17,5 inch zadels die heel klein uitvallen en heel groot. Wat op het zadel staat klopt soms helemaal niet... Je moet het zadel gewoon altijd opmeten, dat is veel belangrijker dan de inch maat die erop staat

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 20:52

Ik zou er een zadelmaker naar laten kijken. Aan de hand van foto's is het onmogelijk om te oordelen of een zadel past. De schouder moet bv ook goed kunnen bewegen en de ruggengraat moet voldoende ruimte hebben om te buigen. Met een slecht passend zadel kan je echt je paard mee verknallen. Gewoon ff overleggen met een zadelmaker, een consult ligt vaak rond de 50 euro en is echt de moeite waard

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 21:04

Nens77 schreef:
[quote="Naom

Een hele centimeter, als een zadel dan 4 cm te lang is kom je uit op 15,5 ?
Maar dan moet je er zelf nog in passen.....[/quote]

Ook niet waar wat jij daar zojuist zegt :)

Je hebt 17,5 inch zadels die heel klein uitvallen en heel groot. Wat op het zadel staat klopt soms helemaal niet... Je moet het zadel gewoon altijd opmeten, dat is veel belangrijker dan de inch maat die erop staat[/quote]

Sterker nog, de inchmaat zegt vooral iets over de ruimte die er is voor de billen van de ruiter.
De Wintec zadels hebben redelijk vlakke kussens, wat op zich goed is voor een vlakke, brede Haflingerrug.... Maar die kussens zijn dus achter niet afgerond maar lopen iets verder door waardoor het zadel dan verder doorloopt.
Ik rij zelf overigens met een Isabell Werth 17 inch maar had er eerst een Wintec 2000 vzh 18 inch op liggen.
Mijn Haf is denk ik net geen 1.45 en heeft geen lange rug.
Zadelmaker zei toen dat het vzh zadel een ietsje te lang was en iets te ver naar voren lag (maar dat komt ook omdat het vzh is), maar het niet veel kwaad kon.
Daarom nu een 17 inch en ik ben erg content met het zadel.

onley

Re: Is mijn zadel te lang ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 21:07

ik vind dit zadel te lang vreselijke kussens ook voor paarden met een iets rondere vorm
laat een zadelmaker komen die je boommaat en ect opmeet en ga dan op zoek naar een leer zadel
daar heb je veel meer aan

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 21:37

Ook ik vind 'm te ver naar voren liggen, en ik vind dat hij nog wel een stukje naar achteren kan. Als je de achterste rib met je hand naar boven toe volgt naar waar hij bij de ruggengraat komt, tot daar mag je zadel komen. Zo te zien heeft je haf nog ongeveer een handbreedte ruimte over achter je zadel. Ik denk alleen dat voor dit paard de singelophanging van dit zadel niet juist is.