Wat is dit voor bit? Sardo bit?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-13 14:25

Als je wilt mailen wat betreft wat de werking is enz. Kan je het gerust doen. Maar hou het wel netjes en stel gewoon een neutrale vraag.
Niet iets in de trand wat je hier nu neer zet

[edit] je was me voor

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 14:25

NoreenJulia schreef:
Om te vragen wat de werking is bedoel ik :)

Dat lijkt me vrij duidelijk. Om er voor te zorgen dat het paard de hulpen niet kan negeren op straffe van pijn in zijn mond. Worden ze lekker licht van op de hulpen :j -O-

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-13 14:27

troi schreef:
NoreenJulia schreef:
Om te vragen wat de werking is bedoel ik :)

Dat lijkt me vrij duidelijk. Om er voor te zorgen dat het paard de hulpen niet kan negeren op straffe van pijn in zijn mond. Worden ze lekker licht van op de hulpen :j -O-

Zullen ze er echt licht van op de hulpen worden?
Misschien ga ik dan ook wel met punaises als sporen rijden om het af te maken. Mijn paard is zo traag aan het been :Y)

LicentioFide

Re: Wat is dit voor bit? Sardo bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 14:28

Jaa tuurlijk houd ik het netjes! Ik ben. Nu wel benieuwd eiegnlijk :) ik ga t vragen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 14:33

Just_Sannee schreef:
troi schreef:

Zullen ze er echt licht van op de hulpen worden?
Misschien ga ik dan ook wel met punaises als sporen rijden om het af te maken. Mijn paard is zo traag aan het been :Y)

Denk het wel ja, als ze een paar keer zichzelf flink hebben bezeert zullen ze het de volgende keer wel laten. Moet je als ruiter natuurlijk wel niet constant in de mond rukken want dan krijg je zo'n dikke laag eelt waar je zelfs met prikkeldraad niet mee doorheen komt... Nare tactieken..

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 22:45

Dit lijkt wel een bit wat gebaseerd is op bitten uit de 17e en 18e eeuw. Dat waren vaak bitten met monsterlijke mondstukken en grote scharen, kijk hier maar eens http://www.amsterdamsebinnenstad.nl/binnenstad/197/raadhuis.html en dan iets omlaag scrollen. Het plaatje van het ruiterschilderij kan je aanklikken, en dan zie je pas goed wat ik bedoel.

Een beetje googlen op ruiterportretten levert nog veel meer schilderijen op met paarden met bitten met grote tot gigantische scharen :\
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/5f/Johan_Wolfert_van_Brederode_-_ruiterportret.jpg
Laatst bijgewerkt door Siamsmeesje op 03-09-13 23:00, in het totaal 1 keer bewerkt

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 22:59

kleinvosje schreef:
Nee, niet mee eens, een gebroken bit met scharen is geen stangbit, maar een gebroken bit met scharen.

En daar ben ik het dan weer niet mee eens.

Want het is niet het ongebroken mondstuk wat een 'stangbit' een stang maakt, maar de hefboomwerking. Dankzij hefboomwerking wordt een bit een stangbit.

Zo wordt een ongebroken trensje ook vaak verkeerd benoemd met 'stangetje'. Dat is het dus níet. Het is een trens, met ongebroken mondstuk. Het gaat bij de vraag of een bit een 'stang' is, niet om het mondstuk, maar om de hefboomwerking. :)*

Ook ik vind het bit uit de OP trouwens een vreemd bit.......... ben benieuwd!

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 07:53

Ik schrok eerlijk gezegd een beetje van het plaatje, wat ziet dat er gemeen uit! -O- Als men al zulk materiaal moet gebruiken om een paard te berijden, dan zou ik bijna adviseren om weer eens wat beginnerslessen te nemen. Een beetje (ervaren) ruiter heeft dit soort spul niet nodig, lijkt me... Hiermee geef ik natuurlijk geen antwoord op jouw vraag, TS, sorry! Het geeft alleen maar weer dat ik (gelukkig) niet thuis ben in de benaming van dit soort bitten. ;)

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-13 08:00

Áls er al werd gereden met dat bit, liever een zéér ervaren ruiter dan een beginner. Maar inderdaad, dat bit moet je gewoon niet in een paardenmond hangen.
Ik ben ook gewoon geshockeerd dat dit soort dingen verkocht worden.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 08:05

De onderste ketting zorgt ervoor dat de scharen bij een blijven. De rest volgt, nu even geen tijd voor.

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-13 14:40

Ah, weet jij meer van dit bit?
Ben heel benieuwd :j

[edit] Ik zie dat je een 'bitten'site hebt, zeer interessant! Ben er even aan het kijken, en jeej, wat veel verschillende bitten zie ik langskomen. Vind het wel jammer dat bij elk bit niet een kleine, korte omschrijving staat. Bij sommige word ik toch wel heel nieuwsgierig :j

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 16:16

NoreenJulia schreef:
Misschien omdat iemand zei voor die tenesee walking horse ofzo, en die vind ik echt zielig.. Wat ziet dit bit er verschrikkelijk uit! Zal ik die mensen mailen

Ja :j Want die hebben geen zenuwen in hun mond dus dan kun je zo'n bit prima gebruiken :roll: :roll:

Ik vind het een naar bit. Vraag me af waarom er geen kinketting aan zit. Maar erger dan dat vind ik het mondstuk. Brrr.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 18:21

Just_Sannee schreef:
Ah, weet jij meer van dit bit?
Ben heel benieuwd :j

[edit] Ik zie dat je een 'bitten'site hebt, zeer interessant! Ben er even aan het kijken, en jeej, wat veel verschillende bitten zie ik langskomen. Vind het wel jammer dat bij elk bit niet een kleine, korte omschrijving staat. Bij sommige word ik toch wel heel nieuwsgierig :j

Bedankt. Die omschrijving heb ik wel gehad maar daardoor werden het enorm lange pagina's, dus veel informatie kun je in het algemene gedeelte vinden of bij de beginpagina's van de disciplines. Ook hier en daar bij de bitten zelf.

Ik ben dit bit eerder tegengekomen voor mijn collectie maar de verkoper had helaas afgehaakt. Het is een shank qua basis met extra lange scharen zodat de hefboomwerking sterker wordt i.t.t. gemiddelde shanks. Lange scharen hebben het nadeel dat ze om kunnen klappen dus de ketting (overigens schuimketting- of beugel) genoemd moet dit voorkomen. Wordt ook gezien bij andere shanks, kandares en menbitten. Alhoewel laatstgenoemde als extra functie ook heeft dat de leidsels niet vast komen te zitten.

Qua mondstuk, de basis is enkel gebroken RVS maar met allemaal ringetjes er omheen. Men beweert dat het paarden afleert om te gaan hangen op het bit. Je kunt je afvragen of dat effect heeft.

I.i.g. het hoort onder de categorie shanks thuis en niet bij pelhams (díe behouden meer hun traditionele vorm). Dus in de categorie Western waar sowieso al met licht contact gereden wordt. Dit is dus geen Engels bit wat zich voor constante aanleuning verleend.

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-13 07:30

Leerzaam! Dankje +:)+

LicentioFide

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 11:17

Ja dit is zeker een apart bit en ook zeer ‘krachtig’ in de mond. Dit is geen bit voor commercieel gebruik en de roots van dit bit komen uit Sardinië waar het vroeger bij wedstrijden e.d. werd en soms nog wordt gebruikt. Aangezien wij veel Italiaanse artikelen voeren van het merk Tattini vonden we het ook wel aardig om dit bit in onze catalogus te voeren. Maar het is dus zeker geen bit om even thuis uit te proberen (zoals je zelf waarschijnlijk ook al had gezien).

Dit was t antwoord op mijn mailtje