Het zoveelste zadeltroubles-topic...

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-13 11:34

K&M is een type wat zadelmaker het ook al over had met uitzoeken van de mogelijkheden :j Daar heb ik toen vanaf gezien aangezien hij aangaf dat als ik zelf in een Hulsebos fijn zit ik ws wat meer moeite heb met K&M. Maar die is voor paard dus zeker een optie en staat hier ook op de mogelijkheden lijst :j (ik heb een "kom je er een op internet tegen bekijk de advertentie dan goed" lijst :') ).

Tekna ken ik niet zo goed. Die zit een beetje richting Thorowgood qua specificaties toch? Zou dan ook kunnen. Hoewel ik dan wel liever voor echt leer ga :) ik ben een soort van leerfetisjist, poets graag tuig :') _O-

StableDoor

Re: Het zoveelste zadeltroubles-topic...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 11:36

_O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 11:39

Als je denkt dat K&M je niet goed zit. dan zal dat met thorowgood hetzelfde zijn. Dat zijn (of waren iig, misschien even checken of dat nog zo is) identieke zadels, alleen is de thorowgood van kunststof en de K&M van leer.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-13 11:42

Hmm, dan moet ik daar toch nog even goed naar kijken, dan zou de Thorowgood dus ook niet ideaal voor mij zijn. Goed dat je het zegt!

Tja, elke gek zijn gebrek, ik poets graag tuig :')

fokkertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 11:48

Laatst bijgewerkt door fokkertje op 30-08-13 11:52, in het totaal 2 keer bewerkt

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 11:50

Ik zat zelf ook te denken aan Kent & Master/Thorowgood (cob type dan denk ik) of een MSFC Extreme als ik het goed zeg. Massimo is wellicht ook nog een optie.

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 11:51

Het eerste adres dat Blijheid noemde (per mi cavallo) is hetzelfde adres als dat ik aangaf wat de Freeform betreft. Zij verkopen zowel de Hidalgo als de Freeform (en de Trekker), doen zadelpasconsulten met deze zadels en zitten in de provincie Groningen. Dus dan kun je beide zadelmerken passen en er mee rijden, en wordt je bovendien goed geïnformeerd en geadviseerd.
De Hidalgo bleek voor mijn paard met hoge schoft en brede schouders niet geschikt, maar de Freeform lag en ligt als een huis op hem. En voor mij zit het zadel ook super fijn!

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-13 11:52

Ik zie nu die advertenties ja! Helaas zie ik overal bij Hidalgo staan "niet geschikt voor paarden met een hoge schoft"....laat die van mij nou net een torenhoge schoft hebben -O- Is dat een pak jammer zeg, Hidalgo stond me wel aan voor de rest, iig genoeg om eens info in te winnen en een testzadel aan te vragen :\

Freeform verder onderzoek hier :)

fokkertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 12:02

Is dan een dressuurzadel met verstelbare boom niks voor jou? Ik heb wel goede ervaringen met Kieffer. De nieuwere Kieffer zadels zijn heerlijk zacht. Ze hebben een teruggesneden kamer, juist voor paarden met hoge schoft ideaal. Ik heb op mijn merrie met ook een giga schoft een Kieffer Frankfurt erop liggen. Hij zit heerlijk, met een lekkere zachte zit.
Nu ben ik voor mijn ruin nog op zoek naar een dressuurzadel (van Kieffer), mede ook door de verstelbare boom.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 12:50

Misschien heeft Ninon wel een gebruikt zadel liggen ...
Niet geschoten altijd mis .

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 13:03

Vientje schreef:
@ stableDoor: nee, nooit geprobeerd! Lijkt me meer iets als tijdelijk lapmiddel om hem op zijn plek te houden? Wel fijn bij een gevoelig ruggetje, wie weet bij passend zadel geen gek idee voor madame :)

@ Zinzi_jewel: hij ligt ook achterover nu :j Staat wel maar 1 cm omhoog met een 1 been dus of dat veel verschil maakt weet ik niet, maar hij ligt hoe dan ook iets achterover. Ik vermoed zelf dat de boom te smal is geworden.
Normaal gesproken komt een volwassen paard (ze is 15) ook niet zo gek veel bij/eraf qua boommaat, maar dit was wel een heel extreem geval. Paard had overgewicht, slaat dat veelal op voor op de schouders/schoft, en stond volop in het werk, dus dan zag ze er zó uit:
[ Afbeelding ]
(Dikkerdje Dap := )

En van daaruit in korte tijd vanwege hoefzweer, een behoorlijke tijd lang boxrust, heel veel stress en overgang van 24/7 kuil naar afgepast voer naar dit:
[ Afbeelding ]
Het scheelt dik 100 kilo! En zoals je op de bovenste foto ziet slaat ze echt veel vet op rond de schoft. Een kilo of 50 schommelen merk je qua boommaat bij haar niks aan (ze is in de zomer sowieso ook altijd zwaarder dan in de winter), maar daarboven gaat het duidelijk toch hard.

Dat pakte dus uit in 3 cm boom minder, van 33 naar 30 cm :j Gemeten door dezelfde zadelmaker. Omdat ze op de schoft natuurlijk nog wat terug zou gaan uitvullen qua spieren ligt er nu een 31 op, en die paste toen ze weer volop in het werk stond volgens de zadelmaker prima. Maar ik vrees dat ze nu toch weer breder moet dus.

Op 1 van je laatste foto's, zie je dat het middelpunt van jou zadel, achter het middelpunt (diepste punt) van je paard ligt.
Kan je die 2 foto's eens onder elkaar zetten? dus die ene met zadel er los op en de andere van je paard zonder zadel?

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-13 13:07

Zinzi_jewel schreef:
Misschien heeft Ninon wel een gebruikt zadel liggen ...
Niet geschoten altijd mis .

Kan altijd eens contact opnemen :j

@ Nombrado: deze twee bedoel je?

Afbeelding

Afbeelding

Volgens de specificaties van de WB3 ligt het dieptepunt middenin het zadel (ik mocht geen WB4 want daar ligt het verder naar achter), maar dat is dus ook al te ver naar achter voor mijn paard? Meen ik hier dan te herkennen?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 13:57

Diepste punt van je zadel ligt verder naar achter, dan het diepste punt van je paard.
wat resulteert op dat jij, als ruiter, achter haar middelpunt zit.
Het lijkt of het zadel iets achterover ligt ..., kan zijn dat de boommaat iets te smal is? of dat dit model idd niet geschikt is je paard.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-13 14:12

Zou dat kunnen verklaren dat ik tegenwoordig erg ver achterin het zadel gedwongen lijkt te worden? (arm paard, nog meer druk achter bij haar ruwe plekjes :(:) ). Ik kruip als ik niet oplet hierheen:
Afbeelding

Ik denk dat mijn conclusie numero uno is dat hij qua boom te smal is (geworden) :j En dus de twijfels over de vorm van de kussens...

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 14:17

kdenk ook dat ie te smal is idd. (goed teken, want dan heeft ie wel kunnen ontwikkelen onder zijn zadel)
kan je zadel verbreed worden of je weet?

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-13 14:24

Ik heb hem erop uitgezocht dat hij verbreed zou kunnen worden :j Eigen zadelmaker kan dat ook, dus dat is geen probleem. Alleen zit ik dan nog met lengte/vorm van de kussens, ik twijfel steeds harder of de algemene vorm voor mijn paard kan? Zadelmaker was overtuigd dat dit type zadel voor haar kan, maar bovenstaande stap-foto was het zadel net een maand terug van de kussens inkorten bij hem en daar lijkt het ook al nergens naar hoe hij ligt :\

Als hij én moet verbreden, én de kussens moet verbouwen denk ik dat het een verstandigere zet is om verder te kijken...

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 14:32

Als je gaat verbreden, gaat het zadel toch aan de voorkant zakken? Is er dan nog wel voldoende ruimte voor de schoft? Hoeveel ruimte heb je daar nu?

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 14:35

Zinzi_jewel schreef:
Zou eens op onderzoek uitgaan naar zadel met verstelbare boom ( bv Deuber ) of verwissel baar kopijzer .
En geen keilkussen vindt je paard niet zo lang namelijk . En denk dat de gebroken haren komen van de beweging die rond de lendenen is en je kussens daar terdege liggen te dansen ...

TS hij was al genoemd, de Deuber :D En ik bied je aan (omdat je niet zover bij mij uit de buurt woont) dat ik eens langskom met mijn Deuber Maxima Dressuur. Kan je hem eens proberen. En ja deze westernruiter heeft nog een dressuurzadel :+ :D Als je interesse hebt, PB me maar.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 14:38

Vientje schreef:
Ik heb hem erop uitgezocht dat hij verbreed zou kunnen worden :j Eigen zadelmaker kan dat ook, dus dat is geen probleem. Alleen zit ik dan nog met lengte/vorm van de kussens, ik twijfel steeds harder of de algemene vorm voor mijn paard kan? Zadelmaker was overtuigd dat dit type zadel voor haar kan, maar bovenstaande stap-foto was het zadel net een maand terug van de kussens inkorten bij hem en daar lijkt het ook al nergens naar hoe hij ligt :\

Als hij én moet verbreden, én de kussens moet verbouwen denk ik dat het een verstandigere zet is om verder te kijken...

waarom wil je de kussens verkorten?
als de boom te smal is, drukken de kussens achter meer . Dan ligt het zadel niet meer in balans.
op 1 van je eerste foto's kon je ook zien, dat er alleen afdruk was van de kussens achter en voor nauwelijks zichtbaar.
het eerste deel van de kussens is belangrijk, tot ongeveer 16cm naar achteren.
Nu drukt het achterste deel meer.
je hebt kans, als de boommaat iets verbreed is (mits je paard niet een enorme schoft heeft) dat het zadel al beter ligt.
als je aan de kussens moet gaan sleutelen in lengte, haal je de hele balans uit het zadel. (vind ik onverstandig)
Hoeveel vingers kun je (opstaand) tussen de boom en de schoft brengen?

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-13 14:46

Paard staakte enorm (t/m steigeren en zich dreigen achterover te laten vallen, dat doet ze normaal nooit), en na wat puzzelen kwam ik erop uit dat ze achter bij de lendenen enorm reageerde op het zadel. Zadelmaker erbij en hij gaf aan dat hij inderdaad een fractie aan de lange kant was, maar dat kon de oorzaak eigenlijk niet zijn. Toch de kussens iets opgestikt omdat het zadel verder ook goed zou liggen, en het staakprobleem was volledig opgelost. Paard heeft sindsdien volop gewerkt (staken was in maart dit jaar), en sindsdien braaf en vrolijk gewerkt onder dit zadel zo...alleen dan wel met nog steeds die zelfde gekke kale/ruwe plekken achter }:0

*edit: hmmm, dat is weer een ander idee... Ik ben het er idd mee eens dat de kussens verbouwen tricky is (laat aan zadelmaker over wat hij wel en niet als oplossing ziet hoor). Op dit moment kunnen er als ik het goed heb zonder ruiter in het zadel ruim 2 vingers tussen schoft en zadel. Zal straks nog eens meten :)

@ Rina: PB komt jouw kant op! :)

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 14:51

Vientje schreef:
Op dit moment kunnen er als ik het goed heb zonder ruiter in het zadel ruim 2 vingers tussen schoft en zadel.

Dat is veel te weinig. Als er slechts 2 vingers tussen kunnen zonder ruiter, dan kunnen die er niet tussen mèt ruiter. En het gaat juist om het laatste, de ruimte mèt ruiter erop.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 14:54

Vilar schreef:
Vientje schreef:
Op dit moment kunnen er als ik het goed heb zonder ruiter in het zadel ruim 2 vingers tussen schoft en zadel.

Dat is veel te weinig. Als er slechts 2 vingers tussen kunnen zonder ruiter, dan kunnen die er niet tussen mèt ruiter. En het gaat juist om het laatste, de ruimte mèt ruiter erop.

dat ligt eraan (oa het gewicht van de ruiter en de vulling en opbouw van het zadel ;) )
2 vingers is bij mij echt het maximale.
als er 3 vingers tussen passen gaat het zadel er niet op bij mijn paarden.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 14:56

Vientje schreef:
Paard staakte enorm (t/m steigeren en zich dreigen achterover te laten vallen, dat doet ze normaal nooit), en na wat puzzelen kwam ik erop uit dat ze achter bij de lendenen enorm reageerde op het zadel. Zadelmaker erbij en hij gaf aan dat hij inderdaad een fractie aan de lange kant was, maar dat kon de oorzaak eigenlijk niet zijn. Toch de kussens iets opgestikt omdat het zadel verder ook goed zou liggen, en het staakprobleem was volledig opgelost. Paard heeft sindsdien volop gewerkt (staken was in maart dit jaar), en sindsdien braaf en vrolijk gewerkt onder dit zadel zo...alleen dan wel met nog steeds die zelfde gekke kale/ruwe plekken achter }:0

*edit: hmmm, dat is weer een ander idee... Ik ben het er idd mee eens dat de kussens verbouwen tricky is (laat aan zadelmaker over wat hij wel en niet als oplossing ziet hoor). Op dit moment kunnen er als ik het goed heb zonder ruiter in het zadel ruim 2 vingers tussen schoft en zadel. Zal straks nog eens meten :)

@ Rina: PB komt jouw kant op! :)

oke, duidelijk.
Kan idd wel eens het euvel zijn, dat de boom iets te smal is geworden waarop de druk achter groter wordt.
een paard die goed gereden wordt, gaat nu eenmaal groeien rond de schouder en schoft (mits het zadel dit toelaat) :D
maar dan nog, moet je kijken of het middelpunt zadel wel overeenkomt met middelpunt paard.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-13 14:56

Het was een ruwe schatting, kan gerust anders zijn dus ik zal straks nog eens echt met vingers meten := Ik heb wel zonder dekje zadel geïnspecteerd wanneer ik op zadel zat toen die plekken verschenen, de schoft ligt iig sowieso mooi vrij als ik in het zadel zit :) Hij drukt bovenop absoluut niet, maar aan de zijkanten van de schoft zoals ik het nu inschat dus wel.

*edit: zou dat dan wel betekenen dat ik Miep op de juiste manier rij, dat zou wel een mooie opsteker zijn :D Heb nog steeds zadeltroubles maar dan voelt het al iets minder zuur ;)

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 19:00

Even wat extra info w.b. de Hidalgo zadels.
Hidalgo zadels zijn inderdaad niet allemaal geschikt voor paarden met een hoge schoft. Echter, de Special zadels (van Hidalgo) zijn geschikter voor paarden met een hoge schoft. Dat komt omdat ze een flexibele, leren kopdeel hebben, waardoor de kamerbreedte zich automatisch aanpast aan de schoft en wervelkolom.
Alle ll series hebben dit niet (en de l serie ook niet, van de link die hierboven geplaatst werd)