@ stableDoor: nee, nooit geprobeerd! Lijkt me meer iets als tijdelijk lapmiddel om hem op zijn plek te houden? Wel fijn bij een gevoelig ruggetje, wie weet bij passend zadel geen gek idee voor madame

@ Zinzi_jewel: hij ligt ook achterover nu

Staat wel maar 1 cm omhoog met een 1 been dus of dat veel verschil maakt weet ik niet, maar hij ligt hoe dan ook iets achterover. Ik vermoed zelf dat de boom te smal is geworden.
Normaal gesproken komt een volwassen paard (ze is 15) ook niet zo gek veel bij/eraf qua boommaat, maar dit was wel een heel extreem geval. Paard had overgewicht, slaat dat veelal op voor op de schouders/schoft, en stond volop in het werk, dus dan zag ze er zó uit:
[
Afbeelding ]
(Dikkerdje Dap

)
En van daaruit in korte tijd vanwege hoefzweer, een behoorlijke tijd lang boxrust, heel veel stress en overgang van 24/7 kuil naar afgepast voer naar dit:
[
Afbeelding ]
Het scheelt dik 100 kilo! En zoals je op de bovenste foto ziet slaat ze echt veel vet op rond de schoft. Een kilo of 50 schommelen merk je qua boommaat bij haar niks aan (ze is in de zomer sowieso ook altijd zwaarder dan in de winter), maar daarboven gaat het duidelijk toch hard.
Dat pakte dus uit in 3 cm boom minder, van 33 naar 30 cm

Gemeten door dezelfde zadelmaker. Omdat ze op de schoft natuurlijk nog wat terug zou gaan uitvullen qua spieren ligt er nu een 31 op, en die paste toen ze weer volop in het werk stond volgens de zadelmaker prima. Maar ik vrees dat ze nu toch weer breder moet dus.