zadel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Shirley

Re: zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 13:38

Vind je dat niet een tikkeltje overdreven :?
TS heeft al twee maal uitgelegd dat het niet gemeen bedoeld is, dat is toch genoeg ?

IvankBacardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 13:45

ik zou gewoon nog ff wachten met een springzadel aanschaffen, je weet niet zeker of je paard het wel kan en ze is nog harstikke jong. als ze veranderd kan jeje zadel weer verkopen.

xxpaaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-13 14:41

Petra_O schreef:
Een zadelmaker is toch wel heel belangrijk. Als een zadel slecht past kun je veel stuk maken bij je paard. Geloof me, ik spreek uit ervaring. Voordeel van een zadelmaker is dat hij langskomt met verschillende zadels en je dus van alles kan proberen voor je het koopt.

der liggen nu goede zadel op die super goed liggen op. Der me zadels gaan alleen naar zadel maker als de op vult moeten worden of als der iets vervangen moet worden. EN wij weten wel waar met zadel op moeten letten. EN me instrutiese kijken en rijd sowieso op en kijk hoe ligt. ieder geval dat heeft me me dressuur zadel gedaan. Der gebeurt niets met der rug hoor want zadel ligt super goed op der.

xxpaaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-13 14:43

Viktor238 schreef:
valerie2012 schreef:
dressuur trut is niet gemeen bedoelt hoor. Ik rij zelf ook gewoon en dat blijf ook gewoon doen hoor. Maar ja eventing spreekt mijn gewoon meer dan alleen maar dressuur. En dat vind mijn paard ook niet zo leuk. Plus dat hoe zij af en toe kan zijn is beter om afwisseling te hebben en met springen kan ze engie kwijt. Zou beetje druk worden in dressuur als iedereen in heel nl of belgie alleemaal dressuur souwe rijden word toch erg druk

Zo komt 'Dressuurtrut' wel over! Ik zou maar eens je excuses aanbieden...

nou je mag best vinden hoor. Maar is niet zo en het kan ook gewoon positief op gevat worden hoor.

xxpaaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-13 14:45

IvankBacardi schreef:
ik zou gewoon nog ff wachten met een springzadel aanschaffen, je weet niet zeker of je paard het wel kan en ze is nog harstikke jong. als ze veranderd kan jeje zadel weer verkopen.

Ik weet wel dat ze kan springen. Want dat heeft al gedaan. Ik ga sowieso springen met der. En daar heb sowieso een springzadel voor nodig. En ik weet dat jong is heb zelf voor gekozen en ik weet dat ze verandert hoor dit niet mijn 1st jongen paard.

MissMiekjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 14:54

Voordeel van een zadelmaker is ook dat je alles kan uitproberen en dat je dus niet iets koopt en het daarna zelf niks vind. Wat de een lekker vindt zitten is voor jou weer helemaal niks, dus als je een zadelmaker laat komen, die allemaal verschillende zadels meeneemt, heb je de tijd om veel uit te proberen om te kijken wat voor jou lekker zit en waar je paard het beste onder loopt. Ook al past het zadel perfect, je paard kan onder het een toch beter lopen dan onder het ander, en ook dat kun je het beste voelen als je een zadelmaker laat komen, gewoon om het feit dat hij/zij veel zadels meeneemt. Kopen doe je uiteindelijk toch wat je zelf wilt, hij kan geen advies geven over jouw smaak. Wel hoe je paard eronder loopt en of het goed ligt.

Trouwens, heb je al eens eventing gereden? (niet met dit paard bedoel ik, 3,5 jaar en crossen is niet aan te raden) Een eventingzadel is heel anders dan een springzadel, ook voor jezelf... Daarom is het van belang om zoveel mogelijk uit te proberen, en waar anders kan dat dan bij een goede/uitgebreide zadelmaker.

xxpaaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-13 15:05

MissMiekjee schreef:
Voordeel van een zadelmaker is ook dat je alles kan uitproberen en dat je dus niet iets koopt en het daarna zelf niks vind. Wat de een lekker vindt zitten is voor jou weer helemaal niks, dus als je een zadelmaker laat komen, die allemaal verschillende zadels meeneemt, heb je de tijd om veel uit te proberen om te kijken wat voor jou lekker zit en waar je paard het beste onder loopt. Ook al past het zadel perfect, je paard kan onder het een toch beter lopen dan onder het ander, en ook dat kun je het beste voelen als je een zadelmaker laat komen, gewoon om het feit dat hij/zij veel zadels meeneemt. Kopen doe je uiteindelijk toch wat je zelf wilt, hij kan geen advies geven over jouw smaak. Wel hoe je paard eronder loopt en of het goed ligt.

Trouwens, heb je al eens eventing gereden? (niet met dit paard bedoel ik, 3,5 jaar en crossen is niet aan te raden) Een eventingzadel is heel anders dan een springzadel, ook voor jezelf... Daarom is het van belang om zoveel mogelijk uit te proberen, en waar anders kan dat dan bij een goede/uitgebreide zadelmaker.

ik cross ook nog niet met haar hoor. Maar nee zelf heb nog nooit eventing gereden. Maar cross lijkt me heel gaaf en springen heb wel gedaan en dat vind heel heel leuk. En mijn paard hou totaal niet van alleen maar de zelfde dingen die wilt echt afwisseling hebben. En alleen maar dressuur rijden daar woord zijn gek van.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 15:11

valerie2012 schreef:
Petra_O schreef:
Een zadelmaker is toch wel heel belangrijk. Als een zadel slecht past kun je veel stuk maken bij je paard. Geloof me, ik spreek uit ervaring. Voordeel van een zadelmaker is dat hij langskomt met verschillende zadels en je dus van alles kan proberen voor je het koopt.

der liggen nu goede zadel op die super goed liggen op. Der me zadels gaan alleen naar zadel maker als de op vult moeten worden of als der iets vervangen moet worden. EN wij weten wel waar met zadel op moeten letten. EN me instrutiese kijken en rijd sowieso op en kijk hoe ligt. ieder geval dat heeft me me dressuur zadel gedaan. Der gebeurt niets met der rug hoor want zadel ligt super goed op der.

De vraag is, hoe weet je dat het super ligt? Heb jij er een opleiding in gedaan? Heb je ervaring met zadels passen? Ik dacht ook dat mijn zadel prima lag, dat bleek bepaald niet het geval te zijn. Hij was te lang en te smal en mijn pony heeft een half jaar nodig gehad om te herstellen voor we een nieuw zadel aan konden meten.

Echt, als er genoeg geld is voor een goed zadel snap ik niet waarom er zo'n bezwaar is tegen een zadelmaker, het is toch alleen maar fijn als je verschillende zadels kan proberen voor je iets koopt? Waarom zou je je wel laten adviseren door bokt en niet door een professional?

xxpaaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-13 15:34

wij kunnen zelf zien of goed ligt. Wij hebben altijd op deze maneer gedaan. Met allen paarden en geen 1 paard had problemen met zijn rug. Plus dat ik me sping zadel helen maal zelf kopen. Me ouders betalen daar echt niet aan mee hoor.

MissMiekjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 07:44

Als je het helemaal zelf moet betalen, kun je toch beter gelijk iets nemen wat wel goed is? Zowel voor je paard als voor jezelf. Straks koop je een zadel en blijkt het helemaal niks te zijn, zit je dan met een zadel wat niet goed is en dat moet je dan ook nog zien te verkopen, zonde van je geld..

xxpaaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-13 09:38

MissMiekjee schreef:
Als je het helemaal zelf moet betalen, kun je toch beter gelijk iets nemen wat wel goed is? Zowel voor je paard als voor jezelf. Straks koop je een zadel en blijkt het helemaal niks te zijn, zit je dan met een zadel wat niet goed is en dat moet je dan ook nog zien te verkopen, zonde van je geld..

we zorgen echt wel dat we een zadel kopen die goed past en die lekker vind zitten. Ik heb al mijn zadels die goed passen ik heb geen 1 zadel die niet goed ligt.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 10:35

Ik zie een trend in jou topics... waarom open je een topic als je alle suggesties gelijk afwijst? En begin niet gelijk over afzeiken wat dan doen we hier niet. Nogmaals, wat is nu het enorme bezwaar tegen een zadelmaker als je toch genoeg geld hebt voor een goed zadel?

canela

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 10:41

Petra_O schreef:
Ik zie een trend in jou topics... waarom open je een topic als je alle suggesties gelijk afwijst? En begin niet gelijk over afzeiken wat dan doen we hier niet. Nogmaals, wat is nu het enorme bezwaar tegen een zadelmaker als je toch genoeg geld hebt voor een goed zadel?

omdat ze vind dat ze het zelf net zo goed kan :j Nee even serieus haal er gewoon een zadelmaker bij, niet zelf gaan knoeien..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 10:43

valerie2012 schreef:
MissMiekjee schreef:

ik cross ook nog niet met haar hoor. Maar nee zelf heb nog nooit eventing gereden. Maar cross lijkt me heel gaaf en springen heb wel gedaan en dat vind heel heel leuk. En mijn paard hou totaal niet van alleen maar de zelfde dingen die wilt echt afwisseling hebben. En alleen maar dressuur rijden daar woord zijn gek van.

Hoe vaak in de week rijd je? Als het dier 3,5 rijdt en jij rijdt bij wijze van 5x per week dressuurmatig in de bak snap ik dat je paard daar gek van wordt ja. Maar dat los je niet op door erbij tegaan springen hoor :+

Ik ga mee met de rest; zadelmaker erbij en misschien gewoon een zadel aanschaffen waar je van alles een beetje mee kan doen, een VZH. Er zijn echt wel zadels waar je wel lekker in kan zitten en die ook op je paard passen. Als je het zelf betaalt kan je het beter in 1x goed doen dan in 5x verkeerd doen.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 11:22

TS, ik zag een rijfoto van je waar je behalve een dekje ook met een bontje rijdt. Ik heb voor mijn jonge paard dus wel de zadelmaker laten komen die me het volgende zei: het zadel ligt perfect, met een zadeldekje eronder. Dus ga er geen extra bontje onder leggen, want dan wordt de ruimte te krap en gaat het zadel knellen.

Als jij wel met dekje en bontje rijdt vraag ik me af of je zadel werkelijk zo goed past. Je vult extra ruimte op, terwijl als het zadel goed past dit dus niet nodig is.

Het is een jong paard, zijn rug moet nog lang mee, dus ik zou echt adviseren om met je zadels een zadelmaker advies te vragen.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 11:29

Waarom valt iedereen erover dat TS 3 zadels wil? Als ze het geld ervoor heeft, laat haar lekker 3 verschillende soorten zadels kopen, heerlijk toch als je dat kan?

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 11:34

Dobel schreef:
Ik denk dat je beter je zadels kunt weg doen en één goed passend VZH zadel kan kopen dan 3 verschillende flutzadels

Mee eens :j En dat zadel moet wel bij een expert gekocht worden en door hen gepast worden.
Een slecht passend zadel kan je paard verzieken, je paard heeft maar 1 rug, wees er zuinig op.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 12:08

antje_vip schreef:
Waarom valt iedereen erover dat TS 3 zadels wil? Als ze het geld ervoor heeft, laat haar lekker 3 verschillende soorten zadels kopen, heerlijk toch als je dat kan?

Inderdaad. Dat TS er geen zadelmaker bij haalt vind ik niet verstandig, maar dat heeft niets met het aantal zadels te maken.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 12:12

Haal een zadelmaker er bij. Misschien handig om te kijken naar een zadel met verwisselbare boom. Aangezien je paard vast nog wel groeit in bespiering.

Overigens dacht ik dat dit topic aangemaakt was door een 10 jarige...

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 12:17

Helaas zijn er maar weinig zadelexperts..de meeste "zadelpassers" zijn zadelverkopers. Als je veel ervaring hebt, kan je heel goed zelf zien of je zadel past. Als je weinig ervaring hebt, zal ik zeker één van de weinige experts erbij halen. En wat verschillende zadels uitproberen, zodat je ook zelf het verschil kan voelen voor jezelf en je paard.

In het onderschrift van TS staat duidelijk, waarom haar taalvaardigheid wat kinderlijk over komt.

xxpaaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-13 16:10

ik heb nu 2 goede op liggen hoor en hoef niet 1 goeden als 3 goeden heb is ook goed. MOet toch zelf weten. En rijd der maar 2 keer en 1 keer me instrucktiese. Dus bij elkaar 3 keer in week.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 16:12

Voor iedere keer in de week een ander zadel, helemaal goed! :,)

xxpaaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-13 16:14

pinto_1 schreef:
TS, ik zag een rijfoto van je waar je behalve een dekje ook met een bontje rijdt. Ik heb voor mijn jonge paard dus wel de zadelmaker laten komen die me het volgende zei: het zadel ligt perfect, met een zadeldekje eronder. Dus ga er geen extra bontje onder leggen, want dan wordt de ruimte te krap en gaat het zadel knellen.

Als jij wel met dekje en bontje rijdt vraag ik me af of je zadel werkelijk zo goed past. Je vult extra ruimte op, terwijl als het zadel goed past dit dus niet nodig is.

Het is een jong paard, zijn rug moet nog lang mee, dus ik zou echt adviseren om met je zadels een zadelmaker advies te vragen.

Der ligt nu niet eens bontje onder hoor. En ik doe omdat ik het leuk vind staan. En hij ligt goed met en zonder dat bonttje.

xxpaaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-13 16:16

antje_vip schreef:

Nou ik heb 2 liggen de 3e komt nog aan. En ik vind gewoon fijner met springen springzadel en met dressuur dressuurzadel en met buitenrit een vzh.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 16:16

Na de rest van je berichten te hebben gelezen.. Denk ik niet dat je open staat voor tips. Jammer hoor.