Mijn paard zegt iets anders dan de zadelmakers.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

panache

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-13 17:20

Bedankt Nombrado voor de tip, het is inderdaad een tweedehands zadel..

Ik heb nog geen foto van het paard met zadel, maar wel onder het zadel..

Afbeelding

panache

Re: Mijn paard zegt iets anders dan de zadelmakers.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-13 17:25

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 17:29

Rij je altijd met een bontje onder je zadel?
Een bontje kan een goed passend zadel te smal maken, en een te wijd zadel net gepast ;)

panache

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-13 17:30

Ashkerlon schreef:
Rij je altijd met een bontje onder je zadel?
Een bontje kan een goed passend zadel te smal maken, en een te wijd zadel net gepast ;)

Ik heb dat gedaan omdat ik die 32,5 zag in het zadel en omdat hij rugproblemen had :o . Bij het Custom heb ik zonder bontje gereden, toen vond ik hem vrij stijf en de dag erna heb ik er dus maar een bontje onder gedaan.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 17:49

panache schreef:
https://sphotos-b-lhr.xx.fbcdn.net/hpho ... 8646_n.jpg

En op deze foto (link kopieren), zie je dat hij ook vrij gemakkelijk over zijn rug komt.

Ik vind hem op beide van deze foto's mooi vrij bewegen en zijn staart mooi ontspannen dragen.
Op zich maakt de maat niet uit, (om je daar te druk over te maken) mits, het zadel bij de voorzijde niet op de schoft komt, en achter niet klappert tijdens het rijden. Maar dat kan je heel eenvoudig testen door hem erop te leggen , singel vast en met de duim achter de lepel proberen omhoog te tillen (met niet al teveel kracht) Als er ruimte is voor een bontje? prima! , Zo zie je ze ook GP rijden hoor :+ Ligt altijd wat onder het zadel.
Heb je ook nog een foto met het andere zadel?

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 17:57

Luister goed naar je paard!! En ik denk dat je idd beter wat een brede boom kunt hebben met vrijheid dan een smalle....

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 18:09

Er zijn ook paarden die gewoon liever veel zacht materiaal op hun rug hebben.
In combinatie met een juist passend zadel gaat dat natuurlijk niet. Dan moet je iets breder gaan om ruimte te maken voor vulling.
Als je paard aangeeft dat deze combinatie werkt, hou het dan zo. Op de foto is in ieder geval niet meteen te zien dat het zadel stukken te wijd is en naar voren valt. Dus zo extreem wijd kan het niet zijn voor je paard.
Wat ik wel zie is dat het zadel iets over de schouder ligt. Als je smallere zadels ook op die plaats liggen, kan dat inderdaad de beweging gaan belemmeren. De schouder heeft dan simpelweg niet de ruimte om er onder te kunnen roteren. Is je boom te wijd, dan krijg je wel die ruimte voor de beweging van de schouder.
Je zegt dat er veel volbloed in zit... ik kan me voorstellen dat de schouder dan redelijk bovenop de massa ligt? Juist dan moet je ruimte hebben om die schouder te laten bewegen. De mijne toont ook veel volbloed en een opliggend, schuin schouderblad. Een correct passend springzadel vinden is een ramp bij haar. Nu ligt er een zadel op die eigenlijk te breed is, maar ruimte heeft voor vulspul waar die schouder onderdoor kan. De boomtakken liggen ook netjes achter de schouder hoor, maar de zweetbladen blokkeerden haar schouder.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 20:27

Als je paard lekker loopt met dit zadel met een bontje eronder, lekker zo blijven rijden.
Zo te horen is je paard nog het blijst met dit zadel en zijn mening is belangrijker dan ie van zadelmakers/passers ;)

Of die andere zadels waren barslecht aangemeten, dan kan ook nog.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 07:48

Als het paard goed loopt, loopt hij goed. Niks meer aan doen!
In theorie mag het zadel volgens de zadelmakers niet goed zijn, de praktijk bewijst het tegendeel lijkt me...

fossil86

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 07:52

luisteren naar je paard, paard zal je wel duidelijk maken mocht dit pijnlijk zijn voor hem

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 08:08

begrijpt nou niemand dan dat je met een bontje onder het zadel de tussenkanaal krap legt, dat een paard wel zijn rug kan opbollen maar dat dit op langer termijn schadelijk is voor je paard.
een bontje is echt alleen maar voor de sier maar niet om altijd mee te blijven rijden., of een tijdelijke oplossing.
een zadel moet niet goed passend zijn een zadel moet perfect op het paard passen.
een zadel moet bij de schouders mininaal 2 vingers naast elkaar achter de schouder liggen.
als je gaat staan in je beugels en je legt je vingers ertussen mag je boom niet je vingers tot kramp aan toe kapot drukken maar moet er genoeg ruimte zijn, want elke keer bij het staan in de beugels kan jouw zadel drukken op zijn schoft, daar al eens na gekeken?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 08:13

uhm...heb je de top gister zien rijden?
ik denk dat bijna iedereen met bontje of onderlegger onder hun zadel rijd.
die paarden hebben nog iets meer te lijden dan onze paarden lijkt me.
Slecht is het niet, maar idd niet handig als je zadel al te smal is. (ik denk dat je dat bedoeld?)
Ik ben geen voorstander van een precies pas zadel, van mij mogen ze iets ruimer (ruimte bij de schouder en schoftspier.) vlakke hand erlangs kunnen halen.

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 08:18

nombrado schreef:
uhm...heb je de top gister zien rijden?
ik denk dat bijna iedereen met bontje of onderlegger onder hun zadel rijd.
die paarden hebben nog iets meer te lijden dan onze paarden lijkt me.
Slecht is het niet, maar idd niet handig als je zadel al te smal is. (ik denk dat je dat bedoeld?)
Ik ben geen voorstander van een precies pas zadel, van mij mogen ze iets ruimer (ruimte bij de schouder en schoftspier.) vlakke hand erlangs kunnen halen.

ik heb de top wel zien rijden, maar of de top weet wat het doel is van een bontje?

ik weet van een aantal top mensen dat ze bijv voor 10 paarden maar 2 zadels hebben en overal bontjes en pads onder leggen.
ik heb zelf zoooooveel ellende met zadels gehad en echt oplichters van zadelmakers dat ik mij ben gaan verdiepen in dat bontje gebeuren.
en idd als je zadel te smal is dan is het zeker niet handig een bontje.
maar bij een te ruim zadel een bontje eronder is ook weer niet goed.

ik heb inmiddels geleerd dat je niet naar een zadel moet kijken die zo goed als passend is maar die perfect moet passen op jouw paard.
en dat 1 keer in een half jaar of jaar controleren van het zadel is blijkbaar ook niet voldoende.

het verstandigste is zelfs om de 3 mnd je zadel te laten controleren, wel bij regelmatig gebruik natuurlijk.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 08:20

my_precious schreef:
begrijpt nou niemand dan dat je met een bontje onder het zadel de tussenkanaal krap legt, dat een paard wel zijn rug kan opbollen maar dat dit op langer termijn schadelijk is voor je paard.
een bontje is echt alleen maar voor de sier maar niet om altijd mee te blijven rijden., of een tijdelijke oplossing.
een zadel moet niet goed passend zijn een zadel moet perfect op het paard passen.
een zadel moet bij de schouders mininaal 2 vingers naast elkaar achter de schouder liggen.
als je gaat staan in je beugels en je legt je vingers ertussen mag je boom niet je vingers tot kramp aan toe kapot drukken maar moet er genoeg ruimte zijn, want elke keer bij het staan in de beugels kan jouw zadel drukken op zijn schoft, daar al eens na gekeken?

Dan moet ik mijn peerd maar naar de slager doen, want die mag zelfs nooit meer zonder bontje PLUS dikke pad lopen :=

TS, als je paard aangeeft dat het goed is, is het goed. Die kan het voelen, de zadelmaker alleen zien.
Op de foto boven (andere heb ik niet geopend), vind ik het zadel wel iets te ver op de schouder liggen, ik zie zelf de schouder graag vrijliggen, ook wanneer het voorbeen naar achteren komt.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 11:05

Natuurlijk maakt een bontje smaller, maar het is een zacht en verend pad onder het zadel, dus voor het zijwaarts buigen van de rug(bochten/zijgangen) lijkt me er weinig mis mee.
Daarnaast geeft dit paard aan dat hij zich onder deze optuiging het prettigst voelt, en ik vind dat je daar naar moet kijken.
Liever een iets te breed zadel, waar de schouder onder door kan roteren dan een zadel dat precies past, maar waar de schouder continue tegen de takken van de voorboom/kopijzer aan knalt.
Ik vind wel dat het zadel bij het paard van TS een fractie teveel naar voor ligt, maar ik denk dat het zadel niet verder naar achter kan ivm de lendenen/laatste rib.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 11:34

heeft niks met de laatste rib te maken, wel met het middelpunt van het paard.
die ligt bij dit paard iets meer richting voorbenen en daar zal het zadel naartoe "zoeken"

panache

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-13 12:01

Ik heb de foto's van beide zadels gemaakt vandaag. Ik ga ze zo uploaden. Inclusief een foto van mijn paard zonder zadel ;) . Hij liep vandaag weer heerlijk onder het Zaldi, toch denk ik dat de boom ietsje smaller mag (ik heb mn hand eronder gedaan)

Hosante

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 12:17

Ik denk dat een iets te ruim zadel geen kwaad kan, altijd als je erop zit even voelen of er genoeg ruimte voor de schoft is (min. 2 vingers inderdaad) zo doe ik het ook. En kijk anders of je een zaldi kan proberen die iets smaller is in de boom dan weet je waar je aan toe bent.

panache

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-13 12:19

Hierbij de beloofde foto's

Mijn paard zonder zadel
Afbeelding
http://www.mijnalbum.nl/Album=GIWQ3UTR#IEX88EKL
Zijn schoft - zonder zadel (zie link)

Het customzadel, zoals je ziet zit de drukpunten van het zadel vrij ver naar achteren.
Afbeelding
Vooraanzicht Customzadel:
Afbeelding

Het zaldizadel, zoals je ziet drukken de kussens niet op zijn rugspieren, maar het zadel klappert absoluut niet!
Afbeelding
Het zaldi met bontje (zie link) http://www.mijnalbum.nl/Foto550-YBBGUSTE.jpg
Vooraanzicht Zaldi: ) waar het zadel dus te ruim ligt volgens de zadelmakers
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 12:28

De fries die ik reed liep ook fijner met een iets te wijd zadel, zadelverkoopster vertelde dat haar paard ook een iets te wijd zadel prefereert boven een perfect liggend zadel, die paarden heb je nou eenmaal.
We hadden een paar zadels die hartstikke goed lagen maar met de rossner met wijde boom liep ze véél beter..

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 13:25

ik vind bij de laatste foto dat het zadel echt tegen de schouder aan ligt, je paard zal dan minder bewegings vrijheid hebben.

het eén na laatste fotootje met de pijltjes vind ik dat het zweetblad vanaf onder naar voren steekt, die hoor recht naar beneden.. wat je krijgt is dat je achter in het zadel gaat zitten, wat jij denk ik ook doe en daarom drukt op je paard zijn laatste rib.
ik denk dat je onderbenen daardoor weer naar voren zullen vallen.
dit is mijn visie ervan hoor.. zo zie ik het op het plaatje.. is natuurlijk wel moeilijker te bekijken dan in het echt.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 13:29

Je zadel ligt echt veel te ver naar voren.
Leg je hand eens tegen de achterlijn van de schouder, volg die mee naar boven met je hand, daar moet ie nog achter liggen.
Maar ik denk dat het zadel dan niet goed meer ligt, achteraan op de lendenen, verder voorover zodat dat zweetblad mooi naar beneden valt maar wel het zadel mogelijk ook meer op de schoft gaat drukken.

panache

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-13 13:36

mijn paard is een afstamming van engels volbloed en daarom kan dit zadel echt niet verder naar achter .. dan heb ik een kortere inch nodig. maar wat vinden jullie van het customzadel ? naar mijn idee past die juist totaal niet ..

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 13:54

Ik vind de zaldi mooier aansluiten. De custom is sowieso veel te lang, de zaldi zou ook nog iets korter mogen. Maar puur van het te lange zadel kan het paard al protesteren.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 14:05

panache schreef:
mijn paard is een afstamming van engels volbloed en daarom kan dit zadel echt niet verder naar achter .. dan heb ik een kortere inch nodig. maar wat vinden jullie van het customzadel ? naar mijn idee past die juist totaal niet ..

Hoeveel inch is je zadel nu, kun je zelf voor je billen en bovenbenen nog kleiner? Ik vind beide zadels eigenlijk niet wat je noemt voor dit paard.