Hackamore

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 16:04

Ik heb ook dressuurmatig gereden met hackamore + kaptoom, stang en trens idee, dit ging super. Heb ook vele trainingen met enkel hackamore gedaan, hier ook aanleuning en dus constante druk, maar met een los kinstuk (heb hier kussens en leer, geen ketting, dus is rek in), dit ging wederom goed, weinig druk (zoals het hoort, ook op bit).

Swift

Re: Hackamore

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 19:59

Maar het gevaar bij een hackamore is dat wat voor jou voelt als minimale druk voor het paard wel drie a vier keer zo hard binnenkomt. Je hulpen zijn niet direct meer en daardoor is het moeilijker om aan te voelen wat je precies ´in handen´ hebt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 20:44

Tipje voor degenen die weleens willen voelen wat de hack doet op een paardenhoofd: Bind eens de hack om je onderbeen, met neusgedeelte op je scheenbeen en gedeelte wat onder de kaak hoort op je kuit, en trek dan eens aan de teugels. En realiseer je dan dat het paard op de plek waar de ketting of de riem onder de kaak komt geen spier heeft zitten maar ook alleen bot. Voel dan even wat het doet. Je gaat ervan schrikken.

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 20:47

Hij is ook niet gemaakt om aan te trekken. Kinriem in ons geval hangt los. Werkt eerst in achter de oren en dan pas op de onderkaak en dan moet ik mijn hand meer dan 20 cm optillen. Ligt er dus wel aan hoe je hem gebruikt. Maar goed iemand die tegen is zal op zoek gaan naar alle argumenten om het niet te doen en andersom.......

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 20:50

De kinriem hoort juist niet los te hangen.
Deze voorkomt juist dat je te ver door kunt trekken.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 21:02

Ik heb de hack inderdaad zelf eerst uitgeprobeerd op mijn been en daarna ook nog een keer om mijn voorhoofd :) Je schrikt er inderdaad van hoeveel druk je kan zetten met een hack en dan heb ik het echt niet over trekken. Ik ben me ook heel bewust dat het niet voor niks is dat dit de enige optoming is waarmee mijn haf het niet meer in z´n hoofd haalt om mij uit het zadel te trekken om te eten en ik weer met een los teugeltje door de berm kan rijden, dat komt echt niet omdat het zo´n fijn vriendelijk ding is (en dan heb ik de sprenger, met korte scharen en een hele bede, dik gevoerde neusriem). Ik ben me dus heel bewust van wat ik in handen heb en pas mijn rijden hier ook op aan. Ik hoop straks ook weer met een vriendelijkere optoming te kunnen rijden omdat dit nog steeds niet mijn voorkeur heeft.
Ik hoop hier alleen maar te bereiken dat mensen niet zomaar voor een hack kiezen maar zich heel bewust zijn van de mogelijkheden maar vooral ook van de beperkingen van de optoming en die ook goed tegen elkaar afwegen alvorens voor een hack te kiezen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 21:22

TinePine schreef:
Hij is ook niet gemaakt om aan te trekken. Kinriem in ons geval hangt los. Werkt eerst in achter de oren en dan pas op de onderkaak en dan moet ik mijn hand meer dan 20 cm optillen. Ligt er dus wel aan hoe je hem gebruikt. Maar goed iemand die tegen is zal op zoek gaan naar alle argumenten om het niet te doen en andersom.......

Het ging over dressuur rijden met constante aanleuning icm de hack. Imo niet de meest fijne combinatie. Met een hack ga je over op signaalrijden. En doet het paard wat hij moet doen laat je los. Dat is eventueel te combineren met dressuur als je daar ook aan signaalrijden doet maar dat staat haaks op constante aanleuning.

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 21:53

Ik rij dressuur zonder constante aanleuning op hack. Maar dat is een andere discussie. Verschillende stromingen waar al heel wat discussietopics over zijn op bokt. Als ik al en constante aanleuning heb is het op de kaptoom.
En over het wel op niet los hangen (en daar bedoel ik mee niet strak aansnoeren) van de kinriem bij een hackamore kun je ook heel lang discusiëren. Ja hij heeft een hefboomwerking en daar kan men heel moeilijk over doen, maar als je de hack (en dat geldt voor elke optoming) correct gebruikt is het een goed hulpmiddel.
Voor het krijgen van de druk achter de oren heb je een schaar (hack of stang) nodig voor het ombuigen van de inwerkingshoek. Dit heeft de hefboom tot gevolg, maar daarom gebruik is dus een korte schaar. Het gaat mij niet om de kracht maar om het overbrengen van de inwerking naar achter de oren.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 21:55

Uiteindelijk gaat het om de vraag van de ts die zich aan het orienteren is en tegen de mechanische hack aanliep. Nu verteld ts niet welke stroming ze volgt dus de rest blijft gissen. De vraag is waarom de keuze voor bitloos, en is er niet een probleem waar bitloos de snelste oplossing voor lijkt te zijn. Want als er een probleem is en deze rijtechnisch van aard is, gaat een andere optoming het probleem niet oplossen.

annetjee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 22:02

Ik zou lekker voor een sidepull gaan! En dan niet de rawhide versie maar gewoon met een bredere leren neusriem.

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 22:06

Ik heb zelf trouwens met mijn andere paard hele goede ervaringen met een kingekruisd hoofdstel. Zowel buitenrijden als dressuur. Is geschikt voor constante aanleuning. Neem er wel eentje met een goede release voor duidelijk communicatie. Je paard zal duidelijk aangeven welke optoming hij wel of niet prettig vindt. Er zijn webwinkels waar je verschillende kunt uitproberen.

fossil86

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 08:28

als je nog niet bitloos hebt gereden zou ik eerder een sidepull nemen, met een zachte neusvoering ofzo. hachamore is toch redelijk zwaar om mee te beginnen vind ik. al is het natuurlijk de ruiterhand die alles zwaar maakt maar toch...

20282

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 14:43

ik ben geen voorstander van een hackamore. Als je weet hoe je er mee moet rijden is het vriendelijker dan een bit. maar als je niet weet hoe je er mee moet rijden kun je een hoop schade aanrichten bij je paard bijvoorbeeld zijn neus breken.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 15:12

Dat is zo een onzin, als je die breekt ben je echt goed.
Heb wel eens door foutjes met flink wat gewicht aan de hackamore gehangen, maar een schedel breek je niet even hoor, je moet je wel bedenken dat de neus (bovenkaak, net onder de jukbeenderen) een redelijk groot aantal cm³ is, succes met die breken.
Die neus kan pas breken als de hackamore op het zwevende botje ligt (en hier breek je wederom niet de neus zelf, enkel dat zwevende bot).

Sheeltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 14:19

er is al een tijdje niet gereageerd hihi maar mn vraag is wat je in deze tijd al hebt uitgerpobeerd of heb je ondertussen een hackamore. ik heb een hackamore met korte scharen en kinriempje krijg ik morgen binnen ik wil deze alleen gebruiken bij buitenritjes in de bak rij ik met touwhalster heb aanstaande dinsdag een westernlesje om goed te leren rijden met hackamore qua ontspanning enzo was benieuwd wat je gekozen hebt:)