Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Je schrikt er inderdaad van hoeveel druk je kan zetten met een hack en dan heb ik het echt niet over trekken. Ik ben me ook heel bewust dat het niet voor niks is dat dit de enige optoming is waarmee mijn haf het niet meer in z´n hoofd haalt om mij uit het zadel te trekken om te eten en ik weer met een los teugeltje door de berm kan rijden, dat komt echt niet omdat het zo´n fijn vriendelijk ding is (en dan heb ik de sprenger, met korte scharen en een hele bede, dik gevoerde neusriem). Ik ben me dus heel bewust van wat ik in handen heb en pas mijn rijden hier ook op aan. Ik hoop straks ook weer met een vriendelijkere optoming te kunnen rijden omdat dit nog steeds niet mijn voorkeur heeft.
TinePine schreef:Hij is ook niet gemaakt om aan te trekken. Kinriem in ons geval hangt los. Werkt eerst in achter de oren en dan pas op de onderkaak en dan moet ik mijn hand meer dan 20 cm optillen. Ligt er dus wel aan hoe je hem gebruikt. Maar goed iemand die tegen is zal op zoek gaan naar alle argumenten om het niet te doen en andersom.......