Wij hebben op stal een paardenstofzuiger en ze zweren er allemaal bij. Alleen mijn paard gaat de wasplaats niet op en die stofzuiger vind ze niks, heb het zelf niet kunnen uitproberen. Ik doe het nog altijd met babydoekjes
Saskiia2105
Geplaatst: 25-08-13 22:27
Een borstel met varkenshaar. Werkt super voor mijn paard .
Ik gebruik ook altijd babydoekjes om het stof uit mijn paard te krijgen. Als ik enkel een borstel gebruik, krijgt mijn wit paard allemaal zwarte strepen en is hij viezer dan voorheen!
ik weet niet of het echt goed is voor het vacht, maar er stond een vrouw bij mij op stal die op een doek (handdoek) spiritus deed en dat over het paard heen wreef. Het paard was super glanzend en schoon daarna en al het stof was eraf. Maar zoals ik al zei, of het goed is is een tweede.
ik doe equishine of iets vergelijkbaars op mn wollen poetshandschoen, als je daarmee poetst gaat de bovenste laag stof er wel af.
Shenavallie
Geplaatst: 26-08-13 17:27
Eerst met korte, stevige halen een harde borstel erover en daarna met langere halen een zachte borstel. Vaak is het afdoende, maar bij echt hardnekkige plekken is een beetje lauwwarm water met een harde borstel de enige oplossing. Geen sopjes dus, want dat is niet goed voor de vacht, maar puur lauwwarm water. Zo krijgen wij op het werk zelfs de meest hardnekkige plekken bij licht gekleurde paarden weg.
Staan veel goede tips bij, zijn dus buiten "wassen" meer trucjes.
Zelf heb ik het probleem vooral met de "kak"hakken... d.w.z. mijn zwartbonte Tinker x Fries heeft 4 witbenen tot boven de spronggewrichten/knieeen. En een mega-dikke zware, zwarte staart. Als hij ontlast tilt hij die staart wel wat op, maar door de zware beharing, glijdt er dan toch altijd wel een deel langs de binnenkant naar beneden, op z'n witte hakken. Die zijn dan dus meteen grijsgroen. Daar sta ik me elke keer suf op te poetsen voordat ik ga rijden, echt een standaard probleem.
Is het droog dan gebruik ik zo'n grooming blokje, is het nog vochtig dan lauwwarm water en spons.
Maar ja, ben je net bezig met je oogverblindend witgehakte paard, moet-ie naar een kwartier in de bak... juist ja. En dat gebeurt tijdens zo'n dressuursessie van 30 minuten minstens 2 x... zucht. Dat krijg ik er echt alleen af door na het trainen af te spuiten en goed uit te wassen (ook de binnenkant van z'n staart). Wat ben ik overigens blij dat die staart niet wit is!
Ook hinderlijk is dat zweten, als hij niet tot op de huid schoon is en hij gaat flink lopen zweten, krijg je allemaal viesbruinige strepen en vlekken op die witte halsstukken, helpt in mijn geval ook alleen grondig afspoelen tegen. Dekjes met witte binnenkanten worden ook smerig... maar dat vind ik niet zo erg: ik krijg dan wel een hele mooie vuil-afdruk waaraan ik na 't rijden kan zien of het zadel evenredig qua drukverdeling heeft gelegen, en die gooi ik gewoon in de Biotex.