Tekna zadel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Sharona95

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 08:59

Ik vond het zadel niet lang, maar dat was alweer een tijd terug! De zadels hebben een schuimlaag (correct me if i'm wrong) waardoor ze niet kunnen worden opgevuld, niet erg praktisch dus maar ik vind ze wel fantastisch zitten! dat is wat mij verteld werd bij de zadelmaker.

De kniewrongen vond ik erg fijn, kreeg duidelijk een stillere beenligging.

aniquegraaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-13 12:50

Sharona95 schreef:
Ik vond het zadel niet lang, maar dat was alweer een tijd terug! De zadels hebben een schuimlaag (correct me if i'm wrong) waardoor ze niet kunnen worden opgevuld, niet erg praktisch dus maar ik vind ze wel fantastisch zitten! dat is wat mij verteld werd bij de zadelmaker.

Had jij een dresuur zadel?

Sharona95

Re: Tekna zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 14:56

Ja ik had een donkerbruin dressuurzadel.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 21:34

Sharona95 schreef:

De kussens hebben gewoon wol met daarrond een laag latex en vilt. Het kan dus net zo opgevuld worden als elk ander zadel met wollen vulling:
artikel uit cap
https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/ ... 0705_o.jpg

Sharona95

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 21:51

Serieus? -O-

Daar baal ik dus echt van..

aniquegraaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-13 22:16

Het is dus toch wel een goed zadel en handig dat het waterafstotend is! Een mooi en handig zadel.
Nu weet ik wat van zadel ik ga bestellen!

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 22:29

Ik ben zeer tevreden met Tekna. :)
Heb het zadel na goed overleg met zadelmaker besteld in Engeland. Toen het zadel binnen was na een paar dagen is de zadelmaker geweest om te kijken of het goed lag. Ik heb de bruine vzh. Moest eerst wennen aan het zadel, was een vrij diepe zit met flinke wrongen gewend. Dus had niet heel veel steun. Nu vind ik het zadel ideaal. Mijn zit is flink verbeterd omdat ik nu onafhankelijk kan zitten. Vrij vlakke zit, maar wel zacht & verstelbare wrongen.
Ik heb ook gekozen voor de S-line. Dit omdat ik makkelijk zelf de boom binnen 10 minuten kan verwisselen (ze doen op voorbeeld filmpjes alsof het heel makkelijk is :') .. Maar vaak moet ik toch nog wel flink friemelen/kracht zetten om de schroeven er op de juiste manier in te krijgen.)
Wel ideaal verder, mijn paard was erg afgevallen en had een smallere boom nodig. Kussens sluiten mooi aan, en zijn goed zacht. Bij ritten dan meer dan 3 uur wel een beetje last van een brand bips := dan wordt het zadel vrij heet. Ideaal even met een natte doek schoon te maken & heb mijn ijzeren beugelblokjes al vaak langs het zadel gehaald, maar nog steeds geen kras te zien.

Hierbij een foto van vzh bruin Sline. Niet de meest ideale foto, maar dan heb je een beeld. Heb er nu Tekna beugelriemen aan gedaan, nu kraak en piep ik niet meer zo :=

Afbeelding

Sharona95

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 22:31

Ik ben trouwens 1 keer met mijn paard onderuit gegaan en het zadel kwam dus ook langs de grond, krasje was amper te zien, terwijl het flink hard ging, materiaal is dus ideaal!

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 22:35

booster schreef:
Hoe zit het met de kniewrong? ( zoek een zadel met extra kniewrong voor stillere beenligging.)

Er zitten van die klittenband stukken bij die je eronder kunt doen.
Wij (Orion456 die heeft hier ook gereageerd rijdt op mijn paard met dus een Tekna dressuur) hebben die helemaal weggehaald omdat we die niet fijn vonden, maar dat zal verschillen per persoon. Op de wintec isabelle werth die we eerst hadden, hadden we de stukken juist heel hoog eronder geplakt met klittenband en bij dat zadel vonden we dat dus juist fijner zitten.
Je kan dus aardig zelf bouwen met de stukken (zijn grote en kleinere verkrijgbaar) die je hoger en lager kunt zetten. Net wat je zelf fijn vindt.

aniquegraaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-13 22:40

N0a schreef:
Ik ben zeer tevreden met Tekna. :)
Heb het zadel na goed overleg met zadelmaker besteld in Engeland. Toen het zadel binnen was na een paar dagen is de zadelmaker geweest om te kijken of het goed lag. Ik heb de bruine vzh. Moest eerst wennen aan het zadel, was een vrij diepe zit met flinke wrongen gewend. Dus had niet heel veel steun. Nu vind ik het zadel ideaal. Mijn zit is flink verbeterd omdat ik nu onafhankelijk kan zitten. Vrij vlakke zit, maar wel zacht & verstelbare wrongen.
Ik heb ook gekozen voor de S-line. Dit omdat ik makkelijk zelf de boom binnen 10 minuten kan verwisselen (ze doen op voorbeeld filmpjes alsof het heel makkelijk is :') .. Maar vaak moet ik toch nog wel flink friemelen/kracht zetten om de schroeven er op de juiste manier in te krijgen.)
Wel ideaal verder, mijn paard was erg afgevallen en had een smallere boom nodig. Kussens sluiten mooi aan, en zijn goed zacht. Bij ritten dan meer dan 3 uur wel een beetje last van een brand bips := dan wordt het zadel vrij heet. Ideaal even met een natte doek schoon te maken & heb mijn ijzeren beugelblokjes al vaak langs het zadel gehaald, maar nog steeds geen kras te zien.

Hierbij een foto van vzh bruin Sline. Niet de meest ideale foto, maar dan heb je een beeld. Heb er nu Tekna beugelriemen aan gedaan, nu kraak en piep ik niet meer zo :=

[ Afbeelding ]

Oehh mooi zadel *\o/*

booster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 10:03

Ik heb nu een wintec 500 ( dacht ik even uit mijn hoofd) en daar kan ik totaal geen aansluiting met mijn benen op vinden.
Heb hele losse benen, Heb maanden geleden een keer IJslander gereden bij en deze had een IJslander zadel erop met extra dikke wrong ( je zat vast in je zadel met je benen) en dat beviel mij zo goed, kon eindelijk mijn benen stil houden en aangesloten houden vandaar dat dikke wrong belangrijk is.

wumdydumpy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 16:40

Je kunt ook nog kijken voor Norton zadels hebben ze ook bruine vzh van en verwisselbare bomen.

Ollytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 07:41

aniquegraaf schreef:
Ik zit te denken om een Tekna synthetisch lederen veelzeidingheidszadel A-6 te kopen, maar het is voor een fjord en ik vraag me af of het lange zadels zijn. Omdat mijn fjord niet een hele lange rug heeft.
En het gaat dan denk ik om een 17 inch of 16 inch. (denk voor mij zelf een 17 omdat mijn zus ook rijd)

Heeft iemand ervaring met dit zadel of is er iemand die hier meer rijdt?
(het moet wel een bruin zadel zijn)

ik heb voor mijn beide fjorden een Tekna zadel, wel het nieuwe model. Mooie korte kussens, ze zijn er ook in het bruin erg mooi trouwens in het bruin, zit wel een levertijd op dacht ik. Bevalt prima, mooie korte kussens. Het kunststof is wel wat zweterig soms. Verder meer dan tevreden over de pasvorm, ligging,afwerking en kwaliteit.

Je hebt het oude model die middels infrarood aan te passen is, dit zadel is erg lang.(deze paste absoluut niet op onze korte rug fjorden.)
en je hebt het nieuwe type, deze paste qua lengte heel mooi, zelfs op onze korte rug fjord past een 18'' dressuurzadel. Onze andere fjord paste juist het veelzijdigheidszadel weer beter. Verwisselbaar kopijzertje, altijd goed bij veranderlijke paarden. Tekna is het enige zadel wat wel op onze korte rug fjord past, en daar hebben we echt alle merken bij geprobeerd/gepast. Meeste zadelmakers adviseerde boomloos omdat ze hier geen zadel voor hadden. Ben dus erg blij met het tekna zadel.

FHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 13:49

aniquegraaf schreef:
Ik zit te denken om een Tekna synthetisch lederen veelzeidingheidszadel A-6 te kopen, maar het is voor een fjord en ik vraag me af of het lange zadels zijn. Omdat mijn fjord niet een hele lange rug heeft.
En het gaat dan denk ik om een 17 inch of 16 inch. (denk voor mij zelf een 17 omdat mijn zus ook rijd)

Heeft iemand ervaring met dit zadel of is er iemand die hier meer rijdt?
(het moet wel een bruin zadel zijn)

Ga voor Thorowgood cob-type; die zijn speciaal ontwikkeld voor het cob-type paard, zoals Fjord, Haflinger, Tinker etc. Heb je Engelse makelij (geen made in China, zoals Tekna), wolgevuld kussen (dat prima per paard aan te passen en uit te balanceren is) en een verwisselbaar kopijzer, zodat de boommaat met het paard kan meeveranderen, mocht het paard veranderen. Veelzijdigheid is in zwart én bruin leverbaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 13:52

Tekna heeft ook een verwisselbaar kopijzer, oude model buigzame boom met infra rood ofzo? Wol gevulde kussens zitten er ook in, ik vind de tekna betere kniewrongen erop hebben en een smallere zit.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 14:07

Die thorowgood hebben wij ook gepast hier. Dat zadel was alsnog te lang. Hij lag verder ook niet goed op mijn pony, maar goed dat kan natuurlijk heel erg verschillen per paard.

FHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 17:43

Def schreef:
Die thorowgood hebben wij ook gepast hier. Dat zadel was alsnog te lang. Hij lag verder ook niet goed op mijn pony, maar goed dat kan natuurlijk heel erg verschillen per paard.

Thorowgood heeft veel verschillende types, modellen en zitmaten. Cob-type zadels zijn sowieso korter, omdat ze voor het cob-type (rondgeribd, weinig schoft, korte rug) gemaakt worden.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 17:51

Precies, het cob type heb ik inderdaad gepast. Die was nog steeds te lang.
Net als het cob type van kent en masters.
Tekna was kort genoeg.

zonnevanck1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 17:56

hee,

ik heb zelf een tekna s line dressuurzadel, op een fries met een moeilijke rug liggen.
en het ligt perfect hoor! en ook bij tekna kun je de boom veranderen.
en persoonlijk vind ik het zadel ook veel beter dan een wintec rijden en liggen.
de kwaliteit is gewoon beter.. :)

als ik jou was zou ik gewoon even passen en overleggen met waar je het zadel koopt of met je zadelmaker..
dan komt het vast helemaal goed. :D

FHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 19:19

Def schreef:
Precies, het cob type heb ik inderdaad gepast. Die was nog steeds te lang.
Net als het cob type van kent en masters.
Tekna was kort genoeg.

Vreemd!
Welke zitmaat van het cob-type heb je geprobeerd? En wat heb je nu dan qua zitmaat Tekna?

orion456

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 11:19

We hebben een 17 inch zadel van Tekna, de 17,5 inch was net wat te lang, en in 17 inch pas ik ook nog. Ik rij de pony van Def btw.....
Cob type was een 17,5 inch geloof ik, zadel hadden we gevonden op Bokt of marktplaats van een meisje, dus geen zadelmaker waar we verschillende maten konden proberen.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 11:47

orion456 schreef:
We hebben een 17 inch zadel van Tekna, de 17,5 inch was net wat te lang, en in 17 inch pas ik ook nog. Ik rij de pony van Def btw.....
Cob type was een 17,5 inch geloof ik, zadel hadden we gevonden op Bokt of marktplaats van een meisje, dus geen zadelmaker waar we verschillende maten konden proberen.

Dat klopt niet helemaal. Ik heb tijdens het passen van de tekna ook van de zadelmaker nog eens een kent en masters cob en een thorowgood cob gepast. Die vond ze beiden ook niet goed liggen en kwam toen met de tekna, die lag direct goed.
We hebben van allen 17 en 17.5 inch gepast.

Ollytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 18:15

hebben ook thorrowgood t8 zadels gehad, Vond de thorowgood fijne zadels, maar het nieuwe Tekna zadel is echt wel korter. Tekna lag bij onze paardjes daarom ook beter. Zou me om de kwaliteit van Tekna ten opzichte van de thorowgood absoluut geen zorgen maken. Vind persoonlijk de Tekna ondanks het kunststof vele malen mooier en beter afgewerkt als thorowgood.