gevoelige mond,snel wondjes,welk bit??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

DunaCO

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 13:25

wat goed helpt is uienzalf dat houd de mondhoeken vochtig zodat het niet droog word en dan kunnen er ook geen wondjes komen

fennayara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-13 21:34

listiglistje schreef:
Is het bit niet versleten?

Ik wist niet dat dat kon, maar ik reed mijn paard met dubbelgebroken trens
en het tussenstukje was scherp geworden door slijtage, resultaat snee in 1 mondhoek -O-
Nieuw bit gehaald en mirretinctuur bij de Apotheek en binnen 1 week was alles opgelost :) Nooit geen last meer van gehad!

Een tip voor wondjes in/ rondom de mond:
Ga naar de apotheek, en vraag naar een flesje mirretinctuur . Het werkt echt geweldig!!!!

hoihoi,
t bit is nu 2 jaar oud,kan het dan versleten zijn??
Vnadaag kreeg ik toevallig ook de tip om pyralvex erop te doen,das ook tegen aften...nu lees ik t bij jouw..dus ga dat eens erop doen,heb t toevallig ook staan...

bedankt.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 21:39

Ik deed niets smeren, daar werd het alleen maar week van....

Mirretinctuur deed ik na het rijden op een wattenstaafje en dan op de wond

Bit versleten zou kunnen...even kijken of er geen scherpe randjes aan zitten, met je vinger langs de openingen van het bit gaan (en tussenstukje bij dubbelgebroken).

LoveWodan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 22:26

Bij mijn paard hadden we dat ook, nieuw bit gekocht, zalfjes, andere voerbak, de hele stal nagelopen en ten einde raad de VA laten komen, bleek hij winterkloven te hebben op zn mondhoeken, een hoop geld uitgegeven aan nieuwe spullen, konden we bij de etos een tube zinkzalf gaan halen, en sindiens nergens geen last meer van gehad !

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 02:47

Hermienlover schreef:
wat goed helpt is uienzalf dat houd de mondhoeken vochtig zodat het niet droog word en dan kunnen er ook geen wondjes komen

Daar worden de mondhoeken hartstikke zacht van, als je een paard hebt wat al gevoelig is voor wondjes maak je het echt nog veel erger.
Ik ben wel erg benieuwd naar die mirretinctuur, daar had ik nog nooit van gehoord!
Ik smeer bij wondjes als ik toch moet rijden soms wat zinkzalf erover maar dat moet je niet teveel naar de binnenkant doen. Zinkzalf legt een beschermlaagje en hardt de huid wat af.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 11:37

Mijn paard heeft er ook wel eens last van. Voornamelijk wanneer ik mijn bit niet goed heb gereinigd.
Ook heeft ze als ze van het land komt wel eens stukjes opgedroogd gras/modder in haar mondhoek.
Dus maak haar mondhoeken ook altijd even schoon.

Ik ga ook maar eens kijken voor mirretinctuur.

IKbenEllen

Re: gevoelige mond,snel wondjes,welk bit??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 21:08

Pyralvax is ook de tip die ik van mijn tandarts kreeg, mijn paard heeft er helaas ook snel last van. Ik rij nu altijd tijdelijk bitloos als het weer eens zover is, en smeer dan inderdaad die pyralvax.
Maar die acavallo bitringen ga ik zeker proberen, had de tip toevallig laatst ook van iemand gekregen maar nog van niemand gehoord die ze daadwerkelijk geprobeerd had. Dus thanx!

OdiEtAmo

Re: gevoelige mond,snel wondjes,welk bit??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 09:40

Ik heb het er nog even met mijn DA (tevens TA) over gehad.
Sommige paarden, waaronder die van mij, hebben een wat dikke 'volle' mondhoek waardoor er sneller wondjes ontstaan.
Mondhoek dus goed schoonmaken, bit goed schoonmaken.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 09:47

fennayara schreef:
ik heb de bitringen besteld en ga ook van neusriem veranderen,rijden nu met n lage neusriem,gaan een dubbele proberen......die bitringen lijken mij eigenlijk een perfecte uitkomst...
ik hoop dat t werkt,en dan gewoon 2 dagen per week bitloos rijden.....beetje afwisselen...dan hopenlijk zn mond heel houden!

bedankt allemaal voor de suggesties en tips en adviezen!!

Hou je er wel rekening mee dat het bit kleiner wordt door het plaatsen van bitringen, let dus even goed op of het bit zo dan nog wel past, of dat je net een klein maatje groter moet hebben.