Is dit hulpstuk paardvriendelijk?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

lailapri

Re: Is dit hulpstuk paardvriendelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 09:32

huh hoe wil je daar mee longeren?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 09:34

iamsam schreef:
Dood eng, een vrolijk huppeltje van je paardje, slaat een voorbeen over de lijn en kwakt tegen de grond,
met waarschijnlijk een paar tanden minder, een Tiedemanteugel is een eerlijker en een stuk veiliger oplossing, en... schakelt zichzelf uit wanneer het paard het hoofd omlaag brengt.

Succes *\o/*

Ik longeer met 2 lange halstertouwen op deze manier. Kruis ze wel tussen de voorbenen.

Die van mij springt soms alle kanten uit en kan in draf zo ongeveer de hoeven langs de oren laten gaan zo raar doet ze maar geen enkel moment dat ze met het voorbeen bij de lijn in de buurt komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 10:25

Ik gebruik hem ook, vind hem heel prettig, ik longeer met een sidepull.

Wat ik wel belangrijk vind, is om hem los genoeg te zetten, zodat hij idd niet dwingt, maar alleen iets gewicht geeft. Verder ben ik idd ook bang dat als je hem te strak zet dat paarden er dan in gaan hangen. Paard gaat er fijn van lopen, goed voor de rug wel, en het activeren van de achterhand moet je imo toch zelf doen :)
iamsam schreef:
Dood eng, een vrolijk huppeltje van je paardje, slaat een voorbeen over de lijn en kwakt tegen de grond,
met waarschijnlijk een paar tanden minder, een Tiedemanteugel is een eerlijker en een stuk veiliger oplossing, en... schakelt zichzelf uit wanneer het paard het hoofd omlaag brengt.

Succes *\o/*

Is bij mij toch nog niet gebeurd, en paard kan heus gek doen :')
Deze schakelt zichzelf ook uit als paard het hoofd omlaag brengt, dan hangt hij los.

Liselot schreef:
secricible schreef:
Zijn jullie niet bang dat het paard er in stapt als hij gaat stofzuigen?

Heb ik nog nooit meegemaakt, denk dat een pessoateugel lager komt dan deze

Bij mij kwam de pessoa idd lager :j

njiloj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 10:32

iamsam schreef:

Succes *\o/*

Er zit toch een schuifje tussen? wanneer het paard gek gaat doen, kan er in principe niets gebeuren. Tenzij je hem veelste lang hebt hangen natuurlijk.

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 10:35

Ik vind het echt een verschrikkelijk ding. Heb mijn paard er eerder een tijdje mee gelongeerd. Paard kreeg iedere x met bewegingen afwisselend links en rechts rukken in haar mond. Vervolgens ging haar hoofd met rijden ook steeds van links naar rechts terwijl ik mijn handen gewoon stil had.
Dit eerder met een paard op stage ook gehad.

Moet wel zeggen dat het werk van een vriendin de paarden hier ook mee gelongeerd worden en deze hier niet zo op reageren terwijl ze op dezelfde wijze gelongeerd worden.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 10:36

Jetta schreef:
Ik hou niet van hulpteugels. Ik ken dit longeertouw. Ik zie dat de paarden er meestal laag door gaan lopen. Dat is mooi. Het is elastisch. Daardoor kan je geen aanleuning krijgen. En veel paarden gaan uiteindelijk hangen bij elastische hulpstukken. De meeste paarden werken ook niet tijdens longeren. Ik werk liever met de dubbele lijnen en zet mijn paard nooit vast . Ik ben ervan overtuigd dat het slecht is. Een paard moet zijn lijf gaan dragen en goed ondertreden. Dat kan niet als het aan de voorkant wordt vastgezet.

Dit touw is NIET elastisch.. ;-) Dus je hele redenatie gaat op de schop. Deze hulp wordt door paardenfysio's e.d. aangeraden omdat het erg goed is voor de rug. Al mijn paarden lopen er prima op - dat zijn er 3 en bij degenen die hem hebben geleend lopen ze ook prima dat zijn er ook ongeveer 3 en daaronder zijn niet de makkelijkste paarden, die moeilijk door hun lijf komen gewoonlijk.
Verder werk ik zelf ook heel graag met dubbele lijnen maar deze hulp is erg effectief eerlijk en handig en je ziet er de moeilijkste paarden (met last in hun lijf) inderdaad in ontspannen en verbeteren.

Er is al een mooi wat ouder topic over deze tool, zoek maar eens op LONGEERHULP
Laatst bijgewerkt door fargo op 20-08-13 11:14, in het totaal 1 keer bewerkt

misskrisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 10:40

Ik vind het een rotding. Elke keer als het paard een stap zet krijgt het touw wat onder zijn been door loopt een een schok van de beenbeweging en krijgt het paard dus een ruk in zijn mond.
In mijn ogen niet vriendelijk en dwingend.
Als je goed wilt longeren longeer dan met een bijzetteugel. Daarvoor geld altijd liever te lang dan te kort. Dan je paard in de aanleuning drijven net als met rijden.
Let dus op takt van de beweging en actief draven, dat is anders dan snel ;-)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 10:43

Pattypaard schreef:
Ik vind het echt een verschrikkelijk ding. Heb mijn paard er eerder een tijdje mee gelongeerd. Paard kreeg iedere x met bewegingen afwisselend links en rechts rukken in haar mond. Vervolgens ging haar hoofd met rijden ook steeds van links naar rechts terwijl ik mijn handen gewoon stil had.
Dit eerder met een paard op stage ook gehad.

Moet wel zeggen dat het werk van een vriendin de paarden hier ook mee gelongeerd worden en deze hier niet zo op reageren terwijl ze op dezelfde wijze gelongeerd worden.

Misschien iets te kort bijgezet dat de druk van voor er niet af gaat alls het paard zakt? Of teveel druk van achteruit dat paard te gespannen blijft en over de top moet lopen? Voorwaarts is leuk maar er zit ook een verschil in voorwaarts en rond rennen. Niet alle paarden kunnen ook meteen ruim en ontspannen naar voor bewegen, soms moet je eerst genoegen nemen met minder als het ideaal beeld.

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 11:46

Ik heb 'm ook gehad en vind het ook helemaal niks.. Hoe los ik 'm ook deed, mijn pony kreeg ook wisselend aan beide kanten steeds druk op het bit. Hierdoor ging ze er ook continu tegenin.

Ik longeer nu aan een kaptoom en dat werkt voor ons erg fijn. Het vergt wat training maar mijn merrie loopt met een beetje bijsturen/actief houden heel ontspannen voorwaarts neerwaarts.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 11:50

Ik heb er ook slechte ervaringen mee. Mijn merrie ging er enorm van kopslaan. Losser of strakker maakt niet uit. Bij andere paarden vind ik het er leuk uit zien. Maar meer niet, achterbeen vaak meer op stuwstand dan iets anders.

Weet ook dat niet alle modellen goed zijn. Sommige hebben ander touw. Als ze dan veel zweten dan krijgen ze er schaafwonden van.

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 11:58

Pas geleden een paard met deze hulp teugel willen longeren, paard zou het al kennen.
Niet te strak gedaan, maar paard gooide de kop in de lucht en begon te steigeren. Viel achter over en was daarna niet meer te kalmeren.
Heb ook paarden gezien die er heerlijk mee liepen. Maar voor mij gewoon met de slof bij zetten en op dubbele longe.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 22:35

fargo schreef:
Jetta schreef:
Ik hou niet van hulpteugels. Ik ken dit longeertouw. Ik zie dat de paarden er meestal laag door gaan lopen. Dat is mooi. Het is elastisch. Daardoor kan je geen aanleuning krijgen. En veel paarden gaan uiteindelijk hangen bij elastische hulpstukken. De meeste paarden werken ook niet tijdens longeren. Ik werk liever met de dubbele lijnen en zet mijn paard nooit vast . Ik ben ervan overtuigd dat het slecht is. Een paard moet zijn lijf gaan dragen en goed ondertreden. Dat kan niet als het aan de voorkant wordt vastgezet.

Dit touw is NIET elastisch.. ;-) Dus je hele redenatie gaat op de schop. Deze hulp wordt door paardenfysio's e.d. aangeraden omdat het erg goed is voor de rug. Al mijn paarden lopen er prima op - dat zijn er 3 en bij degenen die hem hebben geleend lopen ze ook prima dat zijn er ook ongeveer 3 en daaronder zijn niet de makkelijkste paarden, die moeilijk door hun lijf komen gewoonlijk.
Verder werk ik zelf ook heel graag met dubbele lijnen maar deze hulp is erg effectief eerlijk en handig en je ziet er de moeilijkste paarden (met last in hun lijf) inderdaad in ontspannen en verbeteren.

Er is al een mooi wat ouder topic over deze tool, zoek maar eens op LONGEERHULP

Sorry. Ik dacht echt dat het een elastisch touw was. Ik ken ze wel van een paar mensen hier op stal. Ik heb het zachte meteriaal voor elastisch aangezien.