Zijn er zadelexperts die hun menig willen geven?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 09:42

Kussens die met wol gevuld zijn, zijn licht veerkrachtig en vormt zich enigszins naar de rug van het paard. Als je de kussens gelijk hard zou opvullen, dan neem je die eigenschap weg. Verder wordt de veerkracht van wol door gebruik minder, het klinkt een beetje in, en de wol blijft niet altijd op zijn plaats. Om het zadel in het begin goed te kunnen finetunen op het paard, zul je dus wat vaker moet bijvullen. Bij andere vullingen hebben deze eigenschappen niet of minder en dan zul je dus ook minder vaak hoeven bijvullen. De vraag (bij mij iig) is dan wel hoe goed "gefinetuned" zadels met deze kussens kunnen zijn.

Ik vind het wel heel vreemd dat de boom na een half jaar opeens zoveel te wijdt is. Een goede zadelpasser neemt inschatbare toekomstige veranderingen in lichaamsconditie mee in het aanmeten van het zadel, zodat met opvullen voldoende gecorrigeerd kan worden.

Ik ben zelf erg te spreken over Ninon Schutte van Zadelatelier. Zij is erg fantatiek om het zadel goed te krijgen en is niet tevreden met half werk.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 09:44

Hoe lang heb je het zadel?
Vreemd dat ie opgevuld was aan de voorkant , heel vreemd....
maar ook al binnen zo een korte tijd 2x opvullen.
Een fries heeft een andere schouderlijn en rug, die veelal de op KWPN paarden gemaakte bomen niet passen.
Ze zijn rondgeribt , breedgeschouderd, waar nog wel eens te krappe zadels op komen te liggen.
Ik ben erg benieuwd naar je foto's

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 09:56

Happywoman schreef:
Ik hoop wel dat de Daaleman goed is, de zoektocht moet ook ten einde komen ivm mn portemonnee en eerlijk is eerlijk ik ben bang dat het straks weer niet goed is.

Gewoon even om je een hart onder de riem te steken;

Ik heb afgelopen dinsdag mijn op maat gemaakte Daaleman gekregen en wat een superzadel!!! Ik ben ook een tijd aan het zoeken en zeuren geweest met zadels (ik had voorheen ook een Daaleman, maar wilde eens iets anders 8)7 , maar had na 2 maanden spijt als haren op mijn hoofd dat ik mijn Daaleman had ingeruild), maar geloof me, Erik Daaleman weet echt wel wat hij doet. Uiteraard kan ook hij een fout maken, maar ik wil echt nooit meer een ander zadel.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 13:12

Hier helemaal geen goede ervaringen met Daaleman...
Als is dat wel wat jaartjes terug toen Daaleman nog een een erg smal zadel had aangemeten,
op een paard met een erg brede wervelkolom en nee dat ging niet goed..
en het werd ook niet netjes opgelost.
Als een zadel te lang en te smal wordt aangemeten gaat dat altijd ten kosten van de galop..

Kijk eens op http://www.zadelatelier-schutte.nl/
Voor een echt goed passend zadel

Onze paarden lopen er heel fijn onder en zijn als 1 van de weinige paarden lekker los 8-)
https://www.youtube.com/watch?v=CvURn7S ... hk7TAwNnjw
https://www.youtube.com/watch?v=4ogqooMfeiw

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 07:32

unamie, dat is natuurlijk erg jammer dat je zo'n slechte ervaring hebt met Daaleman. En slechte zaak dat het ook niet goed is opgelost.

Mijn ervaring is gelukkig anders.
Ik heb je filmpjes bekeken en vind de bruine erg mooi <3 , echter ben ik het niet met je eens dat er weinig andere paarden zo los zijn. Maar goed, dat is hier niet de discussie.

Het zadel vind ik erg mooi en ik hoor/lees ook zeer goede berichten over Ninon Schutte. Het voordeel van Daaleman vind ik dat hij zadelbomen past op het paard en daar het zadel op aanpast. Jouw ervaring is helaas anders.

nombrado

Re: Zijn er zadelexperts die hun menig willen geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 07:43

haha, alle rijpaarden van de koninklijke stallen in Nederland hebben een Daaleman.
Slecht zadel kan je het dus idd niet noemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 07:46

nombrado schreef:
haha, alle rijpaarden van de koninklijke stallen in Nederland hebben een Daaleman.
Slecht zadel kan je het dus idd niet noemen.

Nee, dat denk ik ook niet.

Iedereen kan natuurlijk wel een fout maken, zo ook Daaleman. Jammer dat het bij unamie blijkbaar niet goed is opgelost.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 10:43

en dat zou mij dan weer niets zeggen, dat van die koninklijke stallen.
Ik zou naar degene gaan waar alleen maar positief over gesproken wordt, aangezien dat een unicum is in paardenland.

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 10:53

Volgens mij is er geen een zadelmaker waar alleen maar positief over gesproken wordt.

Een te krap zadel gaat ook klapperen aan de achterkant (spreek uit ervaring). Hoeft echt niet alleen maar door een te brede boom te komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 11:01

2005 schreef:
Volgens mij is er geen een zadelmaker waar alleen maar positief over gesproken wordt.

Volgens mij ook niet :D

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 11:08

Ik zoek zelf niet eens een zadel maar er is er toch echt 1 die er wel positief tussenuit springt :)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 12:29

[***] schreef:
2005 schreef:

Volgens mij ook niet :D

Nee precies. echt geen 1.
Er zijn altijd 2 kanten van een verhaal. Die van de zadelmaker en die van de klant.

Feit is, als je een goed passend zadel hebt, en je rijd je paard goed, kan er weinig verkeerd gaan.
Dat geld voor elk merk zadel

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 12:52

[***] schreef:
Het zadel vind ik erg mooi en ik hoor/lees ook zeer goede berichten over Ninon Schutte. Het voordeel van Daaleman vind ik dat hij zadelbomen past op het paard en daar het zadel op aanpast.

Dit doet Ninon Schutte ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 12:54

Tessebes schreef:
[***] schreef:
Het zadel vind ik erg mooi en ik hoor/lees ook zeer goede berichten over Ninon Schutte. Het voordeel van Daaleman vind ik dat hij zadelbomen past op het paard en daar het zadel op aanpast.

Dit doet Ninon Schutte ook.

Oh dat wist ik niet. Ik begreep dat zij met verschillende zadeltypen kwam en dan nog van alles aan kon laten passen of dat je een zadel kan laten samenstellen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 13:04

De ene zadelpasser/maker is wat beter in nazorg, dat is ook een groot verschil :)

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 13:07

[***]: bedoel jij custom niet? Die passen volgens mij op die manier. Ben wel fan van custom trouwens!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 13:08

Liselot schreef:
[***]: bedoel jij custom niet? Die passen volgens mij op die manier. Ben wel fan van custom trouwens!

Oh misschien haal ik die wel door elkaar. Een stalgenoot heeft een Custom, erg mooi zadel en zit heerlijk, maar ik vind het allemaal wat zacht en slap. Ben erg benieuwd hoelang een Custom meegaat. Ze gebruiken superzacht leer, maar ik vraag me af hoe slijtvast het is.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 13:18

Deze zadels worden veelal de boom (boom en lepelvorm) in Engeland, (bij grote fabrieken) besteld en gekocht. Niet zo ingewikkeld. De bomen zijn veelal niet door Custom zelf, of Schutte ontwikkeld. Alleen de opbouw en vorm kussens kunnen ze naar wens samenstellen. Het zijn dus al bestaande bomen. Anders dan bv Daaleman, KN, Kieffer, Passier , Zaldi, Stubben. Die hebben zelf een boom ontwikkeld van materiaal en testen dit bij grote bedrijven op sterkte, beweegbaarheid bv.
De boom is het hart van het zadel. En dus ook het duurste van het zadel. (ontwikkeling)
Andere merken bestellen veelal al bestaande bomen bij grote fabrieken in Engeland, Polen, Argentinië.
Alwaar de zadels dan ook gemaakt worden.
Bekende zadelmerken geven veelal ook lang garantie op de boom, en geven hun ontwikkeling niet zomaar uit handen.
Een goede zadelmaker/passer heeft een oog voor een goed passend zadel. Daar komt veelal alleen de ruiters rijden aan te pas, het aanpassen op de rug (zijn maar een paar punten) en de conditie van het paard.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 13:51

Interessant topic.
Maar wat is dan nou echt een goede zadelmaker.
Iedereen heeft zoveel verhalen en vind dat er nogal veel geen goede zadelmakers zijn

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 14:24

Check ook van tevoren hoe het zit als het zadel toch niet blijkt te passen. Krijg je er een ander zadel voor terug? Of krijg je maar een prikkie van wat je betaald hebt? Moet je het complete aankoop bedrag al van tevoren betalen etc.etc.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 15:18

ralphtdw schreef:
Interessant topic.
Maar wat is dan nou echt een goede zadelmaker.
Iedereen heeft zoveel verhalen en vind dat er nogal veel geen goede zadelmakers zijn

Vind ik ook hoor ;)
De grote ruiters hoor je nooit klagen over zadels. En die hebben gewoon de zadelmakers al jaren langs, als ze weer iets nodig hebben. Leggen vaak hetzelfde zadel op meerdere paarden en gaan gewoon rijden/trainen.
Weten zelf ook waar ze op moeten letten of een zadel goed ligt. (gewoon van hun eigen zadelmaker te horen gekregen)
Eigenlijk sinds de opkomst van MSCF opleiding, is er onrust ontstaan binnen het zadelpas gebeuren.
In eens kwamen er verhalen als zeer korte kussens, enorme tussenkanalen op paarden met nog nauwelijks enig rugspier. (dragen dus naast de spieren)
Een paard kan zeker, door spierontwikkeling , uiteindelijk een ander zadel nodig hebben
Het ligt er maar net aan hoe je traint.

Vroeguh, had je geen osteo, fisio, of MSCF voor paarden. Je leerde gewoon je paard goed trainen en had daar geld voor over.
Kheb zelf op een zeer oud kiefertje gereden als kind naar volwassen, op mijn pony. Niets mis mee, gewoon rijden en dressuur en springen. Nooit enig problemen, kreupel paard, rugblessures, enige is wel....wij moesten "van de voorkant" afblijven. Een strenge ruiter hand kan eerder rug, schouder, nek , lendenen klachten geven. Ik denk dan ook eerder dat dat vaker aan de hand is, dan een niet passend zadel.

Ik kan nog steeds prima rijden op de meeste zadels. Wel heb je als ruiter een voorkeur, maar dat is een kwestie van uitproberen.

Je kan van een zadelfabrikant niet verwachten, dat ze na 1 of 2 jaar terugkomen , dat het zadel niet past en het een miskoop was.
Wees gewoon eerlijk naar jezelf, als je een zadel koopt. Wat ga je doen met je paard, hoeveel ben je bereid in jezelf te investeren om goed te kunnen leren rijden? Groeit je paard nog? valt je paard snel terug in de winter? dat soort informatie is allemaal belangrijk voor de aanschaf van een zadel.

Tuurlijk zijn er moeilijke ruggen, waar moeilijk een zadel op te vinden is, maar dat zijn echt uitzonderingen.

Was laatst bij mijn vriend zadelmaker (al 40 jaar in het vak) die maakt de gekste dingen mee.
Wordt na 1 jaar teruggeroepen door een klant. Zadel ligt niet goed. Blijkt het een ander paard te zijn, dan dat hij het zadel had aangemeten. (?)
Andere klant van hem, werd op stal ongerust gemaakt. Er kwam daar een MSCF langs voor een andere ruiter , die beweerde dat haar zadel echt niet goed was.
Klant belt in paniek die zadelmaker, zadelmaker erheen. Zijn vraag. Rijd hij fijn of is er iets anders geworden? ZIj; nee , ik zit nog steeds heerlijk en mijn paard beweegt super fijn. Was gewoon niks aan de hand.
Mensen worden zo vaak ongerust gemaakt, door adviezen waar ze niet om vragen.
Als je fijn zit, en je paard beweegt fijn. Waarom zou je dan wat anders willen?

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 15:44

En zo kan het ook andersom nombrado msfc geeft aan zadel ligt niet goed, ook deze kwam bij andere klant passen. Het stubben zadel lag duidelijk niet goed, zadelmaker werd gebeld volgende dag en zegt nee hoor ligt goed.

Die merrie heeft nog lang moeten lopen met dat veel te nauwe zadel want zadelmaker zegt dat hij top ligt. En deze zeoliet dame liep gewoon door liet nooit iets zien pas toen de gehele bespiering weg viel bij de schoft gingen ze verder kijken en heeft de msfc mevr geholpen nu loopt deze merrie met dr 28 jaar nog fijn onder het zadel

Ik ken enkele msfc mensen en sommige weten echt wel waar ze het over hebben

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 15:51

Met 28 jaar, zal je nog maar heel beperkt enig spierontwikkeling krijgen onder het zadel.
Ik neem aan dat dit over recreatie ritjes gaat? niet volle dressuurtraining met dit paard?

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 15:53

Ik zie toch wel vaak prutsers van een zadelmakers bij ons in de buurt.
dat een blinde nog kan zien dat het niet goed ligt.
en ja nou weet ik Door de jaren heen ook wel een beetje waar je op moet Letten maar nog ik ben geen zadelmaker.
ik ga ongeveer over 1 a 2 maanden op zoek na een nieuw zadel.
en weet echt niet wat ik erbij moet halen.
laatst was er een zadelmaker bij ons op stal die nam gerust een dik uur de tijd.
in mijn ogen deed hij wel goed zijn werk.
Maar dit vind ik nog moeilijk te beoordelen.
Want wij weten het echt niet meer wie nou goed is of niet.
Dit was trouwens Marcel van sneek als ik de naam goed zeg.
maar ik vind het alleen jammer dat je alleen keuze hebt uit nieuwe zadels.
en dst is voor sommige bij ons op stal niet weg gelegd.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 15:53