Welk bit geeft meer tongvrijheid?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

ChocooPrins

Re: Welk bit geeft meer tongvrijheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-13 11:30

Met een dubbel gebroken probeerd ze het ook soms hoor. Maar nu viel het op dat het meteen prijs was...

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 11:32

a ik zie dat ik notenkraker effect had getypt maar dat is met een dubbel gebr bit. een scharnier effect is met enkel gebr. bit kans op
beiden prikken dan in het gehemelte zeg maar (bij ene paard wel en andere weer niet dus tja ) je kunt er bv op letten als ze haar mond opengooit klapperd met hoofd en idd erg naar in aanleuning. (dan doet het haar waarschijnlijk pijn)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 11:39

Mijn paard heeft ook een heel klein mondje met een laag verhemelte en dikke tong. De tandarts raadde mij aan om een een ongebroken stang met tongboog te gebruiken. Dan kom je al gauw uit bij de comfort mouth van sprenger of het correctie of scholings bit van sprenger. Sinds ik dit bit gebruik is haar aanleuning vele malen beter geworden en neemt ze het bit prima aan. Op de myler, liep ze helemaal niet fijn, constand te vechten tegen het bit, ontblote haar tanden door de lippen op te trekken dn liep soms zelfs met haar mond wagenwijd open. Met het TRUST bit heb ikgeen ervaring omdat ik het voor mijn paard dus in de sprenger heb kunnen vinden. Deze bitten van sprenger mogen ook op wedstrijd gebruikt worden.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 11:52

Ik heb een Myler level 1. Dus kleine tongboog en kan niet verder doorbuigen en dus niet kraken. Bij mijn paard prikte een gewone dubbelgebroken in het gehemelte erboven. En verder ook een klein bekje dus dikke bitten werd het ook niet.
Natascha van Eijk is begonnen met het opmeten van de mond en passen van bitten

Er zijn een aantal verkopers waar je een bit voor een klein bedrag mag uitproberen.

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 11:55

heb je dan een ongebroken dendrofleur? en dan bus of water trens
share je hebt ze alleen in watertrens of zag ik dat verkeerd?!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 11:59

De scholings is een bustrens.. De comfort mouth heb je in allebei als ik mij niet vergis. Correctie bit is idd een watertrens.

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 12:05

ok welke rijd jij zelf nu mee ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 12:14

Correctie bitje maar wil eigenlijk over op de comfort mouth omdat me die nog zachter lijkt. :j

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 12:32

ok mij lijkt de trust nog wel wat en dan de ongebroken versie daarvan

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-13 12:42

Ik heb net de dubbelgebroken Trust in het echt gezien. De scharnieren zijn wel mooi zacht. Maar ik vind de tongboog te smal. Zie eigenlijk ook niet hoe het in de mond van mijn paard moet passen.

Ik heb ook een correctiebitje gehad, daar liep ze fijn op maar hij was te dik.

Echt onrustig is ze niet, niet slaan met haar hoofd of extreem kauwen. Enkel enorm willen duwen op het bit. En als ze loslaat, geeft ze bijna altijd een kauw, en dan neemt ze terug vast. Precies van oei ik verlies mijn bit, vlug terug vastnemen. En volgens mij is dit omdat ze de druk op haar tong niet fijn vindt. Want als ik met het correctiebit reedt dan was ze los op je hand zonder te licht te worden. Ook als ze haar tong over het bit heeft loopt ze fijn.
Dus ik denk dat ik voor haar ook genre correctiebit moet hebben maar iets smaller, dus de trust lijkt ideaal, de ongebroken versie dan toch.
Ben nog blij dat er meer mensen zijn die niet standaard meer op een enkel of dubbelgebroken rijden.
Voelde me al schuldig dat ik mijn paard niet op een 'gewoon' trensje kan rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 12:46

Ja het is even uitproberen wat werkt.. Het fijnste is als je bitjes kan lenen, want steeds een nieuwe aanschaffen is duur als het niet werkt. Sprenger heeft trouwens een test center. :j

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 12:46

haha ja herkenbaar dat jeje schuldig voelde , anderen weten het zoveel beter , nemen gelijk het woord stang in de mond!. ik zeg dan altijd maar dat ze eerst eens beter kunnen googelen, en dan nog eens naar mijn bit gaan kijken. ook vraag ik aan ze waar de ketting en hefboomwerking dan weg wilen halen die een stang geeft.;-)

mij lijkt de ongebroken wel wat van trust en dan denk ik de bustrens variant en dan niet met D ringen
idd erg duur
hier inmiddels een winkel van bitjes haha
hij loopt lkkr op de ongbroken van HH , maar ik wil eingelijk nog iets meer tongvrijheid

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 12:48

ChocoBesnier schreef:
Ik heb net de dubbelgebroken Trust in het echt gezien. De scharnieren zijn wel mooi zacht. Maar ik vind de tongboog te smal. Zie eigenlijk ook niet hoe het in de mond van mijn paard moet passen.

Ik heb ook een correctiebitje gehad, daar liep ze fijn op maar hij was te dik.

Echt onrustig is ze niet, niet slaan met haar hoofd of extreem kauwen. Enkel enorm willen duwen op het bit. En als ze loslaat, geeft ze bijna altijd een kauw, en dan neemt ze terug vast. Precies van oei ik verlies mijn bit, vlug terug vastnemen. En volgens mij is dit omdat ze de druk op haar tong niet fijn vindt. Want als ik met het correctiebit reedt dan was ze los op je hand zonder te licht te worden. Ook als ze haar tong over het bit heeft loopt ze fijn.
Dus ik denk dat ik voor haar ook genre correctiebit moet hebben maar iets smaller, dus de trust lijkt ideaal, de ongebroken versie dan toch.
Ben nog blij dat er meer mensen zijn die niet standaard meer op een enkel of dubbelgebroken rijden.
Voelde me al schuldig dat ik mijn paard niet op een 'gewoon' trensje kan rijden.

Bij de EJ hadden ze destijds een namaak variant van het correctie bit. Deze was een stukje dunner Misschien is dat dan iets voor jullie? Geloof dat de comfort mouth ook dunner is 16mm

http://www.ej.nl/products/10000144/2610005/

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-13 12:53

Ik ben ook aan het twijfelen tussen de bustrens en de watertrens. Ze schelen 20 euro in prijs :-)
En heb geen idee wat het verschil tussen de 2 zou kunnen zijn.

Is die van EJ dunner? Dat zou wel leuk zijn. (Mooie prijs ook.)

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-13 12:55

En ja hij is dunner, net even gekeken. Wel niet veel. Als ik de trust zou nemen zou ik meteen voor de smalste gaan, 12mm dacht ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 12:57

Dat schuldig voelen herken ik ook. Ik heb mijn paard zelfs mee naar de kliniek genomen om te laten kijken of er iets mis was, zoals splinters in de lagen of iets dergelijks. En dan idd die 100 mensen met 100 meningen, de een nog gekker en dwaser dan de ander of de verwijten dat je te streng bent in je handen...
Pas geleden was mijn vriendin mee, en die zei ook heel verbaasd, rijd jij met een STANG?! Dus ik nee, met een ongebroken trens met tongvrijheid. Ik neem het dr niet kwalijk hoor, er is nog heel veel verwarring tussen die 2. Heel veel mensen weten niet dat een ongebroken trens een vriendelijk bit is omdat hij vaak wordt verward met een stang.

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 12:57

ik zou voor de 16 gaan 12 lijkt me wel aardig scherp

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 12:59

12mm lijkt me dan weer vrij scherp...?! Al is een bit zo scherp als de ruiterhand natuurlijk..

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-13 13:10

De comfort mouth van Sprenger is ook een 16mm, en deze kan ik eerst testen.

Haha Share, herken het volledig. Ben ook al naar de kliniek geweest. Hier wel een splinter wolfstand dat blijven zitten is. Maar eigenlijk we zijn nu 6 maand verder en er is nog steeds weinig verbetering te merken.
En voor mij is dit gewoon niet fijn meer. En voor mijn paard al helemaal niet.

Ik kan me eigenlijk moeilijk voorstellen hoe dik of dun een bit is naargelang de mm.
Maar de correctie was duidelijk te dik. En die was 18mm, vind 16mm geen groot verschil..

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-13 13:14

Ik heb geluk! Zoek op de website van Sprenger een dealer die ook test-center is. En 1 van de paardenwinkels dichtbij is er 1 van.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-13 13:27

Neen ik heb pech, enkel de courante bitten bieden ze aan in het testcentrum. En de comfort mouth zit er niet bij. Ze zouden deze speciaal moeten bestellen, en aangezien dat bijna niet gevraagd is kunnen ze er dan geen weg mee moest het niets zijn...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 13:27

Ja, idd.. Heb overwogen om bitloos te gaan rijden maar wil wedstrijden rijden en dan kom je niet ver met een bitloze optoming. Daarnaast is het probleem dan nog niet opgelost. Nu kreeg ik destijds de tip om dus veel km te maken en het paard "goed" nagevelijk te rijden. Plus dit bit wat ik nu heb.. En het is echt zo goed als over. Maar het is per paard verschillend dus het is altijd een zoektocht! Super fijn dat er een test centre in de buurt zit! Ben benieuwd! Hou je ons op d hoogte?

Edit, wat een flop... Welke maat heeft je paard? Misschien een oproepje plaatsen of iemand je er 1 wilt lenen zodat je hem kan uitproberen?

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 13:39

missanita84 schreef:
heb je dan een ongebroken dendrofleur? en dan bus of water trens
share je hebt ze alleen in watertrens of zag ik dat verkeerd?!

Nee, een 1 maal gebroken maar deze kan maar beperkt buigen. Dus gaan niet de kraak in de klem zetten.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-13 13:50

Ja indd ik denk ook dat ze wel licht kan worden met de tijd. Maar eerst moet dat steeds willen duwen uit haar hoofd gaan. Eens ze niet meer probeerd te duwen op het nieuw bitje dan kan er wel weer eens een 'gewone' trens in. Paarden zijn gewoontedieren.
Ja ik zal eerst eens rondvragen in de kennissenking.
Bitloos wordt inderdaad ook vaak geadviseerd :-), zou het wel doen voor de leuk hoor. Maar wil liefst ook ooit eens starten, met bit. In belgie trouwens verplicht.