Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Shirley schreef:Vast niet duurder dan je paardje
Een singel van 200 euro kapotsnijden om uit te proberen gaat me toch wel te ver..
Ireen_ schreef:Klopt Aimee, dat is inderdaad het hele probleem ook dat de singelstoten niet lijnrecht boven de singelgroeve hangen. Denk je dat er zadels bestaan waarbij dat in haar geval wel zo zou zijn?
Aimee schreef:Ireen_ schreef:Klopt Aimee, dat is inderdaad het hele probleem ook dat de singelstoten niet lijnrecht boven de singelgroeve hangen. Denk je dat er zadels bestaan waarbij dat in haar geval wel zo zou zijn?
Ja hoor, zulke zadels bestaan. Daarnaast is er bij behoorlijk wat zadels wat te doen aan de ophanging van de singelstoten waardoor ze wel lijnrecht boven de singelgroeve komen te hangen.
Of dit bij jouw zadel kan, kan ik zo natuurlijk niet garanderen. Wanneer het wel mogelijk is, wil het natuurlijk ook niet direct zeggen dat je zadel vervolgens echt goed passend is
Aimee schreef:Daarnaast de singelstoten kruislings bevestigen
zorro schreef:De singelstoten kruislings bevestigen.. Bedoel je dan de voorste stoot in de achterste gesp, en de achterste stoot in de voorste gesp? Wat bereik je daarmee? (geen aanval hoor, pure nieuwsgierigheid, want ik ben heel benieuwd welk effect dat geeft en waar het goed voor is.. Ik heb er zelf namelijk geen beeld bij wat het precies doet)
Aimee schreef:Daar bedoel ik inderdaad mee dat je de voorste singelstoot in de achterste gesp bevestigt en de achterste singelstoot in de voorste gesp.
Daar bereik je mee dat a) de voorste singelstoot de elleboog minder belemmerd en b) een kruis biedt meer stabiliteit. Denk aan de gewelven van kerken en kathedralen, die zijn ook allemaal kruislings. Bij gebouwen zorgt het voor meer draagkracht, bij singelstoten voor minder naar voren schuiven.
Het is ook vrij simpel om dit principe standaard in het zadel in te bouwen.

Tessebes schreef:Ik heb ook een rond paard, mijn zadel heeft een boom speciaal voor Arabieren. In het begin moest ik hem wel goed inrijden om hem schuifvrij te krijgen. Dus echt goed consequent op de juiste plek leggen met opzadelen en met opzij schuiven een volte de andere kant opmaken. Je hoeft je singel ook niet compleet los te houden, maar misschien eens proberen met een gaatje losser als je zadel is bijgevuld.
(de eerste dag al, verdwaald
)