singel blokkeert ellebogen, lastig zadel/singelprobleem

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

zoutenootjes

Re: singel blokkeert ellebogen, lastig zadel/singelprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 10:22

Bij mij zitten de singelstoten onder het zweetblad. De gespen zitten daar ook onder. Dus bij de ellebogen zit alleen een stuk singel. De gespen zitten verder van de ellebogen af. Dat kan ook meespelen bij dit zadel. Ik heb zelf een Barnsby zadel, veelzijdigheidsmodel. Het is wel even een investering. De singel zit, bij dit zadel, bij mijn paard altijd op een goede plek. Bij het inrijden is een leren singel gebruikt, daar had mijn paard wel een keer een plekje van.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-13 13:16

Shirley schreef:
Vast niet duurder dan je paardje ;)

Aan singels "om te proberen" alleen heb ik al zeker 1000 euro uitgegeven. Als ik zeker weet dat het werkt maakt het me niet uit wat het kost, maar er zijn grenzen hoor ;) Een singel van 200 euro kapotsnijden om uit te proberen gaat me toch wel te ver..

Goed idee Koper! Bedankt voor het meedenken, ik ga het uitproberen! Helaas is de singel wel stug, maar ik kijk of ik hem op de een of andere manier weg kan vouwen. Moet nog wel even denken wat voor materiaal ik dan het beste kan gebruiken.. haar huid is namelijk ook wel erg gevoelig.

Christel; De mattes banaan is inderdaad een tip die ik ook via PB kreeg, is misschien ook wel wat.

Koordsingels schijnen inderdaad vaak fijn te werken, ze is er mee ingereden met een vzh zadel (dat overigens ook niet helemaal goed lag en naar voren schoof). Helaas heb ik dressuursingelstoten en koord-dressuursingels zijn er al helemaal niet.

Klopt Aimee, dat is inderdaad het hele probleem ook dat de singelstoten niet lijnrecht boven de singelgroeve hangen. Denk je dat er zadels bestaan waarbij dat in haar geval wel zo zou zijn? Ze is wel eens naar de osteopaat geweest, recentelijk niet maar misschien moet ik dat ook nog maar eens doen. Aan haar bouw kan natuurlijk niks veranderd worden, maar het probleem met ontspannen en nageven misschien wel.

De singel die jij laat zien, daarvan kan ik me inderdaad voorstellen dat dat wil werken!

Ik heb gisteren met een barebackpad van iemand gereden, dus wel met singel, maar "zonder zadel". Ze liep iets fijner, dus mijn zadel gaat ook zeker nagekeken worden. Maar ondanks dat liep ze nog steeds wel kortere passen dan zonder zadel. Lijkt dus een combinatie van het zadel wat niet optimaal ligt en de singel waar ze tegenaan loopt.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 13:26

Dat zou ik ook niet doen, hoor ;)

Ik heb overigens nog wel een heel dun katoenen singeltje van 70 cm liggen, van dat "dekensingel" materiaal...

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 14:05

Ireen_ schreef:
Klopt Aimee, dat is inderdaad het hele probleem ook dat de singelstoten niet lijnrecht boven de singelgroeve hangen. Denk je dat er zadels bestaan waarbij dat in haar geval wel zo zou zijn?

Ja hoor, zulke zadels bestaan. Daarnaast is er bij behoorlijk wat zadels wat te doen aan de ophanging van de singelstoten waardoor ze wel lijnrecht boven de singelgroeve komen te hangen.
Of dit bij jouw zadel kan, kan ik zo natuurlijk niet garanderen. Wanneer het wel mogelijk is, wil het natuurlijk ook niet direct zeggen dat je zadel vervolgens echt goed passend is :)

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 20:24

je zou kunnen overleggen met Ninon Schutte. Naast maatwerk zadels, leveren ze ook hele fijne (maatwerk) singels.
Ik heb er 1 van goede kwaliteit leer, incl. elastiek voor € 130,00

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-13 08:37

Aimee schreef:
Ireen_ schreef:
Klopt Aimee, dat is inderdaad het hele probleem ook dat de singelstoten niet lijnrecht boven de singelgroeve hangen. Denk je dat er zadels bestaan waarbij dat in haar geval wel zo zou zijn?

Ja hoor, zulke zadels bestaan. Daarnaast is er bij behoorlijk wat zadels wat te doen aan de ophanging van de singelstoten waardoor ze wel lijnrecht boven de singelgroeve komen te hangen.
Of dit bij jouw zadel kan, kan ik zo natuurlijk niet garanderen. Wanneer het wel mogelijk is, wil het natuurlijk ook niet direct zeggen dat je zadel vervolgens echt goed passend is :)

Heb je een voorbeeld in welke merken of type zadels ik dan kan zoeken? (hoeft ook niet per se engels te zijn)
Helaas zit ook met een beperkte ruglengte. Ik pas zelf gelukkig in een 17 inch, maar dat is vaak nog te lang voor mijn paard.

Bedankt voor de tip boemel!

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 10:38

Zadels waarbij de ophanging van de singelstoten veranderd kan worden ;)

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 16:59

Ik ben even nieuwsgierig naar dit:

Aimee schreef:
Daarnaast de singelstoten kruislings bevestigen

De singelstoten kruislings bevestigen.. Bedoel je dan de voorste stoot in de achterste gesp, en de achterste stoot in de voorste gesp? Wat bereik je daarmee? (geen aanval hoor, pure nieuwsgierigheid, want ik ben heel benieuwd welk effect dat geeft en waar het goed voor is.. Ik heb er zelf namelijk geen beeld bij wat het precies doet)

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-13 18:56

Ik heb dat wel een tijdje geprobeerd, inderdaad zoals je het zegt. Bij mij maakte het niet echt verschil.

Ik mag de fairfax singel van een stalgenootje uitproberen van de week, heb hem even gevoeld en het is wel een lekkere zachte singel. Ben heel benieuwd, het topic op bokt is wel veelbelovend ;)

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 20:00

Laat je even weten hoe de fairfax in jullie geval beviel? Ik ben heel benieuwd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 20:03

Ik ook, en ook naar foto's Ireen_!

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 20:15

zorro schreef:
De singelstoten kruislings bevestigen.. Bedoel je dan de voorste stoot in de achterste gesp, en de achterste stoot in de voorste gesp? Wat bereik je daarmee? (geen aanval hoor, pure nieuwsgierigheid, want ik ben heel benieuwd welk effect dat geeft en waar het goed voor is.. Ik heb er zelf namelijk geen beeld bij wat het precies doet)

Daar bedoel ik inderdaad mee dat je de voorste singelstoot in de achterste gesp bevestigt en de achterste singelstoot in de voorste gesp.
Daar bereik je mee dat a) de voorste singelstoot de elleboog minder belemmerd en b) een kruis biedt meer stabiliteit. Denk aan de gewelven van kerken en kathedralen, die zijn ook allemaal kruislings. Bij gebouwen zorgt het voor meer draagkracht, bij singelstoten voor minder naar voren schuiven.
Het is ook vrij simpel om dit principe standaard in het zadel in te bouwen.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 20:38

Aimee schreef:
Daar bedoel ik inderdaad mee dat je de voorste singelstoot in de achterste gesp bevestigt en de achterste singelstoot in de voorste gesp.
Daar bereik je mee dat a) de voorste singelstoot de elleboog minder belemmerd en b) een kruis biedt meer stabiliteit. Denk aan de gewelven van kerken en kathedralen, die zijn ook allemaal kruislings. Bij gebouwen zorgt het voor meer draagkracht, bij singelstoten voor minder naar voren schuiven.
Het is ook vrij simpel om dit principe standaard in het zadel in te bouwen.

Interessant!! Ik ga het eens proberen, ondanks dat ik zelf geen zadel problemen heb :D

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 20:41

Ik heb ook veel singels geprobeerd bij een van mijn paarden, maar het bleef maar kapot gaan. Ik heb toen een extra teruggesneden singel van Mattes gekocht. Nooit meer een probleem gehad.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-13 21:36

Die heb ik al Nikka ;)

Mijn zadel is net even nagekeken door een (andere) zadelmaker, het moet inderdaad wat opgevuld worden van voren. Doordat het te ruim is ligt het minder stabiel en kan het zich naar voren "werken". Ook zakt het iets van voren wanneer er gewicht op komt, ik kan me voorstellen dat als dat niet meer zo is de singelstoten ook meer richting haar singelplaats komen te liggen.
Helaas heeft ze pas half september tijd voor opvullen, ik ga morgen een tijdelijke (prolite) pad ophalen om de voorkant iets te vullen en te kijken of dit het al een beetje op lost, evt in combi met de fairfax (dat was ook de singel die zij adviseerde). Het is ook zonde als ik het op laat vullen en er moet toch een ander zadel komen en echt veel rijd ik op het moment niet omdat ik zelf even niet mag.

Een ander zadel leek haar overigens geen oplossing zo op het eerste gezicht, ik had zelf aan thorowgood of kent&masters gedacht (cob versie) met de verplaatsbare singelstoten.. maar waar ik al bang voor was, denkt zij dat ik dan in de knel kom met de lengte van het zadel. Dit zadel ligt verder goed gelukkig.

Vanaf morgen gaat ook het graasmasker om, haar gewicht loopt ook een beetje de spuigaten uit en dat werkt ook niet mee!

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 13:38

In hoe verre singel je aan? Echt op zijn strakst of gewoon vast? Als ik die van mij aan zou singel op zijn strakst, dan zou ook het zadel naar voren getrokken worden. Mijn zadel ligt goed in balans, hierdoor blijft het zowel voor- als zijwaarts heel stabiel liggen. Ik kan moeiteloos nog 2/3 gaten aansingelen na het rijden. Je hebt kans dat als je zadel is bijgevuld je minder hard hoeft aan te singelen, omdat hij dan gewoon op zijn plek blijft liggen.

Ik rij met die kieffer singel die jij ook hebt. Ik heb die van Pfiff geprobeerd, vond ik niks en ik heb er nog een met slippende gespen, die ze ook bij Divoza verkopen, maar haalde weinig uit. Ik heb een op maat gemaakte singel van ninon geprobeerd, maar ik vond de kieffer prettiger. Het was wel een hele zachte singel. MSFC maakt ook zachte voorgevormde singels, ala het model van kieffer.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-13 13:44

Ja ik singel wel strak aan, ik durf eigenlijk ook niet met een lossere singel te rijden. Yade is echt extreem rond (bijna plat van boven) en heeft geen schoft, maar ze kan wel heel explosief bewegen/opzij springen. Ik ben ooit met een barefoot zadel zo heel hard in het hek beland, omdat het hele zadel gewoon naar de zijkant gleed. Maar ook dit zadel schuift makkelijk naar links en rechts door haar bouw! Hopelijk is dat straks wel iets minder.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 14:06

Ik heb ook een rond paard, mijn zadel heeft een boom speciaal voor Arabieren. In het begin moest ik hem wel goed inrijden om hem schuifvrij te krijgen. Dus echt goed consequent op de juiste plek leggen met opzadelen en met opzij schuiven een volte de andere kant opmaken. Je hoeft je singel ook niet compleet los te houden, maar misschien eens proberen met een gaatje losser als je zadel is bijgevuld.

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 19:44

Tessebes schreef:
Ik heb ook een rond paard, mijn zadel heeft een boom speciaal voor Arabieren. In het begin moest ik hem wel goed inrijden om hem schuifvrij te krijgen. Dus echt goed consequent op de juiste plek leggen met opzadelen en met opzij schuiven een volte de andere kant opmaken. Je hoeft je singel ook niet compleet los te houden, maar misschien eens proberen met een gaatje losser als je zadel is bijgevuld.

Wat voor een zadel met boom heb jij dan.?

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 10:18

Van Ninon Schutte van het Zadelatelier, een zadel op maat vanaf de kale boom dus.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-13 18:12

Toevallig net ook van een stalgenoot haar spiksplinternieuwe Schutte zadel (arabian fit) er op gelegd, en inderdaad.. singelstoten komen beter op de singelplaats uit. Met haar singel erom botste ze helaas wel nog steeds met haar ellebogen, maar Yade kwam ook wel net van het land en was heel erg bol :D

Vanmorgen is ze met de fairfax gereden, maar dat is de oplossing niet.. ze wilde niet graag lopen. Helaas was dit de normale variant en ze heeft echt de Narrow nodig, dus misschien is dat het probleem.

BiancUgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 06:29

Als iemand toevallig nog een fairfax singel zoekt, een vriendin van mij heeft er nog 1 te koop.
Voor interesse pb me maar.

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 09:20

Ik heb een paard met vergelijkbare bouw en heb hetzelfde lijstje als jij afgewerkt aan singels. ik heb nu een hele lange pffif banaansingel, omdat hij zo dun is en de gespen hoog zitten werkt het beter dan alle duurdere singels. De FRA is idd ook dun, maar die werkte bij mij niet. Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 20:14

Lastig, ik had een rechte wintec gekocht maar hiermee schuift mijn zadel ook wat naar voren.
Zit nu ook zo te twijfelen wat ik moet doen...

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-13 17:35

van de week is Ninon Schutte bij mij langs geweest, ik was toevallig in hetzelfde dorp op vakantie. Ze heeft mijn massimo opgevuld en ik heb een arabian fit zadel van haar geleend deze week om te proberen. Heerlijk zadel en het ligt als een huis! Geen geschuif meer, niet naar voren en niet opzij, ik kan met een redelijk losse singel rijden en dat scheelt ook al een hoop. Ze vertelde wel dat je er bij dit type paard niet aan ontkomt dat ze met de ellebogen de singel raken. Mijn eigen zadel lag overigens niet eens zo verkeerd volgens haar, dus ik ben ook wel benieuwd hoe dat gaat nu. Helaas heeft yade zich toch weer opnieuw wat opengelopen op de singel ;( (de eerste dag al, verdwaald :+ )