wat zegt de volgende zweetafdruk?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 19:57

Ik denk dat, bij een boomzadel zoals ik begrijp dat je in gebruik heb, de vetophopingen wel degelijk meespelen :j

In hoeverre is de vorm van het zadel aan te passen aan de vorm van je paard? Want uiteindelijk is natuurlijk je doel dat je jonkie ook een gespierde rug krijgt enzo.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-13 20:38

pleiada schreef:
Kun je dan nu wel je hand gewoon aan de voorkant onder het zadel door laten glijden nu ze wat dik is?Zo niet lijkt het me dat je wat zou kunnen veranderen in de shims zodat het dunner is?

bedoel je onder de kussens? terwijl ik er naast sta (wel of niet aangesingeld?) of erop zit?
het eerste stukje kan ik inderdaad wel onder als ik erop zit, verder niet (maar dat lukt volgens mij bij geen enkel zadel?)

Het zadel heeft een vaste (heel erg wijde boom), er zit een setje shims bij waarmee je zogezegd de vorm van de boom kunt veranderen (die shims varieeren in dikte, en hoek), als de vorm van de boom past op je paard zet je de kussens eronder, naargelang de breedte van je paard.
Ik gebruik bij beide paarden eigenlijk geen shims, met enkel de kussens op de juiste breedte te zetten bekom ik een zadel die overal netjes aansluit, geen openingen laat, ruggegraat vrij laat.
Alleen heb ik wel bij mijn jongste deze plekken.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 20:40

Ik denk dat er op die droge plekken ook niet van die shims moeten maar juist het omgekeerde.

Duhelo

Re: wat zegt de volgende zweetafdruk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-13 20:42

de shims meer naar achter plaatsen dan? of snap ik je verkeerd? :+

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 20:52

Nee je snapt mij niet verkeerd maar ik weet niet precies hoe die dingen eruitzien. Ik bedoel eigenlijk: zorgen dat er op de droge plekken geen shims zitten en elders wel, op zo'n manier dat de afdruk daardoor gelijkmatiger wordt.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-13 20:54

oohja, het gehele ding een stukje ophogen, enkel op de plaats van de droge plekken niet.
de shims bestaan uit:
een stukje van +- 10 cmbreed, 20 cm lang, ongeveer 4 mm dik, gelijkmatig van dikte.
De andere zijn een soort V-shims (dus gaan van dikker naar dunner) in verschillende dikte's, 3 setjes van iedere keer 2 V-tjes
http://www.specializedsaddles.eu/Toebehoren.htm onderaan de pagina

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 21:00

Duhelo schreef:
oohja, het gehele ding een stukje ophogen, enkel op de plaats van de droge plekken niet.

Precies.

Puzzelen maar! :D

Ik zou denk ik eens kijken wat er gebeurt als je achter die droge plek ophoogt met de rechte shims (dus niet die V-tjes want dan maak je het zadel smaller) En dan kijken wat dat doet, en als het nog niet goed is eens gaan pielen met de voorkant (vóór de droge plekken)
Laatst bijgewerkt door Koper op 07-08-13 21:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-13 21:01

dank je :D ik haat nl puzzels ^) :')

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 21:02

Ik vind puzzelen wel leuk dus ik heb mijn bericht even geëdit.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-13 21:08

dank je :D
Voor de droge plek zit er eigenlijk niks meer.
Je ziet aan de voorkant van de droge plek een rand van ong 1 cm die wat lichter gekleurd en platgeduwd is? dat is eigenlijk de rand van de kussens. De donkerdere zweetplek ervoor is gewoon van mijn zadeldekje/erg zweten.
ik zal dit weekend eens puzzelen en zien wat het geeft :)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 02:54

Een goede zadelpasser (en ze bestaan) zou hier gewoon net zo goed aan de slag mee kunnen als met eender welk zadel hoor :)

Ik vind het altijd lastig om te gaan prutsen aan iets waaronder het paard prima loopt.

Dat achteraan de afdruk een beetje uitwaaiert, kan ook haast niet anders, bij buiging kromt namelijk de ruggengraat en dat zal je zadel nooit gaan doen, dus dat beweegt, dit is idd een erg cruciaal moment, want als het dan op de foute plaats steunt, krijgen ze last.

Heb je toevallig bewegend beelden van dit paard met het zadel? Zowel met iemand erop als zonder?

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 04:58

Ja ik bedoel aan de voorkant :) Volgens mij heeft je paard dan genoeg ruimte voor..Als je op die plek geen extra shim doet heb je natuurlijk wel weer risico dat je zadel niet meer stabiel ligt..

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 06:25

Is het een soort van boomloos zadel? Want het lijkt wel of die plekken onder je beugelophanging zitten.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 06:34

Ik heb hetzelfde zadel gehad en had hetzelfde probleem.
Waarschijnlijk omdat ik tjdens het lichtrijden te ver met mijn lichaamsgewicht naar voor kwam.
Ik reed op dat moment endurance, ik vond het aanpassen met de shims veel te omslachtig en was bang om weer iets verkeerds te doen.

Ik heb het zadel verkocht toen er witte haartjes tevoorschijn kwamen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-13 07:36

Locanda schreef:
Is het een soort van boomloos zadel? Want het lijkt wel of die plekken onder je beugelophanging zitten.

nee, het is een boomzadel, maar met aanpasbare kussens :)
De plekken zitten een stukje voor mijn beugelriem eigenlijk, beugelophanging zit ook rond de boom.

Ik heb geen bewegende beelden van het paard met zadel, van het weekend kan ik er wel eens maken zonder ruiter, maar met ruiter wordt misschien al wat moeilijker (dan moet ik even lief kijken naar vriendje, en stiekem sta ik niet graag op bokt op film :D)

Eeffii

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 18:54

Ben je inmiddels al verder gekomen? Heb je al een oplossing?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-13 19:59

ohja, was dit dan helemaal vergeten :D
het zadel begon bij mijn oudste een beetje te rocken, en hebben het dan helemaal pas gezet naar haar rug. Op mijn jongste ligt die zo ook beter dan voorheen (maar die is nog zo flexibel in die rug dat iedere verandering van hoofdhouding of gewicht een héél ander beeld geeft). Maar inderdaad van achter de beugelophanging beginnen ophogen om zo het zadel in zijn geheel wat te liften, en zweetafdruk is nu een stuk egaler.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 11:18

Het zadel van mijn paard geeft ongeveer dezelfde zweetafdrukken, en dit zadel past echt as good as it can get. De drogere zweetplekken zijn heel sterk afhankelijk van beugelophanging en waar jij als ruiter je gewicht plaatst. Overigens is het eveneens heel sterk afhankelijk hoe 'horizontaal' jouw paard gebouwd is: Indien paardje overbouwd is, zal áltijd meer druk op de schouders terechtkomen, net zoals dat ook gebeurt wanneer paard sterk op de voorhand loopt. Mijn raad: Staar je niet blind op de zweetafdruk. Kijk hoe je paard loopt, hoe de schouders bewegen en of de ruggegraat ten alle tijde vrij ligt (dus ook bij lengtebuiging)