Zadel passend of niet?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

langevinger2

Re: Zadel passend of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 14:04

inderdaad vind ik m ook wat achterover liggen, ik heb ook al een hele tijd gezeik gehad met zadels en nu eindelijk een passende na een aantal jaar te hebben geprobeerd

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-13 14:05

Leffroi schreef:
Madje1992 schreef:
Ik word juist tijdens het rijden naar voren gebracht, met de lila boom helde het zadel giga naar voren.
Deze zomer werk ik veel zodat ik het zadel kan kopen dat lekker zit voor mij en voor haar. Heb met meerdere zadelmakers al contact gehad. Maar moet nu gewoon het geld nog bij elkaar krijgen.

Lekker doorsparen dus en lekker gaan longeren bijv. om die rug te gaan besparen. Ik zit in precies dezelfde situatie, baal als een stekker dat ik niet kan rijden, maar ik ga nog meer balen als er straks iets mis is met haar rug. Nou zal jouw paardje niet dood gaan als je er nog gewoon 1 keer in de week op stapt, maar je hebt het nu al over klachten, dus dat is op een gegeven moment vragen om problemen ;)

Dat wordt dan nog even een bak vinden in de buurt die niet langer dan 3 kwartier lopen is. Ach ja, wandelen is ook goed voor de ontlasting van de rug.

Gelukkig dat ik het hier wel kan navragen, mijn ouders snappen mijn gemiep niet. Die vinden het zadel prima zitten en kunnen zich niet vinden in mijn idee. Die staan er dan ook niet voor open om een zadelmaker te laten komen. Dus ik moet als ik geld heb het ook op tijden gaan doen dat hun niet thuis zijn.
Dan ga ik alvast mijn huidige zadel verkopen. Dan heb ik al wat meer geld beschikbaar.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 14:08

Lastig. Staat je paard thuis dan?

Is dit zadel wel van jou dan, en niet van je ouders? Weet niet wie het zadel betaalt heeft, maar je kan niet zomaar iets van je ouders verkopen he. Gewoon wat vaker aangeven bij je ouders dat het zadel toch echt niet meer goed ligt, wat dure woorden gebruiken en gewoon laten zien WAAROM het niet meer past. Zeg dat je wel mee wil betalen aan een nieuw zadel en dan moet er wel wat mogelijk zijn toch?

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-13 14:14

Paard staat thuis.
Zadel is van mij, volledig zelf betaald. Dus daar valt niet over te klagen. Maar mijn ouders vinden het allemaal geld verspillen en zinloos. Vooral mijn moeder vind het allemaal niet nodig. Mijn vader kan het nog wel in laten zien. Mijn moeder vond eerst het oude zadel van mijn overleden pony (boommaat small) ook prima passen. Kon het niet begrijpen dat ik een ander zadel kocht. Ze konden het ook niet begrijpen toen ik een wide kocht en het dressuur verkocht. In hun ogen zat het nog allemaal goed. Maar goed mijn ouders rijden er ook niet op en hebben er geen verstand van.
Bij ons thuis heerst er nog een sfeer dat je eigenlijk eerst toestemming van je ouders moet hebben voordat je iets aanschaft. Mocht je dat niet doen, krijg je flink wat ruzie en onbegrip over je heen.
Dus vandaar dat ik het altijd met wintec deed, want dan kon ik gewoon een boom omwisselen.

Trouwens het zadel zelf is niet scheef, Bella heeft ongelijke bespiering, en houd graag van houdingen waarbij haar kont niet gelijk aan haar schouders staat. Dus dat is misschien niet helemaal juist. Verder ben ik het met jullie eens.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 14:17

Nou, ik zag in je profiel dat je al 21 bent, oud en wijs genoeg om dat zelf te beslissen. Tijd dat je ouders daar aan gaan wennen. Zeker omdat jij dit zadel ook zelf hebt betaald.

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-13 14:20

Vandaar dat ik ook gewoon een ander zadel ga nemen. Maar om de schok van de zadelmaker aan huis voor mijn ouders te besparen ga ik het toch op een dag doen dat ze beide weg zijn.
Schilt toch weer iets

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 14:22

Ze zullen waarschijnlijk toch niet zien dat je een ander zadel hebt :')

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-13 14:24

Waarschijnlijk wel, maar dan kunnen ze het niet meer stoppen, dan is het al te laat :o }:)

LisaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 14:25

Op de foto waarop je zadel is aangesingeld, ligt het zadel helemaal niet achterover.
Op de foto's waar hij los ligt wel, maar je kunt op die manier geen zadel beoordelen op of deze past.
Tussenkanaal lijkt ook niet te smal, deze zal 3 vingers breed zijn?
En over het scheef zijn: zadel ligt er los op, dus is niet te beoordelen, kan er gewoon iets scheef opgelegd zijn.

Een cair-zadel kan bijna niet drukken, omdat de lucht in de kussens zich kan verplaatsen.
Ik vind de "drukplekken" er ook niet uit zien als drukplekken.
En van de foto met de zweetafdruk kun je al helemaal niks aflezen, want het geen wat je ziet is gewoon opgedroogd smeer, wat door de beweging van de pony op die plekken extra zichtbaar is.

Ik zou er even iemand na laten kijken, maar ik denk dat het allemaal wel meevalt.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 16:04

je zadel is te krap (althans nu) de boom is te smal
je kan het zien aan de afdruk na het rijden
voor en achter zweetplekken en in het middel niets.
kans is dat het zadel brugt.
bovendien vind ik op die ene foto dat het zadel scheef ligt (of je paard zo scheef is?)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 16:05

Madje1992 schreef:
Paard staat thuis.
Zadel is van mij, volledig zelf betaald. Dus daar valt niet over te klagen. Maar mijn ouders vinden het allemaal geld verspillen en zinloos. Vooral mijn moeder vind het allemaal niet nodig. Mijn vader kan het nog wel in laten zien. Mijn moeder vond eerst het oude zadel van mijn overleden pony (boommaat small) ook prima passen. Kon het niet begrijpen dat ik een ander zadel kocht. Ze konden het ook niet begrijpen toen ik een wide kocht en het dressuur verkocht. In hun ogen zat het nog allemaal goed. Maar goed mijn ouders rijden er ook niet op en hebben er geen verstand van.
Bij ons thuis heerst er nog een sfeer dat je eigenlijk eerst toestemming van je ouders moet hebben voordat je iets aanschaft. Mocht je dat niet doen, krijg je flink wat ruzie en onbegrip over je heen.
Dus vandaar dat ik het altijd met wintec deed, want dan kon ik gewoon een boom omwisselen.

Trouwens het zadel zelf is niet scheef, Bella heeft ongelijke bespiering, en houd graag van houdingen waarbij haar kont niet gelijk aan haar schouders staat. Dus dat is misschien niet helemaal juist. Verder ben ik het met jullie eens.

(misschien moet je eens vragen aan je ouders, of ze een weekje op te krappe slecht passende schoenen willen gaan lopen :o )

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 16:37

Ik heb vroeger een Wintec pro cair dressuur gehad.
Hier waren de kussens gewoon te vullen met (syntetisch) wol. het eerste gedeelte was wol met daaronder luchtkamers

De nieuwere versie Wintec zadels hebben idd de mogelijkheid om aan te passen met kussentjes.

Je hebt het erover dat je een wintec wide hebt met een rode boom
Nu staat er in mijn catalogus bij de wide zadels alleen XW bomen afgebeeld. Bij de normale wintec zadels de normale kleuren
Als de vertegenwoordiger hier weer is zal ik eens vragen in hoeverre je gebonden bent aan de kleuren bomen (of je in een wide zadel ook rood t/m wit kan stoppen)

Ik had er toen een witte boom in wat met mijn huidige dressuurzadel overeen kwam met een fit 3
Jij hebt er een rode boom in, deze is 1 maat kleiner als de witte.
Misschien dat je eens een wiite boom of een rosa boom ergen kan lenen om te passen
Er is verder ook rosa 1x =xw, flieder 2x= xw, violett 3x=xw en lila =4xw verkrijgbaar

Dat wintec verwisselbare kopijzer heeft wil niet zeggen dat ze op ieder paard passen. Die van mij was ook niet passend te krijgen

x_anne23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 16:51

Leffroi schreef:
Zoals het zadel er zo op ligt, vanaf achter gezien, is hij scheef. Waarschijnlijk net iets te krap. Hij drukt met de linkerkant teveel op de ruggegraat, terwijl rechts er 'redelijk' uit ziet. Ook zie ik bij de schoft dat het iets aan het invallen is, de ruggengraat valt idd best mee. Dat duidt er op dat hij ietswat aan de krappe kant is. Of daar nou echt die drukplekken van komen durf ik niet te zeggen.

Hij helt ietswat achterover en de boom zou gelijk moeten lopen met de schouder. Hij lijkt bij jou weer iets te krap te zijn. Of hij te lang is durf ik zo niet te zeggen, maar aan de zweetplek te zien lijkt hij dat wel..

Het paard lijkt niet heel erg dik te zijn, dus lijkt hij mij met alles wat aan de krappe kant. Zelf zou ik hier niet meer mee rijden tot je een zadelmaker erbij hebt gehad ;)

hier ben ik het mee eens. Ik heb het idee dat het zadel aan de linkerkant dichter bij de ruggengraat zit dan aan de rechterkant. Ik zou hem sowieso na laten kijken, want ik vind het zo wel moeilijk te zien

edit: wat extra neergezet

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-13 17:19

Dit komt echt door hoe ik het neerleg en Bella gaat staan en haar bespiering.
Zadel zelf is echt recht, heb geleerd dit zelf te kunnen zien aan gezien ik eerst een wintec zadel had dat wel scheef was.
En over de boom, bij de papieren van mijn wide zadel staat dat ze ook een rode boom kunnen hebben. Maar ik heb zo'n vermoeden dat je dat beter niet kunt doen. Moest iemand vragen mee te helpen met plaatsen van de boom. Dus zou kunnen dat daardoor het zadel nu ook anders ligt.

Mijn ouders zouden dat niks vinden te krappe schoenen, maar zullen aan hun mening vast houden.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 21:05

Zoek eens op white spots saddle fitting.

Zul je een hoop info vinden waarin onderandere staat dat deze plekken komen door een niet passend zadel maar dat wanneer je een zadel neemt wat wel past deze plekken weer verdwijnen.

Toen ik zelf nog paard reed heeft mijn haflinger meerdere malen deze plekken gehad en zijn bij aanpassingen de plekken ook weer verdwenen.

Pas wanneer het een echte wond word houd je die witte haren. Dit zie je vaak bij manege paarden en ook wel op de benen van paarden die te strakke beenbeschermers hebben gedragen.

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-13 21:06

Want met hetzelfde zadel kan het bijvoorbeeld in de zomer er wel zijn en in de winter zie je niks???
Lijkt me dan dat het toch hetzelfde moet zijn, aangezien het maar een paar cm schilt.

Maar weg trekken moet inderdaad kunnen aangezien ze het niet het hele jaar door heeft.
Heb mijn zadel nu te koop gezet, aangezien ik er toch langer over twijfelde.
Dus als het allemaal mee zit kan ik begin september een nieuw zadel kopen en gebruiken.
Maar dan wel aangemeten door een zadelmaker.

Wiske2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 21:17

Kan best dat je paard een boommaat breder is in de zomer zeker als hij op een weiland staat in de zomer.
Je moet inderdaad je hand eens in het midden onder je zadel leggen en voelen of hij daar wel goed de rug raakt.
Het zier eruit alsof je gewicht alleen op de achterkant rust. Dit kan pijnlijk zijn voor de pony en verklaard waarschijnlijk ook de scheve bespiering.
De voorkant van het zadel ligt ook te hoog in verhouding met de achterkant. (boom is te smal.) Waarschijnlijk in de winter gekocht toen je pony smaller was.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 21:17

Madje1992 schreef:
Want met hetzelfde zadel kan het bijvoorbeeld in de zomer er wel zijn en in de winter zie je niks???
Lijkt me dan dat het toch hetzelfde moet zijn, aangezien het maar een paar cm schilt.

Maar weg trekken moet inderdaad kunnen aangezien ze het niet het hele jaar door heeft.
Heb mijn zadel nu te koop gezet, aangezien ik er toch langer over twijfelde.
Dus als het allemaal mee zit kan ik begin september een nieuw zadel kopen en gebruiken.
Maar dan wel aangemeten door een zadelmaker.

Je moet wel beseffen hoeveel een 'paar cm' kan schelen. Vaak gaat het maar om een paar cm, veel meer ruimte om te spelen heb je niet. Mijn zadel paste van 't winter nog prima. Maar sinds ze de wei op zijn gegaan, ging het rijden slechter, doordat het zadel dus te krap werd. Het kan dus wel dat 's winters de haren verdwijnen. Het beste kan je een zadel laten aanmeten als je paard op zijn dikst is, dus 's zomers (vaak). Dan kun je er 's winters nog een dikker dek onder leggen, of 1 of andere opvulling (bontje) zodat hij weer niet te ruim ligt.

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-13 21:22

Had van de week nog met de boommeteropgemeten en die zei toch echt rood. Dus dan klopt dat al niet met de werkelijkheid als het zadel er omheen zit

Ze heeft nu trouwens ook een andere boommaat dan van de winter. Ze is namelijk veel afgevallen.

langevinger2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 10:16

ik vind zadels altijd een probleem, en je meot er zelf inderdaad wel kijk op hebben want het is zo lastig discusseren hier vandaan

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 15:28

Te wijd is die rode boom zeker niet. Ik zal echt eens een witte of een rosa boom proberen

Afgevallen en bespiering erbij door meer rijden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 18:21

Ik heb eerlijk waar nog nooit een fjord gezien met zo'n 'hoge' en duidelijke schoft. Met andere woorden ik zie een paard met atrofie van de spieren naast de schoft door het rijden met een te smalle boom. Daardoor gaat het zadel ook bruggen. Zeker bij kortere paardjes is het extra belangrijk dat de schouders en de spieren rondom de schoft voldoende ruimte krijgen. Ten opzichte van lange warmbloeden ligt het zadel toch wat dichter op de schouder, omdat het geheel anders ver naar achteren komt. Met een perfect passend kopijzer krijgen de spieren niet de ruimte om in beweging op te bollen. De spiermassa gaat dan afnemen om toch ruimte af te dwingen. Gevolg, er komt nog een maatje kleiner perfect passend kopijzer in het zadel te zitten en zo kom je in een verkeerd cirkeltje uit van steeds kleinere kopijzers.

Ik wil je het advies geven om zonder zadel te gaan rijden en het losse kopijzer mee te nemen. Leg dat eens op de plek waar hij in het zadel ook op de rug zou liggen en ga kijken wat de spieren op die plek doen. Dan zal je zien dat in beweging het kopijzer veel te smal is en de punten ervan precies uitkomen waar jij de witte plekken hebt.

Je hebt het gevoel dat het zadel voorover kiept met een breder kopijzer maar dat is echt 100% jouw gevoel, omdat je zo lang bergopwaarts hebt gezeten. Om de spieren rondom de schoft de kans te geven zich te herstellen zal je met een kopijzer moeten rijden wat minimaal 1 maat groter is dan de boommeter aangeeft. Heel extreem kantelen of het op de schoft komen liggen kan je tijdelijk opvangen door een buildup pad te gebruiken. Met een 'passende' boom (ook bij een ander zadel) ga je dit probleem niet oplossen. De witte plekken gaan misschien wel weg maar de atrofie kan je onmogelijk aanpakken met een perfect passende boom.

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-13 21:11

Om eerlijk te zijn, vond ik het zadel met een lila boom echt naar voren kantelen. En dat deed het ook echt, Het klapperde ook van achteren.
Met deze boom heb ik dit gevoel maar een klein beetje, maar dat ligt meer aan mezelf dan aan het zadel.
Ik heb deze boom er trouwens misschien een maandje(waarvan 3 weken niet gereden) erin zitten.
Bella heeft al vanaf dat ik haar ken zo'n schoft. Ook toen ze op de manege waar ze stond en met passend zadel stond.
Door het afvallen is hij nog iets meer vooruit gekomen. Maar die schoft had ze al voordat ik met een te kleine boom rondreed. Heb toch meer Fjorden gezien die zo'n schoft hebben, met een passend zadel.

Zou kunnen dat deze plekken daarvan komen. Maar ze zitten altijd op dezelfde plek en ze zaten er al voordat ik met deze boom begon te rijden. (ze heeft het namelijk elke zomer)

mimp3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 21:29

Ik vind het wel een beetje kort door de bocht dat het paard atrofie heeft omdat jij nog nooit een fjord met schoft hebt gezien. Op de laatste foto kan je goed zien dat het paard absoluut geen last heeft van spieratrofie.
Gloa schreef:
Ik heb eerlijk waar nog nooit een fjord gezien met zo'n 'hoge' en duidelijke schoft. Met andere woorden ik zie een paard met atrofie van de spieren naast de schoft door het rijden met een te smalle boom. Daardoor gaat het zadel ook bruggen. Zeker bij kortere paardjes is het extra belangrijk dat de schouders en de spieren rondom de schoft voldoende ruimte krijgen. Ten opzichte van lange warmbloeden ligt het zadel toch wat dichter op de schouder, omdat het geheel anders ver naar achteren komt. Met een perfect passend kopijzer krijgen de spieren niet de ruimte om in beweging op te bollen. De spiermassa gaat dan afnemen om toch ruimte af te dwingen. Gevolg, er komt nog een maatje kleiner perfect passend kopijzer in het zadel te zitten en zo kom je in een verkeerd cirkeltje uit van steeds kleinere kopijzers.

Ik wil je het advies geven om zonder zadel te gaan rijden en het losse kopijzer mee te nemen. Leg dat eens op de plek waar hij in het zadel ook op de rug zou liggen en ga kijken wat de spieren op die plek doen. Dan zal je zien dat in beweging het kopijzer veel te smal is en de punten ervan precies uitkomen waar jij de witte plekken hebt.

Je hebt het gevoel dat het zadel voorover kiept met een breder kopijzer maar dat is echt 100% jouw gevoel, omdat je zo lang bergopwaarts hebt gezeten. Om de spieren rondom de schoft de kans te geven zich te herstellen zal je met een kopijzer moeten rijden wat minimaal 1 maat groter is dan de boommeter aangeeft. Heel extreem kantelen of het op de schoft komen liggen kan je tijdelijk opvangen door een buildup pad te gebruiken. Met een 'passende' boom (ook bij een ander zadel) ga je dit probleem niet oplossen. De witte plekken gaan misschien wel weg maar de atrofie kan je onmogelijk aanpakken met een perfect passende boom.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 04:31

Heeft niets met mijn ervaring met fjorden ten maken. De ruimte rondom schouderkop en schoft hoort gevuld te zijn, en hier zijn duidelijk kuilen te zien.

Weet je wat het mooie is van passende kopijzers..........het lichaam neemt op de schouders en schoft de maat van het zadel over. Het perfect passende zadel op de manage kan heel goed door de jaren heen passend zijn geworden.