Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
Leffroi schreef:Madje1992 schreef:Ik word juist tijdens het rijden naar voren gebracht, met de lila boom helde het zadel giga naar voren.
Deze zomer werk ik veel zodat ik het zadel kan kopen dat lekker zit voor mij en voor haar. Heb met meerdere zadelmakers al contact gehad. Maar moet nu gewoon het geld nog bij elkaar krijgen.
Lekker doorsparen dus en lekker gaan longeren bijv. om die rug te gaan besparen. Ik zit in precies dezelfde situatie, baal als een stekker dat ik niet kan rijden, maar ik ga nog meer balen als er straks iets mis is met haar rug. Nou zal jouw paardje niet dood gaan als je er nog gewoon 1 keer in de week op stapt, maar je hebt het nu al over klachten, dus dat is op een gegeven moment vragen om problemen
Madje1992 schreef:Paard staat thuis.
Zadel is van mij, volledig zelf betaald. Dus daar valt niet over te klagen. Maar mijn ouders vinden het allemaal geld verspillen en zinloos. Vooral mijn moeder vind het allemaal niet nodig. Mijn vader kan het nog wel in laten zien. Mijn moeder vond eerst het oude zadel van mijn overleden pony (boommaat small) ook prima passen. Kon het niet begrijpen dat ik een ander zadel kocht. Ze konden het ook niet begrijpen toen ik een wide kocht en het dressuur verkocht. In hun ogen zat het nog allemaal goed. Maar goed mijn ouders rijden er ook niet op en hebben er geen verstand van.
Bij ons thuis heerst er nog een sfeer dat je eigenlijk eerst toestemming van je ouders moet hebben voordat je iets aanschaft. Mocht je dat niet doen, krijg je flink wat ruzie en onbegrip over je heen.
Dus vandaar dat ik het altijd met wintec deed, want dan kon ik gewoon een boom omwisselen.
Trouwens het zadel zelf is niet scheef, Bella heeft ongelijke bespiering, en houd graag van houdingen waarbij haar kont niet gelijk aan haar schouders staat. Dus dat is misschien niet helemaal juist. Verder ben ik het met jullie eens.
) Leffroi schreef:Zoals het zadel er zo op ligt, vanaf achter gezien, is hij scheef. Waarschijnlijk net iets te krap. Hij drukt met de linkerkant teveel op de ruggegraat, terwijl rechts er 'redelijk' uit ziet. Ook zie ik bij de schoft dat het iets aan het invallen is, de ruggengraat valt idd best mee. Dat duidt er op dat hij ietswat aan de krappe kant is. Of daar nou echt die drukplekken van komen durf ik niet te zeggen.
Hij helt ietswat achterover en de boom zou gelijk moeten lopen met de schouder. Hij lijkt bij jou weer iets te krap te zijn. Of hij te lang is durf ik zo niet te zeggen, maar aan de zweetplek te zien lijkt hij dat wel..
Het paard lijkt niet heel erg dik te zijn, dus lijkt hij mij met alles wat aan de krappe kant. Zelf zou ik hier niet meer mee rijden tot je een zadelmaker erbij hebt gehad

Madje1992 schreef:Want met hetzelfde zadel kan het bijvoorbeeld in de zomer er wel zijn en in de winter zie je niks???
Lijkt me dan dat het toch hetzelfde moet zijn, aangezien het maar een paar cm schilt.
Maar weg trekken moet inderdaad kunnen aangezien ze het niet het hele jaar door heeft.
Heb mijn zadel nu te koop gezet, aangezien ik er toch langer over twijfelde.
Dus als het allemaal mee zit kan ik begin september een nieuw zadel kopen en gebruiken.
Maar dan wel aangemeten door een zadelmaker.
Gloa schreef:Ik heb eerlijk waar nog nooit een fjord gezien met zo'n 'hoge' en duidelijke schoft. Met andere woorden ik zie een paard met atrofie van de spieren naast de schoft door het rijden met een te smalle boom. Daardoor gaat het zadel ook bruggen. Zeker bij kortere paardjes is het extra belangrijk dat de schouders en de spieren rondom de schoft voldoende ruimte krijgen. Ten opzichte van lange warmbloeden ligt het zadel toch wat dichter op de schouder, omdat het geheel anders ver naar achteren komt. Met een perfect passend kopijzer krijgen de spieren niet de ruimte om in beweging op te bollen. De spiermassa gaat dan afnemen om toch ruimte af te dwingen. Gevolg, er komt nog een maatje kleiner perfect passend kopijzer in het zadel te zitten en zo kom je in een verkeerd cirkeltje uit van steeds kleinere kopijzers.
Ik wil je het advies geven om zonder zadel te gaan rijden en het losse kopijzer mee te nemen. Leg dat eens op de plek waar hij in het zadel ook op de rug zou liggen en ga kijken wat de spieren op die plek doen. Dan zal je zien dat in beweging het kopijzer veel te smal is en de punten ervan precies uitkomen waar jij de witte plekken hebt.
Je hebt het gevoel dat het zadel voorover kiept met een breder kopijzer maar dat is echt 100% jouw gevoel, omdat je zo lang bergopwaarts hebt gezeten. Om de spieren rondom de schoft de kans te geven zich te herstellen zal je met een kopijzer moeten rijden wat minimaal 1 maat groter is dan de boommeter aangeeft. Heel extreem kantelen of het op de schoft komen liggen kan je tijdelijk opvangen door een buildup pad te gebruiken. Met een 'passende' boom (ook bij een ander zadel) ga je dit probleem niet oplossen. De witte plekken gaan misschien wel weg maar de atrofie kan je onmogelijk aanpakken met een perfect passende boom.