Zadel schuift heel erg... iemand tips?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

donnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 15:38

Tabaluga12 schreef:
Sandyislief schreef:
Nouja te dik of niet, een heen en weer schuivend zadel past gewoon niet. Misschien toch eens met de eigenaar overleggen om er een zadelmaker naar te laten kijken.

Mee eens..

Hier ben ik het niet mee eens, ben vandaag met mijn paard bij de zadelmaker geweest. Bij het oude zadel was de boom gebroken, heb er ook maar heel weinig mee gereden gelukkig! Maar het nieuwe zadel schuift ook, dit komt puur door het feit dat een zadel op een rondgeribt paard zonder schoft geen grip heeft! Er zullen natuurlijk wel zadels zijn waarbij dit erger of juist minder erg is, maar helemaal verhelpen zul je dit waarschijnlijk nooit doen. ( althans niet met een ander zadel, wel met pads, singels oid) Het is lastig, maar je kunt er nu eenmaal niets aan doen.

This_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 15:40

Ik heb het zelfde probleem gehad met mijn pony.
Een overbouwde pony, zonder schoft en ook nog eens een bolle buik . Het zadel kiest de weg van de minste weerstand en gaat dus schuiven.

Ik kreeg als tip om het paard eerst af te laten vallen. En ook flink wat te longeren. Zo krijgt hij spieren rond de schouder waardoor het zadel op een natuurlijke manier beter blijft liggen. Verder heb ik (voor zolang het duurde) een andere (anatomische) singel aangeschaft. Dat was ook nog een heel probleem. Want de banaan singels schoven als een gek. Op bokt kreeg ik de tip om hem dan om te draaien. Dit werkte alleen maar meer schuifproblemen in de hand. Elastiek werkt niet want dat veert juist weer mee. Korte singels, lange singels.. Ik denk dat ik rond de 600€ alleen daar al aan heb uitgegeven. Katoen, leer, neporeen. Niets hielp. Tot ik terug ben gegaan naar mijn standaard simpele singeltje. Nadat hij wat was afgevallen en we aan zijn sixpack hadden gewerkt bleek het ineens wel goed te zitten.

Mijn tip: ga niet rommelen met andere singels, gelpads, bondjes en andere opvulmogelijkheden. Werk aan je eigen zit, en de bespiering van je paard.

Succes!!

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-13 15:43

Klopt, dat is wat de eigenaresse van mijn vp mij ook vertelde. Misschien een domme vraag maar zou je zulke singels/pads ook bij de decathlon oid kunnen krijgen? Dat is de enige winkel met ruitersportartikelen waar ik geregeld kom.
@ This_is_me wat zijn dan de dingen waar je vooral aan moet werken met longeren? Ik heb tot nu toe maar 3 keer in mijn hele leven een paard gelongeerd, en dat was omdat ik bij het inrijden van een haflinger eerst even moest longeren zodat daarna de singel wat strakker zou kunnen.

StalDiefdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 15:45

Ik heb niet het hele topic gelezen, dus wellicht dubbelop: ik had ook een probleem met schuiven van het zadel op hele ronde merrie, dat is geheel verholpen door een speciaal netje voor onder het zadel te kopen, wat tussen de sjabrak en rug van het paard komt te liggen. Kostte volgens mij 10,- ofzo bij de ruitersportwinkel. Succes ermee!

Nala

Re: Zadel schuift heel erg... iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-13 15:46

"Een soort netje"? :+ Vertel eens wat meer... want daar word ik niet veel wijzer van haha

This_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 15:51

Veel balkjes lopen met hem. Op de volte, maar kan natuurlijk ook onder het zadel (als deze niet schuift natuurlijk)

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 16:01

Het is niet iets rijtechnisch, volgens mij ligt het gewoon aan het zadel.
- zit de singel strak genoeg, is het een elastieksingel?
- past het zadel? (niet te snel "ja" roepen als je er geen verstand van hebt)
- wat voor dekje ligt eronder?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 16:04

Als ik het zo hoor past het zadel niet goed, toen het paard dunner was bestond het probleem ook al schrijf je. De enige die hier wat zinnigs over kan zeggen is een zadelmaker, die kan kijken hoe de rug is van het paard en of het zadel enigszins is aan te passen of niet.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-13 16:24

De zadelmaker is al meerdere keren geweest, en het huidige zadel bleek de beste optie te zijn, omdat ze gewoon weinig schoft heeft. Ik heb helaas geen balkjes tot mijn beschikking en de bak die ik heb is maar half zo lang als een normale bak, meer een rechthoekige longeercirkel(ik kan even een filmpje zoeken waarop het te zien is?) Er liggen wel balken maar of die daarvoor geschikt zijn..? -de singel zit op zijn strakst(mijn vader en vriend krijgen hem ook niet strakker.) -ik weet de specifieke naam van de dekjes niet... maar op het filmpje dat ik zodalijk hier op zet (staat op computer.) Is het te zien.

StalDiefdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 16:33

momopaws schreef:
"Een soort netje"? :+ Vertel eens wat meer... want daar word ik niet veel wijzer van haha

Het is echt letterlijk wat ik zeg, een wit netje in vierkante vorm (wat je desgewenst op maat kan knippen). Een soort ruitjesgaas zeg maar. Het ligt toevallig in mijn auto, zal het straks (als ik het onthoud :Y) ) even pakken en op de foto zetten. Die van mij is overigens niet wit meer... :D Maar als je bij de ruitersportzaak vraagt om iets tegen het schuiven van het zadel, zullen ze gauw genoeg met iets dergelijks op de proppen komen hoor.

Heb ook een iets duurder zwart matje, lijkt het meest op het soort spul waar ze die drijvende 'piepschuim' dingen in het zwembad van maken. Die vind ik zelf minder prettig omdat het daaronder echt gaat broeien, dat matje ademt niet en zweet wordt niet geabsorbeerd. Helpt wel tegen het schuiven.

Overigens zie ik hier veel opmerkingen over een niet passend zadel: ook die van mij is helemaal aangepast door de zadelmaker. Het paard is gewoon rond. En houdt haar buik uit waardoor ik wellicht nog 1 gaatje meer had moeten aansingelen... :D :o