zadel drukt of brugt?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Oryani

Re: zadel drukt of brugt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-13 08:49

Jomaro, wat betreft het bruggen, waardoor zou dit worden veroorzaakt? Lengte van het zadel, vorm van de boom? Los je dit op met een ander zadel? Ik denk dan bv. in de richting van een Zaldi...

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 08:53

In jou geval zal je toch richting een ander zadel moeten gaan kijken. De zadelmaker kan hier denk ik weinig mee, het pas gewoon niet..
Je kan bijvoorbeeld kijken naar een wintec wide. Die gaan veel breder dan de gewone wintec, maar je zal moeten passen om te willen weten of dit goed ligt of niet. Het kan inderdaad ook zijn dat het tussenkanaal te smal is.

orion456

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 09:08

Je kunt zelf voelen of je zadel 'brugt' of niet. als je het zadel er los op legt op de rug, zonder singel, kun je onder het zweetblad voelen of je zadel in het midden van het zadel de rug van je pony raakt of niet. Je kunt het zadel dan iets optillen aan het zweetblad aan 1 kant en soms kun je dan ook een gleuf licht zien in het midden van je zadel, wat dus niet hoort. Als je dat niet ziet of niet voelt, dan brugt je zadel niet. Waardoor dat komt.....? De kussens van het zadel volgen de lijn van de rug niet goed, kan zijn dat de kussens van het zadel rechter zijn dat de rug van je paard, dat die wat golvender is, wat dieper gezonken in het midden dan het zadel, dan krijg je dat het zadel gaat bruggen en dat is niet goed want dan draagt ie niet meer over de gehele lengte van het zadel waardoor je alleen voor en achter druk krijgt, met daar overbelasting van de rugwervels. Dit kun je niet aan een zadel laten vermaken, dan meot je op zoek naar een ander type zadel.
Als je met je zadel longeert zonder dekje en met singel vast, ligt de achterkant dan vast op de rug (dan ligt hij stabiel)? Of komt de achterkant omhoog en/of klappert de achterkant van het zadel op de rug (zou niet mogen)
Je boom lijkt me niet te smal, je hebt een pony met weinig schoft en een zadel dat gemaakt lijkt voor een paard met juist veel schoft omdat aan de voorkant heel veel ruimte is tussen het zadel en de schoft. Voor een goed passend zadel mag je een handbreedte ertussen hebben (je hand rechtop zetten, niet met je handpalm in de breedt ertussen leggen. Je kunt ook zien of je boom te breed of te smal is, door te kijken naar de lijn die je zadel heeft, van boven kant zadel waar boom zit tot onder aan het zweetblad. Hoe schuin is die lijn (bij een breed zadel zal die lijn schuiner liggen, dan bij een smal zadel)? en volgt die lijn dezelfde schuinte als de lijn die je paard heeft? Kijk hierbij naar de bovenkant van de schouder van je paard en hoe schuin die naar beneden loopt.

Op de foto waarbij je het zadel zo op het paard hebt gelegd met singel, lijkt het zwaartepunt te ver naar achter te liggen, je zadel ligt voor dan te hoog dan achter. Maar op de foto van na het rijden, lijkt hij wel weer goed te liggen. Het zou ook kunnen dat je boom wel breed genoeg is, maar dat je niet genoeg kussens heb van achter.

Sunau

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 09:17

Ik volg even! Heb ook een wintec 17,5" een soortgelijke zweetafdruk en twijfels!

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 09:23

Ik vind de zweetafdruk duiden op teveel druk waar de vacht droog blijft. Het kan dan zo zijn, dat er teveel vulling op die plek in de kussens zit of dat je met enorme druk op de stijgbeugels rijdt.

Eeffii

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 09:31

Ik heb ook last van dit probleem. Maar nu blijkt dat de rug van mijn paard tijdens het rijden behoorlijk veranderd waardoor ook het zadel anders komt te liggen, en daar is weinig aan aan te passen.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 12:12

Als je kijkt naar je beugels, die horen recht naar beneden te hangen. Die van jou hangen naar achteren. Dit betekent vaak dat je zadel naar achteren ligt en dus te hoog van voren. Dat is vaak als de boom van voren te smal is.
In mijn ogen heb je dus een bredere boom nodig. Het kan wel zijn dat je zadel dan nog steeds niet past, omdat de vorm van dit zadel gewoon niet goed past bij jou paard.
Bij mijn pony was het vaak dat de boombreedte te smal was en de achterkant prima, of de boombreedte wijd genoeg en dan klapperde de achterkant.

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-13 12:39

@Somebitch: ik ga sowieso eens informeren over een wide.

@Orion: Bedankt voor de uitgebreide uitleg! Ik ga proberen om het te voelen. Alleen, met dat zweetblad optillen, valt je zadel dan niet van de rug? Ik zie het zo al wegschuiven op die ronde pony van mij, namelijk :o?
Klapperen tijdens het longeren heb ik nog niet gemerkt. Wat betreft de boom, Wintec raadt aan te meten op de plek waar de zilverkleurige knop van de bevestiging van de boom komt te liggen. Daarom vind ik het zo vreemd dat het toch niet goed lijkt te zijn. Ik kan een handbreedte tussen de schoft en het zadel meten als ik er niet op zit, als ik er op zit zijn het drie vingers.

@Sunau: hopelijk haal je er iets uit :) Op wat voor rug ligt jouw zadel?

@Jetta: vulling kan ik uitsluiten, aangezien de kussens gevuld zijn met lucht. Ik denk ook niet dat er zodanig druk op de stijgbeugels komt, ik wissel veel af tussen doorzitten en lichtrijden.

@Eeffi: De rug verandert? Hoe ben je dat te weten gekomen? En wat doe je er nu aan?

@Def: Welk zadel heb jij dan, nu? Ik denk dat de stijgbeugels sowieso wat naar achter hangen, aangezien de beugelophanging vrij aan de voorkant van het zadel zit.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 13:04

Ik heb nu een tekna dressuurzadel. Ik had hiervoor ook een wintec, maar deze was te lang voor mijn pony. De beugels hingen bij die van mij gewoon recht naar beneden...

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-13 13:15

De lengte van het zadel is op het maximum, maar wel nog oke. Tekna ook proberen testen dus :)

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 14:06

Ook lucht kan drukken op een paardenrug. De lucht in je zadel zit nl opgesloten in een " compartiment" .
Er zijn ook paardenruggen die heel.slecht reageren op luchtgevulde kussens.
Ik denk dat je zadel gewoon niet past. Haal er een expert bij en probeer iets passends te vinden.

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 15:06

Wendy_Chewie schreef:
Jomaro, wat betreft het bruggen, waardoor zou dit worden veroorzaakt? Lengte van het zadel, vorm van de boom? Los je dit op met een ander zadel? Ik denk dan bv. in de richting van een Zaldi...

@orion heeft daar al een hele mooie uitleg over gegeven.

Andere zadels zijn een optie, let goed op de lengte als het kan een 17 inch pakken weet niet hoe lang je ben en hoe stevig je billen zijn.
Weet dat de kent en masters goed aan te passen zijn, let er wel op dat je het cob model neemt.

orion456

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 16:55

TS, als je je zadel voorzichtig iets optilt aan het zweetblad en er onderdoor kijkt, moet het lukken. Inderdaad niet handig als je zadel eraf valt want dan zie je nog niks. Anders iemand even vragen om het zadel licht vast te houden aan de andere kant?? Als je een handbreedte ertussen kunt houden en als je erop zit 3 vingers, dan lijkt je boom de goede maat. Als ik de fotos zo bekijk lijkt de lijn van je zadel ook op ongeveer dezelfde schuinte te liggen als je paard is. Dus dan is deze vorm van het zadel misschien niet fijn passend voor je paard. Alle aparte delen (boom, achterkant, breedte kamer, lengte zweetbladen en zadel zelf) kunnen dan wel goed zijn, maar als het geheel niet goed ligt, dan is het type zadel gewoon niet perfect. Dan is het verschillende zadels proberen met al die aparte onderdelen dezelfde maat houden, maar andere types/merken proberen. Het is een hele zoektocht weet ik.....maar je kunt ze vinden!

Sunau

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 19:38

Het is geen erg duidelijke foto, maar de rug waar mijn zadel op ligt is breed en een lage schoft.
Afbeelding

Ik zal morgen na het rijden een foto van de zweetafdruk maken!

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-13 20:07

Orion en Jomaro, nog even sparen en dan ga ik de zoektocht aan :) De wintec heb ik alvast online gezet.

Sunau, interessant! Hopelijk kan jij hier ook bruikbare tips krijgen!

orion456

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 20:55

Succes ermee! Komt vast goed!

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 20:57

Hoi Ts,
ik heb hier een fjordje die ook zo'n plekjes heeft na het rijden die niet zweten.
Maar die plekken zijn wel veel kleiner.
Heb ook een wintec, vhs 2000. Ook aangemeten door de zadelmaker geweest. Heb met hem gemaild en hij zegt dat het bij mij aan de boom ligt.
Dus misschien de zadelmaker toch eens laten komen? Of misschien een andere?

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 13:51

Hoi iedereen,
Even een update.
Ik heb te horen gekregen dat er iets bestaat als het easy change riser system van Wintec. Dit heb ik geprobeerd in mijn zadel, met voorlopig goed resultaat.
Voor wie het interesseert: Wendy_Chewie @ [HAR] Easy-change riser system

Eeffii

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 17:33

Op welke plekken heb je het zadel nu precies opgevuld?

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 19:06

Ik heb de achterkant van de kussens bijgevuld.