Welk bit zal ik nemen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 12:02

Mijn persoonlijke voorkeur zou uitgaan naar een dubbelgebroken sprenger bit. Ze zijn wel vrij duur. Maar voor mijn eigen paard heb ik ongebroken kunststof bit. Ze houdt niet van een bewegelijk bit. Het is echt afhankelijk van je paard. En als ze het goed doet op het huidige bit moet je er rekening mee houden dat die misschien fijner is. Heb bij mijn paard ook wel een aantal bitten moeten proberen.

laetitia98

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 13:21

magda_90 schreef:
Dan is het RVS, als ie uitslaat dan heb je sweet iron namelijk. Ach zolang je paard het er goed op doet, is het prima zo.

Idd ;)

Deveneyyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-13 21:29

Tinkels schreef:
Ik zou ook gaan voor een dubbelgebroken busstrens. Van Harry Horse heb je ook wel een fijne dunne en die is niet zo duur, aangezien het niet je eigen paardje is :)

Dun is vaak minder scherp dan dik, omdat paarden niet zoveel ruimte in de mond hebben als men soms denkt.

Succes!

Ze is straks van mij, vandaar dit topic haha.

Bedankt voor de reacties.
ik denk dat ik vraag of ik met de koop haar bit mee mag nemen, zodat mocht ik een dubbel gebroken bus nemen ik die op de achterhand heb.
Ik wil ooit graag over naar bitloos, en dit lijkt me ook wel een stap om nog 'zachter' te gaan.
Maar idd ligt het ook aan mijn hand..

Angela

Re: Welk bit zal ik nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 22:39

Ik zou het bit niet veranderen als het paard er nu prima mee loopt. Als het bit niet over te kopen is, zoek dan precies hetzelfde nieuw. Experimenteren met een ander bit zou ik alleen doen als je het bit kunt lenen, zodat je geen bergen met geld gaat uitgeven aan iets wat nu ook goed is.

Deveneyyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-13 22:50

@Angela, bedankt voor je Reactie! ik ga vragen of ik van iemand een kan lenen.
een bit Retourneren bij de Divoza is zeker niet mogelijk?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 22:52

Niet met gebruikssporen, en die heb je eigenlijk altijd meteen wel. Van sommige soorten bitten zijn er wel pasmogelijkheden, maar dat zijn wel echt de bitten van circa 100 euro+.

Veel paardenbezitters hebben meerdere bitten liggen, dus zoek of een 2e hands in de buurt (die je weer voor ongeveer hetzelfde kunt verkopen), of leen er eentje van iemand die hem over heeft.

MadeliefHoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 10:08

als je een echt vriendelijk bit wilt hebben moet je een bitloos hoofdstel hebben. je begrijpt me als je dit filmpje kijkt:

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 10:13

magda_90 schreef:
Ik zat er al op te wachten wanneer dit filmpje weer tevoorschijn zou komen, zie magda_90 @ [YRT] Dubbel gebroken bit. En neem dit filmpje vooral met 5 kg zout.

MadeliefHoi, lees eerst eens het topic door dan zie je dat deze al geplaatst is. Daarnaast is het filmpje behoorlijk overtrokken en daardoor niet betrouwbaar, reeds al gezegd. ;)

MadeliefHoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 11:54

ik heb het idee dat dit wel klopt.
hier wat vragen:
-waarom doen paarden hun mond open?
-waarom vind een paard een bit fijn?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 12:16

Wat denk je zelf? Pijn, ongemak of onduidelijkheid wegens slecht passend tuig en een onduidelijke of harde ruiter wellicht? Een bit wat anatomisch gezien correct past en gehanteerd wordt en daarnaast aansluit bij het niveau zorgt niet voor ongemak en blijft de mond dus mooi ontspannen.

Tip; vul de link van dat filmpje in bij de zoekfunctie en je krijgt antwoord op al je vragen.

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 18:54

Mijn conclusie is:
Geen enkel paard wil pijn of irritatie, dus dan is bitloos de beste optie, want ook al trek je niet in de mond een bit al in de mond hebben voelt irritant.
Nu zeg ik niet dat bitloos geen pijn kan doen, maar zolang je er niet aan trekt voelt het paard ook helemaal niets.
Maar verder is een bit op zich niet zo verschrikkelijk als er in dat filmpje wordt beschreven.
wel vind ik al die neusriemen oid erg overbodig.

Deveneyyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-13 21:14

@Donna123, Uiteindelijk wil ik ook graag bitloos proberen..
Maar paard is nogal druk en getresst op een nieuw terrein, en aangezien ze er straks blijft wonen wil ik dat nog niet doen nu..

Wat raden jullie aan: D-Trens of een Bustrens? ( Haar recente bit gaat mee met de koop trouwens, zodat ik die altijd achter de hand heb!)

laetitia98

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 21:51

maakt niet zo heel veel uit ;) de inwerking is volgens mij het zelfde

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 21:53

Klopt, vooral als de bitringen nagenoeg even groot zijn. Het verschil waar we het dan over hebben gaat over enkele mm² drukverdeling op de wangen. Het verschil is wel groter als je kleine busringen hebt t.o.v. grote D-ringen of vice versa.

laetitia98

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 22:08

ik zou de goedkoopste nemen ;) als de werking toch hetzelfde is ;)

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 10:30

_Teddybeer_x schreef:
@Donna123, Uiteindelijk wil ik ook graag bitloos proberen..
Maar paard is nogal druk en getresst op een nieuw terrein, en aangezien ze er straks blijft wonen wil ik dat nog niet doen nu..

Wat raden jullie aan: D-Trens of een Bustrens? ( Haar recente bit gaat mee met de koop trouwens, zodat ik die altijd achter de hand heb!)

Ik begrijp erg goed dat je eerst met een bit wilt beginnen, want ja als een paard een bit gewent is is het ook vaak zo dat een paard daar aan het begin beter op reageert.
Zelf gebruik ik regelmatig ook nog een bit. Nu ik op Texel ben (met mijn pony) gebruik ik met mennen nog wel een bit omdat het hier allemaal nieuw voor hem is en omdat hij anders de hele tijd met zijn neus in het gras zit :+

Deveneyyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-13 10:41

@Donna123, Inderdaad en ik ben een recreatieve ruiter, er zijn prachtige uitrijmogelijkheden en dan gaat het me toch wel kriebelen om een buitenritje te doen.. Dan vind ik het een veiliger idee dat ik toch met bit rijd, puur gevoel.. Maar wie weet is ze hardstikke rustig, dan kan ik altijd een begin maken natuurlijk in de bak..

Ik ga nu eerst met haar enkelgebroken rijden, als de tijd van het wennen over is dan ga ik op een dubbelgebroken proberen..

sharonsemme

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 10:49

Bitloos! :) :j

Deveneyyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-13 11:27

Zoals ik nu paar keer heb uitgelegt wil ik ook overstappen naar bitloos, maar niet nu..
Paard krijgt mij als eigenaar, komt op een nieuwe stal, nieuwe paarden, nieuwe mensen etc en kan nogal gestresst zijn dan.

Dan zegt mijn gevoel dat ik toch liever eerst met bit rijd, en na de periode dat het allemaal gewent is dat we dan kijken of we bitloos kunnen..

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 12:07

Dat is een goede keus, stapje voor stapje laten wennen en als dat betekend dat je eerst nog met je oude bit gaat rijden, geen probleem. Alle vernieuwingen in een zorgt voor zoveel stres dat bitloos in dit geval nog niet slim is.

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 12:13

_Teddybeer_x schreef:
Zoals ik nu paar keer heb uitgelegt wil ik ook overstappen naar bitloos, maar niet nu..
Paard krijgt mij als eigenaar, komt op een nieuwe stal, nieuwe paarden, nieuwe mensen etc en kan nogal gestresst zijn dan.

Dan zegt mijn gevoel dat ik toch liever eerst met bit rijd, en na de periode dat het allemaal gewent is dat we dan kijken of we bitloos kunnen..

Idd een goede keus :j

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 12:16

Een dubbelgebroken appeltje hebben wij

_Nero

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 12:19

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 12:40

Deveneyyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-13 13:00

Ik weet, het is ontopic maar ik dacht voordat ik een topic open vraag ik het aan jullie:

Wat is de gemiddelde slachtprijs van een merrie van 1,64??
Niet dat ik haar naar de slacht wil doen hoor, maar ivm aankoop prijs wil ik dit graag zsm weten..

Ik hoop op reacties