Goedkoop (kunststof) zadel vs duurder lederen zadel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

_Hinneke

Re: Goedkoop (kunststof) zadel vs duurder lederen zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 14:00

Als een zadel van leer en kunststof beiden passen gaat mijn voorkeur toch uit naar een lederen zadel. Dit ook voornamelijk om het uitzicht. Ik wou zeer graag een kieffer (Excellent voor de zachte zit) en had een budget van €1250,-

Met dat geld kon ik geen fijn nieuw zadel kopen en dus heb ik een tweedehandszadel gekocht. Er was slechts een aantal keren mee gereden maar ik heb het kunnen kopen voor €800,-

xMathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 14:02

Ik heb nu bijna 7 jaar een kunststof zadel en ziet er vrijwel nog als nieuw uit. Wat dat betreft ben ik er erg tevreden over. Nu past dit zadel niet meer goed op mijn huidige paard en ga ik een wintec aanschaffen, mits het goed past natuurlijk.

Waarom geen lederen zadel ondanks dat ik dat mooier vind? Omdat ik niet heel regelmatig mijn paard rijd en het niet waard vind om er dan zoveel meer geld aan uit te geven als het goedkoper kan. Nee ik ben geen krent en een passend zadel is zeker een vereiste. Maar Wanneer een kunstof zadel ook goed past neem ik daar genoegen mee en hoef ik niet direct een zadel van leer. Het geld wat ik bespaar kan ik investeren in andere attributen voor mijn paard, om bijvoorbeeld zijn wei wat leuker te maken voor hem :)

edit typfout

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 14:10

Hier een Wintec 500 dressuur, een krappe 17,5 inch. Heerlijk, lichtgewicht, makkelijk te onderhouden.
Hiervoor had ik een 2de hands lederen Expert, Veelzijdigheid, niks mis mee, maar zwaar, lastig in onderhoud want ik wil in weer en wind kunnen rijden, bovendien was dat een 18 inch en ik ben nou niet zo eh... billig.
Dressuurmodel Wintec gekozen omdat het 't paard naar mijn gevoel meer schoudervrijheid geeft Ik hou bovendien van een vrij lange beugelriem/beenpositie, ook bij buitenritten.
Nadeel van de Wintecs vind ik echter wel de ingewikkelde beugel-ophanging an sich: je schuift ze niet zomaar even gemakkelijk naar boven,na afstappen, maar moet ze uit de T-constructie loshaken.
Daar heb ik toch geruime tijd aan moeten wennen.

Verder voor mij geen leren zadels meer, onderhoud kunstof en lichte gewicht maakt alles zo veel makkelijker.

Het lichte gewicht van kunstof vind ik ook fijner voor m'n paard. Ik geef echter meteen toe dat dat een gevoelskwestie van mijn kant is, want meneer is een Tinker x Fries kruising van net 9 jaar, dus voor hem hoef ik een leren zade qua lgewicht niet te laten, hahaha.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 19-07-13 14:14, in het totaal 1 keer bewerkt

orion456

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 14:13

Op mijn eigen paard ligt een Wintec Isabell Werth dressuurzadel. Ziet er wat minder mooi uit als een leren zadel, maar past perfect op mijn paard en ik kan er lekker in zitten. Licht en onderhoudsvriendelijk. Erg fijn en niet te duur, en makkelijk aan te passen als mijn paard in de winter wat dikker wordt dan in de zomer, kunnen we boom wisselen.
Op mijn bijrijdpaard zit ik op een Tekna dressuurzadel en dat is kunststof, maar ziet eruit alsof ie van leer is, ziet er dus erg mooi uit en blijft ook mooi eruit zien omdat het kunststof is en geen leer, wat lichter kan worden of schuurplekken kan gaan krijgen. Paste gewoon het allerbeste op haar (zeer moeilijke erg korte rug).

Femke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 14:18

Jolet schreef:
Tigra_ schreef:
Ik heb nu een kunststof en dat heeft in zekere zin mijn voorkeur. Heb een wintec. Ik wilde eerst wel een leren zadel had er ook het budget voor maar de wintec past goed en vooral omdat het zo makkelijk te onderhouden is heeft het mijn voorkeur. Verder zit het zadel erg lekker. Beter als sommige leren zadels waar ik op gezeten heb. Verder vind ik ook ideaal dat het bijna niets weegt. Zelf heb ik het idee dat als je een kwalitatief goed leren zadel wil hebben je toch aan een nieuwprijs moet denken van 1000 euro. Bij kunststof ligt het lager omdat goedkoper is als leer maar je wel meer kwaliteit krijgt. Om de vergelijking te maken een goed leren nieuw zadel vind je imo niet rond de 500 euro als je wil dat het leer lang mooi blijft. Bij kunststof kun je prima een zadel van 500 euro vinden die goede kwaliteit heeft.

Ik denk dat je een nieuw leren zadel voor een nieuwprijs van €1000 niet gaat redden hoor...

Ik heb onlangs een nieuw leren zadel gekocht voor net geen €1.000 (Kent and Masters). Dit is een kwalitatief goed zadel en lag beter op mijn paard dan duurdere zadels. Dus je hebt ze wel in deze prijsklasse.

Vroeger reed ik op mijn pony altijd met een wintec en dit vond ik een heel fijn zadel. Nu heb ik toch voor leer gekozen vanwege de uitstraling. Ook gaf de zadelmaker aan dat een kunststof zadel niet aan te raden is bij paarden met rugproblemen. Dus dat is zeker iets om mee te nemen in je beslissing. Verder zou ik gewoon altijd kiezen voor het zadel wat goed ligt voor je paard en jij ook fijn vind zitten. Of het nu kunststof of leer is!

Jolet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 14:22

Oh dan heb ik een dure smaak zeker :P

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 14:22

Ik ben bij de Wintec IW uitgekomen ivm de verplaatsbare wrongen, heb denk ik op een 40 tal zadels gezeten waarin ikzelf niet goed paste met mijn bovenbenen.

Zadel past ook heerlijk op mijn paard dus erg gelukkig mee :j

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 14:27

Jolet schreef:
Tigra_ schreef:
Ik heb nu een kunststof en dat heeft in zekere zin mijn voorkeur. Heb een wintec. Ik wilde eerst wel een leren zadel had er ook het budget voor maar de wintec past goed en vooral omdat het zo makkelijk te onderhouden is heeft het mijn voorkeur. Verder zit het zadel erg lekker. Beter als sommige leren zadels waar ik op gezeten heb. Verder vind ik ook ideaal dat het bijna niets weegt. Zelf heb ik het idee dat als je een kwalitatief goed leren zadel wil hebben je toch aan een nieuwprijs moet denken van 1000 euro. Bij kunststof ligt het lager omdat goedkoper is als leer maar je wel meer kwaliteit krijgt. Om de vergelijking te maken een goed leren nieuw zadel vind je imo niet rond de 500 euro als je wil dat het leer lang mooi blijft. Bij kunststof kun je prima een zadel van 500 euro vinden die goede kwaliteit heeft.

Ik denk dat je een nieuw leren zadel voor een nieuwprijs van €1000 niet gaat redden hoor...

Ja hoor dat gaat prima zijn verschillende leren zadels rond die prijsklasse. Het is maar wat je wil en wat op je paard past. Natuurlijk zal de leerkwaliteit bij een zadel van 2000 beter zijn maar dat wil niet zeggen dat leren zadel van om en nabij de 1000 euro geen kwaliteit kan zijn. Leren zadel van 500 euro nieuw daar zal de leerkwaliteit gewoon heel wat lager zeker als je dan gaat vergelijken met kunststof zadel in die zelfde prijsklasse. Als je minder te besteden hebt en graag nieuw wil dan is kunststof vaak een betere optie dan een goedkoop nieuw leren zadel.

Femke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 14:36

Zadelmaker had bij mij aangegeven dat er kwalitatief niet zo veel verschil zat tussen de Kent en Masters en de duurdere zadels. Het verschil zat hem er vooral in dat de Kent and Masters "standaard" is en de duurdere zadel kun je echt helemaal naar je paard aanpassen. Bij de Kent and Masters ken je wel wat zaken aanpassen zoals boom en kniewrongen, maar daar blijft het ook bij.
Maar goed, dat is ook maar de uitleg van 1 zadelmaker en ik heb er zelf niet voor gestudeerd ;)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 14:57

A_nouk: dat is de Wintec Isabell Werth, toch? Ik dacht dat je de nieuwe Wintec Pro Endurance zou aanschaffen, beviel die laatste toch niet dan?
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 19-07-13 15:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 15:03

Ik heb een wintec zadeltje omdat ik een goedkoop zadeltje wilde voor erbij, om eens in de zoveel weken te gebruiken. Rijd voor de rest boomloos :)

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 15:16

Hier iemand die sinds kort in bezit is van een Tekna dressuur zadel, kunststof.
Ik houd mij meer bezig met springen, ben inmiddels ook aardig vastgeroest op mijn springzadels. ;) Wilde toch graag een dressuur zadel ' voor erbij'.

Als zuinige hollander keek ik eerst naar de prijscategorie. Kwam er achter dat ik voor mijn budget makkelijk een tweedehands leren zadel kon kopen op de bokt markt, maar net geen nieuwe. Eens rondgekeken naar ervaringen met kunststof zadels, die lagen wel binnen mijn budget. Over de Tekna las ik eigenlijk alleen positieve verhalen, dus de keuze was snel gemaakt!

Ben er zelf erg blij mee, krasvrij en makkelijk in onderhoud. Persoonlijk vind ik het een fijne zit, en daarnaast lag hij direct fijn op mijn paard.
Verschil tussen leer/kunstof...? Daar moet ik nog even over nadenken! Denk dat mijn mening dan niet helemaal objectief is, natuurlijk vind ik mijn goede leren zadel waar ik al jaren in rondhobbel fijner dan de nieuwe kunststof waar ik pas een paar keer mee gereden heb. :) Maar verder merk ik weinig verschil, kan er prima mee rijden!

Mij maakt het in ieder geval niet meer uit of het zadel van leer of kunststof is! Wil er wel bij vermelden dat ik de Wintec zadels persoonlijk dan wel waardeloos vind zitten.. Maar dat geldt ook wel voor leren Stubben zadels.... Zo kan je nog wel even doorgaan :D

Dit is mijn kunststof zadel; http://s1193.photobucket.com/user/dwigg ... l.jpg.html
Leren zadel; http://www.divoza.com/images/products/5 ... -zadel.jpg

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 15:21

Een kostbaar leren zadel zou ik ook beslist niet aanschaffen voor bijv. een jong net beleerd paard dat nog geheel doorgetrained en "in de spieren" moet komen.
Dan kun je beter een kunststof, aanpasbaar geval nemen, dat je de kop niet kost, als je het moet vervangen. Het verwisselen van het kopijzer (zoals bij o.a. Wintec) is ook maar tot een zekere "pasvorm" mogelijk, uiteraard.
Maar investeren in een mooi duurzaam lederen zadel zou ik sowieso bij mijn eigen, uitgegroeide paard zelf niet snel doen, evenmin als in een aangepast maatzadel.
Dat komt imo pas echt in beeld als je een paard bezit met een "moeilijke rug", of medische kwesties.Of je bakken met geld uit te geven hebt.
Dan zit je ook al gauw aan leer vast, met een speciaal aangepast maatzadel.

De meeste paarden/ponies hebben toch echter een doorsnee "confectie"-maat, dus met een aanpasbaar licht in gewicht kunststof zadel kom je doorgaans al een heel eind.

bromfietsJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 16:44

Aanpasbaar kopijzer hoef je niet meer per se in kunststof te zoeken. Ik heb een leren zadel met aanpasbaar kopijzer :)

Kent & Masters, die hierboven ook al genoemd is (wss ook dezelfde zadelmaakster :D). Prijzen zijn ook netjes, vind ik, voor wat je krijgt.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 17:51

terpentijn schreef:
A_nouk: dat is de Wintec Isabell Werth, toch? Ik dacht dat je de nieuwe Wintec Pro Endurance zou aanschaffen, beviel die laatste toch niet dan?

Yep heb een aantal keren met de pro endurance gereden, maar kregen we niet lekker passend voor mijn paard mijn eisen voor wat betreft de steun, en die heb ik nu wel in de iw gevonden.

Kwam op de endurance uit voor mijn korte bovenbenen, maar had er onder het zadel en met de beweging te weinig steun aan :)

Zat overigens wel super dat zadeltje :j

Had hem dus aangeschaft maar de pasvorm van de zweetbaden kregen we niet goed, daarom nog geroken voor de isabell werth

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-13 17:57

Ik ben inmiddels toch gezwicht en heb een superfijne rossner amerika gekocht (2ehands). Toen ik hem mocht passen viel hij als een huis op mn paard, leek wel een puzzeltje! Wat een mazzel! En ik zit er ook super op. En ja, ik vind het toch wat mooier en 'echter' een leren zadel.. misschien zit het tussen mn oren:-)

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 20:14

Heb de mijne ingerolen voor een wintec omdat boj mij de pasvorm helemaal niet lekker was voor mij paard := :D agh gelukkig zijn alle paarden anders !

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 21:38

Ik wilde eigenlijk geen kunststof zadel, maar we hadden een klein budget (we kochten een pony en we hadden er op gerekend een zadel mee over te kunnen nemen, maar dat ging niet). Dus eerst naar leren budgetzadels gekeken, na een blik besloten dat dat het toch zeker niet was. En ja, een nieuw wintec vzh 250 gekocht. Ligt als een huis op de pony en zit heerlijk. We vinden het zelfs een mooi zadeltje. Dus voor mij hoeft een leren zadel echt niet, deze is gewoon perfect.

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 12:32

xSlvna schreef:
Ik wil geen verwisselbare boom (wat bij kunststof vaker voorkomt) omdat hier imo iets niet aan klopt, wellicht minder stevig, geen fijne pasvorm?

ben het hier absoluut niet mee eens.

ik heb momenteel weer een kunststofzadel op het paard wat ik nu rijd. heb diverse leren zadels gehad. ook kunststof van div merken. vaak merk ik aan leren zadels dat door het opstappen de kussens scheef trekken. en bij opvullen dit nog steeds zo is.

daimey123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 12:34

leer! ik heb een anatomica cygnus heerlijk zadel en goede kwaliteit, wel erg prijzig

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 12:34

Daarom opstappen van twee kanten, met trapjes...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 12:38

Ik heb ook nog een wintec dressuur oud model als reserve.
Fijn zadeltje, maar in vergelijking met mijn leren zadel(s) hard voor mijn kont.
Ook een nadeel vind ik dat het ging piepen met mijn rijlaarzen...

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 06:57

xSlvna schreef:

heb ik nog nooit iemand zien doen. alleen beugelriemen wisselen..

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 07:06

Ik heb een goedkoop kunststof zadel. Reden is heel simpel, er wordt bijna nooit meer gereden met mijn paard ivm artrose (alleen nog buitenritjes en die zijn in stap) en zit er eigenlijk altijd zonder zadel op. Ik had er al zeker 3 jaar niet meer mee gereden. :+
Hoofdstel is al langer niet meer gebruikt, die is wel leer, maar is nu wit geworden van de schimmel. :D

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 10:20

MissDonna schreef:
xSlvna schreef:

heb ik nog nooit iemand zien doen. alleen beugelriemen wisselen..

Ik doe het wel, opstappen van beide kanten. Is beter voor paard en materiaal. Met opstapje nog beter natuurlijk.
Heb mijn paard zo van in het begin opgeleerd, dus voor hem is het gewoon en soms erg handig.

Kan me voorstellen dat je bij leren zadels sneller de sporen van gewicht ziet. Ze zijn sneller onderhevig aan weer ook enz. Voor mij als buitenrijder en zonder binnenpiste is dat wel een probleem.