Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
caresje schreef:als ik thuis dressuurmatig train doe ik altijd voor beschermers aan.En in Het bos ook voor beschermers. en met springen voor en achter en springschoenen (met cross hetzelfde als met springen alleen dan crossbeschermers) . opsich vind ik het ook niet echt noodzakelijk maar het is een soort gewoonte geworden om bescherming aan te doen maar in de wei of kleine buitenritjes gewoon kaal hoor.
Ik vind het echt onzin om een paard 24/7 bescherming aan te doen hoor.
bijv. (wat ik soms zie)
op stal: stalbandages
op wei: dalmar voor en achter en dure springschoenen
Tijdens het rijden: ook voor en achter beschermers + springschoenen
(en ik ken zo iemand die dat doet sinds er iemand anders naar is komen staan die dat doet.)
Er kan altijd wel iets gebeuren maar om een paard nou dag in dag uit te beschermen lijkt me ook niet goed voor de pezen.
Caira schreef:Veel paarden hebben balans problemen en veel ruiters zijn niet kundig genoeg om dat op te lossen, dan krijg je dingen als aantrappen en strijken, vandaar de beschermers en sommige mensen zijn nou eenmaal overdreven voorzichtig, wat vaak het welzijn niet ten goede komt.

caresje schreef:als ik thuis dressuurmatig train doe ik altijd voor beschermers aan.En in Het bos ook voor beschermers. en met springen voor en achter en springschoenen (met cross hetzelfde als met springen alleen dan crossbeschermers) . opsich vind ik het ook niet echt noodzakelijk maar het is een soort gewoonte geworden om bescherming aan te doen maar in de wei of kleine buitenritjes gewoon kaal hoor.
bijv. (wat ik soms zie)
(en ik ken zo iemand die dat doet sinds er iemand anders naar is komen staan die dat doet.)
Er kan altijd wel iets gebeuren maar om een paard nou dag in dag uit te beschermen lijkt me ook niet goed voor de pezen.
Romy1234 schreef:caresje schreef:als ik thuis dressuurmatig train doe ik altijd voor beschermers aan.En in Het bos ook voor beschermers. en met springen voor en achter en springschoenen (met cross hetzelfde als met springen alleen dan crossbeschermers) . opsich vind ik het ook niet echt noodzakelijk maar het is een soort gewoonte geworden om bescherming aan te doen maar in de wei of kleine buitenritjes gewoon kaal hoor.
bijv. (wat ik soms zie)
Maar even een vraag aan jou, is niet aanvallend bedoeld maar hoezo heb je met buitenrit wel bescherming om dan en met de korte ritjes niet?
Ik snap namelijk niet wat het nut is van bescherming tijdens een buitenrit, vandaar mijn vraag.
Mijne is zelf namelijk behoorlijk onstuimig buiten maar heb nog nooit bescherming daarvoor omgedaan.
.
Sky_As schreef:Ik reed nooit met beenbeschermers aan, vond het de grootste onzin.
Toen een keer een filmpje op youtube gezien (niet voor de mensen met een gevoelige maag) waarbij ze een paard compleet aan het ontleden waren.
Hierop was ook te zien, dat er in het voorbeen een pees ziet, die bij een vrij lichte aantikking volledig afscheurt (bij bijv. een wat hardere galop omdat dan het achterbeen dicht bij het voorbeen komt).
Dat heeft me wel aan het denken gezet.
En je kunt natuurlijk aan de slijtage van peesbeschermers zien hoe nodig het is. Als je na een uur rijden nog geen krasje aantreft, dan kun je gerust zonder denk ik.
Maar als je ziet wat voor krassen er op de strijklappen en peesbeschermers toch nog zitten, was voor mij een reden om sinds kort niet meer zonder te rijden. (op de wei gaat ze wel zonder beenbeschermers, maar ik heb een paard die toch niet gek doet).
Ook bij aanleren van nieuwe dingen zoals schouderbinnenwaarts enzo zou ik nooit zonder beenbescherming doen. Soms zijn ze dan toch nog wat ongecontroleerd, en ze gaan echt niet dood van 1 keer aantikken. Maar ik zie toch paarden die onverklaarbare dikke kogels hebben of andere schiefels/gallen.
Ik denk dat dat echt kan komen door een irritatie t.g.v. aantikken tijdens rijden.
spectaculair gewoon hoe gevoelig die pees is! Heel interessant filmpje. Dit is het filmpje, het gebeurt rond de 18à19de minuut: http://m.youtube.com/watch?v=WHlqZ6VZvKE
irmsel schreef:just_sannee
eerder is er ook gezegt dat je door het anders van het bekappen van de hoeven ook het aantikken kan verlichten. Zodra die beschermers een MUST worden... Zou dat niet een idee zijn?
)
.
maar toch het idee doet me rillen.