Been bescherming

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 09:59

Als jou instructrice zegt dat het niet nodig is, jij geen plekjes op de benen vind van jou paard (aanstoot plekjes) en jou paard geen extreme arbeid doet zie ik geen reden dat jij je zorgen hoeft te maken om als nog beenbescherming om te gaan doen.

Onnodige beenbescherming kan meer kwaad dan het goed doet.
De benen worden erg warm.

Met zware arbeid bedoel ik bv :
Ik rij western met mijn tinker in een zware bak en ik heb ze ook niet nodig.
Alleen als ik extreme trail wil gaan doen (mountain trail te vinden op youtube filmpjes) dan wil ik wel bescherming om omdat tink nog wel eens lomp wil gaan doen.

Er zijn heel veel topic's op bokt over been bescherming met dezelfde vraag als jij stelt.
In deze topic's komen onderzoeken ed voorbij met de effecten van beenbescherming, deze zou ik als ik jou was eens goed door lezen.

Veel mensen zeggen doe ze maar om en kijk maar of de peesbeschermers gaan krassen, dit vind ik geen goede lijdraad.
Met pees beschermers verklein je de ruimte tussen de benen dus heeft het paard ook minder ruimte om te bewegen waardoor de kans op aantikken groter word.
Je kan ook je hoefsmid vragen er naar te kijken, vaak is een kleine aanpassing in bekappen al genoeg om te voorkomen dat ze aantikken.
Laatst bijgewerkt door rommulus op 15-07-13 10:03, in het totaal 1 keer bewerkt

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 10:03

hier altijd als ze aan het werk is peesbeschermers met cross training en springen ook springschoenen en dan in de crossbeschermers (echt gerichte spring training niet gewoon een sprongetje) dit vooral sinds zijn tussenpees bless (mag wel alles weer en doe dat ook)

Brainfail

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 10:07

als ik thuis dressuurmatig train doe ik altijd voor beschermers aan.En in Het bos ook voor beschermers. en met springen voor en achter en springschoenen (met cross hetzelfde als met springen alleen dan crossbeschermers) . opsich vind ik het ook niet echt noodzakelijk maar het is een soort gewoonte geworden om bescherming aan te doen maar in de wei of kleine buitenritjes gewoon kaal hoor.
Ik vind het echt onzin om een paard 24/7 bescherming aan te doen hoor.
bijv. (wat ik soms zie)
op stal: stalbandages
op wei: dalmar voor en achter en dure springschoenen
Tijdens het rijden: ook voor en achter beschermers + springschoenen
(en ik ken zo iemand die dat doet sinds er iemand anders naar is komen staan die dat doet.)
Er kan altijd wel iets gebeuren maar om een paard nou dag in dag uit te beschermen lijkt me ook niet goed voor de pezen.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 10:10

caresje schreef:
als ik thuis dressuurmatig train doe ik altijd voor beschermers aan.En in Het bos ook voor beschermers. en met springen voor en achter en springschoenen (met cross hetzelfde als met springen alleen dan crossbeschermers) . opsich vind ik het ook niet echt noodzakelijk maar het is een soort gewoonte geworden om bescherming aan te doen maar in de wei of kleine buitenritjes gewoon kaal hoor.
bijv. (wat ik soms zie)
(en ik ken zo iemand die dat doet sinds er iemand anders naar is komen staan die dat doet.)
Er kan altijd wel iets gebeuren maar om een paard nou dag in dag uit te beschermen lijkt me ook niet goed voor de pezen.

nee zeker niet pezen worden gauw te warm train in de zomer ook vaak met mijn cross beschermers vanwege de ventilatie de pezen blijven echt wel koeler.. en met uitstappen lekker gauw af doen..

irmsel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-13 10:13

Rommulus
Ik had wel gezocht naar een topic met een antwoord passend voor mij. Maar ik vond deze zo 123 niet.
Zoals ik al vertelde ben ik ook niet van de peesjes enzo uit een eigen ervaring met een polsbrees.
Daarnaast heb ik deze rij instructrice nog maar recent en ik wil me niet blind staren op haar.

Caresje
de vraag kwam bij mij ook op doordat een nieuweling op stal haar nieuwe paard rondom in van alles en nog wat zette. Ik voelde mij een domoor dat ik niks van dat hele spul af wist.
Zelfs bij longeren pakt ze de heleboel in. onder het concept "stel je voor"
Thja..

snorkel1986

Re: Been bescherming

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 10:18

beesjes geven geen stevigheid bandage's wel mits goed aangebracht..
en onder het mom stel je voor ... dat er een vliegtuig neerstort op de stal... nutteloos dus..
longeren met bescherming doe ik ook vanwegen de grote kans ... continu buiging vele volte's en mijnde tikt altijd wel aan

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 10:18

1 pony hier altijd met springschoenen, die trapt anders ballen vd hoef kapot.
De rest eigs altijd zonder, alleen met sgmw/marathon dus lopen ze in tweespan en scherpe bochten op hoge snelheid.

OHZ met pony nooit met dressuur, wel met springen.

Longeren wel als ik met balkjes ga werken, dan voor peesjes (en de ene pony ook springschoenen) ivm benen hoog optillen en soms balans vinden.
Als ik zonder balkjes longeer dan alleen peesjes of niks.

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 10:23

Caira schreef:
Veel paarden hebben balans problemen en veel ruiters zijn niet kundig genoeg om dat op te lossen, dan krijg je dingen als aantrappen en strijken, vandaar de beschermers en sommige mensen zijn nou eenmaal overdreven voorzichtig, wat vaak het welzijn niet ten goede komt.

Is het aantikken dan een balansprobleem van de ruiter? En kan het opgelost worden?

Mijn fries tikt achter ook behoorlijk aan, dus het is zeker wel nodig. Nu ik er zo over denk, volgens mij kan ik de voorbeschermers wel weglaten. Ik ga eens kijken hoe die beschadigt zijn aan de binnenkant, als er geen krassen oid opzitten, kan ik ze eigenlijk ook best weglaten :j
Achter is gewoon een must, ik hoor haar regelmatig aantikken

irmsel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-13 10:25

just_sannee
eerder is er ook gezegt dat je door het anders van het bekappen van de hoeven ook het aantikken kan verlichten. Zodra die beschermers een MUST worden... Zou dat niet een idee zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 10:27

caresje schreef:
bijv. (wat ik soms zie)

Maar even een vraag aan jou, is niet aanvallend bedoeld maar hoezo heb je met buitenrit wel bescherming om dan en met de korte ritjes niet?
Ik snap namelijk niet wat het nut is van bescherming tijdens een buitenrit, vandaar mijn vraag.

Mijne is zelf namelijk behoorlijk onstuimig buiten maar heb nog nooit bescherming daarvoor omgedaan.

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 10:29

Hoi hoi, hier ook een voorstander van geen bescherming. Die van mij heeft nooit bescherming om gehad, alleen wel op de trailer (het verbaast mij soms dat mensen met rijden wel allerlei bescherming om doen en niet in de trailer). Ik ben nu wel in het bezit van peesbeschermers...mijn paard kan soms wat lomp doen met losgooien en wij hebben een zware bak (hopelijk over een week met snippers opgelost, maar daar moest eerst voor gespaard worden), waardoor hij zich weleens verwondde. Dus nu krijgt hij ze om als ik denk dat hij maf gaat doen. Maar zo snel mogelijk weer af. Zeker met warmer weer zijn zijn benen echt warm en bezweet onder de peesjes. De onderzoeken over temperatuur onder de peesbeschermers en bandages liegen er niet om, het is zeker interessant om op te zoeken. Er ging een wereld voor me open.

Ik veroordeel niemand die wel peesbeschermers of bandages om doet. Iedereen doet wat hij of zij goed dunkt voor zijn/haar paard. En er zijn altijd voors en tegens te verzinnen. Maar zolang jij denkt dat jouw paard goed loopt zou ik het lekker laten voor wat het is. En dat bandages steun geven betwijfel ik altijd ten zeerste hoor. Het kan eigenlijk gewoon niet als je goed kijkt naar je paard en het lapje stof in je handen :)

Brainfail

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 10:41

Romy1234 schreef:
caresje schreef:
bijv. (wat ik soms zie)

Maar even een vraag aan jou, is niet aanvallend bedoeld maar hoezo heb je met buitenrit wel bescherming om dan en met de korte ritjes niet?
Ik snap namelijk niet wat het nut is van bescherming tijdens een buitenrit, vandaar mijn vraag.

Mijne is zelf namelijk behoorlijk onstuimig buiten maar heb nog nooit bescherming daarvoor omgedaan.

Omdat ik met een gewone buitenrit het gas nog wel eens openzet dus meer kans dat het paard zen achter benen iets te ver naar voor kan gooien tegen de voorpezen aan maar met kleine ritjes is bij mij stappen en soms een slenterdrafje :P .
Maar ieder zen eigen keus maar ik voel me net wat prettiger als ik mijn paardjes wat harder laat gaan dat ze dan gewoon voor beschermers aan hebben.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 10:47

search.php?keywords=beenbescherming&terms=all&author=&fhk=on&sc=1&sf=titleonly&sk=t&sd=d&sr=posts&st=0&ch=1000&t=0&submit=Zoeken

search.php?keywords=temperatuur+bescherming&terms=all&author=&fhk=on&sc=1&sf=all&sk=t&sd=d&sr=posts&st=0&ch=1000&t=0&submit=Zoeken

[VSW] beenbescherming en springschoenen in de wei??

[HAR] Gebruiken jullie peesbeschermers/strijklappen enz?

Gewoon even zoeken en goed door lezen.
Het topic wat ik zocht kan ik helaas niet zo snel vinden, maar geloof me hij is er wel.
En als het topic wat ouder is hoeft niet te betekenen dat het niet goed is.

plovesb

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 10:50

mn pony rijd ik altijd zonder, maar mn paard heeft 2 jaar geleden een zware pees blessure gehad en bij hem durf ik niet meer zonder te rijden :)

OnMyWay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 11:16

Ik rij mijn paard ook altijd zonder bescherming, en dat gaat prima :)

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 11:24

De mijne heeft 2 setjes peesbeschermers en strijklappen en deze doe ik alleen om als ik een buitenrit ga maken. En alleen als het niet te warm wordt. De reden dat ik ze om doe buiten is dat ik geen zin heb in verwondingen van bijvoorbeeld takken.

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 11:36

Sky_As schreef:
Ik reed nooit met beenbeschermers aan, vond het de grootste onzin.
Toen een keer een filmpje op youtube gezien (niet voor de mensen met een gevoelige maag) waarbij ze een paard compleet aan het ontleden waren.

Hierop was ook te zien, dat er in het voorbeen een pees ziet, die bij een vrij lichte aantikking volledig afscheurt (bij bijv. een wat hardere galop omdat dan het achterbeen dicht bij het voorbeen komt).
Dat heeft me wel aan het denken gezet.

En je kunt natuurlijk aan de slijtage van peesbeschermers zien hoe nodig het is. Als je na een uur rijden nog geen krasje aantreft, dan kun je gerust zonder denk ik.
Maar als je ziet wat voor krassen er op de strijklappen en peesbeschermers toch nog zitten, was voor mij een reden om sinds kort niet meer zonder te rijden. (op de wei gaat ze wel zonder beenbeschermers, maar ik heb een paard die toch niet gek doet).

Ook bij aanleren van nieuwe dingen zoals schouderbinnenwaarts enzo zou ik nooit zonder beenbescherming doen. Soms zijn ze dan toch nog wat ongecontroleerd, en ze gaan echt niet dood van 1 keer aantikken. Maar ik zie toch paarden die onverklaarbare dikke kogels hebben of andere schiefels/gallen.
Ik denk dat dat echt kan komen door een irritatie t.g.v. aantikken tijdens rijden.

Dat filmpje heb ik ook gezien :oo spectaculair gewoon hoe gevoelig die pees is! Heel interessant filmpje. Dit is het filmpje, het gebeurt rond de 18à19de minuut: http://m.youtube.com/watch?v=WHlqZ6VZvKE
Er is ook een filmpje van alleen dat van de pees blijkbaar: http://m.youtube.com/watch?v=Yd_s9UVscuI
Bij mijn verzorgpaarden gebruiken ze geen bescherming, dus ik gebruik het ook nooit. Maar als ik dit filmpje zo bekijk, denk ik wel dat ik het zou doen als ik een eigen paard heb bij een buitenrit.

Linsey_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 11:40

Zonder :j
Na de peesblessure van m'n pony is mij op de kliniek aangeraden zonder te rijden (deed ik vaak al)
dit omdat pezen erg warm worden onder beschermers

Met springen en crossen die ik crossbeschermers om

En nadat ik dat filmpje gezien had doe ik op het strand ook beschermers om.
Maar met dressuur niet. Hij kan prima zelf op zn benen letten

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 11:40

Mijn paard strijkt achter nogal, hij komt niet zonder strijklappen de stal uit.
Met rijden ook altijd bescherming voor.

In de winter, als het land nat is, springschoenen voor tegen het aftrappen van de ijzers.

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 11:47

irmsel schreef:
just_sannee
eerder is er ook gezegt dat je door het anders van het bekappen van de hoeven ook het aantikken kan verlichten. Zodra die beschermers een MUST worden... Zou dat niet een idee zijn?

Ik heb het topic een beetje globaal doorgelezen (vanwege niet veel leesconcentratie bij grote hoeveelheden leesmateriaal, maar heb wel m'n best gedaan :+ )
Ik was gewoon benieuwd hoe dit een balansprobleem kon zijn en hoe/of het opgelost kon worden.

Mijn paard word al speciaal (binnenlangs, zeg ik dat goed?) bekapt vanwege het op slot slaan van haar knieen.
Ze tikt al aan zolang ik me het kan herinneren.. Iemand heeft ooit gezegd dat dit fries-eigen is?

[edit] hmm, stond dat van het bekappen in dit topic? Ik kan het niet vinden :o
Laatst bijgewerkt door SayaJones op 15-07-13 11:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Lynaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 11:49

Deze discussie is al erg vaak gevoerd op bokt. Elke keer komt dan ook dit filmpje voorbij: http://www.youtube.com/watch?v=QsvS6gEBJuE

Kijk vooral na 16 minuten. Dat is ook de reden dat ik met beenbescherming rij. Nu staan de pezen bij een normale training niet zoveel onder spanning, maar in een flinke galop staan ze al genoeg onder spanning om dit te veroorzaken.

Brainfail

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 17:10

@Lynaro: Dat filmpje heb ik op school gezien erg interessant :j .
Hierdoor denk ik soms wel wat als je dat zou over komen dat er net op het verkeerde moment in de galop een scherp steentje de pees van je paard laat klappen?
Ik weet niet of dat echt zou kunnen. :o? maar toch het idee doet me rillen.

_Jorien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 17:31

Interessant filmpje.
Eigenlijk gebruik ik zo goed als nooit peesjes. Heb ook 1 paar en die krijgt hij om in de trailer (of transportbeschermers), met het springen van een parcours en crosstraining. Verder absoluut niet.
Mij is altijd geleerd, waarom met als het helemaal niet nodig is? Plus dat het helemaal niet echt goed voor de benen is. Goed in de zin van dat het erg warm wordt onder de beschermers. Benen worden lijkt mij ook sterker als ze het gewoon op eigen kracht moeten doen. Wel goed een warming-up en cooling-down.

Nynke2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 19:02

Je weet maar nooit of er iets gebeurd. Ik doe ze ook altijd om bij mijn vaste pony. Ik gebruik alleen peesbeschermers bij de voorbenen.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 19:59

Maar lieve mensen, toch begrijp ik het niet.. Niet aanvallend bedoeld, maar waarom wél met rijden,maar niet op de weide/paddock? Ooit weleens gekeken hoe gek paarden daar (kunnen) doen? Een paard wat enigszins in een frisse bui is maakt veel gekkere (en dus 'gevaarlijkere' voor bijvoorbeeld de pees die klapt op het filmpje hierboven) sprongen, bokken en snelheid dan wanneer ze onder het zadel zijn! Als je er op zit, geef je toch altijd gecontroleerde beweging? Met uitzondering van springen en cross doe je met dressuurtraining niet veel meer spannende bewegingen dan dat ze in een frisse of jolige bui in de weide zouden doen. Zelfs als je paard gekke sprongen aan de longe of onder het zadel maakt, zal hij dit waarschijnlijk ook doen als hij vrij staat in het land of op de paddock. En als een paard zich snel omdraait in het land, kruisen zijn benen zich veel verder en sneller dan wanneer je bijvoorbeeld onder het zadel (en dus zelfs gecontroleerd) wijkt of een appuyement uitvoert, dus waarom dan beenbeschermers als dat ook gewoon probleemloos gaat?

Ik ben tegenstander van beenbeschermers bij dagelijkse training/dressuur en bij lage sprongen. Bij echt springwerk en bij de cross vind ik het wel belangrijk maar dan wel de beschermers zo snel mogelijk af na de cross/training! Met uitzondering van paarden die strijken en/of sommige paarden die bodemnauw en/of Frans staan (of een andere lichamelijke bemerking heeft met als gevolg strijken of ernstig aantikken) heeft een gemiddeld recreatie/dressuur-basissport t'm Z niveau bij de dagelijkse training echt geen beschermers nodig. Waarom is het op dressuurwedstrijd verplicht om te starten zonder beschermers als er zoveel paarden zouden zijn die voor zichzelf beschermd zouden moeten worden? Als het risico zo groot zou zijn, zouden topruiters dan het risico nemen te moeten starten zonder beenbeschermers?

Overigens is kijken naar de krassen op beschermers ook totaal nutteloos. Ik gebruik zelf alleen bij echt springen en bij de cross beenbescherming, en er zitten heus aardig wat krassen op mijn beschermers. Maar er is echt niets aan de hand als ik zonder beschermers rij. Zoals al eerder genoemd is, je maakt het been 'dikker' door een kunstmatige laag neopreen en kunststof om het been, en daardoor niet alleen zwaarder (met de nodige gevolgen), warmer en beperkt in sommige gevallen zelfs de beweging van het been, maar bovendien zorgt dat ook voor de betreffende krassen.

Bijna iedere paardeneigenaar vindt zijn/haar paard iets bijzonders waardoor het dier tijdens het rijden beschermers om moet, maar denk eens na, heeft je paard een lichamelijke bemerking? Nee? Is hij zo onstuimig dat hij/zij ook in het land beschermers om moet en het liefst ook op stal? Nee? Dan hoeft het met rijden ook zéker niet! :n