Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
Elisa2 schreef:Juist dat bedoel ik..heb er 3 of 4 stubben en kn's op gehad die te smal waren.
Het gaat om een kwpn met een lage schoft en rechte rug..en dus een ontzettend bewegelijke rug.Heb nog geen filmpje..zal die zsm maken.
De Sandreo in m'n profiel..alleen zegt een foto dus niet zoveel want je ziet het echt pas in beweging.De zadelmakers die ik erbij gehad heb zeggen dat zijn trapeziumspier naast de schoft dus heel breed is en in beweging nogal omhoog komt en daar heeft hij dus genoeg ruimte nodig.En door zijn achterhand gebruikt schwingt ie over de rug zeg maar en gooit ie daardoor het zadel achter omhoog..ik heb alleen nog een oud filmpje van een 2 jaar geleden..per pb als je interesse hebt.Maar inmiddels is hij wel behoorlijk uitgezwaard..
Elisa2 schreef:Na 3 zadelmakers/passers verder {en een berg zadels verder}..heb ik helaas nog steeds geen fijn passend zadel voor mij en m'n paard kunnen vinden.
Hij heeft geen makkelijke rug in beweging omdat ie zeer bewegelijk is..{veel schwung} en in draf het zadel zowel aan de achterkant naar boven gooit door z'n beweging als naar voren tegen de schoft aan.
Hij heeft weinig schoft en een brede schoft en een rechte rug, verder heb ik ook nog wat wensen voor het zadel..
Ik zoek een zadel met een platte lepel en een platte voorboom...{inieder geval absoluut geen hoge voorboom}..een zadel dus met een vrije zit.
Mijn budget is zeer beperkt door alle zadeltroubles die we al hebben gehad..ik zit nu te denken aan een wintec zadel of startrekk {boomloos} maar weet het zo onderhand niet meer.Probleem is dus vooral met alle zadels dat ze goed lijken te liggen op stand maar in beweging of gaan schuiven van links naar rechts waardoor hij drukplekken krijgt en aan de achterkant omhoog komen door zijn rug gebruik waardoor ze gaan klapperen.
nombrado schreef:Ik denk dat ze bedoeld als bv een KN . daarbij liggen de kussens gewoon onder het zadel en dragen niet naar de zijkant weg. Dan nog steeds zijn ze zeker niet smal.
unamie schreef:Voor paarden met een rechte rug en brede schoft zijn er maar weinig zadels echt geschikt
KN Stubben en Zaldi iig helemaal niet!!!
Daarvan is de twist te smal en de zit te diep en dan krijg je op brede paarden dat het zadel van links naar rechts beweegt, klappert etc.
Eigenlijk kun je met zo'n moeilijke rug en zelf ook nog wat wensen niet om een maatzadel heen http://www.zadelatelier.nl
Met een beperkt budget wordt dat heel lastig
Misschien dat Kent & Masters/Fairfax nog een kansje maakt zijn rond de 100 euro maar ook 2e hands wel te koop (hebben een verstelbare boom)
Boomloos is zeker ook een optie (zeker voor een beperkt budget) de meeste paarden lopen daar erg fijn onder!
Aimee schreef:nombrado schreef:Ik denk dat ze bedoeld als bv een KN . daarbij liggen de kussens gewoon onder het zadel en dragen niet naar de zijkant weg. Dan nog steeds zijn ze zeker niet smal.
Als vervolgens het kussenkanaal breder gemaakt wordt, wordt het draagvlak van de kussens wel een stuk smaller.
Maar goed, het hele punt van dergelijke kussens is helemaal niet relevant voor schuiven.
Aimee schreef:Voor mijn twee KWPNers is 7 cm ook te smal. Als het paard echt een brede basis van de schoft heeft, zit je zo aan 10 cm breedte die je nodig hebt voor het kussenkanaal. Maar dat kun je zelf vrij eenvoudig opmeten
unamie schreef:Lante schreef:Een oude dressuur zonder keilkussens heb ik liggen, maar is wat ver weg om te passen.
Oude Dressuurzadels hebben doorgaans een erg smal kussenkanaal en zijn daardoor niet geschikt voor paarden met een brede schoft!
nombrado schreef:10cm? dan dragen de kussens lekker naast de rugspieren , op de ribben.
Lijkt me niet echt prettig voor je paarden.
Ben benieuwd hoe de Thorowgood ligt!