Zadel voor paard met moeilijke rug

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-13 18:02

Juist dat bedoel ik..heb er 3 of 4 stubben en kn's op gehad die te smal waren.

Het gaat om een kwpn met een lage schoft en rechte rug..en dus een ontzettend bewegelijke rug.Heb nog geen filmpje..zal die zsm maken.

De Sandreo in m'n profiel..alleen zegt een foto dus niet zoveel want je ziet het echt pas in beweging.De zadelmakers die ik erbij gehad heb zeggen dat zijn trapeziumspier naast de schoft dus heel breed is en in beweging nogal omhoog komt en daar heeft hij dus genoeg ruimte nodig.En door zijn achterhand gebruikt schwingt ie over de rug zeg maar en gooit ie daardoor het zadel achter omhoog..ik heb alleen nog een oud filmpje van een 2 jaar geleden..per pb als je interesse hebt.Maar inmiddels is hij wel behoorlijk uitgezwaard..

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 18:55

Elisa2 schreef:
Juist dat bedoel ik..heb er 3 of 4 stubben en kn's op gehad die te smal waren.

Het gaat om een kwpn met een lage schoft en rechte rug..en dus een ontzettend bewegelijke rug.Heb nog geen filmpje..zal die zsm maken.

De Sandreo in m'n profiel..alleen zegt een foto dus niet zoveel want je ziet het echt pas in beweging.De zadelmakers die ik erbij gehad heb zeggen dat zijn trapeziumspier naast de schoft dus heel breed is en in beweging nogal omhoog komt en daar heeft hij dus genoeg ruimte nodig.En door zijn achterhand gebruikt schwingt ie over de rug zeg maar en gooit ie daardoor het zadel achter omhoog..ik heb alleen nog een oud filmpje van een 2 jaar geleden..per pb als je interesse hebt.Maar inmiddels is hij wel behoorlijk uitgezwaard..

Ik snap wat je bedoeld met de brede bouw. Gemelo, een PRE heeft enorm brede schoft. Toch rijd ik hem nu (test) met een KN zadel, kussens zijn niet te breed en kussenkanaal is 4 vingers.
Het ligt hem prima. (naast de zaldi zadels waar ik die van mij altijd mee rijd) is dit zeker geen verkeerd zadel voor breedgebouwde rondgeribte paarden.

Het enige wat ik vreemd vind, is de swung , waar je over spreekt. Een paard hoort namelijk niet de achterkant zo hoog te gooien dat het zadel los komt (alleen als het zadel niet past ) Swung is prima, maar dan in het hele lijf en niet alleen de achterhand. Mocht dat zo zijn, dan is het zeker belangrijk de achterhand meer dragend te trainen, zodat het paard de rugspier beter kan ontspannen en kan veren. (bewegingspier) en niet teveel vastzet in de beweging.

Lante

Re: Zadel voor paard met moeilijke rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 19:21

Als ik jouw verhaal hoor, dan zou een ouder stubben zadel te pas gemaakt moet kunnen worden, die hebben geen brede kussens. Het tussen kanaal is ook niet smal. Even zoeken naar een bredere boom. Ik heb er nog 1 liggen, waar woon je?

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 19:21

Gelderland zie ik nu.. Hmmm..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-13 19:28

Ik heb een stubben erop gehad..boommaat 33 die was te smal..wat voor een stubben heb je liggen?

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 21:24

Elisa2 schreef:
Na 3 zadelmakers/passers verder {en een berg zadels verder}..heb ik helaas nog steeds geen fijn passend zadel voor mij en m'n paard kunnen vinden.

Hij heeft geen makkelijke rug in beweging omdat ie zeer bewegelijk is..{veel schwung} en in draf het zadel zowel aan de achterkant naar boven gooit door z'n beweging als naar voren tegen de schoft aan.
Hij heeft weinig schoft en een brede schoft en een rechte rug, verder heb ik ook nog wat wensen voor het zadel..

Ik zoek een zadel met een platte lepel en een platte voorboom...{inieder geval absoluut geen hoge voorboom}..een zadel dus met een vrije zit.

Mijn budget is zeer beperkt door alle zadeltroubles die we al hebben gehad..ik zit nu te denken aan een wintec zadel of startrekk {boomloos} maar weet het zo onderhand niet meer.Probleem is dus vooral met alle zadels dat ze goed lijken te liggen op stand maar in beweging of gaan schuiven van links naar rechts waardoor hij drukplekken krijgt en aan de achterkant omhoog komen door zijn rug gebruik waardoor ze gaan klapperen.

Voor paarden met een rechte rug en brede schoft zijn er maar weinig zadels echt geschikt
KN Stubben en Zaldi iig helemaal niet!!!
Daarvan is de twist te smal en de zit te diep en dan krijg je op brede paarden dat het zadel van links naar rechts beweegt, klappert etc.
Eigenlijk kun je met zo'n moeilijke rug en zelf ook nog wat wensen niet om een maatzadel heen http://www.zadelatelier.nl
Met een beperkt budget wordt dat heel lastig
Misschien dat Kent & Masters/Fairfax nog een kansje maakt zijn rond de 100 euro maar ook 2e hands wel te koop (hebben een verstelbare boom)
Boomloos is zeker ook een optie (zeker voor een beperkt budget) de meeste paarden lopen daar erg fijn onder!

Lianne97

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 10:25

Ik heb voor mijn stevige haflinger zonder schoft een jc zadel elk zadel schoof bij haar van dr rug af behalve deze echt zeker een aanrader zit zacht en het leer is soepel
Ik heb de jc saphir.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 10:34

Een oude dressuur zonder keilkussens heb ik liggen, maar is wat ver weg om te passen.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 12:47

Lante schreef:
Een oude dressuur zonder keilkussens heb ik liggen, maar is wat ver weg om te passen.

Oude Dressuurzadels hebben doorgaans een erg smal kussenkanaal en zijn daardoor niet geschikt voor paarden met een brede schoft!

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 13:13

nombrado schreef:
Ik denk dat ze bedoeld als bv een KN . daarbij liggen de kussens gewoon onder het zadel en dragen niet naar de zijkant weg. Dan nog steeds zijn ze zeker niet smal.

Als vervolgens het kussenkanaal breder gemaakt wordt, wordt het draagvlak van de kussens wel een stuk smaller.
Maar goed, het hele punt van dergelijke kussens is helemaal niet relevant voor schuiven.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 13:20

unamie schreef:
Voor paarden met een rechte rug en brede schoft zijn er maar weinig zadels echt geschikt
KN Stubben en Zaldi iig helemaal niet!!!
Daarvan is de twist te smal en de zit te diep en dan krijg je op brede paarden dat het zadel van links naar rechts beweegt, klappert etc.
Eigenlijk kun je met zo'n moeilijke rug en zelf ook nog wat wensen niet om een maatzadel heen http://www.zadelatelier.nl
Met een beperkt budget wordt dat heel lastig
Misschien dat Kent & Masters/Fairfax nog een kansje maakt zijn rond de 100 euro maar ook 2e hands wel te koop (hebben een verstelbare boom)
Boomloos is zeker ook een optie (zeker voor een beperkt budget) de meeste paarden lopen daar erg fijn onder!

De twist van KN is helemaal niet smal. Probleem alleen met dergelijke zadels waarin houten bomen zitten, is dat de twist voor de ruiter niet smal kan zijn terwijl het kussenkanaal voor het paard breed is.
Zadels met dergelijke bomen zijn dus per definitie al niet geschikt voor de combinatie TS en haar paard.

Overigens heb ik ook een paard dat omhoog beweegt in de rug. Dat is een abnormale bewegingsvorm die inderdaad "omgetraind" moet worden, helaas lukt dat dan weer alleen met een passend zadel.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 13:30

heb niet alles zo snel gelezen, dus sorry als het al langskwam : probeer eens Equimaro. Zij verkopen Startrekkzadels. Zelf heb ik met mijn "onmogelijke" fries een Espaniola. Toen tweedehands gekocht. Was altijd anti-boomloos maar wil ondertussen niets anders meer.Is natuurlijk persoonlijk, maar ik vind het superfijn dat de kussens en de vork aangepast kunnen worden. Een klein minpuntje: ook tweedehands zijn Startrekks behoorlijk prijzig <<)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 13:35

Aimee schreef:
nombrado schreef:
Ik denk dat ze bedoeld als bv een KN . daarbij liggen de kussens gewoon onder het zadel en dragen niet naar de zijkant weg. Dan nog steeds zijn ze zeker niet smal.

Als vervolgens het kussenkanaal breder gemaakt wordt, wordt het draagvlak van de kussens wel een stuk smaller.
Maar goed, het hele punt van dergelijke kussens is helemaal niet relevant voor schuiven.

kussenkanaal van de kn die ik heb liggen heeft gewoon 4 vingers tussen de kussens (7cm ongeveer)
is echt niet smal!
wb het schuiven en kussens klopt wat je zegt.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 18:24

3/4 vingers is voldoende voor niet al te brede paarden maar is voor een aantal paarden veel te smal!
Voor onze 2 paarden (Warmbloed en PRE) zou dat in iig veel te smal zijn!!

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 06:21

Voor mijn twee KWPNers is 7 cm ook te smal. Als het paard echt een brede basis van de schoft heeft, zit je zo aan 10 cm breedte die je nodig hebt voor het kussenkanaal. Maar dat kun je zelf vrij eenvoudig opmeten :)

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 07:06

Aimee schreef:
Voor mijn twee KWPNers is 7 cm ook te smal. Als het paard echt een brede basis van de schoft heeft, zit je zo aan 10 cm breedte die je nodig hebt voor het kussenkanaal. Maar dat kun je zelf vrij eenvoudig opmeten :)

_/-\o_

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 07:15

Aimee schreef:

10cm? dan dragen de kussens lekker naast de rugspieren , op de ribben.
Lijkt me niet echt prettig voor je paarden.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 07:25

Ik heb net een kent en masters HW veelzijdigheid richting dressuur erop laten leggen. Zat beter dan mijn Kieffer Rom dressuur. En goedkoper. Daarbij ook dus het probleem van klapperen enz. Dat had ik nu met de kent en masters niet. Maar bleek ook dat mijn singelpunt van mijn paard ver naar voren was en het zadelpunt ver naar achter en dat kan je met die kent en masters allemaal aan passen. EN nu past hij perfect in balans. Omdat door het te krappe zadel zijn schoftspieren zijn weg gevallen rijdt ik nu tijdelijk met een prolitepad en een iets bredere boom. Zit perfect. Maar moet wel goed puzzelen om alles erop te krijgen op de juiste manier.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 07:36

unamie schreef:
Lante schreef:

Oude Dressuurzadels hebben doorgaans een erg smal kussenkanaal en zijn daardoor niet geschikt voor paarden met een brede schoft!

Deze heeft een bredere boom, zoals ik eerder al zei. Heeft op een haflinger gelegen met vrij rechte rug. Maar ik hou het zadel zelf heb ik besloten.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 09:07

nombrado schreef:
10cm? dan dragen de kussens lekker naast de rugspieren , op de ribben.
Lijkt me niet echt prettig voor je paarden.

10 cm is de breedte van het kussenkanaal hè, niet van de rugspieren.
Gelukkig is het gewoon mogelijk om een dergelijk breed kussenkanaal te combineren met kussens die dragen op de rugspieren en die níet over de ribbogen komen. Ook dit is heel eenvoudig zelf te controleren.

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 09:14

Hoi Elisa, ik lees hier over de kent & masters. Dat is hetzelfde zadel als de mijne die je nu hebt liggen maar dan van leer :) Ben benieuwd hoe de Thorowgood ligt!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-13 13:00

Nou bij de schoft dus niet goed..zadel lag achterover en dicht op de schoft..denk dat ie voor dit zadel dus weer teveel schoft heeft.De kussens achter lagen wel heel mooi..genoeg ruimte ertussen en ook niet te breed..en volgens mij heb je dit zadel ook in warmbloedmodel met meer ruimte voor de schoft dus dat is mischien nog het proberen waard.

Had het zadel dus ook even op een fjord gelegd die echt geen schoft heeft en daar lag ie helemaal perfect op.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 13:06

Ik heb nu een Tekna dressuurzadel. Mijn merrie paste ook werkelijk niets.
In mijn profiel kun je haar zien, breed, kort en geen schoft.
Thorowgood, K&M etc. niets lag echt goed en alles wipte achter, hoe breed of smal ook van voren.
Tekna zadel lag direct perfect.

Ik weet niet waar je woont in Gelderland? Als het dichtbij mij (Apeldoorn) is, zou je de Tekna wel eens mogen passen.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 16:11

Het maakt overigens wel uit hoe de kussen gevormd zijn...

Deze dragen van de wervelkolom af
Afbeelding

Deze kussens drukken juist naar de wervelkolom toe waardoor je met een breed kussenkanaal nog steeds problemen kan krijgen (kussens lijken ook scheef/ongelijk
Afbeelding

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 17:00

onzin. Met wol gevulde kussens gaan zich vormen naar de rug van je paard.
2 e foto, zal op een brede platte rug er uiteindelijk net zo uit gaan zien als de eerste foto.
1ste zadel zou je toch echt niet op een kwpn er moeten leggen, met nog weinig rugspier....dan heb je kans dat ie op de rug gaat liggen door het brede kussenkanaal en deze vorm kussens.
plus, foto 1. de zijkant van de kussens komen extreem breed naast de lepel (zadel) waardoor je paard beperkt in de zijwaartse buiging en geeft uiteindelijk afdrukken in de rug van je paard.
En dat wil je nu juist niet hebben.