Zin/ onzin van zadeldrukmeting.... Country Mill bijv

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 17:34

O sorry, ik had mijn reactie nog wat aangepast omdat het er wat raar stond :)

Ik ben het wel met je eens dat er misbruik van gemaakt kan worden :j

Maar voor mij is het dus gewoon zo:

- een zadelpasser...tja, je moet maar net mazzel hebben dat het goed gaat
- een eerlijke, GOEDE zadelpasser: veel beter, redelijk betrouwbaar, maar kan er ook wel eens naast zitten
- diezelfde eerlijke & goede zadelpasser, maar dan met een real-time digitale drukmeting erbij.

Het laatste zou ik dan het meeste aanraden.

En net zo erg zou ik aanraden aan iedereen om zichzelf ook een beetje te verdiepen in zadels en paardengedrag enzo.
Waardoor je jezelf niet al te veel aan laat smeren en vooral ook goed naar je paard kijkt qua beweging en reacties en dergelijke.

En aan de hand daarvan ook de juiste conclusies proberen te trekken.

Dat laatste valt ook niet mee, want bvb. een paard dat bokkend wegloopt met een nieuw zadel, dat is niet altijd pijn of protest :P

DL_

Re: Zin/ onzin van zadeldrukmeting.... Country Mill bijv

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 17:42

Die real-time digitale drukmeting voegt niets toe. Want hij meet niet wat hij zou moeten weten. Dus de metingen die je krijgt zijn niet betrouwbaar en voor interpretatie vatbaar. Zeker als je niet weet wat zo'n ding nu werkelijk meet en je niet weet welke hoeveelheid Newton per vierkante cm (druk) schadelijk is, wat in veel gevallen OOK nog eens het geval is.

Uiteindelijk zou het paard de doorslag moeten geven welk zadel het wordt, dát is als zadelmaker zijnde je echte klant. Niet de ruiter, niet de geldschieter/eigenaar en zeker geen humanitaire drukmat geeft de doorslag maar het paard! Die geeft absoluut aan wat voor hem/haar het prettigst is. Je moet alleen wel de signalen kunnen lezen. ;) En nee, daar is niks zweverigs aan, puur kijken naar het paard en een ruiter die zijn paard aanvoelt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 19:05

Helaas geven niet alle paarden goed aan dat er iets fout gaat, en ook zeker niet alle ruiters kunnen of willen het goed begrijpen als een paard toch iets duidelijk probeert te maken.

En lang niet alle zadelpassers leveren goed werk.

Het is dus toch best wel fijn om te zien dat er rode plekken oplichten onder een zadel waarvan je dacht dat het goed lag :=

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 20:03

pmarena schreef:
Dat laatste valt ook niet mee, want bvb. een paard dat bokkend wegloopt met een nieuw zadel, dat is niet altijd pijn of protest :P

En daar heb ik ook een voorbeeld van uit eerste hand;
Ik was bij een paardje wat al tijden met een te krap zadel rond liep (stevige 'deuken' achter de schouders), beestje was verder geïndoctrineerd dat het braaf moest zijn (or else...)
Ik leg mijn zadel er op (boomloze Bob Marshall) en na een rondje rustig stappen en draven voor gewenning (zonder ruiter) kwamen er eenmaal in galop een paar hele vette bokken, maar wel met de oortjes naar voren en een dikke proest er na.
In mijn ogen een blij paard dus, maar voor de eigenaar had boomloos meteen afgedaan 8-)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 21:34

Doen ze die drukmeting met ruiter erop? of zonder ruiter ;-)
of nemen ze een goed ruiter erbij, die het erop gaat met de meting.
Ben uitgenodigd eens te komen kijken naar de manier hoe ze dit doen.
Wel leuk om idd eens te testen
zet er een beginner op, en daarna een gevorderde ruiter...dan die 2 vergelijken met hetzelfde zadel.
Lijkt me wel een leuke uitdaging.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 21:41

Heb ooit eens in het blad cavallo jaren geleden een test gelezen, waarbij ze meten hoeveel kracht de hoeven op de bodem zetten bij verschillende zadels en ruiters. Lijkt me dat er meer gekeken moet worden hoe een paard reageert en loopt dan hoe de pasvorm ideaal zou moeten zijn. Want wat wij denken dat ideaal is hoeft voor het paard niet ideaal te zijn.

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 22:30

pmarena schreef:
Helaas geven niet alle paarden goed aan dat er iets fout gaat, en ook zeker niet alle ruiters kunnen of willen het goed begrijpen als een paard toch iets duidelijk probeert te maken.

Het is dus toch best wel fijn om te zien dat er rode plekken oplichten onder een zadel waarvan je dacht dat het goed lag :=

Niet als die rode plekken niets zeggen. Je kan van een slechte zadelmaker geen goede maken door 'm zo'n meetsysteem te geven, en een goede heeft zo'n ding helemaal niet nodig. :n

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 22:31

nombrado schreef:
zet er een beginner op, en daarna een gevorderde ruiter...dan die 2 vergelijken met hetzelfde zadel.

In de regel gaat dit met ruiter. Zonder ruiter is helemaal nutteloos, zelfde als bepalen of een zadel goed ligt door puur statisch te kijken en niet tijdens het rijden....

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 22:36

nombrado schreef:

Dat is al gedaan (en gepubliceerd).

vigo_is_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 22:39

Toen ik bij Counrty Mill was werden ook die drukmetingen gedaan, ik vond het wel interessant om te zien, en ook dat ik goed in balans ben in het zadel

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 22:40

De druk metingen bij paralympische ruiters is ook enorm boeiend :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 07:53

DubbelDun schreef:
pmarena schreef:

En daar heb ik ook een voorbeeld van uit eerste hand;
Ik was bij een paardje wat al tijden met een te krap zadel rond liep (stevige 'deuken' achter de schouders), beestje was verder geïndoctrineerd dat het braaf moest zijn (or else...)
Ik leg mijn zadel er op (boomloze Bob Marshall) en na een rondje rustig stappen en draven voor gewenning (zonder ruiter) kwamen er eenmaal in galop een paar hele vette bokken, maar wel met de oortjes naar voren en een dikke proest er na.
In mijn ogen een blij paard dus, maar voor de eigenaar had boomloos meteen afgedaan 8-)

Argh. Dat dus inderdaad... Echt super hoor dat mensen goed op het gedrag van hun paard letten en conclusies trekken....maar zo jammer dat het dan ook wel eens hele kort-door-de-bocht conclusies zijn....

Net als zadels waar paarden met opzadelen al nukkig op reageren. Dat lijkt een hele duidelijke afkeuring van het zadel, maar kan net zo goed komen door de singel, of doordat de ruiter met opzadelen met dat zadel een beetje lomp doet met bvb. fenders met beugels die tegen de ribben bonken omdat ze niet opgestoken zijn zoals Engelse beugels, of er zit een vervelend luchtje aan het zadel, of.... enz.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 07:55

DL_ schreef:
pmarena schreef:

Niet als die rode plekken niets zeggen. Je kan van een slechte zadelmaker geen goede maken door 'm zo'n meetsysteem te geven, en een goede heeft zo'n ding helemaal niet nodig. :n

Mwoah, die rode plekken zeggen wel dat daar op dat moment dus meer druk gemeten wordt dan op de omliggende plekken.
Ik vind dat persoonlijk toch best heel interessant en een meerwaarde hebben bovenop domweg vertrouwen op iemands expertise :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 07:59

nombrado schreef:

Is op zich ook wel leuk zo'n test :j

Het jammere is alleen dat dergelijke testen vaak gedaan worden en er dan allerlei conclusies getrokken worden die geen rekening houden met de andere variabelen (behalve gevorderde versus beginnende ruiter) en die ook een enorme invloed kunnen hebben.

Zo kan je bvb. de uitslag krijgen dat de beginner beter scoort omdat die beter in het zadel past, terwijl de gevorderde met langere bovenbenen te ver achterop de lepel komt te zitten, en dat soort dingen :P

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 12:47

pmarena schreef:
DL_ schreef:

Mwoah, die rode plekken zeggen wel dat daar op dat moment dus meer druk gemeten wordt dan op de omliggende plekken.
Ik vind dat persoonlijk toch best heel interessant en een meerwaarde hebben bovenop domweg vertrouwen op iemands expertise :j

En dat is dus het hele probleem. Dat geven ze dus niet aan.. Omdat die 'Druk' neerwaartse druk meet, en bij een paard is er geen sprake van enkel neerwaartse druk. Dus hij meet maar de helft van wat hij moet meten. Dus is hetgeen wat gemeten en geregistreerd wordt niet het juiste.
Bovendien kan je dat - als het goed is - zelf ook voelen............

Maargoed, ik geloof niet dat wij hier uit komen. Hoe dan ook, als de wetenschappers al aangeven dat de meetsystemen zeer moeilijk in gebruik zijn voor hen, laat staan voor zadelmakers, en insufficiënt zijn, wie zijn wij dan om daar tegenin te gaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 12:59

DubbelDun schreef:
VivaLaVida schreef:
Doen ze bij country mill niet vaker die test bij westernzadels? Daar is het wel nuttig voor denk ik.

Dat maakt niet uit voor het soort zadel. Elk zadel hoort goed te passen.

Voordeel is dat een westernzadel eerder laat blijken niet goed te passen wegens het ontbreken van kussens.

Ik bedoel dat je bij een westernzadel de drukverdeling lastiger ziet omdat het een groter oppervlak heeft.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 14:49

DL: we hoeven er ook niet uit te komen toch, meningen mogen verschillen :)

Wat de tekortkomingen eventueel ook zijn, wanneer je bijvoorbeeld vrijwel constant flinke rode plekken ergens onder het zadel ziet, is dat toch maar fijn om te weten vind ik :j

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 17:22

Ik zie ook meer in de uitkomst van de meting bij gebruikte zadel (western) omdat daarvan het leer al goed rond de boom gevormd is en je dus een betere indikatie hebt van de pasvorm als bij een nieuw zadel.

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 12:29

We hoeven het inderdaad niet eens te zijn. Ik vind het alleen zorgelijk dat je af gaat op een middel dat niet betrouwbaar is. Tenslotte hoor je de drukplekken zelf al te voelen voor dat je je klant laat rijden...

Maar goed, jij doet het zo, ik doe het anders. Ieder zijn manier.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 12:56

Geen onterechte conclusies trekken a.u.b. :)

Ik gebruik helemaal niets, ga überhaupt niet eens als zadelpasser langs de deuren :)*

Bovendien heb ik het niet over afgaan op dit meet-systeem, maar over het gebruik van dit meet-systeem als 1 van de mogelijkheden om wat extra info over de pasvorm te vergaren.

Alles dat je zonder dit systeem kan doen is prima, en wat mij betreft is dit iets dat er BIJ komt, niet in plaats van, en daarom alleen maar een leuke extra BOVENOP het normale passen.

Kan het daarom ook alleen maar aanraden aan mensen, kan je toch mooi een miskoop schelen als zo'n meting een duidelijk drukpunt aangeeft en kan je veel inzicht geven in de inwerking van de ruiter.

Hoe je het ook wendt of keert, ook al zou het systeem bepaalde soorten van druk missen, de druk die het wèl registreert die is er wel en als dat niet goed zit is het toch fijn om te weten :j

Ik snap sowieso niet zo goed wat je er tegen kunt hebben, als "Pietje" de goede zadelpasser die prima passende zadels aflevert, volgende week ineens zo'n ding bij zich heeft om het door hem aangemeten en goedgekeurde zadel voor de grap nog even door te meten tijdens het rijden, wordt het niet ineens een slechte zadelpasser :P

Het is gewoon een extraatje bovenop het normale pasconsult.

Iemand die zo'n systeem misbruikt die kan de klant ook voor de gek houden zonder zo'n duur apparaat aan te schaffen, er lopen er zat rond :=

Maargoed, meningen verschillen :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 13:14

Amaranth7 schreef:
Ik heb gewerkt bij verschillende grote dressuurstallen, iedere ruiter had daar zijn eigen zadel, dat kwam neer op 5 zadels voor 60 paarden ongeveer. Zelfs paarden op psg niveau werden met dezelfde zadels gereden, we hadden nooit problemen.

Dat lijkt me niet zo gek, als dat allemaal dressuurwarmbloeden zijn zullen ze in de rug niet zo heel veel van elkaar verschillen. Één pot nat, dat warmbloedspul :P

Ik denk wel dat je de uitslagen van zo'n drukmeting kunt laten meewegen in je oordeel over of een zadel wel of niet goed past. Maar ik vind dat je je er niet aan moet ophangen, als de meting zegt dat het zadel past en je paard loopt als een natte krant is er gewoon iets niet goed. Dus wat DD en pmarena ook al zeggen.

Mijn paard zijn nieuwe zadel gaat op drukverdelingvlak gewoon getest worden met de wittehanddoekmethode. Vanmiddag, om precies te zijn. Die methode heeft al eens uitgewezen waar er problemen zaten met de pasvorm, dat was toen met een boomzadel. Hij krijgt er nu een met vaste panelen.

TS, wat vind je zelf eigenlijk? :)

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 14:32

DL- is zo'n pad maar de helft van de druk meet die het zou moeten meten dan zou er bij de rode plekken dus sprake kunnen zijn van nog veel meer druk dus kan zo'n pad zeker wel helpen bij het passen van een zadel.

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 14:39

pmarena schreef:
Geen onterechte conclusies trekken a.u.b. :)

Ik gebruik helemaal niets, ga überhaupt niet eens als zadelpasser langs de deuren :)*

Bovendien heb ik het niet over afgaan op dit meet-systeem, maar over het gebruik van dit meet-systeem als 1 van de mogelijkheden om wat extra info over de pasvorm te vergaren.

Alles dat je zonder dit systeem kan doen is prima, en wat mij betreft is dit iets dat er BIJ komt, niet in plaats van, en daarom alleen maar een leuke extra BOVENOP het normale passen.

Kan het daarom ook alleen maar aanraden aan mensen, kan je toch mooi een miskoop schelen als zo'n meting een duidelijk drukpunt aangeeft en kan je veel inzicht geven in de inwerking van de ruiter.

Hoe je het ook wendt of keert, ook al zou het systeem bepaalde soorten van druk missen, de druk die het wèl registreert die is er wel en als dat niet goed zit is het toch fijn om te weten :j

Ik snap sowieso niet zo goed wat je er tegen kunt hebben, als "Pietje" de goede zadelpasser die prima passende zadels aflevert, volgende week ineens zo'n ding bij zich heeft om het door hem aangemeten en goedgekeurde zadel voor de grap nog even door te meten tijdens het rijden, wordt het niet ineens een slechte zadelpasser :P

Het is gewoon een extraatje bovenop het normale pasconsult.

Iemand die zo'n systeem misbruikt die kan de klant ook voor de gek houden zonder zo'n duur apparaat aan te schaffen, er lopen er zat rond :=

Maargoed, meningen verschillen :)

Oké, ik had de indruk dat je als zadelpasser werkt, vandaar. Mijn fout, mijn excuses.

Op zich heb ik er niet echt iets op tegen, ik zie alleen het nut er niet van in. Het ding meet niet wat het zou moeten meten, en hetgeen die wel registreert zou je als zadelpasser/maker zijnde gewoon moeten kunnen voelen.
Plus, het systeem is heel lastig te kalibreren en dit moet zéér regelmatig gebeuren. Een doorsnee zadelmaker kan het systeem zelf helemaal niet kalibreren. Wetenschappers geven al aan dat dit voor hen al een hels karwei is. Gevolg is dat het 0-punt van dat systeem helemaal niet klopt. Dus dan vraag ik me af, hoeveel heb je er werkelijk aan als je 0-punt niet klopt en het systeem misschien zelfs rood uitslaat op momenten dat er misschien helemaal geen sprake is van een te hoge druk, of erger, niet rood uitslaat terwijl er wellicht wél sprake van een te hoge druk is....
Dus het is niet alleen het probleem dat het systeem niet de JUISTE druk meet, maar de drukmeting is niet betrouwbaar omdat het 0-punt niet gekalibreerd kan worden door een niet-wetenschapper. En dús is het systeem volledig onbetrouwbaar.
En helaas, dit alles is gebaseerd op feiten, niet op meningen. De wetenschappelijke conclusie uit het onderzoek over de bruikbaarheid van zadeldrukmeters was dan ook dat het systeem (nog) niet betrouwbaar is en dus nog niet geschikt als hulpmiddel bij zadelpassen.
En dan gaat het daar om de dure, geavanceerde systemen, niet eens om de huis-tuin-en-keuken gevallen welke je onderweg tegenkomt.

Natuurlijk mag een ieder een andere mening hebben. Echter, als dit de conclusie is uit een wetenschappelijk onderzoek, zie ik niet in hoe je een andere mening toegedaan kan zijn. De wetenschappelijke conclusie is gestoeld op onderzoeken en daaruit voortkomende feiten.

Het is een leuk speelgoedje, het staat interessant en in de ogen van veel klanten is het een unique selling point. Maar technisch gezien heeft het absoluut geen meerwaarde.

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 14:41

Dinopino schreef:
DL- is zo'n pad maar de helft van de druk meet die het zou moeten meten dan zou er bij de rode plekken dus sprake kunnen zijn van nog veel meer druk dus kan zo'n pad zeker wel helpen bij het passen van een zadel.

Of veel minder ;) Zeker omdat het 0-punt niet gekalibreerd wordt.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 14:50

Dan zou die overal rood moeten zijn.